Keskustelua välittäjistä

On, eli Infrontin pömpeli.

@Lexus, @mkkm siirsin tän kyssärin ja vastauksen tänne pois TA-ketjusta :slight_smile:

1 tykkäys

Olen Nordean asiakas, enkä ole ikinä laittanut mitään osoitteita sun muita näihin SEPA-maksuihin. Tilinumero vain oikein ja viestikenttään IB-tilin (asiakas-)numero ja koko nimi. Nordea ei kysele tuollaisia metatietoja (osoitteet jne.). Eli sanoisin että noilla osoitteilla ei ole mitään merkitystä.

Mikä pankki tuollaisia kysyy ja onhan sulla ihan normaali SEPA-maksu valittuna eikä mitään ulkomaan tilisiirtoa?

Mulla siirtyy noin rahat IB:n tilille

3 tykkäystä

Miten on muilla toiminut OP pankin Osakesäästötili?

Perjantaina avattiin OST OP mobiilissa, siirrettiin rahaa ja tehtiin muutama toimeksianto. Toimeksiannot eivät näyttäneet menevän läpi, samalla OP oli tehnyt toimeksiannoista katevarauksen.

Nyt tiistaina, rahat eivät ole palautuneet vieläkään OST:lle eikä tiliä ilmeisesti voi käyttää. OST:lle siirretyistä rahoita 3/4 -osaa on jossakin kanissa nyt. OP:lta ei tunnu tulevan tietoa koska rahat palautuu tilille. :face_with_spiral_eyes:

Olkaa tarkkana jos OST on mielessä.

Eipä tässä kai auta kuin odotella. :thinking:

2 tykkäystä

OP on kyllä välittäjänä uskomaton farssi. Toimeksiannon teko, ominaisuudet ja pörssin seuraaminen on 10 vuotta NN jäljessä. Rahat saapuvat OP AOT myynnin jälkeen myös 2 päivässä tilille “näkyviin”, uskon että sama homma OST kanssa :woozy_face:

Itse en avaisi ikinä OST OP:lle jos ei olisi pakko…

5 tykkäystä

Onneksi en saanut avattua. Perjantaina nopeasti vilkaisin, että OK, mobiilissa näkyy klikkauksen paikka. Maanantaina, kun ajattelin paneutua asiaan, niin eipä enää näkynytkään. Puolen tunnin chattiväännön jälkeen syyksi selvisi, että kun olen käyttänyt henkilökohtaista verkkopankkiani toiminimen rahaliikenteeseen, ja vaikka toiminimi ja sen oma tili on lopetettu yli 3 v sitten, niin minä olen pankin mielestä edelleen toiminimiyrittäjä, jolle ei voi osakesäästötiliä sallia. Selvitin, ytj:n tukemana, että toiminimi on lakannut olemasta ajat sitten (ja teen nyt työt osakeyhtiöni kautta). Chattihemmo oli kovasti pahoillaan ja lupasi korjata osakesäästötilin saataville. Ei ole vielä näkynyt.

Jos kukaan Y-tunnuksen joskus omistanut ei saa OST:tä avattua, niin silloinhan kaikki metsänomistajat sekä kaikennäköisten yhtymien jäsenet ovat automaattisesti ulkona! Liekö muilla pankeilla vastaavia rajoituksia?

5 tykkäystä

Siis, henkilötunnuksen alle saa avattua OST:in mutta ei milläkään välittäjälle y-tunnuksen alle.

Tämä taitaa tapahtua aina näin, että osakkeiden myynnin jälkeen rahat näkyvät tilillä t+2 päivää. OP:n AOT:lla saldo (käytettävissä oleva rahasumma) myynnin jälkeen näkyy kuitenkin oikein, vaikka rahat ei tilillä vielä, mutta käytettävissä ostotoimeksiantoihin.

