Grækenlands økonomiske situation

Jeg købte engang en Grækenland-ETF, da det i en nyhed for år tilbage blev nævnt, at den græske børs pløjede. Nu vågnede jeg op til, at den pågældende ETF er vokset til den tredjetungeste byrde i min investeringsrygsæk.

Jeg googlede så, hvad der skete derovre, og fandt den linkede artikel. Lidt mærkeligt, hvordan et land ligesom forsvinder i nyhedsstrømmen. Eller måske er en god nyhed som regel ikke en nyhed. Sådan er det.

Nåh ja, beskeden skal være 500 tegn, ja ja. Måske vil Finland også først pløje lidt og så gøre som Grækenland.

7 Synes om

Det tidligere kriseland Grækenlands økonomi er i kraftig vækst: med disse seks midler gjorde det det | Økonomi | Yle

Den artikel fra Hesari er bag en betalingsmur, denne artikel fra Yle er derimod ikke, den er bare godt et år ældre, men jeg gætter på, at det er det samme faktuelle indhold. Det kunne også gå bedre for Finland, hvis vi havde fået tilsvarende EU-støtte, men vi er stadig på betalernes side.

4 Synes om

Jeg kiggede lige på ETF’ens seneste afkast. I år er det omkring 18 %. Da jeg bare er sådan en helt almindelig motorsavsmand, har jeg ikke den fjerneste anelse om, hvorvidt børsen er i en boble eller lignende. Det vigtigste er, at det stiger. Selv en blind høne kan finde et korn.
(Men Finnair-investeringer gider jeg ikke lige nævne…)

2 Synes om

https://www.verkkouutiset.fi/a/onko-kreikka-suomen-tiella-ja-suomi-kreikan-tiella/#c7752cb7

Visdomsord?

1 Synes om

Jeg tænkte også at nævne, at min egen Grækenland-investering oversteg 100 % i afkast.

Grækenland ser nu ud til at efterligne Hex’s bevægelser ret meget. Min Grækenland-ETF steg omkring 10 % i år.

Måske var Grækenland så bedst som et alternativ til det indenlandske marked i den seneste 3-års periode med en stigning på omkring 45 %.

Det er ret interessant at se, hvem der lider mest, hvis udviklingen i USA begynder at køle af.

1 Synes om

Hvad sker der mon der i økonomien? Allerede en stigning på 23 % siden årets start. Går let forbi Hex! Mon ikke mange følger med? Monolog :slight_smile:

1 Synes om

For eksempel er halvdelen af vægten i Global X MSCI Greece ETF bankaktier. Græske banker har været i et voldsomt opsving, mange er steget 20-30% siden årets start. Jeg kender ikke sagen dybere, men jeg tror, at årsagen til stigningen kunne være i det mindste den tidligere lave værdiansættelse af bankaktier, Grækenlands forbedrede økonomiske situation, som har genoprettet investorernes tillid, og nu sandsynligvis en begyndende investeringsboom i EU.

3 Synes om

Det er nok en fordel for Grækenland, at der ikke er noget særligt, der falder en ind om det lige nu. Det er ikke særlig tæt på Rusland geografisk. Der er vel ingen politiker der har vakt international forargelse.

Måske kan de nu fokusere på at udvikle deres egne anliggender bedre end i mange andre lande. Produkttold vil nok ikke påvirke turismen særlig meget. Ikke direkte i hvert fald.

Jeg sammenlignede genopretningen af de græske og finske indekser. Grækenland steg over 7 % på en uge, er allerede ret godt oppe fra Trump-dykket. Hvis trenden fortsatte bare nogenlunde på denne måde, ville Grækenland få et rigtig godt børsår.

Meget overraskende:

Man skulle tro, at den glohede halvleder-/chip-sektor ville slå sådan en Feta-osteproducent.

Men YTD f.eks. Micron Technology vs. Grækenland ETF:

Afkast 47 % vs. 49 %

1 Synes om

Monolog. Men Grækenland ETF YTD-afkast oversteg 60%. Nyhedsværdien i produktet er den samme som i Prisman Fetaost. Men den løber i afkast helt ligeværdigt med f.eks. Nvidia og Broadcom. Grækenlands nyhedsværdi er nul, ingen nyhedsrapportering. Mærkelig sag. Passer mig.

