Mä olen 15v raportoinut osingot maittain. En ole toimittanut mitään raportteja. Veroilmoitukseen yrityksen nimeksi “Useita” ja sitten kokonaissumma per maa sinne. Toistaiseksi ei verottaja ole tähän pyytänyt tarkennuksia tai tositteita.
Jos jenkkifirma maksaa osingot dollareina ja IB konvertoi ne euroiksi, niin riippuen välittäjän kurssista tuossa voi tulla heittoa josta taas verottaja ei välttämättä tykkää.
Itse toimitan IB:n antamat tiedot, enkä oikein muuta voi toimittaakaan. Ja verottaja on tosiaan 15v “tykännyt” eli ei ole ollut ainakaan aktiivisesti tykkäämättä.
Vedän rajan vaivannäköön siihen, että toimitan tiedot parhaan kykyni mukaan käyttäen palveluntarjoajan raportteja. En ole kuullut tapausta, ettei tämä verottajalle kelpaisi. Oletko sinä siis kuullut? Mistä tapauksesta tarkalleen oli kyse? Mitä verottaja ei hyväksynyt ja miksi?
Olen ne laittanut kun olen tarkistusmielessä ne joka tapauksessa sieltä pdf-tulostanut. Lisäksi en ole varma, osaako verottaja aina automaattisesti käyttää minulle edullisinta laskutapaa eli hankintameno-olettamaa myyntivoittojen laskemiseen. Monta kertaa Nordnetin automaattisesti lähettämissä tiedoissa on myös ollut puutteita, joita olen näin korjannut.
Mä laitan oSinkot vain maittain, en toimita raportteja, en erittele yhtiöittäin. Tämä on kelvannut. Luovutuksia en ole tehnyt paria yksittäistä poikkeusta lukuunottamatta, joten niitä en vuosittain raportoi lainkaan.
On kyllä naurettavan huono tarjous (esim. verrattuna siihen mitä Mandatum Trader tarjoaa useammin), mutta mitäpä muutakaan voisi odottaa “monopoliasemassa” olevalta välittäjältä.
Paras osuus tuossa on “Ei rajoituksia kauppojen kokoon tai määrään.”, eli ymmärtääkseni ei mene prosenttityyppistä välityspalkkiota (joka tulee muutaman tuhannen euron ostoksesta jo voimaan).
Kertokaas miten tuo Nasdaq bid/ask lukumäärä oikein toimii? Nordnetin kautta kun tein toimarin, vain 200 kpl näkyy ask puolella lukumääränä vaikka toimeksanto oli yli 100 kertainen…
Onko kyse nyt Nordnetin vaiko Nasdaqin “rajoituksesta”?
Ja slotin koko näkyy sekä Nasdaqin että Nordnetin kautta samana…
Huomasin sattumalta, että IB tarjoaa useita suomalaisia firmoja ostettavaksi. (En kokeillut ostaa, mutta ne löytyvät ja markkinapaikaksi tai listauspaikaksi ilmoitetaan HEX).
Ovatko nuo oikeita osakkeita vai CFD:itä? En missään näe mitään, mikä viittaisi CFD:hen, mutta kun IB:n botilta kysyy HEX:istä, se kertoo että:
IBKR does not offer access to the Helsinki Stock Exchange (HEX/OMXH). However, eligible clients can trade CFDs on shares listed on the Helsinki Stock Exchange.
Please note that some stocks listed on the Helsinki Stock Exchange (HEX/OMXH) are tradable on other European exchanges available at IBKR. Clients may search the IBKR contract database through the Contract Search tool on our website. You may also search using the Stocks Product Listings page on the IBKR website.
Tuosta voisi päätellä, että ovat ihan oikeita osakkeita, joilla voi käydä kauppaa muualla kuin HEX:issä? Kokeilin ihan satunnaisesti, ja sieltä löytyy ainakin Orion, Fortum, Konecranes, Sampo, Nordea, YIT. Mutta ei esim. Inderesiä, Solwersia tai Fiskarsia. Ei myöskään mitään tietoa, mikä olisi kulu kun HEXiä ei listata hinnastossa. Preview:n mukaan kulu on 1.25e.
Tein TOKMAN-koeoston. Välityspalkkio 0,05%. Kauppapaikka TGATE eli ilmeisesti saksalainen Tradegate Exchange. Välityspalkkiokin on IBKR:n ilmoittama saksalainen taksa. Välityspalkkio on se mitä Preview näytti. Pidän osakkeet osingonmaksun yli, jotta näkee pidätysprosentin. Veikkaukseni on 30% tai 35%. Verohan jää Suomeen, joten ylimääräisen osuuden perinnän omalta verottajaltamme pitäisi olla helppoa?
Ja hei, mun täytyy nyt nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Jostain käsittämättömästä syystä mä olen tähän päivään asti kuvitellut, että se laki hallintarekisteröinnistä ei olisi koskaan mennyt läpi. Mutta perkele, sehän meni 2017 läpi! Wikipedia:
Vuonna 2017 hallintarekisteriesitys hyväksyttiin talousvaliokunnassa keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattamana. Esityksen mukaan suomalaisten olisi mahdollista omistaa suomalaisten yhtiöiden osakkeita ulkomailla salaisesti hallintarekisterin kautta.
MISSÄ OVAT ULKOMAALAISET VÄLITTÄJÄT?? IB:n lakimiehet, ohoi??? Ottakaas HEX valikoimiinne.
Ite taas tuulipukuna dikkaan, kun voi lisäillä tasaisesti salkkuun satasilla sen sijaan, että tarvitsisi lotota touhotonneja yksittäiseen osakkeeseen minimikulujen vuoksi. Saisi vaan olla jatkuva, jotta voisi harrastaa enempikin ajallista hajauttamista. Nordeallahan oli aikoinaan mainio, kun sai 1% kuluilla aina jenkeistä asti. Madalsi kynnystä ostella mm. FAANGeja ATH-hinnoista, kun kykeni vähän pienempiä summia roiskimaan.
Tulisi ylipäänsä tehtyä huomattavasti aktiivisemmin kauppaa, jos tällaiset min 1-2€ / 1% tms olis jatkuvana koko pohjolaan.