Telias kursudvikling bør efter min mening betragtes siden Soneras tid, i hvert fald fra en finsk investors synspunkt. Telias kurs vil nok aldrig nå de højder, men Kauppalehtis data rækker nok ikke så langt tilbage med aktieudvekslingerne.
Rumaktier som Planet, Blacksky og Spire skød pludselig i vejret. Og ligeledes ether krypto samt de ‘treasury’-firmaer, der ejer det.
Jeg har endnu ikke fundet en grund til hvorfor? Der er vel en eller anden Tweet eller X, der bruges til at pumpe kurserne op?
https://x.com/DeItaone/status/1990784106863755740?s=20
Kunne det være den?
Så det er købsvejr! I dag måtte jeg allerede lægge nogle jetoner på bordet, og hvis det dykker mere i morgen, bliver jeg nok nødt til at købe mere.
Ja, det skræmmer mig, men investeringsgælden er rekordhøj, og kontantandelen er ikke-eksisterende. Det skræmmer mig, men jeg tør ikke være ude af markedet på grund af FOMO. Bobleagtigt..
I marts-april var Fear & Greed-indekset på extreme fear-niveauer, og det værste fald var endnu ikke kommet. Dette skyldtes i høj grad, at nogle af dets indikatorer måler mere markedets interne forhold end investorernes frygt. Når VIX er over 30 og put/call-ratioen er over 0.80, kan man tale om panik og en tilnærmelse til bunden.
Nogen burde fortælle markedet, at det sandsynligvis var Greg Abel, og ikke oraklet selv, der købte dette.
Nebius reagerede også positivt på Nvidias seneste dobbelt-beat og guidance. Nu blev markedet igen interessant, fordi resultater/guidance fra rigtig mange gode virksomheder ikke har været nok til at holde aktierne oppe efter det indledende spring, og luften er sivet ud af AI-sektoren i en del aktier. AI-tesen fortsætter dog stadig meget stærkt, og Nvidias resultat har ikke slået skår i den. I de kommende dage vil vi se en mere realistisk markedsreaktion
I tweetet nedenfor står der, at energisektoren nu er usædvanligt billig, selvom markedet er på sit dyreste.
Dens andel i S&P 500 er historisk lav, så selv en tilbagevenden til et såkaldt normalt niveau kunne mangedoble det relative afkast.
https://x.com/ekwufinance/status/1991193065197916386
Energisektoren er i gang med en stor forandring, og ikke engang Donald Trump kan stoppe den.
Fossile brændstoffers æra er ved at ebbe ud i overensstemmelse med økonomiens hårde love, da grøn energi allerede nu er billigere at producere end traditionel energi. Selv statslige tilskud er ikke længere nok til at ændre den uundgåelige forandring.
Burde en eller anden kvik person drage den konklusion, at energisektorens nye opblomstring ikke vil bringe gevinster til kul-Heikerne og olie-Ollerne, men snarere til den grønne energis vind-Tuulier og sol-Aurer.
I Hesulissa rettes blikket mod fremtidens vindere, når man leder efter for eksempel … Sig du det. Juurikki fortæller først, når han selv når at fylde op med grønne tanker fra Hesulissa. Det blev lidt ufuldstændigt i dag, og kun 4 k€ blev spildt, da det skulle have været 7,5 k€.
Tilsyneladende er AI-boblen stadig i live. Bare køb. Jeg deltager ikke. Jeg foretrækker f.eks. Tokmanni. At købe aktier i virksomheder i brancher, der er plaget af markederne, kræver nu nerver. Det kræver helt sikkert også nerver at satse på boblende AI-butikker.
Denne boble-diskussion er vanskelig, fordi AI-boom-selskaberne leverer stærke resultater og er blandt de bedste virksomheder. F.eks. Alphabet, Amazon og Nvidia. Dog er AI- og GPU-markedet lidt specielt, da virksomhederne køber på kryds og tværs af hinanden og på en måde skaber omsætning for hinanden. Alle råber nu, at kunstig intelligens er en boble, men hvordan kan det være en boble, som alle kan forudsige korrekt? Måske er kunstig intelligens den første boble, som selv den almindelige person vidste om i god tid, og toppen er nu nået.
