⚽ Fotbolls-VM 2026

Hälsningar! :waving_hand: :cowboy_hat_face: :soccer_ball:

Jag tänkte att jag drar igång en tråd inför det kommande fotbolls-VM, med :united_states:, :canada: och :mexico: som värdnationer. Mästerskapet börjar på torsdag och matcherna kommer att sändas direkt på MTV3 såväl som på Yles kanaler. Detta är för övrigt den första tråden jag startar, så även detta ögonblick går till historieböckerna - hehe. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag tror, även om jag kan ha fel, att någon skulle vara intresserad av att diskutera själva lagen, spelarna och deras prestationer, men varför inte också fenomen i de områden där mästerskapet spelas. Hur de påverkar marknaden, om de påverkar marknaden och så vidare. Ingångsvinkeln är alltså fri!

52 gillningar

Om inte detta världsmästerskap är ett undantag, brukar värdnationerna i stora mästerskap ofta kunna ta sig förvånansvärt långt. Mexiko i synnerhet kan bli en riktig skräll.

2 gillningar

Själv är fotboll egentligen den enda sporten jag har följt under de senaste två decennierna. EM/VM-slutspel och naturligtvis de europeiska toppligorna i Italien, Tyskland, Spanien och Frankrike på klubblagsnivå. Ligorna i Persiska viken, England, Kuwait, Saudiarabien osv. är så sekundära att intresset inte räcker till för dem.

3 gillningar

Vad har folk för slags matchstudior?

Min matchstudio har planerats noggrant. Det ligger flera månaders förberedelser bakom och allt är in i minsta detalj uttänkt. Från början tänkte jag titta på mästerskapen i vardagsrummet eller i mitt eget rum, men nu har TV-rummet iordningställts.

I början av året införskaffades en ny TV och bra ljudåtergivningsutrustning, så tekniken är utmärkt för att följa matcherna. En bekväm soffa garanterar en bra ställning i många timmar. Bredvid soffan, inom räckhåll, finns en minibar där det alltid finns kall Coca-Cola redo. En bärbar dator med trådlös ADSL-anslutning gör det möjligt för mig att vara online hela tiden. Gardinerna är fördragna så att solljuset inte stör bilden, men en liten anspråkslös bordslampa ger ändå lite ljus till min “grotta”.

43 gillningar

Matcherna spelas främst mellan kl. 22–07, så de värsta ljusföroreningarna är inget problem. Om du inte tittar mitt ute i ödemarken förstås.

Du kommer behöva massor av Cola om du ska köra hela natten i 5 veckor i sträck från din bekväma soffa :slight_smile:

21 gillningar

Låt oss kasta ut frågan till kollektivet.
Jag sänker tröskeln genom att hålla rösterna dolda.

Världsmästaren är:

• Spanien
  • Frankrike
  • England
  • Portugal
  • Argentina
  • Brasilien
  • Tyskland
  • Nederländerna
  • Kroatien
  • Norge
  • Någon annan
0 äänestäjää
2 gillningar

Jag vore annars intresserad av mästerskapet, men på grund av USA:s utrikespolitik (och varför inte även inrikespolitik) har jag tappat smaken för det hela. Jag bojkottade Qatar-VM och planerar att bojkotta även detta mästerskap (nåja, matcherna som spelas i Mexiko och Kanada kan man väl kanske kika på).

4 gillningar

Jag följer absolut med :soccer_ball: :soccer_ball: :soccer_ball: Fotbollsmästerskap är det bästa som finns :partying_face:

Matchtiderna innebär en utmaning den här gången, eftersom de ofta är antingen på natten eller väldigt tidigt på morgonen. Det blir alltså oundvikligen mindre tittande denna gång :neutral_face:
Jalkapallon MM-kisat 2026: otteluohjelma ja tv-tiedot | HS.fi

Den enda nyttan med att bojkotta en match är att man kan berätta i sociala medier att man bojkottar.

