Kesämökki - ROI heikko, mutta ROH (Return on Happiness) huipussa?

Suomalaiset ovat tunnetusti mökkikansaa ja varmasti foorumillakin yhdellä jos toisella on jonkinlainen kesämökki/-huvila käytössä. Itse olen pyöritellyt ajatuksia kesämökistä suuntaan sekä toiseen. Useampana keväänä on noussut “mökkikuume” ja markkinoita tullut seurattua, mutta mökkiä ei vielä ole.

Vastapainona on mökin vuokraaminen, joka työssäkäyvän perheen näkökulmasta voisi olla taloudellisesti järkevämpi, mutta tietenkään tuolloin mökki ei ole oma.

Mitä mieltä foorumilaiset ovat kesämökistä?

26 tykkäystä

Paras sijoitus mitä olen tehnyt!

Kyllähän sitä joskus miettii, että miksi ajaa täysin eripuolelle Suomea, maksaa ylläpidosta useita tuhansia euroja vuodessa ja on siellä lopulta noin miljoonan hyttysen syötävänä. Mutta sitten kun sinne pääsee kesällä lämmittämään saunan ja istumaan terassilla kylmä olut kädessä katsellen auringon laskua tai syksyn hämärtyessä istuu takkatulen äärellä juomassa laatuviskiä ja lukien kirjaa, niin antaahan se joka eurolle vastinetta.

Vinkki: koskaan, ikinä, ei milloinkaan mökkiä kannata omistaa kimpassa sukulaisten kanssa. Siitä ei tule muuta kuin harmia.

44 tykkäystä

Itse ostin vajaa 10v sitten mökin, jossa ei ole sähköä, eikä juoksevaa vettä. Kiinteät kustannukset vuositasolla on n. 500e (kiinteistövero + vakuutus). Tuloja n. 200e (yhteismetsän osingot). Aurauksiin ja huoltotöihin mennyt tällä aikavälillä ehkä toista tonnia. Olen n. 2kk vuodessa keskimäärin mökillä. Talvellakin pystyy olemaan, kun ei itseä pieni kylmyys haittaa. Arvo pysynyt aika lailla samana. Eli siinä mielessä ollut kyllä varsin hyvä sijoitus, kun suhteuttaa siihen, jos olisi aina mökin vuokrannut jostain. Vaikka aina sanotaan, että kesämökin hankkimisessa ei ole mitään järkeä sijoittamisen näkökulmasta, mutta kyllä tämä omalla kohdallani on ollut yksi parhaista sijoituksistani. Jos olisi sähköt jne. ja käy pari kertaa vuodessa kääntymässä, niin ei tietenkään mitään järkeä ostaa omaa.

Ainoa mitä ehkä toivoisi on, että ei olisi vajaata tonnin ajomatkaa suuntaansa, muuten olisin vielä enemmän mökillä, mutta näillä mennään. Ehkä sijoittamisen näkökulmasta oli kylläkin vähän hölmöä laittaa suurin osa varallisuudesta cashina kiinni mökkiin heti alkuvaiheessa sijoitusuraa. Fiksumpaa olisi ollut ehkä kerryttää ensin pääomaa, niin ei vaikuta korkoa korolle efektiin, niin paljoa. Toki tuo oli sitä aikaa, että ehkä olisi lyönyt kaikki vety- ja muihun hypeosakkeisiin, ja olisi sulanut kaikki sitten siinä.

10 tykkäystä

Kunhan vain IFRS-raportti kunnossa. Isäfaijan RantaSauna. Kelpaa RSI puolesta Rentoa SaunaIltaa viettää. Mites MiFID II :grinning_cat_with_smiling_eyes:

5 tykkäystä

Jokaiseen mökkiläisen kuluihin pitää laskea myös matkustuskulut sinne ja takaisin. Mielenkiintoinen vaihtoehto kyllä tuollainen sähkötön/vedetön mökki ja viihdyt vielä 2kk vuodessa. Pääsee varmasti mukavasti irti arjesta.

2 tykkäystä

Minä en ole kyllä koskaan laskenut. Minulle mökki (tai auto) ei ole mikään kuluerä vaan osa elämää.

12 tykkäystä

Mökin hankinta on ollut monesti mielessä ja ainakin toistaiseksi olen aina päätynyt siihen tulokseen että en halua viettää lomiani samassa paikassa. Talvikäyttöön en mökkiä tarvitse, joten se olisi rasite suuren osan vuodesta. Vanhenemisen myötä ajatus voi muuttua, tai jos asuisin kerrostalossa.

