Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 4)

Mina bekanta hade åkt självkörande taxi i New York. Det här kan nog vara upptakten till en riktigt stor uppgång igen.

1 gillning

Det kommer att bli ganska bråttom med robotaxikrockar här. Bara några månader kvar tills majoritetens svärmintelligens visar sin intelligens.

image

6 gillningar

Ojoj, fcel har fått medvind någonstans ifrån, YTD nu bättre än Plug som stampar på stället

Screenshot_2025-09-12-23-03-40-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12

2 gillningar

I början av året gjorde jag en “modellportfölj” / lekportfölj av mina s.k. toppspelare, där jag “köpte” var och en för cirka en tia, och nu, drygt 8 månader senare, ser situationen trevlig ut - speciellt när hela fyra av Topp 5 också finns i min egen riktiga portfölj :sunglasses:

image

6 gillningar

Det verkar som att även för andra vätgasrelaterade företag har riktningen vänt till det bättre. Plug har ordentligt med grus i maskineriet :thinking:

Screenshot_2025-09-12-23-22-05-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12

Screenshot_2025-09-12-23-21-40-77_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12

Det känns som en ganska speciell plats att försöka blanka Tesla där, även med fredagens stängning verkar det finnas för många faktorer emot en sådan position. Baserat på diagrammet har aktien konsoliderats på en viss nivå under de senaste fyra månaderna och nu bröts motståndsnivån ungefär på samma sätt som i ett volatility contraction pattern. Fundamentalerna har inte heller haft särskilt stor inverkan på Teslas värderingsnivå. Samtidigt började de där kvantpappren att raketera från slutet av veckan, så Tesla kan också följa med i det momentumet. Baserat på tekniska indikatorer är Tesla inte på något sätt tydligt överköpt, vilket innebär att det inte borde vara svårt att överstiga $400 nästa vecka. Den aktien har tidigare gjort uppgångar på ungefär en vecka innan det kommer en rekyl, så ett pris på $420, åtminstone tillfälligt, borde inte vara ett särskilt konstigt prismål för nästa vecka. Jag kommer nog inte att vara med där, men så skulle jag gissa. :thinking:

3 gillningar

Antagligen var @CitizenJ:s poäng skriven lite med glimten i ögat :wink: Men ja, jag håller med om att man har tagit en blankning från ett ofattbart dåligt ställe/med för snäv stopp loss, när aktien just har brutit ut och målet antagligen är det gap på 401.34$ som blev kvar den 31.1, vilket kommer att bränna den blankningen.

image

image

image

6 gillningar

Man måste verkligen förundras över vissa av dessa obefogade lagar inom investeringsverksamheten.

Aktie X har legat och skvalpat i månader med ±3% och så kommer dagen då du behöver lite pengar. Efter att ha funderat länge bestämmer du dig för att sälja aktie X med motiveringen att den bara skvalpar. Du förlorar några procent, men det är ju skatteplanering.

Aktie X: Tack för förtroendet (inte!). Nu rusar jag genast upp fem procent och börjar piggna till utan nyheter.

Det finns en helt vetenskaplig förklaring till detta fenomen.

När utvecklingen av en aktie tråkar ut dig och du kapitulerar genom att sälja din position, har förmodligen även de flesta andra som hängt med i aktien upplevt samma känslor och sålt sina aktier.

Eftersom Herr Marknad har en sadistisk besatthet av att ständigt straffa så stor del av marknadsaktörerna som möjligt, är en pigg uppgång för den aktuella aktien naturligtvis att vänta inom kort.

Därför, när man leker kull med Herr Marknad, måste man ständigt motverka sina egna intuitiva känslor för att inte bli lurad.

33 gillningar

Är robotaxin inte alls inprisad i kursen ännu?

1 gillning

Nej, bara bilbranschen och resten kommer ovanpå detta. Snart har vi alla vår egen Optimus och alla lastbilar byts ut mot Semi.

Kursen har stigit igen utan nyheter. Det är nog en korrigeringsrörelse på gång innan det blir en ny impuls eller en ny nyhet.

2 gillningar

Nasses årets störtdykare :backhand_index_pointing_down:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1966969183217873077
image

Nasses årets raketer :rocket:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1966917909055205826
image

8 gillningar

IMG_20250914_001412

1. Hinkula-effekten
  2. Verneri-effekten
28 gillningar

@Omavaraisuushaaste :musical_notes:

Jag känner det redan växa
kraften inom mig
Jag förverkligar en ny utmaning
och jag gör det med huvudet högt

https://x.com/ShortsellerST/status/1967248039640449204
image
image

19 gillningar

Inderes började följa SAAB och presenterade vilda siffror. SÄLJ-rekommendation och riktkurs 310 kr när kursen nu ligger över 500 kr. Helt galet.

Nåväl, bara att vänta på att börsen öppnar med skräckblandade känslor. Hur ska kursen reagera, tro. PUH :kissing_face_with_closed_eyes: Den sjönk inte mer än 1-3% åtminstone än. Jag fruktade något tvåsiffrigt. Okej, okej, vi fortsätter.

8 gillningar

Intellegos positiva vinstvarning kom på fredagen efter börsdagen. Kursen hade sjunkit med nästan ~20% på ett par dagar. Trots den positiva resultatvarningen rör sig kursen ingenstans. Verkligen förbryllande, herr marknaden verkar inte tro på Intellegos prognos.

image

8 gillningar

Den var ju redan nästan 200 kronor och ett ganska snabbt fall :thinking:

Ja, som om någon ville bli av med en stor hög aktier?

1 gillning

Farten är så vild att jag inte hinner med. :money_with_wings:. Upp ner upp ner. Prognosen är av den kalibern att det skulle löna sig att fylla portföljen, när marknaden fortfarande tvekar.

3 gillningar

Under helgen cirkulerade på X en enligt mig ganska förtjänstfull artikel, där Intellegos verksamhet framstår i ett ganska tv

4 gillningar

Taisipa muuten Puuilo juuri puhkaista ensimmäistä kertaa 15€ rajan… :rocket::rocket:

Screenshot_20250915-111228~2

Vad säger konsensus, att om en aktie har avkastat 200%, är den då redan officiellt en multibagger?? Denna situation börjar nämligen redan vara ganska nära med denna :grin:

29 gillningar