I øjeblikket foretrækker jeg at eje Alphabet og Amazon frem for finske evigheds-snegle og endda skrumpende forretninger, såsom skovselskaber og for eksempel Tokmanni.
Ja ja, Nokias kurs burde vende opad, fordi Nvidia buldrer derudaf!
I det mindste nedad ville koblingen have virket…
Tokmanni er billig af en grund, det har i hvert fald ikke fristet mig endnu…
En boble er et meget subjektivt begreb, markedet beskriver, hvad investorer i gennemsnit tænker om virksomheder.
Jeg ser det selv som en illusion, at virksomhedernes rentabilitet i denne overgangsfase er usædvanligt høj og på længere sigt (f.eks. 5 år) vil falde markant på grund af konkurrence. Når dette kombineres med nogle virksomheders høje værdiansættelsesniveauer, vil deres fald sammen med resultaterne helt sikkert forårsage et kollaps i disse virksomheders aktiekurser.
Der vil selvfølgelig også være vindere, måske er alle vindere ikke engang på børsen endnu. Og på den anden side kan vindere af AI-udnyttelse findes i helt andre brancher; en passende voldgrav + AI’s produktivitetsspring kan forbedre en medicinalvirksomheds eller lignendes drift betydeligt. Tiden vil vise, og det er virkelig interessant at følge (fra sidelinjen) denne udvikling.
Men denne bobledannelse er udelukkende min subjektive mening, og jeg handler kun i overensstemmelse hermed. Det vil sige, at jeg nu holder mig væk fra teknologivirksomheder og indekser og fokuserer på lidt kedeligere brancher og virksomheder.
PS. Hvis og når tingene udvikler sig og ændrer sig, kan jeg selvfølgelig vende tilbage til indekser eller endda teknologivirksomheder; der er et par stykker, jeg følger lidt tættere, selvom jeg ikke investerer i dem lige nu. Lige nu føles det bare ikke rigtigt at vælge dem til porteføljen, så jeg nøjes med at følge med fra sidelinjen og fokuserer andre steder.
Edit. Andre steder betyder altså aktier; der er saunavirksomhed, byggeindustri, låse, øl, pizza, sundhed og selvfølgelig Buffetts firma + ideer derfra. Der er meget andet interessant på børsen end bare de fashionable firmaer. ![]()
Nvidia er vokset godt, men jeg tænker selv, at selv hvis EPS stiger til 8 dollars næste år, og en ret høj P/E på 25 accepteres, ville kursniveauet beregnet derfra være 200 dollars, hvilket bestemt ser fuldt prissat ud. Den når næppe en EPS på otte dollars, men det kan være, at den ender med at ligge omkring 200 dollars, baseret på at de accepterer en endnu højere P/E. Hvis væksten derimod stagnerede og den endte med at generere en svag EPS på 6 dollars i de kommende år, kunne markedet tænke, at en P/E på 20 er passende, og så ville kursniveauet være 120 dollars, hvilket er et betydeligt fald fra nuværende niveauer. Risiko-afkast-forholdet er ikke i orden her, derfor er jeg ikke med. Det bliver interessant at se, hvad der sker! Den sektorrotation væk fra AI og mod banker, olieselskaber, medicinalfirmaer og andre mere konservative sektorer kommer stadig.
P.S. Den franske bank BNP Paribas er i dag steget med stolte 5 %, et par portioner er for nylig købt billigt og er også rapporteret her.
Jeg er helt oppe at køre! Endelig har KH Group udskilt sig fra den tabsgivende møbelvirksomhed, og KH Groups værdi frigøres. Tak Calle, sporet er åbent!
En time efter meddelelsen
:
Dette med en omsætning på omkring 23.600 euro ![]()

Er det ikke en ret dårlig deal? Det minder mig om Kummelits rallysegment, hvor man betalte for sponsorstickers.