Keskustelua välittäjistä

Tässä 30-v sijoitellessa nähnyt yhtä sun toista kampanjaa, nyt kallein välittäjä voi olla huomenna halvin, turha hötkyillä ja vaihdella välittäjää jos jossain vähän halvempaa.

Jos Nordnetilla alkaisi markkinaosuus laskea, niin eiköhän siellä hinnat tulisi reippaasti alas.

Välityspalkkiot muutenkin vain osa pakettia.

3 tykkäystä

En ole erityisen kiinnostunut tällaisista kampanjoista ja ei haittaa vaikka Nordnet ei niitä järjestäisi. Kuitenkin on suorastaan älytöntä lähettää sähköpostia otsikolla “Black Friday tarjoaa shoppailumahdollisuuksia myös pörssissä”. Joo heidän sijoituskuoren sisällä aivan kuten jokainen muukin päivä. Tuota jatkuvaa vakuutuskuoren shillaamista harjoitetaan varmaan siksi, että kuoren omistaja on niin sitoutunut Nordnettiin ettei voi vaihtaa välittäjää. Sitten näitä naurettavia hintoja voi nostaa entisestään.

En todellakaan näe realistisena sitä, että Nordnet laskisi hintoja vaikka markkinaosuus putoaisi. Siksi itse ensimmäistä kertaa harkitsen vaihtoa halvempaan.

20 tykkäystä

Tiedän, että Nordnet on tuskaillut jo useita vuosia asiakkaiden kanssa, jotka eivät ole valmiita maksamaan mistään.

No mitäs tarjoavat rahastoja ilmaiseksi? En ole euroakaan noihin sijoittanut, joten ei koske minua. Maksan 15e per kertasijoitus vaikka sijoittaisin yhden euron. Samaan aikaan muualla maailmassa kyseinen enterin painaminen maksaa 1e.

Olin suunnitellut ostavani noin 10 eri osaketta jenkeistä. Tämä olisi kustantanut minulta rapiat 150e + valuutanvaihtokulut. Nordean tarjouksella sama paketti 10e. Ei kyse ole mistään pikkusummista, vaan ajan yli nämä kertautuvat ja syövät tuottoa, vaikkei nyt mitään aivan nappikauppaa kävisikään.

Minä en kaipaa ilmaista palvelua, vaan kohtuuhintaista. Olisi edes joskus vaikka puoleen hintaan nuo kulut, mutta ei edes sitäkään. Tai joku pikkumaksu pienistä sijoituksista. Nordnetista on tullut “buy and hold” -välittäjä ihmisille joiden salkku on vähintään 6-numeroinen. Kaikille muille alkaa olla vain ja ainoastaan järkevää vaihtaa palvelua halvempaan.

Mieti nyt vaikka suomalaista mediaanisijoittajaa. Salkun koko noin 3000e. Ei tällaisella sijoittajalla ole mitään järkeä käydä minkäänlaista muuta kauppaa kuin ostaa kerralla koko summalla yhtä osaketta ja istua käsien päällä 30 vuotta.

Minulla on toisella lapsella OST nordnetissä, arvo joitakin tuhansia. Osakkeita on mahdoton myydä tai ostaa, koska jokainen “veivaus” on arvoltaan lähes 20e. Näin ollen ainoa järkevä strategia on pitää samat laput siellä maatumassa vuosikymmenet. Tuskin tämäkään on sitten se, mitä NN toivoo?

Olen ajatellut, että tuo BF-tarjous on heille ihan hyvää bisnestä, koska kun ihmiset ostavat niitä jenkkiosakkeita, heidän pitää ne myös joskus myydä. Ja silloin ne sikahintaiset kulut astuu joka tapauksessa voimaan. Tuskin keskimääräinen pitoaika on kuitenkaan kovin pitkä.

33 tykkäystä

Firma on mainonnallaan kalastellut asiakkaita, jotka kustannustietoisia. Jotta voi hyötyä kustannustietoisista asiakkaista pitää tarjota palvelua joka on kustannustehokas. Tiedän sen olevan hyvin tyypillistä, että Nordnet asiakkaat tekevät “pikkukauppansa” muualla. Samoin löytyy niitä joilla on ulkomaalaiset osakkeet muualla.

