Melkoista tervanjuontia on ollut jenkkisoftayhtiöiden omistaminen alkuvuonna, tässä on jo niin tottunut itsensä ruoskimiseen että tulee yllätyksenä ettei nämä nyt aivan joka päivä laske.
Taitaa olla salkun YTD ensimmäistä kertaa sitten tammikuun plussalla
Täällä salkut myös YTD plussalle. First North innostuksesta huolimatta.
Eilen oli muuten sangen erikoinen päivä pitkällä hajautetussa salkussani. Ei ollut kuin 3-4 lappua plussalla koko listalla mutta onneksi salkun suurimpia, niin päivä punnersi kivasti plussalle.
Nebius on noussut salkun suurimmaksi. Veivauksen tuloksena aavistus ylituottoa ja tilanne missä nykyinen omistus on katettu aiemmilla voitoilla. Ilman Nebiusta salkkuni suoritus vuoden aikana olisi luvalla sanoen todella heikko. @Sijoittaja-alokas kosketusta parjataan täällä hyväntahtoisesti, mutta täytyy sanoa että nimenomaan hän sai minut investoimaan viime kesänä Nebiukseen.
Tämä on SoFin ohella yhtiö, joissa olen eniten suhteellisesti käyttänyt omaa itsenäistä tutkimustyötä. Tänään TDD punastelee huolella, mutta saattaa edelleen olla silti kovin ylihintainen.
Joskus tulee katseltua taaksepäin, miten salkusta myydyt osakkeet ovat kehittyneet. Sillä voi vähän seurata, oliko oikeassa yhtiöiden suhteen (myin aika paljon yhtiöitä pois n. 2020-2021yhden ison hankinnan rahoittamiseksi, muuten ne olisivat yhä salkussa).
Tässä pieni otos, olennaisimmat kokonaan pois myydyt yhtiöt. Osinkoja ja valuuttakurssimuutoksia ei ole tässä mukana, tämä lähinnä on suuntaa-antava arvio, paljonko olisi tullut tuottoa:
Neljästä suuresta yksi olisi tuottanut tappiota näiden 5-6 vuoden aikana, muut plussaa.
Suurimmalla painolla minulla näistä oli First Solaria, jonka kurssi on noussut rajusti (se oli jo silloin tukevasti voitolla, kun myin pois). Se on yhtiö, jonka löysin itse omalla taustatyölläni.
Eli näistä neljästä yhtiöstä yksi osoittautui virheeksi (ICON), Vaisala olisi ollut myös vähän pettymys vaikka ihan hyvin olisi tuottanut mutta Costco ja First Solar olivat oikeaan osuneita valintoja. Pitäisi joku päivä vielä vilkaista muistiinpanoja näiden yhtiöiden osalta, että mitä olin ajatellut ja mitä on oikeasti tapahtunut.
Verneri myy -dippi jäi aika pieneksi. Harmi, että Verneri on sen verran nobody, ettei vaatinut pörssitiedotetta. Tässähän olisi muuten saattanut tarjoutua hyviä ostopaikkoja.
Kauppalehti voisi rientää apuun ja tehdä vaikka jutun aiheesta.
Otsikko voisi mennä jotenkin näin:
“Indereksen tärkeimpiin avainhenkilöihin kuuluva ja sijoittajakansan rakastama yhteisönrakentaja Verneri Pulkkinen myy paniikissa Indereksen osakkeitaan!”