Kreate - Finsk Infrabyggare

På investeringsmässan fick jag höra Kreates nyheter berättade av Vikström. Han berättade att orderstocken kommer att svälla betydligt under de kommande kvartalen. Av detta fick vi redan igår de första förverkligandena i form av Vanda spårväg. Även i övrigt verkade framtidsutsikterna positiva.

Jag själv tror att Kreate kommer att bryta gränsen på 400 M€ i omsättning nästa år. Inderes prognos 392 M€. Kreates mål för rörelsemarginalen >5%. Bolaget har förbättrat sin lönsamhet på sistone och jag tror att nästa år också kommer att bli det bästa året på länge när det gäller lönsamhet. Min egen gissning är ebit% 4,5 %. Från detta skulle vi få ett ebit på 18 M€. Vi skulle vidare kunna uppskatta företagsvärdet med olika multiplar. Vi väljer en måttlig multipel på 8. På så sätt får vi ett företagsvärde på 144 M€. Bolaget har en nettoskuld på ca 20 M€, vilket innebär att aktiekapitalets värde blir 124 M€. 9 miljoner aktier, så vi får ett aktievärde på 13,8 €. Var och en kan fundera på vad kursen blir med en ev/ebit-multipel på 10, eller om ebit% är 5….

Mycket spekulation, men det beskriver enligt mig att trots Kreates fina uppåtgående trend finns det fortfarande möjligheter till en betydande kursuppgång.

8 gillningar