Juuri näin, mutta maksajalla on yksilöity tieto saajan verostatuksesta, mutta ei ole yksilöityä tietoa saajasta. Mutta kuten edelläkin kirjoitin, 50% varmaan menee.
Juuri näin, mutta maksajalla on yksilöity tieto saajan verostatuksesta, mutta ei ole yksilöityä tietoa saajasta. Mutta kuten edelläkin kirjoitin, 50% varmaan menee.
Jep, juuri noin. Jäämme jännityksellä odottamaan. ![]()
Saako IB:iin samanlaista ostoautomaattia viriteltyä?
Saa. Pistin hetkeksi vakkarisummalla SPYI. Ostaa tuolloin desimaaleissakin vaikka osakkeita. Päädyin itse kuitenkin siihen että teen itse oston kerran kuukaudessa valitsemanani päivänä. Kaupankäyntihinta 3€ eurooppalaisissa ETF:ssä.
Hyvä tiedostaa että IB:n se ainoa / pahin penalty on, että verottajalle on täytettävä kaavake sitten ja jos sinulla on tili myös Nordnetissä tjms. niin tuohon summaan olisi lisättävä myös siellä tehdyt kaupat: Luovutussummat, luovutusvoitot, luovutustappiot.
IB:n oma activityrapsa laskee siis nuo valmiiksi yhteen, mutta suomen verottaja haluaa jostain syystä tehdä samat laskelmat itse. Tämän rapsan tekeminen verottajalle itse voi aiheuttaa ahdistusta ja hankaluusaste riippuu vähän siitä, että kuinka aktiivisesti teet kauppoja (tai ei jos on hyvä pohja excelissä jne).
Tätä tuntuu forumilla väki tekevän vaihtelevilla metodeilla, itselläni on excelharjoitus kerran vuodessa, mutta tuota keskustelua lienee paras käydä verotus-threadissa.
Taisin itse näpytellä omat vähät luovutukseni omille riveilleen tai sitten summasin Nordnetin ilmoittamiin tjsp. Tuskaa se oli joka tapauksessa.
Mulla menee kyllä vain noin 1,25 € palkkio yleensä noista ostoista. Margin-tili taitaa olla.
Nyt kun oli noista veroistakin puhe, niin joistain USA-lapuista oli mennyt 30 % osinkovero, mikähän syynä?
Tarkoitin siis USA-osinkoja noissa.
Mulla on IB:ssä lisäksi vain ranskalaisia osakkeita, joista menee muutenkin korkeampi ennakonpidätys.
Ruotsalaisista osakkeista jollakin meni 30% vuosia sitten, mutta en tiedä nykytilannetta.
joistain USA-lapuista oli mennyt 30 % osinkovero, mikähän syynä
Näihin on mahdoton vastata ellet kerro sitä lappua.
Nyt kun oli noista veroistakin puhe, niin joistain USA-lapuista oli mennyt 30 % osinkovero, mikähän syynä?
Mainitsin että suomilapuissa oli jokin isompi vero osingoissa. Tsekkasin viime vuodelta:
-
Suomifirmoista TTALO ja NESTE lähtenyt 35% veroa. En miettinyt asiaa enempää, menkööt. Summat pieniä. Joku osannee vastata voiko näitä periä jotenkin takaisinpäin.
Omistan itse suomiosinkofirmat nykyään OST:llä. -
Jenkkifirmoista 15% osinkoveroa
Näihin on mahdoton vastata ellet kerro sitä lappua.
MMM, MO, PFE esim. Tämä olikin Lynxin puolella, mutta kuitenkin.
Onko nyt mahdollinen?
Suomifirmoista TTALO ja NESTE lähtenyt 35% veroa. En miettinyt asiaa enempää, menkööt. Summat pieniä. Joku osannee vastata voiko näitä periä jotenkin takaisinpäin.
Omistan itse suomiosinkofirmat nykyään OST:llä.

Suomalaisen yhtiön maksamasta osingosta pidätetty lähdevero merkitään veroilmoitukselle ennakonpidätykseksi samalla kun osinko ilmoitetaan tulona.
MMM, MO, PFE esim. Tämä olikin Lynxin puolella, mutta kuitenkin.
Onko nyt mahdollinen?
Omalla IB:n tilillä PFE:n osingoista on pidätetty 15 prosenttia kuten kuuluukin. MMM:n ja MO:n osingoista on menneisyydessä lähtenyt minulta myös 15 prosenttia. Olisiko ongelma täytetyissä lomakkeissa? Jos osa amerikkalaisista osingoista on mennyt oikealla lähdeverolla, niin ehkä W-8BEN ei ole ollut voimassa koko vuotta.
Suomalaisen yhtiön maksamasta osingosta pidätetty lähdevero merkitään veroilmoitukselle ennakonpidätykseksi samalla kun osinko ilmoitetaan tulona.
Kiitoksia tiedosta. Suomalaisia osakkeita voi siis omistaa IBKR:n kautta, jos hyväksyy osan osingonmaksusta (liikaa perityn lähdeveron) siirtyvän seuraavalle vuodelle.
Tarkastelin vielä omia US- ja Kanada-osinkoja, ja kaikista on loppujen lopuksi peritty 15% lähdeveroa. Yhdessä tapauksessa oli ensin mennyt 30%, mutta korjattu myöhemmin 15%:iin.
