Jeg lagde dette i denne tråd, fordi disse ting påvirker Keskisuomalainen mest relativt.
Ifølge statistikker udgivet af Kantar faldt mængden af mediemarkedsføring i Finland i juni med næsten 6 % sammenlignet med referenceperioden. Akkumuleret er udviklingen for hele året hidtil godt 2 % negativ, selvom forårets valg har støttet markedet.
Arttu har givet sin forhåndskommentar, da Keskisuomalainen offentliggør sit resultat næste fredag.
Væksten i distributionsforretningen og forbedret effektivitet har muliggjort en klar resultatvending for Keskisuomalainen i H1, selvom markedsudviklingen inden for medierannoncering, som er vigtig for selskabet, har været afdæmpet. Dermed vil den guidance, der indikerer omsætningsvækst og en klar forbedring af resultatet, også blive gentaget. Den største interesse i rapporten retter sig mod omfanget af resultatforbedringen, som hidtil har været vanskelig at vurdere. Derudover er udviklingen i Nyhedsmediernes indtægter fra indhold samt væksten i digital udendørsreklame af interesse i rapporten.
Arttu har lavet en ny selskabsrapport om Keskisuomalainen efter H1.
Keskisuomalainens H1-resultatvending var stærkere end forventet, og udsigterne for den nærmeste fremtid ser bedre ud end forventet. Den vellykkede digitale transformation forbliver en central drivkraft for investorhistorien. Aktiens værdiansættelse virker efter vores mening neutral, men det stærke udbytteafkast dækker næsten vores afkastkrav. På grund af dette gentager vi vores købsanbefaling. Kursmålet stiger til 9,0 euro (tidl. 8,0) på grund af positive prognoseændringer.
Arttu og Tomi diskuterede Keskisuomalainen omkring H1.
Emner:
00:00 Start
00:20 Stærk resultatvending
01:19 Postens exit fra markedet muliggjorde en resultatforbedring i distributionsforretningen
03:50 Omsætningen for digital udendørsreklame faldt
05:32 Strategiopdatering i slutningen af året
07:34 Tilbagegående forretningsområder øger risikoniveauet
08:14 Stærk balance og pengestrøm
09:56 Solidt udbytteafkast tiltrækker
Nedenfor er Petris kommentarer. Denne sag vedrører også Alma, Ilkka og Sanoma, men mediemarkedsføring påvirker Keskisuomalainen mest, så derfor lagde jeg den i denne tråd.
For investoren er det mest interessante indhold nok forfatterens spekulationer:
Og det at Kangaskorpi tilsyneladende beklager den Alma-handel, han selv afviste dengang
Ud fra dette kan man nemt drage den konklusion, at Keskisuomalainen er til salg, og at prisforlangendet også er realistisk. Det skal dog siges, at der til en handel normalt også kræves en ivrig køber.
Kangaskorpi konstaterer, at efterfølgeren ikke kommer fra familien. Hans søster, Soili Kangaskorpi, den næststørste ejer af mediekonsernet, er diplomat, Finlands klima- og miljøambassadør, og hun er ikke interesseret i mediebranchen. Børnene fortsætter heller ikke arbejdet.
– På et passende tidspunkt søger vi en professionel. For en udefrakommende er indlæringskurven stejl, da koncernen har over hundrede forskellige brands, siger han.
Han forlader ikke sin stilling endnu, men de seneste sundhedsproblemer minder ham også om hans egen formåen.
– Vi må se, hvordan helbredet holder. Inden for få år skal der under alle omstændigheder foretages store ændringer, konstaterer Kangaskorpi.
Tja. Svært at vurdere, hvad konkurrencemyndigheden ville sige, hvis det var Alma eller Sanoma. Selvfølgelig er mange forskellige scenarier mulige med Ilkka også. Keskisuomalainens forretningsaktiviteter kunne også være til gavn for en aktør, der ikke allerede har tilsvarende forretningsaktiviteter. Opsplitning er også en mulighed.
Alt er selvfølgelig bare ren spekulation, og der sker næppe noget lige med det samme.
