Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

En till sak att lyfta fram är att Kamux inte går med vinst i Tyskland eller Sverige, eftersom de fasta kostnaderna per bil är dubbelt så höga jämfört med Finland. I Tyskland ligger de fasta kostnaderna på 2000 € per såld bil? Det är märkligt att de inte får ordning på kostnadssidan, vad kan förklaringen vara?

Naturligtvis skulle en ökning av försäljningsvolymerna sänka kostnaderna per bil av sig självt…

2 gillningar

Inköpsorganisationens kostnader syns i Tyskland/Sverige, men försäljningsvolymerna för de bilar som dessa köpt in och som kommer till försäljning i Finland syns bara i Finlands siffror?

1 gillning

Rapalas kurs är på ATL-nivåer (all-time low) och Inderes öser på med negativitet, tydligen går hela firman i konkurs och ingen kommer köpa fiskedrag i framtiden. Någon kastade ur sig med humor(!?) att man saknar Olli Vilpos tid som analytiker när man läser analysen.
Kamux fall är detsamma, men i kvadrat! :sweat_smile:

Tiderna förändras, rekommendationerna med dem.
kuva

Det är trevligt att höra negativa åsikter om aktier, men jag skulle kunna fråga, inte ens på skämt, varför Kamux betalar Inderes för att bolaget ska bli sågat år efter år?
Jag äger aktier i Kamux och jag tycker det är uppenbart att man inte kan vara nöjd med de senaste årens prestationer! Det har varit negativa överraskningar och man har skjutit problemen framför sig i åratal.
VD Pajuharju fick äntligen sota för år av misslyckanden och Kalliokoski återvände till ratten.
Kalliokoski har nu varit VD i ett par månader. Enligt Inderes är det redan klart att:

1. Man borde ha avvecklat utlandsverksamheten. Utlandsverksamheten kommer inte att vända. Kostnaderna borde ha skurits ner genom att t.ex. krympa nätverket. Det är ett misstag att inte kapa kostnader och lämna utlandet, VD och ledningsgruppen vet inte vad de gör.
  2. Kamux kommer inte att växa, även i Finland kommer man att förlora marknadsandelar för evigt. Kamux volymbaserade försäljning och rörelseresultat kommer för evigt att ligga lägre än under de bra åren och tillväxten kommer aldrig att överstiga BNP-tillväxten.
  3. Kamux marginaler kommer aldrig att återgå till marginalerna från de bra tiderna, utan marginalerna är permanent skrattretande låga och man stannar långt under historiska utfallssiffror.
  4. Kamux som Finlands största / näst största, och som Europas fjärde största aktör, kommer aldrig att nå en nivå där ROE > WACC :man_shrugging:

Enligt Inderes bör man hålla sig långt borta från Kamux-aktien. Bolagets kapital kommer aldrig att avkasta.
Grundaren Kalliokoski återvände som VD, vars historiska meritlista ser ut så här:

kuva

Kamux har aldrig gjort förlust under ett kalenderår sett till EBIT / EBIT (justerat).

Trots att Kamux utveckling påstås vara en evig utförsbacke, så fortsätter VD:n bara att köpa fler aktier.

kuva

Om vi återgår till de gamla analytikerna, vars jobb var att vara investeringsproffs och fördjupa sig i Kamux som sitt dagsverke, undrar vad de sysslar med nuförtiden :thinking: :magnifying_glass_tilted_left:

kuva

6 gillningar

Det är helt okej att ha olika åsikter så länge de är välmotiverade, men det vore kanske mer givande att dela med sig av egna tankar om bolaget istället för att skriva sarkastiskt och antydande om våra åsikter. Dessutom innehåller inlägget så pass många felaktiga påståenden att de behöver korrigeras nu:

Detta är faktiskt ungefär vår synpunkt, i den sista meningen kanske “är för optimistiska” istället för “vet inte vad de gör”. Från utsidan är det förstås svårt att veta till vilket pris de utländska verksamheterna skulle kunna säljas eller läggas ner, men åtminstone i förhållande till nuvarande resultat och aktiekurs är slutsatsen relativt tydlig.

Vi har en liten tillväxt från och med nästa år och en ganska stabil marknadsandel. Marknaden för begagnade bilar är nu ganska nära toppen sett till antal enheter och är ju cyklisk, varför ingen nämnvärd marknadstillväxt prognostiseras för de kommande åren.

På medellång sikt ligger vår avkastning på kapital i nivå med avkastningskravet, vilket innebär att avkastningen i Finland ligger över det medan man i utlandet ligger under. Att vara Europas 4:e största ger inte mycket tröst i Sverige och Tyskland, där man på de lokala marknaderna trots allt är långt ifrån toppen.

Juha har verkligen byggt upp firman på ett fint sätt, all heder åt honom för det. När det gäller resultatet ser kurvan dock ganska annorlunda ut för de senaste åren.

