Spørgsmål, rædsel og begejstring over kurser og deres ændringer (Del 4)

Denne historie, som Kauppalehti udgav i går morges, nåede ikke at blive ret gammel :joy::joy:

50 Synes om

Det har været ret vildt for mange SaaS-virksomheder, i det mindste nedadgående hvad angår aktiekurserne :slight_smile:

https://x.com/SergeyCYW/status/2017229573256261850

9 Synes om

I Verneris børscyklus ville det være turen til styropor-lort. @Verneri_Pulkkinen, vil du dele nogle idéer? SaaS?

19 Synes om

Dette er uden tvivl stemningen på det nuværende marked. Virkelig hurtige hype-cyklusser og en aggressiv jagt på afkast.

Jeg har netop skrevet om emnet til Premium-medlemmerne.

For eksempel steg handelsvolumen for en populær sølv-ETF på et øjeblik fra et par milliarder til ca. 40 milliarder dollars. Et niveau, der ellers hersker i “mainstream” S&P 500 ETF’er!

Det er ikke så mærkeligt, at mæglerne leverer rekordresultater.

SaaS-sektoren føles som en faldende kniv og en mulig værdifælde. Jeg har selv købt lidt ind i softwarefirmaer, men jeg ville ikke kalde dem styropor-lort.

Styropor-lort (styroksikakka) er, ligesom “mörniä”-udtrykket (mörniä), ikke en etableret finansiel term endnu, men jeg henviser til virksomheder, hvis fundamentale forhold er andenrangs, eller som kræver et rigtig godt marked i ryggen, eller som er meget spekulative, f.eks. visse small-cap selskaber, SPAC’er, junior-mineselskaber, børsnoterede startup-lignende forretninger, forretninger med Hyzon-lignende træk, Nikola’er, Summa’er osv.

I den henseende ser den stereotypiske børscyklus, der blev præsenteret i Vartti, ud til at bevæge sig ind i denne 4. fase. Verden er præget af en overflod af kapital, en høj risikovillighed blandt investorer samt en indbyrdes konkurrence om at jagte hurtige afkast, hvilket anspores af temaer som kunstig intelligens, der i de seneste år hurtigt har givet afkast på flere hundrede procent.

29 Synes om

Konkurrencen skærpes.

16 Synes om

Nej, det skete ikke for mig :sweat_smile: men i min store visdom valgte jeg at tage en lille åbning i Strategy i sidste uge…

38 Synes om

Jeg tænkte over det her natten over. Jeg fortsætter i denne tråd, selvom emnet passer til mange.

Som investor, eller i mit tilfælde som en, der placerer penge, må man altid overveje, når man køber aktier i et fald, om markedet rent faktisk tager fejl.

Nogle gange (ofte, vil nogen måske sige) overreagerer markedet. Men nogle gange er situationen faktisk anderledes, og spillereglerne har ændret sig. Lidt ligesom i Crysis-spillene, hvor man altid starter med at overmande mennesker, indtil væsner fra rummet dumper ned og ændrer spillets forløb og regler fuldstændigt.

Lad mig give et eksempel. Den legendariske value-investor (det var i 2006 en ærestitel og ikke som i dag et skamfuldt stempel) Bill Miller, som slog S&P 500-indekset 15 år i træk, begyndte at købe stort op i faldende banker, især Bear Stearns. Jeg kender ikke hans præcise synspunkter, men måske så han de superrentable banker som billige og mente, at investorerne overdrev risikoen for en finanskrise.

Som vi ved i bagklogskabens lys, var bankernes kursfald i 2006–2007 en underreaktion: flere af dem eksploderede i 2008! Bill Miller røg med i faldet.

Overdriver eller undervurderer investorerne nu truslen fra kunstig intelligens (AI)?

Selvom de mere erfarne af os, der jagter faldende knive, forstår at holde de enkelte investeringer små, er det nemt i takt med kursfald at skabe en situation i porteføljen, hvor man f.eks. i en sektor med 20 % vægtning reelt har skudt væsentligt flere penge ind i forhold til porteføljens oprindelige værdi.

Bill Miller indså ikke, at de regler, der havde været gældende i de foregående år, var gået i stykker i 2006. Han satsede en for stor del af porteføljen på nogle få navne, som eksploderede.

Jeg vil ikke i dette indlæg gå ind i sandsynligheden for AI-disruption, men skriver dette ud fra et perspektiv om porteføljeallokering og diversificering.

Bill Millers karriere fortsatte i øvrigt med hans egen fond. Han investerede blandt andet i Amazon og i midten af 2010’erne i Bitcoin til en pris på 350 $. Så hans historie er ikke gået så dårligt senere hen… :rofl:

Jeg tænker meget over det her, når jeg køber små bidder af alverdens Adobe’er. Men i min “lege-portefølje” udgør software og rådgivning for eksempel allerede omkring 16 %. Selvom jeg betragter AI’s indvirkning på f.eks. Consti, QT eller Admicom osv. snarere som en mulighed, vil der, hvis jeg tager grundigt fejl, komme flere tæsk til porteføljen, end man skulle tro ud fra de enkelte positioner. Hvis man tæller spilselskaber med under truslen for disruption, er andelen meget større. På den anden side har jeg som modvægt selskaber, som jeg læser om som godnathistorier for investorer. AI-disruption er langt fra vibrationsdæmpere til sporvognsskinner, rustfrit stål, luksusyachter, middelmådig pizza, LNG-gasarme eller studenterhuer.