Sijoitusyhtiön US-osingoista on pidätetty 30%. Arvelin jo W-8BEN-E lomaketta täyttäessäni, että homma on kykyjeni ylälaidalla tai yli. Nyt luulen löytäneeni ongelman syyn, joka on virheellinen yritysstatus (FATCA Status), joksi merkitsin Active NFFE. Oikea status taitaa kuitenkin olla Passive NFFE, koska sen valinta avaa kentän, johon voi naputella Suomi-USA verosopimuksen kohdan, jossa pidätykseksi sovitaan 15%. Saan tehtyä muutoksen formille, mutta “talleta”-napin klikkaus halvaannuttaa koko sivun, mitään kuittausta ei tule, eikä mitään pääse tekemään muuten kuin käynnistämällä sovellus uudelleen. Muutos ei myöskään tallennu. Onko muilla tällaisia kokemuksia? Olen lähettänyt aiheesta kyselyn IBKR:n neuvontaan.
Hyvää vappua kaikille!
Noh, hyvä Nordnet! Teittekö nyt oikeat johtopäätökset jäätävästä kaupankäyntivolyymista spessuhintapäivinä, että kotosuomen halvimmat hinnat maksavat itsensä korkojen kanssa takaisin? Toivottavasti… nimim. Meille ja se ruottin hinnasto!
Mandatum Traderissa / Saxolla näköjään haluavat katsoa tilitietoja takautuvasti ja 6kk talletuksesta eteenpäin… ” Lisätietoa valtuutuksesta
Olet hyväksymässä valtuutusta, jolla Saxo Bank A/S saa hakea tilitietojasi kerran ajalta 31.10.2023—2.5.2025 ja tämän jälkeen jatkuvasti 29.10.2025 asti.
Jos haluat peruuttaa valtuutuksen, ole yhteydessä palveluntarjoajaan Saxo Bank A/S”
Tulee OmaPosti tästä mieleen missä tuli sama asia vastaan. Taidan laittaa Saxolle viestiä ja mikäli tätä ei saa pois niin vaihtuu välittäjä…
Missä yhteydessä tuollainen vaatimus tuli ja miten se perusteltiin?
Seuraavaksi ne varmaan tulee kotikäynnille tarkastamaan ettei mistään löydy käteistä
Kerro ihmeessä kuinka loppuen lopuksi kävi. Olen miettinyt Mandatum Traderiin vaihtamista. Tommonen urkkiminen jarruttaa tai peräti estää vaihdon…
Todella ärsyttävää, hienoa, jos annat palautetta asiasta.
Huomasin, että ainakin Ossuuspankista se ns. normaali tilisiirto on reaaliaikainen, tai ainakin edelliset kolme-neljä siirtoa ovat olleet perillä samoin tein. Ei poista tuota kuvattua ongelmaa, mutta workaraoundina toimii.
Missä yhteydessä tuollainen vaatimus tuli ja miten se perusteltiin?
Seuraavaksi ne varmaan tulee kotikäynnille tarkastamaan ettei mistään löydy käteistä
Kun tallettaa rahaa nopealla siirrolla, testasin myös Nordean ja S-Pankin tileillä niin sama juttu.
Laittelin viestiä heille.
Kun tallettaa rahaa nopealla siirrolla, testasin myös Nordean ja S-Pankin tileillä niin sama juttu.
Laittelin viestiä heille.
Itselläni oli aikoinaan sama tilanne OP:n kanssa. Saxon mukaan asiakkaan saama ilmoitus oli pankin valinta, mutta he hakivat ainoastaan siirrossa tarvittavat tiedot eli IBAN, saldo, tilin tyyppi ja omistajan tiedot. Siirto onnistui ja ilmoitus poistui, kun muutin OP:n puolella jotakin asetusta. Jossakin toisessa pankissa vastaavaa ilmoitusta ei koskaan tullut, jotten siellä ko. asetus oli alkujaan kunnossa, enkä tiennyt koko jutusta mitään. Ei tässä välttämättä mitään suurta draamaa ole.
Miten toimeksiannot menee eri välittäjillä?
Myin tänään nipun osakkeita Nordean investorissa vahingossa “liian halvalla” hinnalla näppäilyvirheen vuoksi, mutta kun tarkistaa toimeksiannon niin se on toteutunut sen hetkisen korkeimmalla ostotoimeksiannolla joka markkinalla oli.
Eli toimiiko näissä suojaus ettei onneksi pääse virheellisesti myymään liian halvalla.
Onko tämä siis normaali käytäntö kaikilla välittäjillä?
Miten toimeksiannot menee eri välittäjillä?
Myin tänään nipun osakkeita Nordean investorissa. vahingossa “liian halvalla” hinnalla näppäilyvirheen vuoksi, mutta kun tarkistaa toimeksiannon niin se on toteutunut sen hetkisen korkeimmalla ostotoimeksiannolla joka markkinalla oli.
Onko tämä siis normaali käytäntö kaikilla välittäjillä?
Kyllä, silloin kun kyseessä on markkinahintainen toimeksianto (kai se yleisin). Myynnin yhteydessä antamasi hinta tarkoittaa alinta hintaa millä suostut myymään, toki se voidaan myydä kalliimmallakin, jos joku ostaa (joka tietysti sinulle vaan parempi). Vastaavasti markkinahintaisessa ostotoimeksiannossa antamasi hinta on kallein hinta, jolla suostut ostamaan, toki kauppa tapahtuu, jos halvemmallakin joku sinulle myy.
Olisi hienoa, jos Nordnetillä olisi kampanja, josta olisi hyötyäkin. Esim. Ruotsin osakkeissa pienempi minimi kuin 10 euroa.
Tai olisi vaikka viikon ajan Ruotsin Nordnetin hinnat Suomessakin. Eli pohjoismaisten osakkeiden välityspalkkio 1 kr (9 eurosenttiä) ja USA-osakkeilla 9 kr (0,82 euroa) ![]()