3 tykkäystä

Olen isäni salkunhoitaja, sen verran hyvät tuotot ollut pari viime vuotta, että teetettiin osaketuotoilla porakaivo. Nyt ei lopu vesi kesken, niin kuin rengaskaivolla on usein käynyt kuivina kesinä. Eikä tarvinnut itse maksaa mitään :victory_hand:Mökki on kyllä hyvä euroa/dopamiini -sijoitus. Ei ole mikään lukaali ja kuivan maan mökki. Sähköt, ulkohuussi ja palju -konseptilla mennään.

Edit. Jos se mökki on helvetin kallis, hyttysiä on miljoonia ja vaimo jahtaa paistinpannulla, niin tuo euroa/dopamiini ei tietenkään päde.

6 tykkäystä

Meillä mökki on tarkoitus hankkia jonkin vuoden sisään, tässä ei ole mitään ajankohtaa suunniteltu vaan lähinnä viety asioita siihen suuntaan mm. myyty omakotitalo ja siirrytty osakkeen omistajaksi kerrostaloon.

Tarkoitus hankkia mökki niin läheltä tämän hetkistä asutusta, että sieltä kehtaa kesäisin töihin ajaa. Muuten mökistä voisi sitten nauttia aina tarpeen ja jaksamisen mukaan, tarvittaessa kuitenkin se helppoon asumiseen ostettu koti.

3 tykkäystä

Omalla kohdallani mökki on tullut vastikkeetta vaimon ns. sisarosuuden muodossa jo 1990-luvulla, joten sillä ei ole “hankinta-arvoa”, ellei sitten ajatella, että osuus olisi voinut olla kohtuullisen kokoinen metsäpalsta, josta olisi ollut ajoittain tulojakin jatkuvien menojen sijasta.

En ole koskaan laskenut mökkeilyn kuluja, mutta kyllä siihen uppoaa rahaa niin paljon kuin siihen haluaa kuluttaa. Matkaa on lähes 200km ja mökillä vietetään vapun ja lokakuun alun välisen ajan (lähes) kaikki viikonloput ja loma-aika.

Alunperin mökki oli sähkötön (lähin muuntaja liian kaukana) ja jossakin vaiheessa hämärässä mökissä oleskelu alkoi tympiä ja halusimme sinne sähköt. Yritimme saada naapurimökkejä kimppaan, mutta eivät suostuneet, joten meille vedettiin lähimmältä muuntajalta oma pitkä ja kallis linja, muistaakseni suuruusluokkaa 60000mk. Kului muutama vuosi ja yllättäen sähköyhtiö ilmoitti, että naapurit olivat heränneet ja halusivat sähköä. Saimme silloin useita tuhansia euroja takaisin sähköyhtiöltä ja sähkön laatukin (=jännitevaihtelu) parani, koska alueelle toteutettiin 1000V verkko.

Sitten piti rakentaa erillinen rantasauna ja kun sen teetti avaimet käteen -periaatteella, loppulasku kaikkine kuluineen (kalustukset, sisustukset yms) oli luokkaa 50k€. Maksoin tämän lähes kokonaan omilla rahoillani, koska se oli vaimoni mielestä reilua (tuosta voidaan olla montaa mieltä, koska en omista sitä mökkiä).

Ja jotta se mökkeily ei olisi liian halpaa, sähköyhtiö rokottaa pelkkinä perusmaksuina nollakulutuksella reilusti yli 500€/v. Summa ei kasva paljon tuosta, vaikka siihen lisätään vuoden sähkölasku n. 1000kWh kulutuksen mukaan eli on lähes samantekevää, paljonko pörssisähköä oikeasti kuluttaa (mökki on kylmillään talvet).

Elämä ilman tuota mökkiä olisi kyllä aika tylsää. Siihen kuluva raha on se hinta tuosta laadukkaammasta vapaa-ajasta.

12 tykkäystä

Itse etsisin pitkäaikaista vuokramökkiä. Esim kk tai kaksi vuodessa. Oma mökki on helvetinmoinen työleiri ja jos ei jatkuvan ylläpidon lisäksi kaipaa joka keväistä ja syksyistä pakollista huoltoviikonloppua, niin en ostaisi omaa. Vuokraamalla säästyy näiltä ja ostohinnan sijoittamalla voit saada vuokran, ainakin osittain katettua.

