Erinomainen kysymys. Toinen tärkeä kysymys tj. Grönille on…milloin yhtiö saa myyntinsä konkreettisesti kuntoon? Perustaa valetaan nyt järkyttävillä kustannuksilla…mukana ollaan kaikessa mahdollisessa. Kazakstanista Saudi Arabiaan. En arvostele sitä. Totean kuitenkin, että aidot myyntisopimukset ovat yhtiössä hälyttävän alhaalla. Ilman niitä ja Kilpilahden tuottavaa kassavirtaa…rahat loppuvat. Sorry etukäteen, itse epäilen, että Kilpilahti tuo yhtiölle kunnolla rahaa aikaisintaan 2027-2028.
Voisiko tätä kysyä tj. Gröniltä: Ovatko huomanneet kanadalaisen Aduro Clean Technologiesin? Voisivatko Lamor ja Aduro ryhtyä tulevaisuudessa yhteistyöhön muovijätekäsittelyssä? Kenties siten, että Lamor toteuttaisi/myisi/levittäisi Aduron ratkaisua maailmalle? Tänään äsken Aduro tiedotti, että pilottilaitoksen rakentaminen Ontarion Londoniin etenee aikataulussaan.
Sanoisin ensin että 2025 liikevaihtoennusteesi on kyllä kovasti toiveikas. Saavuttaminen vaatisi yli tuplauksen Q4’lla ekan 9 kuukauden tasoon nähden eikä lokakuussa ole näkynyt mitään lupaavaa. Sitten kysymys Grönille 1: mikä on hänen näkymänsä kohti kesällä erääntyvää bondia? Velanottokyky, markkinanäkymät, suunnitelma, Kilpilahden alkuvaiheen vaikutus…joko on antivalmistelut aloitettu? Saa haastaa jos/kun höpisee jotain ympyräistä. Kysymys 2: tiedote kertoo runollisesti että pinnan alla näkyy jotain lupaavaa😁Mitähän siellä näkyy vai onko pinta öljyntorjunnan tarpeessa?
Älä suotta pahoittele hyviä kysymyksiä!
Lamor päivitti Q3-raportin yhteydessä arviotaan Kilpilahden tehtaan kokonaisinvestointitarpeesta 60-70 MEUR:oon, kun se oli aiemmin 50-60 MEUR. Tarkkaa lukua Kilpilahteen suuntautuneista investoinneista ei saa irti, mutta on sinne jo huomattavasti laitettu rahavaroja, Lamor Recycling oy:n taseen loppusumma oli 2024 lopussa 22 MEUR. Vielä on toki investoinneissa matkaa jäljellä, etenkin nyt kun arviota päivitettiin… Lamorin oma arvio tehtaan liikevaihtotasosta 4 linjastolla on 35-45 MEUR.
Oot oikeassa että yhtiöiden näkökulmasta on vaikea kohentaa kannattavuutta liikevaihdon laskiessa, mutta Lamorilla on menossa mittava 8 MEUR:n kustannussäästöihin tähtäävä tehostamisohjelma, joka on tuon ennakoidun kehityksen taustalla. Sen lisäksi odotan liikevaihdon rakenteen paranevan, mikä tukee suhteellista kannattavuutta. Q3:llahan ebit-% nousi viime vuodesta liikevaihdon merkittävästä pudotuksesta huolimatta. Toki myönnän sen että ennustamisen osalta muovin kemiallinen kierrätysliiketoiminta on varhaisen kehitysvaiheensa takia se kaikista haastavin osuus ennakoida ja se jos joku voi aiheuttaa erotuksia mun ennusteisiin.
Edit: Korjattu Lamorin oma arvio tehtaan liikevaihtopotentiaalista.
Kilpilahdesta on vaikea odottaa muuta kuin kuluja ensimmäisenä toimintavuonna, vai pitäisiköhän sanoa vuosina. En siis usko, että saadaan aikaan merkittäviä määriä asiakkaan speksiin kelpaavaa tuotetta. Maailmalta ei oikein löydy verrokkia, joka olisi onnistunut tekemään kemiallista kierrätystä kannattavasti. Joko tuote on off-spec ja/tai kulut huomattavan korkeat liikevaihtoon suhteutettuna. Mielelläni tutustun liiketaloudellisesti kannattavaan kemiallisen kierrätyksen yritykseen, jos joku pystyy esittämään kohteen.
