Jag tror inte att det spelar någon roll för Kempowers eller någon annan investeringsberättelse vilka bilar jag har kört eller inte, men jag kan svara att jag inte har kört en elbil från Stellantis. Poängen med nyheten är främst att elbilar, åtminstone enligt deras uppfattning, överlag blir vanligare långsammare än vad de tidigare bedömt. Detta är alltså en uppfattning som rör hela branschen.
Visst kan man om man vill tolka det som att när de själva inte klarar av att konkurrera på en kraftigt växande marknad, så ropar de bara att den långsamma tillväxten kom som en överraskning. De väljer att dra sig ur konkurrensen och nöjer sig med att deras verksamhet kommer att upphöra under de närmaste åren på grund av låg efterfrågan.
Enligt den här artikeln var endast 7,7 % av de nya bilarna i USA helt elektriska förra året. För mig låter det ganska lågt, och jag erkänner att jag inte följer den marknaden särskilt mycket. I den här siffran ingår säkert både Tesla och de här koreanska märkena.
”Det vore lite som att säga att snabbladdare inte blir vanliga så snabbt som man kan tro, eftersom Tritium gick i konkurs.”
Jag känner inte till bakgrunden så väl, men det kan förstås vara så delvis. Alla kan naturligtvis inte klara sig i konkurrensen. Klagade de på branschens långsamma tillväxt, eller var det mer problem med själva produkten eller deras finansiering?