Meillä on sukurasitteena/lahjana mökki ja harkitsen sen vuokraamista tuohon malliin, että tulisi pitkäaikainen vuokralainen, joka haluaisi pitää paikat kunnossa. Pelkkänä vuokrakohteena mökissä on liikaa vaivaa.

6 tykkäystä

Sukulaisten kimppamökin olen nähnyt ja osin kokenut (tosin itselläni ei omistusta, mutta ylemmässä polvessa kyllä). Olen siis nuoresta saakka pystynyt kesämökillä olemaan ja nauttinut siitä kovasti, mutta haasteeksi muodostunut juurikin yhteisomistus, joka johtanut haasteisiin esim. mökin ylläpidossa. Tästä syystä useamman vuoden verran ydinperheen kanssa mietitty oman paikan hankkimista. Perheeseen kuuluu kaksi vielä alle kouluikäistä lasta, jotka aikanaan varmastikin nauttisivat myös mökkeilystä ja ehkä muodostuisi samanlaisia muistoja kuin itselleni on muodostunut.

4 tykkäystä

Se on nimenomaan se juttu. Askeettisuus ja paluu ihmisyyden perustaan kiehtoo. Palauttaa luonnottomasta pk-seudun hektisyydestä. Osaa myös sen jälkeen arvostaa niitä asioita, mitä pidetään itsestään selvyyksinä. Joo matkakulut tosiaan voi laskea päälle. Avasin vain mökkiin kuuluvia suoria kustannuksia. Jos vuokraan mökin, niin siinäkin yleensä huomioin pelkäm mökkivuokran hinnan.

2 tykkäystä

Tämä on se yksi iso kysymysmerkki, ja mitä moni ei huomio. Itse olen reissannut koko nuoruuteni, ja ei mitään suurta paloa ole enää siihen. Mutta reissaan kyllä edelleen lähinnä pohjoissuomessa ja Norjassa, jotka luontoa rakastavalle ovat ihan huippukohteita koko maailman mittapuulla. Aina löytää uusia hienoja paikkoja. Saatan ensin olla 1kk mökillä ja sitten pyöriä pari viikkoa Lapissa/Norjassa.

9 tykkäystä

Se hyvä puoli on Ouluseudulla asumisessa että 2008 valmistunut mökki löytyi kymmenisen vuotta sitten 55 km päästä kotoa, Oulujoen rannalta. Täällä on hintatasot suht inhimilliset joten reilulla sadalla tonnilla tuon sai, 75 neliötä mökissä ja sen lisäksi rantasauna. Yhtään vierasta rakennusta ei ole näköpiirissä. Piha on punkiton koska on aika karu ja aurinkoinen. Kätevää kun mökillä voi käväistä vaikka illalla työpäivän jälkeen. Jos mökistä joutuisi luopumaan, se tuntuisi todella pahalta. Tytär ei muista sellaista joulua mitä ei olisi vietetty mökillä. Pihan pidän niittynä kulkuväyliä lukuunottamatta. Heinä niitetään pari kertaa kesässä. Polttopuuhommat on mieleinen harrastus. Mökin ylläpito ei ole mitenkään ylivoimainen homma kun mökki on noin lähellä.

7 tykkäystä

Itsellä myös vajaa tonnin ajomatka sinne missä mieli rauhoittuu. Siellä odottaa neljä vuodenaikaa, hiljaisuus, puhtaat, kalaisat ja juomakelpoiset vedet laiturinnokasta. Ja etäisyyttä naapureihin riittävästi. Sanotaanko näin, että mitään ei saa ilmaiseksi ja kun tonnin ajaa suuntaansa laadukkaalla ja uudehkolla menopelillä niin saa siitä siirtymisestäkin tehtyä nautinnon.

PS. Paras sijoitus on sijoittaminen itseensä. Lisäksi se on parempi tehdä ennemmin kuin myöhemmin :slight_smile:

8 tykkäystä

Mökki ollut haaveena jo pitkään. Ja nimenomaan mökki, ei mikään huvila. Harmittavasti korona nosti hintoja sen verran, että kriteerien täyttyessä hinta pompsahtaa äkkiä sinne omakotitalon hintoihin. Järvi kun pitää olla ja vielä kovalla pohjalla. Mutta ehkä joskus.

