Det ser ud til, at der er gået præcis et år siden lanceringen af Kesko og købmændenes prisinvesteringsprogram på 50 mio. euro, og succesen af dette tiltag kan de klogere sikkert vurdere bedre senest i februar efter offentliggørelsen af Q4. I dagligvarehandlen ser det dog allerede lysere ud? En bredere genopretning af byggeriet har ladet vente på sig længe og ser ud til stadig at kræve tålmodighed. Men for hver dag der går, må en bredere genoplivning af byggeriet dog være tættere på. Her er nogle af mine egne tanker og observationer om Kesko fra slutningen af efteråret og juletiden.
Nye / renoverede butikker
Citymarket’erne (Cittarit) udvikler sig efter min mening i en god retning, og der kommer nye åbninger. Her tabte man tydeligt til S-gruppen i de foregående år, men nu ser retningen bedre ud. I slutningen af året besøgte jeg det helt nye Citymarket i Lempäälä Ideapark, som åbnede i 09/2025, samt det renoverede Citymarket i Jyväskylä Keljo (11/2025). Begge butikker virkede pæne og friske, de kan anbefales.
Det skal dog også nævnes en tilsvarende lokal nyhed fra S-gruppen: Pirkanmaas største Prisma bliver fornyet i 2026. I løbet af foråret 2026 investeres der ca. 10 mio. euro i Prisma Kaleva. Investeringen er rettet mod blandt andet energieffektivitet og Prisma-centrets restaurantgade. Pirkanmaan suurin Prisma uudistuu vuonna 2026 – Pirkanmaan Osuuskauppa
Kunder
Der er måske sket en lille ændring i mine egne indkøbstidspunkter i forhold til tidligere, så denne vurdering bør nok tages som delvist anekdotisk. (Nu om dage handler jeg anslået en time tidligere, men i begge tilfælde primært i tidsrummet 18-21 på hverdagsaftener). Under alle omstændigheder virker parkeringspladserne, baseret på egne observationer, nu mere fyldte, og kundemængden noget større end før (f.eks. for et år siden eller mere). Jeg har også et par gange bidt mærke i, at der i butikkerne ses flere kunder, som mange måske ville opfatte som den gennemsnitlige Lidl-kunde. Det kan selvfølgelig være, at de er gået efter specifikke tilbud, hvilket sikkert er delvist sandt. Men det er alligevel noget, der har fanget mit øje. Måske er “Fast lav pris” (Pysyvästi edullinen) begyndt at appellere til folk, så Citymarket ikke længere anses for at være overdrevent dyrere end de andre?
Værdiansættelse
Efter den seneste kursstigning er vi nok nået et ret neutralt niveau, en smule over gennemsnittet. Ifølge tal fra MarketScreener vil man dog, hvis konsensusestimaterne for de kommende år holder, ligge noget under de foregående års P/E-gennemsnit (5-års gns. 17,3x), mens udbyttet ser ud til at stige til lidt over det gennemsnitlige udbytteafkast for samme periode (5-års gns. 4,7x).
Andet
Jeg må også nævne muligheden for, som ejer på K-Plussa / bedste kunde-niveau, at veksle Plussa-point til Finnair Avios (For én euro i Plussa-penge (200 Plussa-point) får du 266,667 Avios). Dette opdagede jeg selv for sent, men vekselkursen er ret god. Herunder et eksempel fra januar, hvor jeg vekslede 8,05 € i Plussa-penge til Avios, hvilket gav 2147 Avios. Til sammenligning er her pointoptjeningen for enkeltbilletter købt med penge i 2025:
- Helsinki-Riga ca. 100€ = 354 Avios
- Helsinki-Dubrovnik ca. 200€ = 816 Avios
- Helsinki-Delhi ca. 700€ = 3300 Avios
En enkeltbillet som bonusrejse til Centraleuropa koster 12.000 Avios, hvis den købes for point.
Til sidst et eksempel på købmændenes evne til at følge trends. Tilsyneladende har det svenske Bubs-løsvægtsslik, som har opnået kultstatus på TikTok, også skabt feber i Finland. Ifølge nyhederne er/har disse været tilgængelige i hvert fald i Citymarket Keljo og Palokka i Jyväskylä, Citymarket i Kouvola samt i Pirkkala. Det så ud til, at Bubs-slikket blev revet væk i Pirkkala i fredags; køen så ud til at fortsætte tyve meter væk fra slikbeholderne ![]()
I Tukanens portefølje ca. 6 % / 200 stk. Kesko B. Der er plads til flere.