Useamman linjaston aikaansaamiseksi nykyiseen tehtaaseen pitäisi saada ensin valmiiksi edes se ensimmäinen linja, ja sen jälkeen positiivista kassavirtaa joko muovinkierrätyksestä, tai öljyntorjunnasta, että Lamorilla olisi kykyä rahoittaa lisäinvestoinnit. Ensin mainitusta liiketoiminnasta kassavirran etumerkki on kuitenkin hyvin todennäköisesti negatiivinen.
Lamorin tulevaisuudessa todennäköisin skenaario melko lyhyelläkin aikavälillä on anti, kun velkarahaa on tällä taserakenteella hyvin vaikea nähdä olevan lisää tulossa.
Tässä on Thomaksen pikakommentit Lamorin Q3-tuloksesta. ![]()
Lamorin Q3-liikevaihto jäi odotuksistamme, mutta liiketulos oli linjassa ennusteisiimme vahvan suhteellisen kannattavuuden tukemana. Raportin yhteydessä yhtiö päivitti arviotaan Kilpilahden muovin kemiallisen kierrätyslaitoksen kokonaisinvestoinnista 60-70 MEUR:oon (aik. 50-60 MEUR). Raportin vaisun tilauskertymän perusteella näemme laskupainetta lähivuosien ennusteissamme, joskin investointiennusteissamme on nousupainetta. Päivitämme ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä poikkeuksellisesti maanantaiksi kuultuamme yhtiön tulosesityksen. Lamorin tulosesitys järjestetään tänään kello 10.00, ja sitä voi seurata täältä.
Lamor on lokakuussa aloittanut Profonanpen, Perun ympäristörahaston, toimeksiannosta selvityshankkeen, jonka tavoitteena on edistää Perun Amazonian Loreton alueella hiilivetypäästöjen vaikutuksesta saastuneiden alueiden kunnostusta. Osana hanketta kartoitetaan aiemmissa kunnostussuunnitelmissa havaitut puutteet ja tehdään yksityiskohtainen kunnostussuunnitelma.
Hanke on osa Perun laajempaa kansallista ohjelmaa, jonka tarkoituksena on ennallistaa suuri määrä öljyteollisuuden toiminnan seurauksena vuosikymmenten aikana saastuneita alueita. Hankkeen tavoitteena on parantaa aiempia kunnostussuunnitelmia ottamalla huomioon aiemmin niihin esitetyt huomiot ja vaatimukset, jotta kunnostustyöt voivat edetä.
Selvitystyö tehdään yhdessä yhteistyössä Lamorin strategisen kumppanin Engineers & Environmental Peru S.A.:n kanssa. Lamorin osuus sopimuksesta ylittää 2 miljoonaa euroa, ja se sisällytettiin yhtiön tilauskantaan vuoden 2025 toisella neljänneksellä.
Thomas on tehnyt uuden yhtiöraportin Lamorista Q3-tulosrapsan jälkeen. ![]()
Lamorin Q3-kannattavuus vastasi odotuksiamme, mutta heikko uusien tilausten kehitys ja Kilpilahden tuotantolaitoksen päivitetty investointiarvio käänsivät raportin pettymyksen puolelle. Muovin kierrätysliiketoiminnan ylösajo ja siihen liittyvä investointisykli sekä uudelleenrahoitettava tase pitävät Lamorin riskiprofiilin lähivuosien osalta koholla. Tähän suhteutettuna arvostus (2026-2027 EV/EBIT 10x) vaikuttaa haastavalta. Toistamme vähennä suosituksen, mutta tarkistamme tavoitehintamme 1,1 euroon (aik. 1,2 eur).