5 tykkäystä

Mökkeilyyn kuuluu olennaisena osana pieni nikkarointi terassien ja kunnostusten muodossa. Vuokramökillä näitä on hankala toteuttaa, joten harvalla mökillä sitä jaksaisi vaan harrastella kahta viikkoa kauempaa. Tunti päivässäkin jotain täysin erilaista kuin konttorihommat vie ajatukset ihan toisaalle ja sen päälle sauna, palju ja uinti hyvän oluen kera on aika luksusta. En siis näe vuokraamista millään tavalla verrannollisena omaan mökkiin ellei sitten pienikin puuhastelu tunnu työleiriltä.

8 tykkäystä

Itse tein reilut kymmenen vuotta sitten kenties rohkean, osin intuitiivisen päätöksen ja ostin ensiasunnon sijaan ensimökin. Asuntokin on sittemmin hankittu ja perheenlisäystä tullut. Ostin mökin hyvään aikaan, ennen koronaa, jolloin mökkien hinnat olivat hieman laskeneet. Mökin ostin marraskuussa, mikä ei myöskään ole kuuminta mökkisesonkia. Aluksi piti vain käydä katselemassa mökkejä, mutta tämän osuttua hyvään aikaan kohdalle, tuli toimittua aika nopeasti. Toki reilu kuukauden päivän väännettiin hintaa myyjäpuolen, eli perikunnan kanssa. Nopeasti kävi selväksi, että perikunta halusi mökistä ennen talvea eroon.

Päätin ostaa mökin kirkasvetisen järven rannalta, Vuoksen vesistöstä ja mantereelta. Sinällään suuri ja puhdas vesistö sekä tie perille nostivat hintaa, mutta ovat myös ns. myyntivaltteja jos mökki pitäisi joskus myydä, sekä helpottavat mökin vuokraamista, mikä oli alun alkaenkin suunnitelmissa.

Alkuun mökin laittamisessa oli jokseenkin älyttömästi hommaa, mutta itse tekemällä ja kavereiden sekä myöhemmin myös tutuiksi tulleiden kyläläisten avulla remppahommat ovat sujuneet ja paikka alkaa olla jiirissä. Sielu kyllä lepää tietotyöläisellä saunan lattiaa parsiessa tai mökin seiniä maalatessa.

Vuokraamalla on saatu miltei vuosittaiset lainanlyhennykset kuitattua, mutta toki kuluja tulee myös mm. tienhoidosta, jätehuollosta, kiinteistöverosta, vakuutuksista, sähköliittymästä, remonttitarpeista jne.

Mökkiä käytämme itse vielä tässä vaiheessa muutaman viikon ja muutaman viikonlopun vuodessa, joten vuokraus on pääasiallinen käyttötapa, jolloin kuluja saa vähennellä verotuksessa reippaamman kautta. Tätä mökin vuokrakäyttöä suosittelen miettimään, mikäli mökin hankinta on mielessä. Kesäkuun alusta elokuun loppuun olen saanut käytännössä niin monta viikkoa vuokrattua kuin olen halunnut, vaikka mökillä ei ole juoksevaa, puhdasta vettä. Järvivesi tulee pumpulla sulan maan aikaan keittiöön ja saunalle. Mökissä on ulkohuussi ja toki sähköt, muttei mitään televisioita tai muita huvituksia. Tämä rajaa osaltaan hieman vuokralaisten käyttäjäkuntaa, jotka ovat lähinnä luontohenkisiä pariskuntia ja perheitä.

Summa summarum: mökinhankinta kiireisessä elämänvaiheessa, muutaman lapsen saaminen ensimmäisten remppavuosien aikana ja vajaan tunnin matka mökille olivat toki raskas yhtälö, mutta nyt mökin ollessa kondiksessa, lapsien viihtyessä hyvin mökillä ja vuokrahommankin toimiessa varsin hyvin, voisin sanoa päätöksen olleen oikea.

10 tykkäystä

Eihän siinä järkeä ole, mutta ei ole ferrarissakaan. Oma mökki uuden ferrarin hintainen, mutta luulen tuosta saavani enemmän irti kuin ferrarista. Työtä ja huolenpitoa se vaatii, nekin voisi toki tarvittaessa ulkoistaa. Ei se askartelu aina hauskaa ole, mutta kokonaisuus jää kevyesti plussan puolelle kun ei ala liian tarkkaan laskemaan kiinni olevan rahan vaihtoehtoiskustannuksia(tuottoja).

2 tykkäystä