74 Synes om

Her er Charlies “fald fra toppen”-liste :slight_smile:

https://x.com/charliebilello/status/2017740215184416771

8 Synes om

Godt, jeg betragter heller ikke selv SaaS-virksomheder som styropor-lort. Jeg smed det bare ud for at provokere til debat. Store SaaS-virksomheder er faldet med tiere af procenter fra deres toppe, men på trods af det er EV/S > 10 for mange tidligere stjerneaktier (Cloudflare, CrowdStrike, Shopify, Snowflake, Datadog, Palo Alto Networks, MongoDB, Zscaler). Kursnedgangen kan muligvis fortsætte i lang tid endnu. Måske skriver jeg mere i SaaS-tråden. Der er også SaaS-giganter, hvis multipler er attraktive, det vil sige potentielle værdifælder eller fremtidige kursvindere.

På en eller anden måde mener jeg ikke, at markedssentimentet understøtter tanken om en kommende hype omkring styropor-lort-virksomheder. Jeg kigger hellere på softwarevirksomheder (alt er ikke SaaS), der er i stand til at skabe produkter, hvor AI er indlejret som en del af brugeroplevelsen. Når de er bedst, har disse selskaber allerede etableret deres position, pengestrømmen er stærk, og AI-udviklingen blev påbegyndt for flere år siden.

Her er min egen liste over Hesulis styropor-lort, som jeg ikke vil røre med en ildtang:
Pallas Air
Digitalist Group
Duell
Summa Defence
Faron Pharmaceuticals
Herantis Pharma
Nanoform Finland
Aiforia Technologies

16 Synes om

Ganske klassisk hoved-og-skuldre på Bitcoins ugegraf. Tilbage til 20k? (for en start)

13 Synes om

Intet ville overraske mig med Bitcoin. Den kan stå i 200k, 20k eller hvad som helst om et år. Jeg forstår bedre folk fra tulipanmaniens tid, som betalte enorme summer for tulipanløg, end folk, der betaler omtrent det samme for en virtuel mønt, som for det hus de bor i. Tulipanerne er trods alt smukke, og bitcoin har få anvendelsesmuligheder.

61 Synes om

Nu går det så den anden vej. Røde dage bliver til grønne i euro​:grin:

1 Synes om

Disse dollarbevægelser virker ikke så usædvanlige i et længere perspektiv.

10 Synes om

Løgn, forbandet løgn og statistik​:grin: Jeg vover at være uenig i, hvad der er normalt. Efter min mening var årene 2005-2014 usædvanlige. Dengang var euroen usædvanligt stærk, og jeg tror ikke på dens langsigtede værdibevarelse i forhold til dollaren. Hvis man ser bort fra det tidsrum, er det historiske gennemsnit for EUR/USD ca. 1,09. Dette afspejler min egen opfattelse af det normale samt mine egne investeringsbeslutninger om at drage fordel af valutaer.

Lige nu kun -18%, selvom faldet i sølvprisen er fortsat yderligere i dag. Dog ser det nu ud til, at sølv allerede styrkes markant fra den bund, det ramte for et par timer siden. Morgenens fald i sølv var godt nok voldsomt.

3 Synes om

Verve har igen en stærk start på ugen, -6,7 %. -22 % på en uge. Der er et nyt obligationslån på vej, hvilket vist er årsagen til dykket denne gang. Den var jo ”billig” allerede ved 30 SEK, men nu ved 15 SEK begynder det at være et screaming buy :sweat_smile:

8 Synes om

Også de svenske forstærkninger i min egen portefølje har klaret sig stærkt på det seneste:

Nå ja, porteføljens værdiansættelsesmultipler og udbytteafkast forbedres i et voldsomt tempo.

39 Synes om

På den anden side, når gælden er så massiv, så er virksomhedsværdien kun faldet knap 25 %, selvom markedsværdien er halveret.

3 Synes om

Det er rigtigt. Jeg smed det “screaming buy” ud sarkastisk og selvironisk. Tallene er gode på papiret, men virkeligheden er en helt anden. Gælden har tynget i baggrunden hele tiden, og nu hvor pengestrømmen er tørret ind, ser situationen ikke så gylden ud, som den gør på papiret. Analytikerne har selvfølgelig stadig tillid, og risiciene vurderes stadig som små, også fra Inderes’ side.

1 Synes om

Nå, Elisa røg da ikke helt i gulvet endnu. Man bør altid have lidt kontanter klar til den slags.

10 Synes om