Kun itse aloitin Nordnetillä, kauppa oli 3€ minimi ja taitaa edelleen olla riittävällä kaupankäyntimäärällä. Hinnasto on siitä noussut, mutta kivenä kengässä on suurelta osin korkeat ulkomaisten kauppojen hinnat. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kysymys on Nordnet hinnoittelusta. Jos hankkinut kustannustietoisia asiakkita hinnat pitää olla kustannustietoiset. Tiputtamlla esimerkkinä portaan 5€ (yli 10 kauppaa) kaupankäynnistä 4€ Nordnet olis halvin ja lisämmällä hinnoitteluun USA:n ja Saksan pörssin, jotta saa paljon omistetut ja ostetut pörssit mukaan kitinä loppuisi siihen paikkaan.

12 tykkäystä

Juuri näin. Enhän mä yhtäkään sijoittajaa viestissäni mistään syyttänyt, vaan nimenomaan Nordnettia, joka omien valintojensa seurauksia on tuskaillut jo usean vuoden ja nyt yrittää hiljalleen paikata niitä tietäen, että aiheuttaa valtavasti närää.

Itsekin olin suunnitellut tälle perjantaille ostospäivää heidän kauttaan. Ulkomaiset markkinat heillä hinnoteltu aivan liian korkealle.

10 tykkäystä

Tässä nimenomaan kannattaa pohtia, että miksi alun alkaen tekee tuollaista kauppaa Nordnetin kautta. BF-tarjouksen takia? Et kertonut summia ja osakkeita. Mutta pienillä summilla Nordnet on huonoimpia valintoja suoriin jenkkikauppoihin varsinkaan jos ei ole PB-tasolla. Kerran vuodessa ehkä tarjottava matala komissio ei asiaa kauheasti paranna varsinkin kun tarjouksen piirissä oleva markkina/osakkeet ovat muuttuneet vuosittain. Ja NN on ollut kallis vaikka kuinka pitkään.

Jos on tarkoitus hajauttaa jenkkeihin, niin tässä vaihtoehtoja:

• unohda suorat ostot, osta jenkki-ETF:ää Nordnetin kk-säästöstä tai Nordeasta koska 1% katto. Tämä luultavasti 99%:ille paras vaihtoehto.
  • jos pakko ostaa suoria, niin harkitse muita välittäjiä. Halvimmat ulkomaalaiset ilmaisia tai puoli-ilmaisia. Mainittu IB jota itse käytän maksaa $0,35 per kauppa. Joka päivä. Ei kerran vuodessa. Nordeassakin minimi taitaa olla jenkkeihin paljon pienempi kuon Nordnetissä, eli 8e per kauppa. Kallis toki sekin.
  • Nordean osakesäästöpäivä on ollut jo pitkään voimassa ja tarjoaa neljä ajankohtaa vuodessa halvoille jenkkikaupoille. Paljon parempi vaihtoehto kuin Nordnet ja BF

Eli: oikea työkalu oikeaan tehtävään. Nordnet on paskin mahdollinen työkalu pikkukaupoille varsinkin jenkkeihin.

26 tykkäystä

En tiedä miten muilla, mutta Danske ainakin nappasi Postin annin merkinnästä 7,5 euroa sekä annista että bonusannista. Ja Danske oli siis yksi annin varsinaisista järjestäjistä! Akavan jäsenyysedut eivät tässä nekään auttaneet.

1 tykkäys

Okei, en tiennytkään! Olen Nordnetin asiakas, lisäksi olen aikoinaan muutamiin merkintöihin osallistunut muissa pankeissa ei-asiakkaana ja on aina ollut maksutonta. Erikoista kyllä

1 tykkäys

Oli se Nordnetissäkin maksullista, ainakin pari vuotta sitten kun viimeksi osallistuin yhteen ruotsalaiseen antiin.

2 tykkäystä

Olen maksanut ties kuinka kauan liikaa (30 %) lähdeveroa USA-osingoista, kun oli jäänyt täyttämättä W8-lomake. Oliko se niin että liikaa peritty pitää hakea jenkeistä ja sitä ei saa hyvitettyä kotimaan verotuksessa?

