Jaa, en kyllä keksi montaa tahoa, kenen mielestä tuo olis upea juttu. No joillekin yksittäisille tahoille toki, ja ehkä tosiaan joillekin tuo voi olla tosiaan pääasia, että spekulanteilla menee hyvin.
Kyse ei todellakaan ole spekulanteista vaan vuosikymmeniä kestäneistä ali-investoinneista kuparin malminetsintään ja kaivosten kehitykseen. Tulevan vuosikymmenen aikana tarvitaan pelkästään 250 miljardia dollaria investointeihin, jotta nykyinen tuotantotaso voitaisiin ylläpitää (Rick Rule). Syksyllä Grasbergin kaivos romahti, jolloin useita prosentteja maailman tuotannosta katosi. Perussa sähköntuotanto on ongelmissa ja sähköä ei meinata saada kaivoksille (maailman suurimpia kuparintuottajamaita). Hormuzin salmelta ei tule rikkihappoa läpi, ja sieltä on aiemmin tullut kymmeniä prosentteja maailman tuotannosta. Sitä käytetään nimenomaan kuparin rikastamiseen. Lisäksi kysyntä lisääntyy ja tänä vuonna jäädään tuotantovajeeseen. Hinnan tulee nousta, jotta uutta tuotantoa saadaan tulille.
Itse peesasin Inderesin kolmikkoa(Vilen ja kumppanit) . Taitaa Mikko Mäkinen harrastaa edestakaista kauppaa jonkin verran, ettei vaan olisi Inderesin osake kokeilukenttä hänen tekoälypohjaiselle algoritmilleen, jota kertoi jossakin yhteydessä kehittävänsä.
Siitä lähinnä epäilys, että toisinaan joku algoritmi siellä liikkuu, kun yrittää tehdä omia toimeksiantoja.
Ennen kuin joku ihmettelee miksi Nebius taas keulii premarketissa:
$NBIS Jensen Huang praised NBIS during his GTC Taipei 2026 keynote, which took place on Monday, June 1, 2026, at 11:00 a.m. Taiwan Time at the Taipei Music Center.[5][9] The keynote unveiled NVIDIA’s latest innovations in AI infrastructure, agentic AI, physical AI, and intelligent personal computing, with NBIS (Neuberger Berman Inc.) being highlighted as a partner.[7][5]
Tuossa on ARM-ajureita ja miksi ARM on merkittävä peluri tulevina vuosina, kun CPU/GPU-suhde lähenee 1:1 inferenssin aikakaudella ja se alkoi kiihtymään vuoden alusta.
Meneillään oleva Computex Taipei: NVIDIA, Microsoft ja Arm koordinoivat yhteisiä teasereita otsikolla ”A New Era of PC” juuri ennen tapahtumaa. Ne julkaisivat identtisiä viestejä X:ssä (ent. Twitter) koordinaatteineen, jotka osoittavat NVIDIA:n Jensen Huangin keynote puheeseen Taipein Music Centerissä.
Tuo oli markkinoille vahva signaali ARM-pohjaisten tehokkailla AI-ominaisuuksilla ilmestyvien Windows-tietokoneiden julkistukselle.
NVIDIA:n ARM pohjaiset kannettavien piirit (N1/N1X tai RTX Spark): NVIDIA on tulossa (tai laajentamassa osuuttaan) Windows/Arm pohjalle omilla SoC-/APU-piireillään. Microsoft on vahvasti mukana Windows/Arm -optimoinneissa.
Laajempi konteksti: Armin toimitusjohtaja Rene Haas pitää Computexissa keynote-puheen agenttisesta tekoälystä, pilvestä aina AI-PC:ihin. NVIDIAn ilmoitukset kytkeytyvät tähän ekosysteemimuutokseen kohti tehokkaita ARM-arkkitehtuureja edge/AI laitekuormille. Muut NVIDIA:n puheenaiheet tapahtumassa ja keynote-puheessa sisälsivät Vera Rubin päivityksiä, Vera CPU:n, NBIS hehkutuksen, fyysisen AI/robotiikan (Isaac GR00T) ja paljon muuta. PC/ARM on kuitenkin suurin kuluttajille näkyvä kytkös.
Salkusta löytyvältä Brittiläiseltä lisäravinteita valmistavalta nakkikioskilta (eli pieneltä kasvuyhtiöltä) Applied Nutritionilta on tullut näköjään tänään trading update. Yhtiön tilikausi 26 päättyy heinäkuun lopussa, ja tilikauden liikevaihdoksi arvioitiin 148£ miljoonaa (aiempi ohjeistus 140£ mijoonaa), kasvua edellisvuoteen verrattuna ~38% ja kannattavuuden pitäisi olla markkinoiden odotuksien tasolla ja samalla julkistettiin että yhtiö on hankkinut Amerikkalaisen Nutrablend Group yhtiön noin 16$ miljoonalla vahvistaakseen yhtiön kasvua Pohjois-Amerikassa.
Yhtiön markkina-arvo on sen verran pieni että kurssiliikkeet uutisiin ovat aina melko rajuja, markkina näytti ottavan tämän uutisen positiivisesti vastaan:
Taisi vain myyjät loppua hetkellisesti ja jollekin tuli hätä. Juhlat loppu kun 50k osakkeen jäävuoret teki paluun. Ihan kiva signaali tällaiselle pohjalta kauhoneelle siitä, että voi Nightingalen osake nytkähtää kovastikin jos uutisia tulee.
Valitettavan vähäistä vain on tiedottaminen ollut.
Bittiumia lahdataan taas vaihteeksi huolella…alle päivän kaupankäynnillä kurssi alas yli 20 pinnaa…kylmät teki salkulle ja leikkaa kuin kuuma veitsi voita