Mercosur-avtalet stärker naturligtvis Kempowers och andra europeiska aktörers potentiella konkurrenskraft i Sydamerika. I Sydamerika verkar många bland annat kinesiska biltillverkare, och sannolikt kommer man även på laddarsidan att möta asiatisk konkurrens. Därför anser jag det troligt att priskonkurrensen i regionen kommer att vara hård, även om det nya handelsavtalet i princip stärker de europeiska tillverkarnas ställning.
Hittills har den sydamerikanska marknaden legat på Kempowers USA-kontors ansvar. Detta utesluter dock inte leveranser från Europa, vilket man åtminstone delvis har gjort i fallet med Kanada.
Jag förväntar mig dock inga betydande kortsiktiga effekter av avtalet på Kempowers orderutveckling. Kempowers verksamhet i Sydamerika har varit obefintlig, och det är inte säkert om bolaget på allvar kommer att börja kämpa om den marknaden – och i så fall när. Man måste också beakta att elektrifieringen av trafiken i Sydamerika ligger tydligt efter västmarknaderna och Asien, så marknaden är än så länge liten.