Tilføjelse. Samlet afkast i min investeringsportefølje 163%. Jeg troede for længe siden, at det ville stagnere, men nej…

2 Synes om

IMG_2412

Mange husker nok, hvordan man grinede af Grækenland under EU’s gældskrise. Det ramte dem selv…

5 Synes om

Jeg kiggede lidt nærmere på indholdet af den græske børs. F.eks. er Alpha Banks aktiekurskurve ret chokerende. ATH er over 400 dollars. Nu er kursen under en dollar. Hvis det var et menneskes hjertekurve, ville personen være død! Jeg forstår ikke meget af teknisk analyse, men hvis den tidligere ATH er det næste modstandsniveau for stigningen, vil det begynde at bremse stigningen måske om 1000 år. Med motorsavsmandens logik ville jeg sige, at Grækenland kæmper sig op fra så dybt et morads, at opadgående potentiale kan vare længe endnu. Trends har det med at fortsætte… Og der er blevet pumpet så mange penge ind der, at det vel må vise sig et sted. Hvis den græske børs-eufori begynder at fylde mere i overskrifterne globalt, kunne festen begynde. Eller også ikke. Helt ligegyldigt. Jeg hænger på, uanset hvad der sker. Men det ser virkelig godt ud!!!

3 Synes om

Grækenland-Tyrkiet-striden er et kapitel for sig. Grækenland bruger så meget på forsvarsudgifter, at man skulle tro, Trump ville klappe dem på skulderen. Også Tyrkiet-Grækenland-striden er kommet i skyggen af krigen i Ukraine.

En kollega oplyste, at der er flere rederier på børsen udover bankerne. (Og Grækenland har også “nok” krigsskibe.) Trumps toldsatser kunne efter sigende ramme skibsaktiviteterne hårdt.

3 Synes om

Greece has tapped 18 bln euros from EU’s Recovery Fund | Reuters

"Grækenland har modtaget 18 milliarder euro (18,5 milliarder dollars) i tilskud og lån fra Den Europæiske Unions genopretningsfond siden 2021, svarende til omkring 8 % af landets økonomiske produktion, oplyste regeringen torsdag.

Grækenland er berettiget til i alt 36 milliarder euro i tilskud og lån fra post-pandemifonden indtil 2027, og ressourcerne forventes at udløse en samlet investering på mere end 60 milliarder euro i mellemstore virksomheder, grøn energi, digitalisering og infrastruktur."

Med EU-penge klarer de sig stadig. Hvor slemt skal Finlands økonomi mon køre i sænk, før vi får lignende mængder af støttemilliarder her?

3 Synes om

Hvis Finland har brug for lignende hjælp, vil de sandsynligvis blive mindet om, hvordan Finland modarbejdede Grækenland-pakken. De garantipenge ligger vist stadig i depot, og Finland taber renterne på dem, sådan husker jeg det.

Jeg googlede Grækenland. Moody’s ser ud til at have hævet Grækenlands kreditvurdering den 25. marts, i lighed med andre. Economist havde valgt Grækenland som den bedste økonomiske præstation eller lignende i 2022-23. Hævelsen af kreditvurderingerne havde løftet Grækenlands niveau til “investeringsværdigt”, sådan forstod jeg det. Moody’s vurdering kunne delvist forklare børsens bedring i år. Jeg ville antage, at Grækenlands gode fremgang ikke kun forklares af de støttepakker, der er pumpet ind der. Corona ramte også hårdt i turistlandet, det er der kommet sig over. Økonomisk vækst er forbedret.

1 Synes om

Jeg er lidt hooked på dette Grækenland-tema :slight_smile: En interessant detalje fremgik af den vedlagte rapport. Lønudviklingen halter hele tiden efter den økonomiske vækst. Det tyder nok på, at der stadig er rigeligt med arbejdskraft. Beskæftigelsen er forbedret markant de seneste år. Turismen beskæftiger sandsynligvis en stor del af den lavtuddannede befolkning: Hotelrengøring, reception… restauranter, taxaer, guider, programtjenester… På den anden side er det godt, at lønudviklingen ikke tærer for meget på virksomhedernes rentabilitet, men der opstår dog en mistanke om, at lønninger betales sort, i hvert fald til vikarer/freelancere. Jeg burde tage til Grækenland en dag, det har længe været i tankerne.

1 Synes om

Det forklares delvist af, at flere mennesker går på pension fra arbejdsmarkedet, end der kommer nye til. Unge i den arbejdsdygtige alder flytter også væk, så jobmulighederne for dem, der bliver tilbage, forbedres.
Lønudviklingen forklares igen af, at det i lande med en sådan demografisk struktur ikke er muligt at betale stadigt stigende lønninger i den offentlige sektor.

1 Synes om

Det passer, jeg googlede emnet. I Grækenland blev man i tidligere år opfordret til at gå tidligt på pension – under 60 år – for at frigøre arbejdspladser. Men nu er pensionsalderen hævet til 67 år. Der så ud til at være meget få indvandrere i befolkningen, de var hovedsageligt fra Albanien.

1 Synes om

Man kan allerede gå på pension som 62-årig, hvis man inden da har oparbejdet 40 års arbejdshistorie.

1 Synes om