Et yksilöi välittäjää, mutta itselläni kävi IB:n kanssa näin: Yhdeltä omalta tililtäni perittiin USA-osingoista 30% lähdevero täytetystä W8-lomakkeesta huolimatta. Kysyin syytä ja sitä, miten voisin saada liikaa perityt lähdeverot takaisin. Vastauksessa kerrottiin pelkästään, että liikaa perityt lähdeverot palautetaan, mikä myös tapahtui seuraavana päivänä. IB siis korjasi asian.

Oma tapaukseni on tosin erilainen siinäkin mielessä, että osingot olivat vain muutaman viikon ikäisiä.

2 tykkäystä

Ohhoh. Nyt tuskin onnistuu, koska näin mennyt jo vuosia. En nähnyt mitenkään tarpeelliseksi yksilöidä, mutta periaatteessa IB kanssa, tarkemmin Lynx.

Näin Twitterissä Pekan puhuvan rinnakkaislistatuista osakkeista. Nordnetin kautta osa näistä on ainakin piilotettu haussa, mutta mietin, miten on Nordean laita. Löytyykö Nordeasta ulkomaisten rinnakkaislistattujen yhtiöiden osakkeita jotenkin? Koitin itse etsiä, mutta en ainakaan löytänyt haluamiani osakkeita. Olisi ylipäätään lukea jostain tarkemmat perusteet siihen, millä perusteella osakkeita kultakin välittäjältä löytyy.

3 tykkäystä

Nordean verkkopankissa taas ongelmia?

Ostotoimeksiannot häviävät bittiavaruuteen. Samoin näkyy häviävän myös tililtä toiselle siirrettävät rahat. Nyt ei pysty sanomaan menikö toimeksiannot läpi vai ei. Samoin tilit näyttävät eri lukemia Investorissa ja verkkopankissa.

En viitsi enää edes soittaa ja kysyä tilanteesta, noilla on systeemit näemmä nurin joka viikko. Asiakkaiden suuntaan alkeelliset käyttöliittymät ja niitäkään eivät saa toimimaan.

6 tykkäystä

Avasin viime viikolla OST tilin Nordeaan ja yrittänyt tänään löytää mobiilipankista näppäintä toimeksiannolle ilman tulosta. Koneelle päästyäni huomasin toimeksiantokohdassa tekstin “Arvopaperilla ei voi käydä kauppaa tällä hetkellä”. Edellisestä viestistä päätellen ei ole ainutkertainen tapahtuma. Chat robotti oli apinaa tyhmempi ja asiakaspalveluun tunnin jono. Kukaan ei ehkä varmasti osaa vastata mutta kauanko nämä ongelmat ovat yleensä kestäneet?

Viime viikolla tehty toimeksianto on toteutunut mutta uusia ei pysty tekemään.

Yleensä saman päivän aikana ovat saaneet oleellisimmat ongelmat ratkottua. Tänään rupesi toimeksiannot näkymään ehkä tunnin odottelun jälkeen.

1 tykkäys

Ne on tosiaan vain haussa piilotettu. Googlella jos etsii rinnakkaislistauksen NN sivun, niin ostaminen onnistuu edelleen.

Vähän jäänyt vielä roposia Nordnet Frameryn annin jälkeen (en tiedä mikä mielenhäiriö sai merkkaamaan Nordnetissa) ja ajattelin ostaa jotain jenkkiosakkeita, mutta eihän näissä kaupankäyntihinnoissa ole mitään järkeä. Aktiivisuustaso vaikuttaa, mutta jos lähdetään ihan poskettomista kuluista, niin jää kyllä aktiivisuus vähiin.

Mandatum

NN

29 tykkäystä

No hei jos teet 100 kauppaa kuussa, ni Nordnet ei oo enää kuin 2x niin kallis kuin Mandatum! :flexed_biceps::flexed_biceps:

17 tykkäystä

Joo, ja kuluihin menisi näillä hinnoilla 2170 USD, Mandatum 348 USD ja jossakin Etorossa varmaan 100 USD jos näihin uskaltaa rahojaan laittaa. Tykkään UI:sta ja NN tuotevalikoimakin ihan ok, mutta hinnoittelussa menee ohi jopa kulahtaneimmatkin pankit ja muut välittäjät.

8 tykkäystä