Itse tein reilut kymmenen vuotta sitten kenties rohkean, osin intuitiivisen päätöksen ja ostin ensiasunnon sijaan ensimökin. Asuntokin on sittemmin hankittu ja perheenlisäystä tullut. Ostin mökin hyvään aikaan, ennen koronaa, jolloin mökkien hinnat olivat hieman laskeneet. Mökin ostin marraskuussa, mikä ei myöskään ole kuuminta mökkisesonkia. Aluksi piti vain käydä katselemassa mökkejä, mutta tämän osuttua hyvään aikaan kohdalle, tuli toimittua aika nopeasti. Toki reilu kuukauden päivän väännettiin hintaa myyjäpuolen, eli perikunnan kanssa. Nopeasti kävi selväksi, että perikunta halusi mökistä ennen talvea eroon.
Päätin ostaa mökin kirkasvetisen järven rannalta, Vuoksen vesistöstä ja mantereelta. Sinällään suuri ja puhdas vesistö sekä tie perille nostivat hintaa, mutta ovat myös ns. myyntivaltteja jos mökki pitäisi joskus myydä, sekä helpottavat mökin vuokraamista, mikä oli alun alkaenkin suunnitelmissa.
Alkuun mökin laittamisessa oli jokseenkin älyttömästi hommaa, mutta itse tekemällä ja kavereiden sekä myöhemmin myös tutuiksi tulleiden kyläläisten avulla remppahommat ovat sujuneet ja paikka alkaa olla jiirissä. Sielu kyllä lepää tietotyöläisellä saunan lattiaa parsiessa tai mökin seiniä maalatessa.
Vuokraamalla on saatu miltei vuosittaiset lainanlyhennykset kuitattua, mutta toki kuluja tulee myös mm. tienhoidosta, jätehuollosta, kiinteistöverosta, vakuutuksista, sähköliittymästä, remonttitarpeista jne.
Mökkiä käytämme itse vielä tässä vaiheessa muutaman viikon ja muutaman viikonlopun vuodessa, joten vuokraus on pääasiallinen käyttötapa, jolloin kuluja saa vähennellä verotuksessa reippaamman kautta. Tätä mökin vuokrakäyttöä suosittelen miettimään, mikäli mökin hankinta on mielessä. Kesäkuun alusta elokuun loppuun olen saanut käytännössä niin monta viikkoa vuokrattua kuin olen halunnut, vaikka mökillä ei ole juoksevaa, puhdasta vettä. Järvivesi tulee pumpulla sulan maan aikaan keittiöön ja saunalle. Mökissä on ulkohuussi ja toki sähköt, muttei mitään televisioita tai muita huvituksia. Tämä rajaa osaltaan hieman vuokralaisten käyttäjäkuntaa, jotka ovat lähinnä luontohenkisiä pariskuntia ja perheitä.
Summa summarum: mökinhankinta kiireisessä elämänvaiheessa, muutaman lapsen saaminen ensimmäisten remppavuosien aikana ja vajaan tunnin matka mökille olivat toki raskas yhtälö, mutta nyt mökin ollessa kondiksessa, lapsien viihtyessä hyvin mökillä ja vuokrahommankin toimiessa varsin hyvin, voisin sanoa päätöksen olleen oikea.