Lamorin osake kävi kuittaamassa uudet pohjat tänään. On ollut hurja alamäki eikä loppua näy vieläkään. Uusia kauppoja ei kuulu, ei näy, joten veikkaan että liikevaihto jää 30% alkuperäisen guidancen alareunasta. Myynnin ”terävöityminen” ei liene lähiaikoina näköpiirissä, ellei ympäri maailmaa tehtäviä harjoituksia ja demoja ja messuja sellaiseksi lasketa. Näitä ei vaan tunnuta saavan muutettua myynniksi mitenkään. Alalla on toimijoita jotka eivät näy valittavan ”geopoliittisesta epävarmuudesta” Lamor-johdon tavoin vaan tekevät tulosta. Tosin kun Lamorilta kysytään niin koskaan ei tunnu löytyvän verrokkejakaan mistään.
Onpa tästäkin joskus ollut iloinen kun sai ostaa 4€lla😅
Toiveet on siinä muovin kierrätyksessä.![]()
Sama täällä: ensin IPO, sitten ostoja €4, kevyt paniikki ja myyntejä €3, ostoja €2,25 (”ei tämä enää voi pudota”), kunnon paniikki ja myyntejä ~ €1,50. Siihen loppui usko, mutta osakkeista 1/4 jäi vielä käsiin. Nyt en pahemmin välitä. Enkä usko muovinkierrätykseen yhtään. Liian vaikea business, liikaa epävarmuutta tiimille, jonka näytöt on karmaisevia ja jolla ei ole mitään kokemusta tästä.
Myin itsekin 75 % pois viime kvarttaaliin tulokseen. Syliin tuli muutamia tonneja. Jätin loput seuraamaan markkinaa eikä niillä ole mitään merkitystä salkussani.
Vaikka en haluaisi olla negatiivinen niin aion olla realistinen. Yhtiöllä on niin paljon heikkouksia, että vain onni voi nostaa sen takaisin raiteilleen. Seuraavassa muutamia arvioitani;
Yhtiön hallitus on surkea. Ei vaadi mitään. Siellä mukana suuromistajia. Kuinka monen pörssiyhtiön hallitus olisi hyväksynyt Kilpilahti-tarinan. Se ei ole mikään vitsi. Sen toteuttaminen on. Miettikä omistajat minkälainen vaikutus tuon investoinnin koroilla on lähivuosien tulokseen. Lisäriskinä tekniikka. Jos se ei toimi odotetusti vaikutusaika yhtiöön on huomattava…ainakin vuosikymmen.
Yhtiön toimitusjohtaja juttelee pyöreitä, ei vaadi riittävästi. Asioita selitellään kvartaaleista toisiin. Tuloksia ei tule.
Globaalilla yhtiöllä on globaalin yhtiön kulut. Ne ovat merkittävät ja kasvavat myyntiprojektien toteutuessa.
Myyntiä (keskisuurta tai suurta) ei ollenkaan. Aivan surkea myyntiosasto. Jos tämä myynnin taso jatkuu, mikään ei estä uutta osakeantia. Rahaa ja käyttöpääomaa tarvitaan.
Positiivisena ajurina näen yrityksen suhteiden rakentamisen. Sekin maksaa tällä hetkellä liikaa suhteessa myyntiin. Positiivisuus kääntyy negatiiviseksi.
Olen melko varma, että monet sijoittajat ovat harkinneet omistuksen mielekkyyttä.
SUURIA myyntisopimuksia on tultava 2025/2026 tai yhtiön toiminta on todella heikoissa kantimissa vuoden 2026 lopussa. Mikäli Kilpilahti viivästyy tai ei toimi teknisesti, on edessä yhtiön rakenteen suhteen isoja ratkaisuja.
Johtotasosta ja myyntiosastosta alkaen…toivottavasti yltäen hallitukseen. Tietysti…Kilpilahti mukaan lukien. Rahaa ei tähän näpertelyyn enää ole.
Aikoinaan yritin messuilla Lamorin ständillä ottaa selvää, mitä firma tekee ja mitkä ovat sen kilpailuedut / keskeisimmät “pointit” bisneksessä. Oli jotenkin hirveän vaikeasti ymmärrettävä bisnes, tuntui, että ollaan hirveän monessa mukana ja tehdään kaikenlaista laidasta laitaan.