Nyt omassa tapauksessa rahat eivät ole palautuneet tilille tai ei ole käytettävissä. Ilmeisesti OP katsoo, että toimeksiannot ovat vielä voimassa.

Tämä voisi kyllä hyvinkin pitää tässä tilanteessa paikkansa. Toiminimi ja Y-tunnus Henkilötunnuksen alla… Toivottavasti saavat pian toimimaan tämän OST:n, tai ainakin ostille sijoitetut rahat takaisin tilille, ja OST sulkemisen ilman mitään veloituksia. OP:lla tuote, mutta se ei toimi. Nordnet taitaa kohta saada uuden asiakkaan. :slight_smile:

Avasin 29.10 ja hyvin on toiminut. Ostot ja myynnit mennyt läpi onnistuneesti.

1 tykkäys

Onko joku onnistunut OP:ssa käyttämään näitä vielä tilille palautumattomia rahoja uusiin ostotoimeksiantoihin?

Minulla kyllä näkyy (käytettävissä oleva rahasumma) mutta en pysty niitä kahden päivän päästä tulevia rahoja käyttämään osakeostoihin. Ostotoimeksiannon yläraja on tuo käytettävissä oleva rahasumma, mutta jos yritän tehdä toimeksiannon joka ylittää AOT:iin liitetyn tilin saldon, niin tili menee tyhjäksi ja ostotoimeksiannosta toteutuu vain se osuus mihin tilillä riittää varoja.

Kyllä monesti kyrsii OP:n systeemien bugisuus.

@Onni_Maiha
Kyllä Op:lla voi käyttää vaikka heti varat mitä on juuri osakkeen myynnistä tullut. Teen itse viikottain kauppaa niin, että tilin saldo on 0 €.

Rahat tilittyvät tilille kahden päivän päästä, mutta käytettävissä heti kun myynti on toteutunut.

Joskus kesällä oli minulla vastaava virhe ja olin yhteydessä Op:hen ja korjasivat heti.

@Tore olen kyllä osin eri mieltä kanssasi. Yhtä hyvin toimii kaupankäynti minulla molemmissa. Nordnet kyllä sovelluksen muilla ominaisuuksilla parempi kuin Op, mutta Nordnet on kallis jos ei käy jatkuvasti kauppaa tai ole Priva kelpoinen.

3 tykkäystä

@EskiMaisa
NN ei ole halvin välittäjä, mutta on hinnoiltaan kilpailukykyinen verrattuna OP. Varsinkin priva puoli niin kuin mainitsit. OP puuttuu kokonaan toimeksiannon sujuva seuraus tai jos toimeksianto ei mene kokonaan läpi ja hinta karkaa niin joudut poistamaan toimeksiannon, tekemään uuden ja maksaan näin välityspalkkion kahteen kertaan, käsittämätöntä. Molempia välittäjiä paljon käyttäneenä en keksi OP mitään parempaa ominaisuutta tai kilpailuvalttia vs NN?

Kirjoitan mielipiteeni OP vs NN siksi, että joudun ostamaan osan osakkeista OP ja avamaan OST sinne (siksi asia minua erityisesti kyrsii :smiley: ), joten molemmat ovat minulle erittäin tuttuja.

nordnet

kuva: Välittäjävertailu 2021: Osakevälittäjät vertailussa – Katso halvin!

2 tykkäystä

@Tore
Niinkuin laitoin on kaupankäynti itselle ollut yhtä helppoa molemmissa. Op:n kaupankäyntikulu on ollut 0,1 % kaupasta riippumatta, joka on maltillinen. Ainoa mikä Op:ssa ollut parempi on kurssihälytys, joka tulee nopeammin kuin Nordnetista eikä sekään ole riittävän nopea.
Tuo kurssihälytys kyrsii Nordnetissa eniten.

