Bitcoinin kurssi laski viime viikolla 14 %, mikä on suurin lasku sitten maaliskuun 2025 (tuolloin kurssi laski 14,4 %). Yli 10 %:n viikkotason laskut ovat nykyisin sen verran harvinaisia, ettei niitä nähdä edes karhumarkkinoissa kuin muutaman kerran vuodessa. Tähän asti tämän laskumarkkinan suurin laskuviikko oli tammikuussa -11,2 %.
Kurssi kävi koskettamassa 200 viikon keskiarvoa ja putosi hetkellisesti myös sen alapuolelle. Bitcoinin kurssi on käynyt 200 viikon keskiarvolla kaikissa karhumarkkinoissa. Vuoden 2022 karhu oli ensimmäinen, jolloin se ei toiminut laskun pohjana.
Pitäisin myös tällä hetkellä hyvin epätodennäköisenä sitä, että 200 viikon keskiarvo jää tämän laskumarkkinan pohjaksi.
Yhdysvaltain osakemarkkinat ovat avautumassa laskuun ja esimerkiksi Koreassa pistettiin jo yöllä koko markkina säppiin yli 8 % romahduksen jälkeen. Samaan aikaan Lähi-idässä lentää myös ohjuksia, joten on syytä varautua siihen, että Bitcoinin lasku jatkuu.
Kurssi nousi sunnuntain päätteeksi myös takaisin kanavaan johtuen markkinan reaktiosta Iranin sodan päättymiseen. Sitä ennen Bitcoin eteni koko viikon sivuttaisliikkeessä 63 000 dollarin molemmin puolin.
Positiivinen päätös siis pitkälle laskutrendille! Kysymys kuuluu: mitä tapahtuu seuraavaksi? Tänään saadaan varmasti positiivinen päivä osakemarkkinoille, mutta on vaikea uskoa suurempaan ralliin. Tämä siksi, että markkina on mielestäni hinnoitellut jo 2+ kuukauden ajan sodan päättymistä.
Permabearit ovat ihmetelleet huhtikuun alusta lähtien, miksi markkina vain nousee, vaikka maailman pitäisi syöksyä taantumaan “minä hetkenä hyvänsä” (koska Hormuzinsalmi).
Oma “base case” pysyy siis uutisista huolimatta samana: oletuksena laskumarkkina seuraa suurin piirtein historiaa, ellei saada vahvoja todisteita päinvastaisesta. Toistaiseksi ei ole saatu. Oletus on siis se, että kurssi tekee vielä yhden dipin kesän aikana.
Markkinoiden mielenkiintoisin altcoin on pienen tauon jälkeen taas uusissa ennätyslukemissa. Eli Hyperliquidin natiivitoken HYPE jatkaa vastustamatonta menoaan. Tänään +12 % nousut, ja nyt ollaan taas “price discovery” -modessa.
Vertailun vuoksi, top 10 -kryptoista lähimpänä ATH-lukemia ovat TRX -28 % ja BTC -47 %.
Kurssi dippasi reilu viikko sitten lähes 50 päivän liukuvalle keskiarvolle. Siitä saatiin komea pomppu, jonka jälkeen kurssi on noussut joka päivä. Moni tuntui piirtelevän viikko sitten H&S-kuviota ja ennustavan syvempää sukellusta, mutta sitä ei dippiostajien harmiksi saatu.
Ei liene vaikea arvata syytä nousuun: SpaceX. Sen tokenisoitu osake generoi tällä hetkellä hurjaa treidausvolyymia Hyperliquidissa.
Bitcoinista ei ole ollut ~2 edellisen viikon aikana paljoa kommentoitavaa, ja tämän topicin seuraajista suurin osa lienee myös lomatunnelmissa. Terveisiä kaikille sinne laiturin nokkaan; ette ole menettäneet mitään.
Yhden teeman voi kuitenkin nostaa esiin. En ole koskaan nähnyt niin paljon “doompostausta” Microstrategya kohtaan kryptosektorin sisältä, pääasiassa STRC:n takia.
Michael Saylor on menettämässä jopa osan Bitcoin-maksien kannatuksesta, mitä en ole ennen todistanut. Bitcoin-maksien leiri on muutenkin alkanut rakoilla viime vuosina sekä spämmikeskustelun että kvanttiuhan vuoksi.
Mitä tulee Bitcoinin kurssiin, niin alla graafi viikkokynttilöillä.
Bitcoinin kurssi on sahannut koko kesäkuun ajan tärkeän 200 viikon keskiarvon sekä konsolidaatiokanavan pohjan välillä. Tuossa on selkeästi vastus- ja tukitaso. Koska 200 viikon keskiarvo nousee tasaisesti, nuo tasot kohtaavat ennemmin tai myöhemmin, minkä jälkeen kurssi ampuu jompaan kumpaan suuntaan.
Oma base case pysyy yhä samana kuin ennenkin, eli oletan karhumarkkinan seuraavan suurin piirtein historiaa, kunnes toisin todistetaan. Nyt takana on pian 9 kuukautta, eikä riittäviä todisteita päinvastaisesta ole vielä saatu.
Näin ollen on mielestäni loogisinta olettaa, että loputkin 3–4 kuukautta edetään suurin piirtein vanhoilla askelmerkeillä. Tämä tarkoittaisi, että jäljellä olisi yksi dippi. Sentimentti ei ole mielestäni vielä laskenut tarpeeksi.
Niin tai näin, nyt ollaan joka tapauksessa historiallisesti katsottuna erinomaisissa ostopaikoissa. Pitäisin hyvin todennäköisenä, että Bitcoinin kurssi on 12 kk:n päästä selvästi korkeammalla kuin nyt.
Vielä huonommin menee toisella omalla kolikolla
Melko käsi kädessähän nämä menee , jos katsoo ensin mites bitcoinilla tänään mennyt jos on plussaa niin todennäköisesti on toinenkin.