Olisiko fiksumpaa, että ei ammuttaisi panoksia ympäri maailman (kuten tuossa aiemmin hyvin sanottiin, että on globaalin firman kustannukset) vaan fokusoiduttaisiin jollekin (tai muutamalle) maantieteelliselle alueelle ja valittaisiin sieltä muutama fokus, joilla lähdettäisiin liikkeelle. Sitten kun bisnekset alkavat tuottaa kunnolla rahaa niin näillä kasvavilla varoilla laajennuttaisiin ja kasvatettaisiin firmaa.
En ole omistanut enkä omista yhtiön osakkeita mutta olisi hienoa, jos saisimme tästä menestyvän suomalaisen ympäristöalan pörssiyhtiön.
Juuri näin. Täsmälleen. Tämän hallituksen aikana ei ole tapahtunut yhtään positiivista asiaa. Kilpilahti on täysimittainen katastrofi, betonimöykky hukkuvan jalassa. Lienee firman pikkujouluissa pääomistajan hyväksymä, muu hallitus seuraa nyökytellen tanssilattialta. Tase on tuhottu, tilauskanta myös. Organisaatiota ja johtoa on vaihdettu mutta kurjuus vaan lisääntyy. Onko saatu muutoksilla laatua johtoon? Strategiassa ei ole päätä eikä häntää. En ymmärrä mitä vielä täytyy tapahtua että hallitus menee uusiksi? Ilmeisesti on niin että ainut ratkaisu on omistajien vaihto mutta hallituksen täyremontista voisi alkaa. Kukapa tästä mitään maksaisi, enää. Lopuksi veikkaus: joulukuussa myyntilaidalla ne jotka tekevät verosuunnittelua.
Tervehdys tänne Lamor ketjuun!
Pääsimme Thomaksen kanssa tutustumaan Lamorin kemialliseen kierrätyslaitokseen Kilpilahdella ja haastattelemaan sekä toimitusjohtajaa että työntekijöitä laitoksen toimintoihin ja kierrätysprosessiin liittyen.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:17 Mitä laitoksella tällä hetkellä tapahtuu?
01:02 Tehtaan ylösajo
01:58 Henkilöstömäärä
03:17 Liikevaihtopotentiaali
04:59 Tuotantokapasiteetin toimitus
06:06 Tuotantolaitoksen historiaa
07:44 Esikäsittelyvaiheen murskausprosessi
09:07 Termolyysiprosessi
11:24 Laboratoriotoiminta
Kiinnostavaa! Voisiko joku tiivistää tekstinä? Päivystävä tekoäly paikalla? ![]()
Onko muille selvinnyt se, tarkoittaako Lamorin arvio Kilpilahden investoinnista (€60-70m) koko neljän linjan laitosta vaiko pelkästään tätä ensimmäistä vaihetta? Oletan että sen täytyy olla kaikki neljä vaihetta, muuten täysi katastrofi. Kuitenkin on hieman outoa antaa toisaalta kustannusarvio koko laitokselle, mutta toisaalta korostaa sitä että päätöksiä jatkoinvestoinneista ei ole tehty. Tämä on jatkoa Lamorin muutenkin epäselvälle viestinnälle. Mitään marginaaliennusteita ei uskalleta tai haluta antaa joten kannattavuudesta ei mitään hajua. Jotain voi tietysti päätellä noista liikevaihtoennusteista: €35-45m neljä linjaa ja 1/4 tuosta nyt ensimmäisen kunhan joskus käynnistyttyä. Olipahan marginaalit mitä hyvänsä niin kannattavuus tulee olemaan (pitkään) surkea, kun ottaa huomioon varmaan €10m korkokustannuksia/vuosi! Oli positiivista kuulla muita lamorilaisia videolla - heistä sai sen kuvan että tiesivät mitä olivat tekemässä kun taas toimarin osalta niin ei tapahdu. Sen verran pitää kuitenkin kommentoida tuota ”laboratorio-osuutta” että siitä sai nimenomaan sen vaikutelman että koko laitos on toistaiseksi laboratorio: testataan, katsotaan mitä putkesta tulee, jutellaan Shellin kanssa että alkaako täyttää vaatimukset vai ei jne. Ilmeisesti koko teknologiapaketti on vasta nyt tosi toimissa, muuten en ymmärrä näin epävarmaa puhetta lopputuotteesta?
