Kysy & vastaa sijoittamisesta

ASP-tilille maksettavaa korkoa voi hyödyntää vain lainaa aktivoitaessa, jos nostat rahat tililtä niin saat vain rahallisesti sen osuuden, mitä olet tilille tallettanut.

Näin vähän muistelinkin mutta tulipahan asia varmistettua. Kuitenkin tarkoitus tässä on asuntoon asp rahat tarkoitus jossain vaiheessa käyttää niin eipä se kuitenkaan minuun vaikuta

Kerryttämäsi 1% talletuskorot tulee normaalisti mukana, mutta jos keskeytät säästämisen, niin joudut maksamaan veron tuosta talletuskorosta. Lisäksi menetät lisäkoron, kuten sanoitkin.

Tässä esim. OP:n ohje ja sieltä kohta “ASP-tilin korko”.

Terkuin toinen ASP-säästäjä :blush:.

2 tykkäystä

Onkos vielä joku välittäjä, joka tarjoaa 1% kulukaton myös pienille ostoksille Xtran ETF-toimeksiannoissa? OP:lta tuo etu poistui vuodenvaihteessa.

Kauppalehden sivulla oli taannoin ilmoitus osakesäästämiseen liittyvä kilpailu missä voittajalle luvassa 5000€ rahapalkinto. Mitenkä kisaan pääsi osallistumaan. Jollain linkki tallessa?

1 tykkäys

Siinähän se lukee isolla yläpalkissa Unelmasalkku, kun menee Kauppalehden sivuille. Paina siitä :smile:
Palkki jossa lukee Kauppalehti Uutiset Pörssi Unelmasalkku… @RR_250

1 tykkäys

Jos ulkkari Degiro kelpaa niin kulut luokkaa 1€. ETF valikoima ei tosin ole kovin mittava, mutta kyllä sieltä jotakin löytyy. Itsellä on vetyä ja uusiutuvaa valikoimassa.

1 tykkäys

Nodealla käsittääkseni on edelleen 1 % kulukatto ETF:ille.

2 tykkäystä

Miksi first north kauppapaikka on suljettu?

Miten niin? Onhan.siellä kauppaa tänään tehty. Kai se on kiinni jos kaupankäynti tältä päivältä ohi?

Viputuotteita lähinnä tarkoitin. Niillä kauppa loppuu normaalisti klo 21.

1 tykkäys

Tänä vuonna 2.1.2023 on Amerikan (USA ja Kanada) pörsseissä uudenvuodenvapaa.

Täältä näkee kaikki aukioloajat:

4 tykkäystä

Tämä pitää paikkaansa. Vasta käytin tätä hyväkseni eli Nordealla 1% kulukatto kaikissa ETF-tuotteissa.

Hei,

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä osakkeita te ostatte nykyään aot:lle? Ennen sinne meni kaikki, kun ei ollut ost:a. Siksi kysyn, kun Op:lla välityspalkkiot on huomattavasti pienemmät pienellä rahalla ostaessa, kun Nordnetillä, jossa mulla on ost ja aot on molemmissa.

1 tykkäys

Miksi REITtejä ei voi ostaa OST:lle? Minä luulin että ne ovat yhtiöitä?

Mulla ainakin TNT.UN on OSTilla Nordnetis.

Mandatumissa ei saa sitä eikä muitakaan.

Hei, olen aloitteleva sijoittaja ja etsin erästä harjoitustehtävää varten yhtiötä jossa olisi 1kk aikana mahdollisimman iso prosentuaalinen nousu osakkeen arvossa helmikuun 2023 aikana. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

Teoriassa ei siis väliä onko ns ’hyvä sijoitus’ tai pitkällä tähtäimellä hyvä yhtiö, kunhan 1kk aikana kurssi hyppäisi mahdollisimman isosti ylös.
Löytyisiköhän pelialalta jotain sen henkistä? Kaikki apu ja ajattelun työkalut tervetulleita tämän tehtävän ratkaisemiseen, mielellään ilman vähättelyä. :chart_with_upwards_trend:

Minkä koulutuksen ohessa tällainen “harjoitustehtävä” tulee vastaan?

Tradenomi, eräs rahoituksen kurssi