En påminnelse om vad som komma skall! ![]()
Circle K sätter nya rekord igen. Denna gången deras nya största laddningsstation med 28 laddare. (Kempower + Alpitronic)
Ironiskt nog uppdaterades stationen för 2 år sedan till sexton laddare med antagandet att detta skulle räcka länge. ![]()
Samma sak väntar även på andra ställen, bara i olika takt.
De där ”monsterladdarna” ser på något sätt bekanta ut ![]()
Även denna gång är illustrationsbilden vad den är.
Denna artikel hänvisar till Alpitronic HYC1000.
Kempowers Mega Satellite klarar 560 kW jämfört med HYC1000: 600 kW, så visst kommer vi också att börja se enskilda Mega Satelliter i Kempowers fält senast nästa år.
@Verneri_Pulkkinen En rakare fråga än rak: Fråga varför småspararen bör hålla fast vid aktien med näbbar och klor och till och med köpa mer? 1 minut att svara.
Hur länge tänker företaget hålla fast vid dessa mål? Det förutsätter över 40% tillväxt i omsättningen varje år 2026-2028 och rörelseresultatets tillväxt måste vara ännu högre.
I samma veva kunde man fråga ”Varför gjorde den nya VD:n inga förändringar?”
Jag tycker det är konstigt att man söker en ny VD för företaget som inte medför några som helst förändringar i företaget. Ledningsgruppen förblir densamma, målen förblir desamma… Detta sätter enligt mig den nya VD:n i ett konstigt ljus. Den nya VD:n har ju ett ”komma ur fängelset-kort” tillgängligt en gång, och det förfaller oftast relativt snabbt.
- Vet inte VD:n vad som borde ändras?
- Vem leder egentligen företaget?
- Har företaget en så utmärkt strategi att inget behöver göras? (Trots att de SJÄLV-satta ekonomiska målen inte uppfylls)
- Är VD:n ens engagerad i företaget?
- Om företagets strategi och framtidsutsikter är fantastiska, varför har den nya VD:n inte köpt företagets aktier med egna pengar
?
Jag kan inte direkt föreslå raka frågor, men de teman som intresserar mig särskilt är:
- Marknadstillväxt, vilka är företagets egna antaganden om marknadstillväxten och vad baseras de på?
- Tunga fordon och nyttofordon. Hur är Kempowers position på denna marknad och vad kan man förvänta sig därifrån under de kommande åren?
- Om marknaden inte accelererar igen under de närmaste åren, vad är plan B?
- När Kempower vinner eller förlorar en anbudstävling, vem förlorar man mot, vem vinner man över och varför?
- Om Kempowers produkter är så bra, varför köps de inte mer?
- Vilken är den sak där ni presterar sämst jämfört med konkurrenterna just nu? Varför?
- Vilka saker skiljer sig på den amerikanska marknaden från t.ex. de nordiska länderna och vad måste göras annorlunda där för lönsam tillväxt?
- Kempower är i konkurs 2030 och har förlorat investerarnas pengar. Vad är den mest sannolika orsaken till att detta hände?
- Vem vinner tiokilometersloppet i klassisk stil med intervallstart på Salppuri i mars och varför just Iivo?
Lite OT, men bara lite.
Årets bästa evenemang “Dagen för elektrisk mobilitet vid Aalto-universitetet” är här igen! (Lördag 15.11.2025 kl. 10–17)
Jag rekommenderar starkt att delta. Evenemanget har varit helt fantastiskt tidigare år och i år behöver man inte ens gräva i plånboken för lunchen.
Tyvärr missar jag det själv i år, men förhoppningsvis blir inspelningen tillgänglig i efterhand.
Ämnena varierar stort, men kvällens “huvudtalare” är Juhana Enqvist, Kempower – vad händer med tung trafik?
Anmälningslänk och program nedan:
Från PowerUp framgår det att det kommer att finnas minst hundra laddare. Tidigare trodde jag att det skulle bli ett tiotal stationer under åren. Varje station har 800 kW och fyra laddare.