21 gillningar

Allt där det rör sig stora pengar blir mer eller mindre förstört, och FIFA & IOK är de mest flagranta exemplen på detta… allt är förstört och har varit det ända sedan de tidiga världsmästerskapen, med undantag för de första turneringarna då Finland skulle ha haft sin enda chans att komma med eftersom alla som ville var välkomna. Finlands enda chans att nå mästerskapen är när alla som vill accepteras och inga kval behövs. Jag tittar dock på mästerskapen eftersom jag inte har något liv alls, så jag kan leva i en lögn för en stund, även om jag senast var genuint engagerad under VM 1982 när Brasiliens öde beseglades av Paolo Rossis drömmatch. Jag ber om ursäkt för utläggningen och mitt meddelande bör flaggas och tas bort så att det inte förstör er ungas framtidstro.

13 gillningar

Ett bra och etiskt riktigt val. Samma sak med Qatar, och hatten av för Finland och Italien som inte skickade något lag till de mästerskapen.

30 gillningar

Kul att :soccer_ball:-tråden fick lite vind i seglen – skeptisk som jag var.

Om man ser till de kommande mästerskapen ur sportslig synvinkel, hoppas jag som nordbo på framgång för :norway:. Jag anser att möjligheterna finns; om man till exempel jämför med lilla Bodø/Glimts framgångar i Europaspelen och samtidigt tittar på den individuella stjärnglansen (som förstås kan vara till nackdel, men enligt mig inte i Norges fall), så kan man faktiskt förvänta sig framgång i mästerskapet.

Jag förväntar mig också att :germany: lyfter sig; det har inte gått särskilt bra under det senaste året. Ingredienserna finns där, men i bakgrunden finns förstås en enorm press tack vare det fanatiska folket. Neuers “last dance”, en fantastisk karriär.

Jag följer också med intresse vem som kommer att bli mästerskapets överraskning bland spelarna. Det dyker alltid upp nya namn i folkets medvetande, och så även i detta mästerskap. Det vore till och med kul att se någon göra ett “kanonmästerskap” i en lite högre ålder, runt 28–34 år. Ålder är ju bara en siffra. :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 gillningar

Jag följer mästerskapen så aktivt som schemat bara tillåter. Som yngre hände det att jag såg varenda match från början till slut i flera EM- och VM-turneringar.

För några år sedan var planen fortfarande att åka till USA för att se mästerskapet på plats, men Trump och prissättningen på allt möjligt relaterat till spelen fick mig att ställa in planerna. Jag försöker se så många matcher som möjligt ute bland folk, då stämningen är bättre än hemma i TV-soffan. Men även här skapar matchtiderna förstås en hel del utmaningar.

1 gillning

Om de landslag som enligt Transfermarkts värderingar eller FIFA-rankningen är mest värdefulla fick delta i mästerskapen, skulle deltagarländerna se mycket annorlunda ut. Jag vet att båda mätvärdena har sina svagheter. Även om jag delvis är en fotbollsromantiker som hoppas på framgång för små länder, är skillnaderna i nivå chockerande stora på grund av den utökade turneringen. Vissa gruppspelsmatcher kommer att bli rena målskyttesträningar när det ena laget inte har några förutsättningar att ens försöka anfalla. Och därmed finns det ingen mening med att titta på dem.

Det är 48 länder som spelar i mästerskapet.

Platser i mästerskapet per världsdel:

• UEFA (Europa): 16 platser
  • CAF (Afrika): 10 platser
  • AFC (Asien): 9 platser
  • CONMEBOL (Sydamerika): 6 platser
  • CONCACAF (Nord- och Centralamerika): 6 platser
  • OFC (Oceanien): 1 plats

De mest värdefulla lagen källa

• UEFA: 28 platser
  • CAF: 9 platser
  • AFC: 2 platser
  • CONMEBOL: 6 platser
  • CONCACAF: 3 platser
  • OFC: 0 platser

Enligt FIFA-rankningen källa:

• UEFA: 25 platser
  • CAF: 9 platser
  • AFC: 4 platser
  • CONMEBOL: 6 platser
  • CONCACAF: 4 platser
  • OFC: 0 platser

Oavsett vilket mätvärde man använder är Europa underrepresenterat medan Asien och de karibiska öarna är överrepresenterade. Dessutom kommer Nya Zeeland direkt in i mästerskapet från Oceanien, förutsatt att de råkar besegra (fotbolls)stormakter som Nya Kaledonien och Fiji.

