Jeg startede også min elbilkarriere tidligere end planlagt, da benzinmotoren uventet gav op under mig. På den anden side er priserne på brugte elbiler allerede nu ved at være på et fornuftigt niveau. Jeg tror dog, at de vil falde endnu mere og ret hurtigt.
Når man har en varm garage og 3-faset opladning, er elbilkørsel både ubesværet og billigt. Man må bare undre sig over dem, der anskaffer sig en elbil uden at have deres egen garage(plads).
Blandt andet i hovedstadsområdets indkøbscentre ser hurtigopladning ud til at være helt blokeret (det vil sige, at alle pladser er optaget) næsten fra morgen til aften, i hvert fald i dette vejr. Hvilket i sig selv sikkert er gode nyheder for f.eks. Kempower.
Men jeg ser dog for mig, at mangel på strøm og hurtigt stigende priser bliver virkelighed allerede inden for de nærmeste år.
Belastningen af elnettet stiger på mange måder, men alligevel gør beslutningstagerne reelt ikke andet end at forsøge at øge dette forbrug på alle mulige måder. Driver man bevidst priserne i vejret?
Ladestationer skal vi nok få, men strømmen “slipper op”. Elbiler bliver billigere, og de mest velstillede skifter tilbage til andre brændstoffer. Benzin og diesel bliver luksus, og med strøm eller mangel på samme kontrollerer man den jævne borger.
Men altså, ladestationsbranchen vil efter min mening alligevel blomstre. I hvert fald indtil det rigtige strømsjok kommer – hvilket jeg ikke mener er særlig langt væk længere. Min personlige vurdering er, at selv visse 2-årige el-futures vil korrigere kraftigt endnu.
Nå, bagsiden af Kempowers satellitter viser sig dog også i dette vejr. Når der f.eks. er en station med 12 pladser og 800 kW til rådighed, er den ideelle effekt under 70 kW pr. kabel. Hertil kommer skiftetider og de lave startstrømme for kolde batterier.
Det er også et interessant tilfælde rent køteoretisk, når systemets kapacitet (betjente kunder pr. tidsenhed) falder, når belastningen stiger. Enten glider systemet, eller også går det helt i stå, når en bestemt grænse overskrides?
Er der nogen, der har holdt i kø i f.eks. Jumbo/Kaari/Omena eller lignende, som kan fortælle, hvordan sådan en prop ser ud i praksis?