Ikke ligefrem hverdagskost for AOT-udvikling, desværre.

DUOLINGO -10% Ingen nyheder at finde. Hvad handler det her egentlig om? Har alle besluttet at holde op med at lære sprog på samme tid?
Bank of America nedgraderede Duolingo fra køb til neutral. Bank of Americas anbefalinger har tendens til at påvirke markedet midlertidigt, en god grund til at hjemtage gevinster. Og Duolingo-aktien er jo steget med over 150 dollars på fire måneder.
I starten af ugen har mange amerikanske aktier, der er steget kraftigt på det seneste, oplevet fald. Duolingo er ingen undtagelse, i dag er det dens tur. For eksempel er IONQ faldet med 25 procent på et par dage efter en kraftig stigning.
Hvis du tror på Duolingo, bør sådanne daglige udsving ikke påvirke dig på lang sigt. Men Duolingos P/E er jo over 130, så det er ikke en billig aktie, selvom den er 10 procent billigere.

Ifølge nogle data var Tesla allerede kortvarigt oppe i 415$, hvilket ville være ATH. En krøllet og glemt trøje er gravet frem fra hjørnet af skabet, sidst brugt i slutningen af 2021 og nu igen lige bagefter.
Nasse 20k ![]()

Alokas er ret pro til amerikanske aktier, man kan ikke andet end at tage hatten af.

Hatten af som tegn på min fejl. For knap en måned siden drillede jeg en nybegynder, da Amazon faldt tilbage til under $200. Hatten af, det ser godt ud.
Det her er gået bedre end med Hyzon.
@Jukka_Lepikko er måske enig.
Hvordan fremgår det angiveligt af den kursgraf, at alle, der nogensinde har shortet Tesla, skulle være i underskud?
Fordi Tesla lukkede i all-time high? Du har vel ikke kunnet shorte aktien fra et højere niveau?
Selvfølgelig, hvis de shorts har været med hele vejen. Dette blev ikke præciseret i tweetet, og det ville også være usædvanligt, især for en privatinvestor, at holde så langsigtede short-positioner.
Det lader til, at tweeteren selv “nogensinde” har shortet Tesla.
Der tales i nutid. Hvis man ikke har en åben position, kan man hverken have gevinst eller tab.
Hvis der er en fodboldkamp x mod y, så hvis hold x scorer et mål, så er hold y bagud. Selvom hold y havde vundet de foregående hundrede kampe mod hold x.
Det bliver lidt semantisk, men jeg er uenig. Investorer køber og sælger ofte, øger og mindsker de samme positioner over tid. Når man taler om at være i plus med en bestemt aktie, menes der normalt helheden, uanset om netop den nuværende gennemsnitspris er i plus. Efter diverse handler kan den sidste portion jo være købt så sent som i går. Man har opnået et afkast på 300 % på Tesla-aktien, hvilket betyder, at man er i plus med hensyn til Tesla, selvom den nuværende position teknisk set viser -1 % i porteføljen.
Forsøgte @Jukka_Lepikko ikke også selv en Tesla-short i denne uge? Det var i hvert fald sådan, jeg forstod det på Shareville.
Ikke at det gør noget, jeg købte selv første gang i dette run til @245, hvis jeg husker rigtigt, og jeg ville have tjent gode penge i forhold til mig selv/porteføljens størrelse. Det er vel sådan det er, at de stagnerende aktier er nemme at beholde ![]()
Så hvis positionen kun er -1%, så er den i plus..
Fortæl endelig, hvordan Lepikkö burde have skrevet det tweet, for at det ville have tilfredsstillet dig og gennemgået alle mulige scenarier?
Det er svært altid at udtrykke alting perfekt. Det var ikke en ondsindet bemærkning. Der er ingen grund til at blive fornærmet, når nogen påpeger noget ved en så triviel sag, for slet ikke at tale om at forsøge at projicere den irritation over på den, der påpeger det, ved at tale om bevidst misforståelse.
Baseret på en stikprøve over flere år mener jeg, at investorer (på dette forum) normalt mener den samlede situation, der tager højde for tidligere handler med den samme position, når de taler om, hvorvidt de er i plus eller minus med en bestemt aktie, uanset hvilke linjer og i hvor mange depoter de har den pågældende aktie i det øjeblik.
Jeg forstår ikke, hvorfor indlægget skulle have behaget mig. Det var næppe skribentens hensigt. Men da du nu spørger, ville jeg nok have skrevet “alle, der nogensinde har shortet Tesla og beholdt deres position” eller udeladt hele short-delen.
$googl ligger i ATH-niveauer, og der ses ingen hype
![]()

Dagens afslutning + 14 200 € og +13,5 %

Fejringen må nu lægges på hylden for en stund, op- og nedture hører til gamet. Det er jo rart, når man har gemt noget væk i årevis og i sidste ende har foretaget de rigtige træk undervejs.
Kempower fortsætter sit lodrette fald. Det er på den anden side ikke så mærkeligt, da de dyre fyre på fabrikken i USA tilsyneladende sidder og triller tommelfingre. Cash burn er svimlende, og man venter på, om salget vil gå i gang.