16 gillningar

Australien borde absolut flyttas tillbaka till Oceaniens kval, om det nu en gång finns en möjlighet att ta sig direkt till mästerskapen därifrån. På sin tid var ett av argumenten för Australiens flytt till Asien att Oceaniens kval är meningslösa när vinnaren (=Australien) ändå tvingas till playoff. Eller så flyttar man även Nya Zeeland till Asien.

5 gillningar

Några teser, eftersom jag nästan fick frågan :grin: :

- det bäst tränade laget vinner (spelets evolution är intensiv, ungt (och modigt) tränarskap står starkt…)

- laget är aldrig starkare än sin svagaste länk (England och deras mittförsvar)

- vinner anfallet eller försvaret? De senaste mästerskapen har varit anfallets segrar. Men minns ni 2006? Visst, det är en evighet sedan.

- heta förhållanden. Är det Afrikas tur nu? Nåväl, åtminstone fram till semifinalerna.

- straffsparkar. Vi kommer att få se många sådana igen. Målvakternas mästerskap? Emiiiiiii!!!

Där var några snabba tankar. Jag har inte studerat slutspelsträdet än, men:

1. Portugal (förvånansvärd kvalitet, Ronaldo???)
  2. Spanien (samma sak, men försvaret?)
  3. Elfenbenskusten (det mentala?)
  4. Argentina/Brasilien (argentinarna är mätta, brassarna i överraskningskategorin)
  5. Andra uppstickare Japan/Norge
  6. Jaha, var är Frankrike? För många bra spelare :melting_face: . Och evolutionen har sprungit ifrån Deschamps.

Det är detta som gäller. Av olika anledningar har jag möjlighet att titta på matcher 24h/dygn. Jag misstänker att jag kommer se 75 % av matcherna. Hoppas på ett underhållande mästerskap och många mål :soccer_ball: :soccer_ball: :soccer_ball:

7 gillningar

Jag ser verkligen fram emot mästerskapet och kommer garanterat att lägga en del spel. De mest troliga vinnarna är Spanien, England och Argentina.

Spanien är nog den största favoriten att vinna på pappret.

Argentina har ett bra material och en viss geografisk fördel på sin sida. Lagets åldersstruktur i försvaret oroar mig lite, men om man inte ger bollen till motståndaren så räcker det.

England byggdes kanske för första gången med laget i fokus, och stora stjärnor lämnades utanför truppen enbart av taktiska skäl – jag gillar verkligen det draget. “JJ-politik” (Jojo-politik) räcker långt.

Bra utmanare är Frankrike, Portugal och Tyskland. Anledningen till att jag inte räknar Frankrike som förhandsfavorit är Mbappé. Laget faller alltid samman på grund av sina största stjärnor, och det finns tecken på det redan nu trots att mästerskapet inte ens har börjat. Det borde också finnas en tydlig hierarki i laget kring vem som leder och vem som är förstahandsval på varje position, och det saknas här. Det är helt omöjligt att säga vilka som startar i Frankrikes anfall innan laguppställningarna släpps.

Portugals kvalitet är beundransvärd, men har tränaren modet att pensionera Ronaldo via bänken? Om inte, så faller de på Ronaldo.

Tyskland är alltid Tyskland, och om oddsen hamnar rätt så är detta min egen favorit till segern. Passande material, tillräckligt med ungt blod och erfarenhet samt en vinnarkultur.

Bakom utmanarna finns det sedan väldigt många länder som jag tror kan nå medaljspelen. Marocko och Nederländerna är de tydligaste, och de har tillräckligt med material och kunnande för framgång.

Marocko har ett helt galet material. Namnen är bekanta och från storklubbar, men när man börjar granska lite djupare inser man att detta faktiskt är ett topp 10-land enligt FIFA.

I Nederländernas lag finns det gott om medelstark bredd på varje position. De ABSOLUTA superstjärnorna lyser med sin frånvaro, men när det finns tillräckligt många skuggor av dem så räcker det.