Katsoin tuon videon. Eli jos yhdellä linjalla saadaan vuodessa noin 10meuroa liikevaihtoa (täydellä kapasiteetilla), ja skaalaaminen neljään linjaan maksaa kokonaisinvestointina kokonaisuudessaan 60-70 miljoonaa, niin ei tuo oikein millään matikalla ole hyvä investointi.
En osaa sanoa mikä käyttökate voisi olla, mutta kemianteollisuudessa se on noin 5-6% liikevaihdosta, muussa prosessiteollisuudessa ehkä noin 10%. Voisiko kate olla ympäristöystävällisessä kiertotaloudessa suurempi? Maksaisiko Shell erityishyvää katetta, viherasiakkaidensa himoitsemasta ekoöljystä? Maksaako valtio jotain tukea? Jos laitetaan satukirjamainen kate 20% laskelmaan, tuottaisi tehdas täydellä kapasiteetilla muutaman vuoden päästä kun kaikki haasteet (joita aina tulee uudessa bisneksessä) on selätetty vajaa 15Meuroa vuodessa käyttökatetta.
Lamor maksanee vieraasta pääomasta suht paljon, helppouden vuoksi lasketaan 10:llä prosentilla, eli noin 6 miljoonaa sitten vuodessa. Eli jos liikevaihto on 40Miljoonaatäydellä kapasiteetilla, kate 8 miljoonaa, siitä pois rahoituskuluja 6 miljoonaa ja tietysti poistot. Pakkasella mentäisiin suht pitkään, toisaalta kassavirtaa sentään tulisi.
No, pitkän jaarittelun lopputulos. Prosessin pitäisi toimia ongelmitta, katteen pitäisi olla mielellään suurempi kuin tässä arvioitu, jos se onkin vain 10% tämä näyttää toivottomalta. Toisaalta jos se onkin isompi niin sittenhän kaikki voikin olla hyvin. Nyt myydään Shellille kaikki, onko tätä mahdollista myydä järkevään hintaan muuallekin jos laatu ei ole heidän odottamallaan tasolla?
Toivotaan että porvoolaiset onnistuvat, itse tulen kyllä tätä seuraamaan, mutta ellei perusbisnes osoita jotain piristymistä niin mielestäni ei ole kiire ostamaan.
Tässä vähän jaarittelua, kun ei faktoja ole.
Miettiessäni aikoinaan Lamoria ja sitten Kilpilahden osuutta, funtsin, että raaka-aine on tosi halpaa. Muovijätettä, joka kuljetetaan 20-30 km päästä moottoritietä Kilpilahteen…ymmärtääkseni viereiseen kierrätyslaitokseen, josta se sitten siirtyy Lamorille. Tuo laitos on luokkaa 500m Lamorista. Näin ollen kate voi olla tosi hyvä.
Todellinen ihme olisi, jos yhtiö ilmoittaa koko investoinniksi 60-70 milj ja se ei sisältäisi kaikkia neljää linjaa. Silti ylläolevissa viesteissä olevat mm. korkokulut ovat aivan järkyttävät lähivuosina suhteessa businekseen. Sen vuoksi olenkin aiemmissa viesteissäni ihmetellyt, miksi perusbusineksessä kauppa ei käy. Jos ei käy kunnolla 2026, huono juttu koko yhtiön tulevaisuudelle. Tämä tarkoittaa kauppakokoa plus 10 miljoonaa.
Tässä tätä jossittelua, osa faktaa osa pohdiskelua.
Kyllä tuo investointi on ensimmäisen linjan valmiiksi saattamista ajatellen. Näin minä ainakin yhtiön viestinnästä olen ymmärtänyt, ja miksipä yhtiö viestisi sellaisia lukuja, joihin ei ole vielä sitouduttu esimerkiksi investointipäätöksellä.
Tietysti tuo investointi sisältää paljon sellaista, mitä ei tarvita, jos toimintaa mahdollisesti skaalataan suuremmaksi lisäreaktoreilla. Esimerkiksi rakennus, putkistot, säiliöt, piha-alue ja tislauskolonni ovat sellaisia, jotka eivät vaadi paljon, jos lainkaan investointeja, vaikka toimintaa laajennettaisiin.