Jag ser verkligen fram emot mästerskapet och kommer garanterat att lägga en del spel. De mest troliga vinnarna är Spanien, England och Argentina.
Spanien är nog den största favoriten att vinna på pappret.
Argentina har ett bra material och en viss geografisk fördel på sin sida. Lagets åldersstruktur i försvaret oroar mig lite, men om man inte ger bollen till motståndaren så räcker det.
England byggdes kanske för första gången med laget i fokus, och stora stjärnor lämnades utanför truppen enbart av taktiska skäl – jag gillar verkligen det draget. “JJ-politik” (Jojo-politik) räcker långt.
Bra utmanare är Frankrike, Portugal och Tyskland. Anledningen till att jag inte räknar Frankrike som förhandsfavorit är Mbappé. Laget faller alltid samman på grund av sina största stjärnor, och det finns tecken på det redan nu trots att mästerskapet inte ens har börjat. Det borde också finnas en tydlig hierarki i laget kring vem som leder och vem som är förstahandsval på varje position, och det saknas här. Det är helt omöjligt att säga vilka som startar i Frankrikes anfall innan laguppställningarna släpps.
Portugals kvalitet är beundransvärd, men har tränaren modet att pensionera Ronaldo via bänken? Om inte, så faller de på Ronaldo.
Tyskland är alltid Tyskland, och om oddsen hamnar rätt så är detta min egen favorit till segern. Passande material, tillräckligt med ungt blod och erfarenhet samt en vinnarkultur.
Bakom utmanarna finns det sedan väldigt många länder som jag tror kan nå medaljspelen. Marocko och Nederländerna är de tydligaste, och de har tillräckligt med material och kunnande för framgång.
Marocko har ett helt galet material. Namnen är bekanta och från storklubbar, men när man börjar granska lite djupare inser man att detta faktiskt är ett topp 10-land enligt FIFA.
I Nederländernas lag finns det gott om medelstark bredd på varje position. De ABSOLUTA superstjärnorna lyser med sin frånvaro, men när det finns tillräckligt många skuggor av dem så räcker det.
Norge. Jag skulle älska om Norge går långt, och Norge har faktiskt riktigt bra kvalitet på varje position. Bobb, Sørloth och Haaland producerar mål och det kan bli en hel del “hurlumhej-fotboll” (vilda matcher) eftersom Norges svagaste länk är försvaret. Ajer är förvisso en kvalitetsspelare, men ytterbackarna är väldigt offensiva vilket kan straffa sig.
Kampen om skytteligatiteln står mellan Haaland, Gakpo och Kane.