“..partnership includes a minimum order of 100 EV Chargers, located across the Southeast, which represents a major milestone in PowerUp’s mission to advance reliable, American-made charging infrastructure that powers the nation’s expansion of electric transportation.”
Ett oljebolag ligger bakom detta, men ändå undrar jag hur företagets finansiering har skötts, med tanke på hur amatörmässig företagets image är, från logotypen och framåt. ![]()
Om affären genomförs fullt ut får Kempower verkligen ett utmärkt skyltfönster för sina produkter.
Hej!
Frågor - ROAST Kempower 2025-11-04 - förhoppningsvis tillräckligt provokativa ![]()
- Tillverkar Kempower sina laddare själva, eller tillverkar kinesiska tillverkare praktiskt taget alla tekniska komponenter och Kempower klistrar bara på sin egen logotyp?
- Hur i all världen ska ni klara er mot Tesla och USA:s protektionism i USA? Är ni överoptimistiska?
- Varför finns det fortfarande inga kortbetalningsterminaler i Kempowers laddare?
Stark prestation från båda! Jukka har vuxit fint som presentatör med företaget. ![]()
![]()
Sådana här framträdanden bekräftar bara att företaget är på rätt spår och den här investeraren är åtminstone väldigt nöjd.
Mot våren och CMD!
Roasten finns också på YouTube! (Börjar ca 10:40)
@Verneri_Pulkkinen Fråga till Kempower-roasten: Hur kan vi komma till en punkt där man inte alltid behöver identifiera sig när man laddar.
-
När kan Kempowers laddare nå samma plug and play-nivå som Teslas Superchargers?
-
Vilken andel har själva laddaren i laddpriserna idag? Om laddpriset känns dyrt, beror det på att jag laddar från en dyr Kempower-laddare, vars investeringskostnader måste amorteras med höga konsumentpriser?
-
Har Kempower för avsikt att expandera till nya branscher eller segment som den genomsnittliga investeraren inte är medveten om?
Skärmdump från Amazons LinkedIn-inlägg idag, med välbekanta Satelliter laddar Bezossons ellastbilar… Många Kempower-anställda har gillat det inlägget. Amazon har inte gett Kempower tillstånd att använda dem som referens? Hoppas att denna affär har blivit större.
![IMG_4140|230x5
Bra intervju! Precis som en kopia av Markus Rauramo
båda är bra presentatörer också!
Ett ganska tydligt budskap enligt mig vid 28:30, att om marknaden inte piggnar till snart, så kommer målen för 2028 att justeras nedåt. I sig inget överraskande, precis som Pauli skrev här, att de på Inde redan har gjort det.
Var det direkt på Amazons sidor eller i någons flöde? Finns inte på Amazons LinkedIn (längre?).
Björn har besökt den senaste Circle K-stationen och enligt hans information är Circle K lite frustrerade över de gamla Alpitronic-laddarna, som reserverar stora effekter från anslutningen, som dock inte kan delas med t.ex. Kempower-laddarna på gården. (Från 9:45)
Detta har jag försökt tjata om till operatörerna i åratal. Enheten kan vara billigare, men när marknaden utvecklas blir dessa gamla lådor en börda.
Av detta kan man dra slutsatsen att tiotusentals äldre Alpitronic 150/300/400 kW-laddare kommer att ersättas inom en snar framtid med moderna system som klarar satelliter och lasthantering.
Här är Kempower redan i en bra position att ta vara på möjligheten! ![]()
I roast-videon (5.11.) vid 42 minuter konstaterar Kainulainen om omsättningen att den växte på några år från 3 MEUR till 300 MEUR (år 2023), ”och vi är inte lång
Hittills i år är 179,4 miljoner, så för att nå Inderes 252,8 skulle Q4 behöva vara 73,4 miljoner, vilket redan det skulle vara mer än Q3:s 73,3 miljoner. Rekordkvartalet var Q4/24 med 82,8 miljoner.
2023 var 283,6 miljoner, så ett nytt rekord på 82,3 skulle bara nå 261,7 miljoner.. Så det där “långt ifrån att nå det i år heller” är ett ganska brett uttryck eller så LFG! ![]()