Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 4)

Jaha, då missade jag Intellegos megadipp-köpläge :neutral_face: . Helt absurt att en journalists kommentar om att två mellanchefer lämnar företaget får kursen att rasa. Visst, ur ett tekniskt analysperspektiv är det bra att gapet fylldes snabbt, så man slipper oroa sig för det i framtiden. Insiders byts ut från företag av olika anledningar då och då, det borde inte vara orsaken till ett -20% ras.

9 gillningar

Nebiuss uppgång fick mig att känna stolthet, lyckligtvis har prestationen i resten av min portfölj hjälpt mig även de senaste dagarna så att jag inte blir för övermodig. :saluting_face:

image

KH-brodern har varit min portföljs stödtorsk. Mina KH-torskar motsvarar mina utgifter för knappt ett år, 10-11 månader, med beaktande av alla mina engångsköp. :smiling_face_with_sunglasses:

“Vad kan gå fel här?”-aktie

image

Snart är jag till och med så djupt nere och ruinerad att jag börjar citera tusentals av mina gamla inlägg, bara de där jag har haft rätt (“vad sa jag”-meddelande), även om det sättet förstås skulle passa mig bra, eftersom jag så sällan har rätt. :thinking:

15 gillningar

Nå, hej och hå! Sådana här dagar har jag inte haft i min portfölj särskilt ofta. Välkomna är de dock även i fortsättningen :grin:

Screenshot_20250911-203349~2

20 gillningar

Visste du att om man har extra pengar kan man lägga ut djupliggande order på börsen som man inte ens tror kommer att träffas. Men de träffas ändå ibland.

12 gillningar

Detta beror alltså på att när man i åratal har trampat i sorgens dal, så ropar man inte ut hur mycket man förlorar, så bara de framgångsrika är högljudda. :index_pointing_up:

Nu när jag äntligen, efter en raketliknande uppgång, för första gången är hårfint på plus, kanske jag till och med någon gång skriver något i tråden “vilket skräp jag har i portföljen”.

Och om turen håller i sig kan jag i den här tråden upprepa ath som en papegoja tills folk tröttnar och jag blir tystad av hela forumet :face_blowing_a_kiss:

7 gillningar

Oj, det gick på under 150 sek. Man vet aldrig, nedgången kanske fortsätter imorgon. Om det sjunker, så fyller jag åtminstone på.

5 gillningar

Det är verkligen en effektiv marknad. Två personer har lämnat företaget, och det är full panik. VD:n köper. Jag skulle köpa mer om jag inte vore all in.

Jag jobbar själv på ett tillväxtföretag och även chefer lämnar kontinuerligt. Inget att se här.

Om vi inte hör något riktigt betydande i ämnet, men jag tvivlar starkt.

3 gillningar

Där skulle man väl kunna försöka gissa vilken av ljusen som inte hör till gruppen? First Majestic Silver fick tydligen inga nyheter idag, men omsättningen var dubbelt så stor som normalt. :slightly_smiling_face:

AG

2 gillningar

Alla andra stora silverföretag är redan i ett starkt rally och First Majestics nära framtid och Q2-resultat ser också bra ut… så det är dags att gå med i klubben. Vissa traders har redan hypat detta i förväg de senaste dagarna. Jag är dock en bag holder.

2 gillningar

Man måste verkligen förundras över vissa av dessa ogrundade lagar inom investeringsverksamheten.

Aktie X har legat och mörnat i månader runt ±3% och så kommer dagen då du behöver lite pengar. Efter att ha funderat länge på saken bestämmer du dig för att sälja aktie X med motiveringen att den legat stilla. Du gör en förlust på några procent, men det är ju skatteplanering.

Aktie X: Tack för förtroendet (not!). Nu sticker jag upp fem procent direkt och börjar piggna till utan nyheter.

58 gillningar

Vad kommer detta att leda till för Finland, blir det en nedgång på börsen och i Finlands ekonomi när det inte går så bra annars heller.

2 gillningar

Jag själv förväntar mig att alla tullar är olagliga och kommer att upphävas. Om inte annat så via WTO.

Men jag antar att velandet fortsätter på ett eller annat sätt.

3 gillningar

USA lämnade WTO:s tvistlösningsorgan under Trumps första mandatperiod, så det har inte varit funktionellt på flera år. Alla andra WTO-medlemmar har inrättat ett parallellt organ där USA inte är med.

2 gillningar

Som jag konstaterade igår i köpte/sålde-tråden, efter att ha köpt aktien på förmarknaden till kursen 407,16 USD, att föregående dags marknadsreaktion kändes överdriven och jag förväntade mig en motreaktion igår. Nå, den kom och verkar fortsätta idag.

image

22 gillningar

image

Jag lade till en position i IonQ igår till kursen 46,20 USD och en position i Quantum Computing till kursen 15,71 USD, så dagens uppgångar är mycket välkomna.

10 gillningar

Svårt att säga mer om det än att det förmodligen är typiskt för dessa kvantaktier att de då och då bara tar superposition till nya kursnivåer. Kända partiklar är åtminstone RGTI, IONQ, QUBT, QBTS. :smirking_face:

RGTI

7 gillningar

Admicom sjunker allt lägre och lägre. Sedan Atte uppdaterade köprekommendationen den 7.8 har vi sjunkit ytterligare 10%. Man får vänta och vänta på en uppgång. Vi hoppas på ett bättre år 2026 för byggbranschen och Finland.

Jag återställde positionen lite för tidigt till dess ursprungliga storlek. En potentiell skatteförsäljning vid årets slut kommer förmodligen att återvända till portföljen nästa dag.

2 gillningar

Moon time :rocket: Igen kittlar vi gränsen på 400 dollar. Hur långt räcker krafterna den här gången innan vi tar en paus igen och kan fylla på?

Screenshot_20250912_192354

8 gillningar

Vi går till $400 för att utlösa Lepikko’s Tesla short stop loss. Därifrån sedan ordentligt ner.

image

20 gillningar

Tesla shortsqueeze..? Har stigit utan nyheter ganska rejält..?

1 gillning