Kirjoituksesi herätti mielenkiintoni, onko jotain mitä en tiedä? Olen vertaillut hinnastot jokin vuosi takaperin. Lyhyesti Mandatum on Basic tasolla kalliimpi 10€ min kaupalla, joka on toki helposti vältettävä huomattavan isolla asiakkuudella 50000€. Jokatapauksessa siirto maksaa tai sijoitusten siirto maksaa a) toimenpide maksuina molemmissa myydessä tai sitten toimenpide maskuina siirrossa b) myydessä veroissa.
Nordnetissa huomattavalla asiakkuudella 200 000€ taas pääsee Private Banking hinnoitteluun. Edelleen molemmilla on 100 kauppaa kuukaudessa oma hinnoittelu, mutta tuossa tapauksessa suosittelen jo tutustumaan aktive trading mahdollisuusteen. Mutta itse päädyin Private Banking ja Mandatum Trader Plus vertailuun. Ja karkeasti se meni näin ulkomuistista
Pohjoismaat
Mandatum 6€ kauppa+ 0,04%t
Nordnet 5€ kauppa+0,08%
Tarvitaan yli 2500€ kauppa, että Mandatum on edullisempi. Ero esimerkkinä 5000€ kaupalla on 1€. No nyt asia on kuitenkin niin, että Mandatumissa muissa pohjoismaissa pois lukien Suomi on vaihdettava valuutta, joka kustantaa 0,25%.Nordentilla summa on sama mikäli ei valuuttatiliä, mutta kun sellainen löytyy niin voi olla, että sitä ei tarvitse vaihtaa tai sitten vaihto maksaa itse tehtynä 0,075%. Omissa laskelmissa Nordnet tulee huomattavasti halvemmaksi, koska osingot tulevat valuuttatilille. Esimerkkinä, jos saan salkkuni suurimmasta omistuksesta Investorista 2000€ osingot ja sijoitan ne uudelleen niin Mandatum tapauksessa maksan ensin 0,25% osingot maksettaessa ja sitten 0,25% uudetsaan ostettaessa lisää Investoria. Tuon 2000€ summalla 10€, joka muita kaupankäyntikuluja merkittävämpi.
Muut kuin pohjoismaat
Mandatum 6€ kauppa+ 0,04%
Nordnet 8€ kauppa+0,08%
Lyhyesti laskettuna Mandatum perushinta 2€. Kauppa maksaa 0,04%+0,25%=0,29% valuutan vaihto. Nordnet 0,08%+0,075%=0,155%. Ero kaupassa 0,29%-0,155%=0,135%. 2€/0,135%= 1481,48€ eli tuota isommilla summilla Nordnet halvempi. Yleensä itse olen tehnyt vaihdon vain osakkeen valuuttaan enkä sitten takaisin ja osingoista saatava hyöty valuttan vaihdon välttämiseksi on poissa laskuista. Laskuista kuitnekin näkee, että valuutan viahto näyttelee “isoissa kustannuksissa” suurta roolia jo parin tuhannen euron summilla. (Jos noista summista otetaan 30% veroa puhutaan ihan eri summista.)
Itse näin isoksi jutuksi siirrosta tulevat kustannukset erityisesti veroseuraamukset. Yleisellä tasolla minusta hintataso noiden kahden välttäjänä välillä on hyvin lähellä toisiaan. En tiedä hyödyttääkö Private Banking, mutta itse olen saanut vastaukset palvelun ripeästi. Viime aikoina on ollut kyllä paljon mainintoja älä kysy samoja useaan kertaan, mikä viittää siihen, että vastaukset on viipyneet. Yleisellä tasolla pidän Nordnetin palvelua hyvänä, siinä mahdollisuudet sähköisesti osallistua ja vastata esimerkkinä Ipohin varsin vaivattomasti. Vivun hankkiminen on varsin vaivatonta ja esimerkkinä kuukausisäästäminen ETF:ään on palvelu jota muilla toimijoilla ei ole. (Tämä näkyy omassa sijoittamisessa kustannuksissa säästönä.) Palvelusta saa varsin kattavan tarjonnan rahastoja, en ole tehnyt vertailua Mandatumiin ja tiedä onko siellä vastaavaa saatavilla. Mutta varsin poikkeuksellista, että toimija myy muita rahastoja kuin omiaan ja voi oikeasti miettiä mikä on paras.