Norge. Jag skulle älska om Norge går långt, och Norge har faktiskt riktigt bra kvalitet på varje position. Bobb, Sørloth och Haaland producerar mål och det kan bli en hel del “hurlumhej-fotboll” (vilda matcher) eftersom Norges svagaste länk är försvaret. Ajer är förvisso en kvalitetsspelare, men ytterbackarna är väldigt offensiva vilket kan straffa sig.

Kampen om skytteligatiteln står mellan Haaland, Gakpo och Kane.

7 gillningar

Här är min egen önskelista på de två bästa som går vidare från varje grupp (alltså inte nödvändigtvis de mest sannolika), plus de 8 bästa grupptreorna till slutspelet:

Grupp A: Mexiko och Sydkorea
Grupp B: Kanada (värdnation) och Schweiz
Grupp C: Brasilien och Marocko
Grupp D: Turkiet och Paraguay
Grupp E: Tyskland och Ecuador
Grupp F: Sverige och Japan
Grupp G: Belgien och Egypten
Grupp H: Spanien och Uruguay
Grupp I: Frankrike och Senegal
Grupp J: Argentina och Algeriet
Grupp K: Portugal och Colombia
Grupp L: England och Ghana

De 8 grupptreorna skulle (imo) kunna vara till exempel dessa:
Skottland, USA (värdnation), Elfenbenskusten, Nederländerna/Tunisien, Norge, Österrike, Uzbekistan och Kroatien

Evig favorit: Brasilien
Reservalternativ: Sverige och Colombia

Game on!

7 gillningar

Mina egna guldfavoriter är Frankrike och Spanien.

Etta är Frankrike. Truppens bredd är en tydlig fördel gentemot andra länder; laget faller inte om någon enskild spelare skadar sig. Anfallet är mästerskapets mest slagkraftiga.

Tvåa är Spanien. De skulle förmodligen vara etta om Yamal och Williams vore i 100 % form, men för tillfället verkar det osäkert om någon av dem spelar i hela gruppspelet, och i vilket skick killarna är när de väl släpps loss vid något tillfälle.

Som trea skulle man kunna sätta England. Inga skadebekymmer vad jag vet. Laget är denna gång byggt så att man får ut maximal nytta av Harry Kane. England släppte väl inte in ett enda mål i kvalet, så försvaret borde fungera.

Som mästerskapets flopp tippar jag Tyskland. I målvaktslotteriet drogs den 40-åriga Neuer som det bästa alternativet. Neuers erfarenhet hjälper säkert ett ganska misstagsbenäget Tyskland, även om hans glansdagar är förbi. Anfallsbesättningen är riktigt tunn. En Musiala som inte är i fullt skick, Wirtz som har spelat en usel säsong och Havertz har också haft skadeproblem under säsongen. Om någon i denna trio skadas under turneringen, så står antingen Woltemade eller Undav i startelvan. Det vore enligt mig ingen jätteskräll om Ecuador skulle lämna Tyskland som tvåa i gruppspelet.

2 gillningar

Min egen bevakning sträcker sig tillbaka till mästerskapet 1990. Mellan 1994 och 2014 såg jag varenda match! Efter det har arbetet kommit i vägen så att det inte har blivit precis varje match längre.

Argentina har alltid varit min favorit, till stor del på grund av att man såg Maradona spela som barn. Jag har många fina barndomsminnen från fotbolls-VM. Vi bjöd in ungarna från grannhusen till “VM-studion”, drack cola och åt chips medan vi tittade på fotboll. Vid sidan av det samlade vi även på samlarbilder med VM-spelare. Aldrig att några hockey-VM, OS eller liknande tänder till på samma sätt som fotbolls-VM gör.

13 gillningar

Ingen lösning har ännu hittats i avtalstvisten mellan Elisa och MTV.

Eftersom förhandlingarna inte går framåt är den kostnadsfria sändningen av fotbolls-VM, som börjar på torsdag, hotad på MTV:s kanaler för Elisas kunder.

MTV och Yle sänder fotbolls-VM varannan dag. Av turneringens 104 matcher kommer MTV:s andel därmed att uppgå till totalt 52 matcher.

Och MTV bara fortsätter att leverera. Eller inte!

8 gillningar