17 gillningar

Det finns en stor risk med Kamux. Själv har jag varit besviken på Kamux verksamhet utomlands i många år i rad. Tillväxten är trög och lönsamheten är usel.
Efter så många besvikelser vågar man inte längre lita på att riktningen vänder till det bättre. Men om vi ändå funderar på utgångspunkterna, så skulle det räcka “till det bättre” om:

• Personalen i Tyskland inte köpte icke-existerande bilar och upprepade gånger lät sig luras av bedrägerier

• Personalen i Sverige inte stoppade Kamux inköpta däck i sin egen baklucka däremellan, när kunderna bara säljs bilarna

• Etc. Det har varit bedrägerier, besvikelser och tabbar i många år i rad. Är dessa bakom oss, nja. Nästan alla problem kan dock till viss del under de senaste två åren tillskrivas Pajuharju.

• Kamux utlandsverksamhet har varit en lång bitter besvikelse. Dock bedriver ju andra där i viss mån förnuftig affärsverksamhet, så jag är inte beredd att helt ge upp hoppet när det gäller Kamux heller.

Jag vill inte på något sätt försvara Kamux eller förvänta mig att Kalliokoski ska vara någon mirakelmakare som lyfter verksamheten till nya dimensioner, men om Kamux decennielånga framgångssaga döms ut på grund av ett par års svag (obs ej negativ!) lönsamhet, så kan man åtminstone delvis skylla på Pajuharju:

kuva

Du har rätt, och i mitt förra inlägg blev mina egna åsikter om Kamux fåordiga.

Konkurrensen har hårdnat och det underlättar inte Kamux position. Men om vi återgår till föregående graf över Kamux lönsamhet, så kommer Kamux enligt Inderes prognos aldrig att nå den sämsta lönsamhet som bolaget hade under mer än tio år i rad under Kalliokoskis ledning.

Affärsverksamheten rör sig “av sig själv” mot det bättre; i jämförelsetalen finns ju bedrägerier av anställda i Sverige, inköpsbedrägerier i Tyskland, misslyckat sortiment, strul med hybrider, bantning av nätverket, kostnadsminskningar och sanering av lagret. Allt detta borde ligga bakom oss, och även om Kamux inte gjorde någonting, så förbättras det redan av sig självt.

Sen har vi drivkrafter från affärsmiljön:

Finland har lidit enormt av de stigande räntorna. Räntorna har sänkts, men det överförs till realekonomin först med en fördröjning på 12–18 månader. Nu får den finska ekonomin draghjälp av att räntorna har sänkts:

kuva

Det usla konsumentförtroendet i Finland och Sverige, och alla pengar har gått till tjänster och sparande i madrassen; inköp av sällanköpsvaror har skjutits upp, när ekonomin växer lite så måste t.ex. bilar förnyas förr eller senare, och konsumenterna kan inte heller öka sin kassaandel för evigt (förutsatt att saker inte blir ännu värre, t.ex. att kriget i Ukraina förvärras eller att arbetslösheten i Finland stiger ännu högre).

Tyskland lättar på sin finanspolitik och skuldstimulerar. EU:s ekonomi växer och från till exempel Sydeuropa hörs redan bättre ekonomiska nyheter, bland annat tack vare de positiva effekterna av NextGenEU.

Kamux når fortfarande en omsättning på nästan en miljard på årsbasis. Där finns Kamux Plus, försäkringstjänster och finansieringstjänster, som kan utnyttjas med Finlands största marknadsposition och Europas fjärde största marknadsposition.

Kamux marknadsvärde är 86 MEUR

kuva

Visst finns det lite skulder också, men det står bilar för över hundra miljoner euro på gården!

Tänk om Kamux om ett par år gör en måttlig omsättning på 950 MEUR.
EBITDA% är mycket låga 3,2
EBIT% är mycket låga 1,6
Nettoresultatet skulle bli ~10 MEUR

Bolaget har aldrig gjort ett förlustår, och med ganska svag prestation ligger bolaget om ett par år på P/E=9.
Med usla marginaler är ROE på WACC-nivå, och om bolaget inte kan växa eller investera förnuftigt, skulle Kamux åtminstone kunna dela ut 11 % i utdelning.

Jag skulle säga att Kalliokoskis vd-period måste misslyckas kapitalt om Kamux-aktien till ett pris av 2,1 euro ska vara en dålig investering.

9 gillningar

Tack, där kom det ju en hel del bra tankar. Jag är visserligen av annan åsikt på flera punkter, åtminstone i viss mån, men i stället för att debattera ska jag nu fira jul. Vi återkommer till saken! :christmas_tree:

10 gillningar

Iikka och Rauli pratade om Kamux i videon i samband med den omfattande rapporten. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:14 Aktien har sjunkit nästan 90 %
01:01 Utmaningar i alla länder
03:09 Tysklands och Sveriges betydelse i investeringsstoryn
04:40 Är prognoserna för försiktiga?
06:40 Borde rekommendationen vara positiv?

3 gillningar