Kempower - Mobiliteten elektrifieras med laddare

Jag började själv köra elbil tidigare än planerat när bensinmotoren gav upp lite oväntat. Å andra sidan börjar begagnade elbilar redan ligga på en trevlig nivå nu. Jag tror att priserna kommer att fortsätta rasa ganska snabbt.

När man har varmgarage och 3-fasladdning är det riktigt smidigt och billigt att köra elbil. Man kan bara förundras över dem som skaffar elbil utan egen garageplats.

Bland annat verkar snabbladdningen vid köpcentrumen i huvudstadsregionen vara helt blockerad (alltså att alla platser är upptagna) nästan från morgon till kväll, åtminstone i det här vädret. Vilket i sig säkert är goda nyheter för till exempel Kempower.

Men jag tror faktiskt att elbrist och snabbt stigande priser är verklighet redan inom de närmaste åren. Belastningen på elnätet ökar på många sätt, men ändå gör beslutsfattarna egentligen inget annat än att försöka öka förbrukningen på alla vis. Driver man upp priserna i höjden med flit?

Laddstationer får vi nog fram, men elen kommer att “ta slut”. Elbilar blir billigare och de mest välbärgade byter tillbaka till andra bränslen. Bensin och diesel blir lyxvaror, och med el eller elbrist kontrolleras vanliga medborgare.

Men laddstationsbranschen kommer ändå att blomstra enligt min mening. Åtminstone fram till den där rejäla elchocken – som jag inte tror är särskilt långt borta. Min syn är att till och med 2-åriga elterminer (el-futures) kommer att korrigeras kraftigt framöver.

Nåväl, baksidan med Kempowers satelliter visar sig också i det här vädret. När det till exempel är en station med 12 platser och 800 kW tillgängligt, så är den ideala effekten under 70 kW per slang. Lägg därtill bytestider och kalla batteriers låga laddströmmar vid start.

Det är även ett köteoretiskt intressant fall när systemets kapacitet (betjänade kunder per tidsenhet) minskar när belastningen ökar. Antingen rullar systemet på eller så blir det helt stopp när en viss gräns passeras?
Är det någon som har köat vid till exempel Jumbo/Kaari/Omena eller liknande som kan berätta hur ett sådant stopp ser ut i praktiken?

2 gillningar