Let-iværksætteri

Arbejdsindkomsten defineres ud fra, hvad man skulle betale i løn til en anden person, der udførte arbejdet. En bekendt nedsatte for nylig sine arbejdstimer i sin virksomhed til ca. 5 timer om ugen på grund af en ændret livssituation. Vedkommende indrapporterede dette til Elo, og de godkendte ændringen uden videre, så der ikke skal betales fuld arbejdsmarkedspension. Der blev altså ikke spurgt ind til omsætningen; alene den drastiske reduktion i arbejdstimer var nok til at bringe den under grænsen. Vedkommende beregnede, at arbejdsindkomsten ville være ca. 8.000 €/år. Det svarer til en timesats på ca. 30 €.

1 Synes om

Jeg var i hvert fald selv i kontakt med Ilmarinen og faktureringstjenesten Billed.fi angående arbejdsindkomsten. De var gode til at vejlede om fastsættelsen af den.

1 Synes om

Ideen er en lille enkeltmandsvirksomhed. Tilsyneladende bør man åbne en separat erhvervskonto til dette og ikke bruge sin private bankkonto på grund af kontobetingelserne. Få transaktioner om måneden, omsætning på 10-20.000 EUR / år.

Tips til hvor man finder den såkaldte billigste, men funktionelle erhvervskonto?

Det samme har jeg overvejet, og faktureringen ville også ligge i nogenlunde samme størrelsesorden.

Jeg ender nok med Holvi, men andre forslag modtages også gerne her.

Det viste sig, at Nordea tillader brug af private konti til erhvervsvirksomhed af typen enkeltmandsvirksomhed, selvom kontovilkårene forbyder det. Jeg spurgte kundeservice, og det afhænger af situationen, men min egen lille virksomhed (< 20k/år) er OK at have på en privat konto. Det sparer 10-15 €/md. på det.

2 Synes om

Der er normalt ingen, der gør vrøvl bagefter med en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har muligvis brugt konti fra et par forskellige banker til den slags.

1 Synes om