Olenkin melko varmasti siirtymässä Mandatumin asiakkaaksi. Varsinkin kun lupailivat jollain aikavälillä lainotusta salkkua vastaan. Se on kokeilussa Saxolla jollain markkinalla. Aikataulua eivät lupaa. Toinen vaihtoehto saattaa olla Ålandsbanken, mutta siitä ei ole kokemusta.

Jos joku käyttää Ålandsbankenin sovellusta voisi laittaa kokemuksia.

Kyllä, voit olla oikeassa. Itsellä ostotoimeksiannot mennyt kyllä läpi. Toisaalta, keväällä 2020 kun tuli järjesteltyä osakkeita, niin sitten paikallisessa kaupassa tuli “ei katetta tilillä” hylkäys. Visan puolelle siis… . Tavallaan tämä “näkyvä” sijoitus saldo oli ok, mutta tili 0. Kaupasta sillä ei saanut mitään.

Mitä tulee aikaisempaan keskusteluun, niin luulen OP OST bugi on juuri tuossa

Rahat vieläkään ei ole palautuneet OST:lle. OP ei ole osannut kertoa syytä tähän.

Edit:

Samanmoiset laskelmat itsellä. NN edullisempi.(olettaen priva)

2 tykkäystä

En voi käsittää, että herran vuonna 2021 tehdään välittäjävertailu, joissa ei ole mukana ehdottomasti parasta ja halvinta ulkomaista välittäjää Interactive Brokersia, kun mukana kuitenkin on ulkomaisia. Ei kenenkään taida kannata ottaa Lynxiä tai Degiroa jos mielii ulkomaisen välittäjän palveluksia.

3 tykkäystä

IB on tähän mennessä ainakin ihan fyysisesti hitain (sivujen aukeaminen kestää kauan) ja epäselvin käyttää kaikista välittäjistä joista minulla on kokemusta. On mahdollista että niillä on sitten ominaisuuksia jopa ammattilaistarpeisiin ja halvimmat hinnat mutta jos näin on niin ne on sitten hoidettu edellä mainittujen kustannuksella.

Silloin tällöin tulee käytyä kauppaa Yhdysvaltojen markkinoilla ja eilen taas kauhistuin noita kaupankäynti kuluja tuolla Nordnetissa :grimacing: Onko olemassa jotain halvempaa palvelua minne saisi siirrettyä AOT ja OST vai joutuuko pelkästään AOT siirtämään ja pitämään OST tuolla Nordnetin puolella :thinking:

3 tykkäystä

Kyllä molemmat ovat siirtokelpoisia. OST:n siirto ei tosin ihan kaikkialle onnistu kun prosessit on edelleen vaiheessa. Siirtokulut vaihtelevat myös paljon.

Mikä on juuri sinulle halvin ja paras yhdistelmä riippuu mm. salkun koosta, kaupankäyntiaktiivisuudesta ja markkinoista joissa kauppaa käyt.

Tästä ketjusta löytyy selaamalla mielipiteitä puolesta ja vastaan oikeastaan kaikista välittäjistä, joten suosittelen aloittamaan selaamalla tätä ketjua ajatuksella. Seassa on myös useampikin hintavertailu.

1 tykkäys

Ainakin tällä hetkellä Nordeassa ja OP:ssa välityskulut tavalliselle kuolevaiselle on 8 € USA:n papereille, vs. Nordnetin 15 €. (E: joo 15, eikä 20).

Osinkopapereissa myös toimii 15 % ulkomaan vero oikein, kuten Nordnetissä, joten perusjutuissa Nordnetillä ainoaksi eduksi jää kivempi graafinpiirto :slight_smile:

Itse käytän molempia, sillä oman salkun ulkomaan osinkopapereita aloin ostaa aikana ennen kuin tuo ulkomaan verotus oli korjattu pankeissa (ulkomaan veroa meni 25,5 % oikean 15 % sijaan). Se tapahtui jossain vaiheessa 2020 eli tosi myöhään.

Joo, meni sekaisin ja se 20 € on siis Kanadan papereille.

1 tykkäys