När det gäller uppstarten av den första linjen är jag inte orolig, men jag anser att bolaget under innevarande år, i stället för investeringar i andra linjer, bör prioritera sin kapitalallokering så att den förfallande obligationen på 25 MEUR kan lösas in och det finansiella handlingsutrymmet bibehålls för eventuella större serviceprojekt inom den traditionella verksamheten. Ur det här perspektivet ser jag det inte som förnuftigt att investera i andra linjer innan balansräkningen har omfinansierats och rörelsekapitalbehoven för den tillväxt som den övriga verksamheten kräver har säkrats.
I rapporten som publicerades i november kommenterade jag utsikterna för kapitalallokering så här:
”Vi anser att Lamor ur ett kapitalallokeringsperspektiv i den nuvarande situationen bör prioritera förutsättningarna för att lösa in den obligation på 25 MEUR som förfaller nästa år och bibehålla det finansiella handlingsutrymmet för det rörelsekapital som krävs för större serviceprojekt. Därför har vi sänkt våra investeringsprognoser och förväntar oss att bolaget till en början endast kommer att driva en linje i Kilpilahti.”
Det finns det säkert, om det hela kommer igång bra (och lönsamt). Jag skulle dock inte börja spekulera i den potentialen ännu i det här skedet, eftersom verksamheten först ska köras upp i Kilpilahti med fyra linjer.
I slutet av Q3’25 var nettoskuld/ebitda 5,3x, vilket är en hög nivå och inte en särskilt lätt utgångspunkt för nya låneförhandlingar. Med mina prognoser för innevarande år förbättras resultatet och bolaget får rörelsekapital frigjort från avslutade serviceprojekt, vilket förbättrar förhandlingspositionen. Ur ett kassaflödesperspektiv är rörelsekapitalbehovet den svåraste komponenten att förutse, då rörelsekapitalbehovet har varierat så mycket. Det är dock tydligt att obligationen inte kommer att lösas in enbart med kassa och kassaflöde från verksamheten, så ny lånefinansiering eller finansiering genom eget kapital krävs för det. Som en ljusglimt har det finansiella klimatet generellt lättat sedan 2023, då Lamor emitterade obligationen.