Der kræves naturligvis også en sælger, og ejerskabet af Keskisuomalainen er meget stærkt spredt. Selvom Kangaskorpi og partnere skulle finde en passende køber, er det slet ikke sikkert, at en tilstrækkelig stor del af de nuværende ejere er villige til at sælge. Når det drejer sig om en branche, hvor andre værdier end dem, der er forbundet med maksimering af formue, er vigtige, tør jeg endda vædde på, at det er yderst udfordrende at opnå 90% godkendelse fra ejerne. Eller i det mindste kan jeg ikke umiddelbart komme i tanke om en passende køberkandidat.
En opkøber kunne naturligvis samle en 20% andel af selskabet via Kangaskorpi og partnernes beholdninger, men jeg er skeptisk over for selv den mulighed.
Her er Petris kommentarer om medieannonceringens udvikling i august, jeg lagde den i denne tråd, fordi det påvirker Keskisuomalainen mest. : )
Ifølge statistikker offentliggjort af Kantar faldt mængden af medieannoncering i Finland med godt 4 % i august sammenlignet med referenceperioden. Dermed nærmer den kumulative udvikling for hele indeværende år sig allerede en faldhastighed på 3 % (1-8’25 - 2,6 %).
Petri har kommenteret medieannoncering i september, jeg satte det i denne tråd, fordi det relativt set vedrører Keskisuomalainen mest.
Ifølge statistikker udgivet af Kantar faldt mængden af medieannoncering i Finland med 1 % i september sammenlignet med referenceperioden. Dermed er den kumulative udvikling for hele indeværende år nu godt 2 % negativ (1-9’25 - 2,4 %).
En god løsning for Keskisuomalainen. Savon Sanomats gamle lokaler er efter min mening ret ufunktionelle, og fremover kan antallet og placeringen af kontorlokaler optimeres efter behov. Novapolis’ lokaler på Viestikatu er af høj kvalitet, og jeg forestiller mig, at mange andre former for samarbejde også er mulige, f.eks. med virksomheder, der lejer lokaler hos Novapolis.
Ved en hurtig beregning ville en investering på 4,0 mio. euro svare til en andel på 0,322 mio. euro af KPY Novapolis’ driftsresultat (2024). Huslejeomkostningerne ville til gengæld være ca. 0,240 mio. euro om året.
Her er Viljakainens kommentarer om Keskisuomalainens nye løsninger.
Keskisuomalainen meddelte fredag, at det sælger sin ejendom i Kuopio centrum. Selskabet bogfører en salgsgevinst på 3,4 MEUR fra handlen for regnskabsåret 2026 og investerer købsprisen tilbage i køberselskabet. Ifølge vores foreløbige vurdering har ejendomsarrangementerne ingen radikal indvirkning på Keskisuomalainens langsigtede prognoser eller vores syn på aktien.
Her er Petris kommentarer til mediereklamer i oktober, jeg har lagt dem i denne tråd, da denne del er den relativt største del af Keskisuomalainens omsætning.
Her er Petris kommentarer om mediereklamer i november. Hos Keskisuomalainen er dens andel af omsætningen relativt set størst, så jeg lagde det i denne tråd.
Ifølge statistikker udgivet af Kantar faldt mængden af medieannoncering i Finland i november med 4 % i forhold til sammenligningsperioden. Dermed er den kumulative udvikling for hele indeværende år nu godt 2 % negativ (1–11/2025: -2,4 %).
Salkunrakentaja har skrevet en artikel om Keskisuomalainen, som kan læses på få minutter.
Ifølge Vesa-Pekka Kangaskorpi, administrerende direktør for Keskisuomalainen Media Oy og koncernchef for mediekoncernen Keskisuomalainen, vil det nye samlede nyhedsmedieselskab fremover betjene publikum og annoncørkunder endnu stærkere.
”Vi har konsekvent effektiviseret koncernens aktiviteter, og konsolideringen af nyhedsmedieforretningen i ét selskab er en del af vores strategi. Ét nyhedsmedieselskab giver os mulighed for endnu mere effektive arbejdsgange og funktioner. Når selskabsgrænserne forsvinder, vil vi også være i stand til at tilbyde vores kunder mere alsidige produkter og tjenester”, fortæller Kangaskorpi.
Underoverskrifter:
Effektivisering og konsolidering af nyhedsmedieforretningen i ét selskab