⚽ Fotbolls-VM 2026

Historia skrivs på många sätt i detta mästerskap, men här är några utvalda delar:

Mexiko blir historiskt då de arrangerar VM för tredje gången. Tidigare vinnare i Mexiko-VM har för övrigt varit Brasilien och Argentina.

Mästerskapets öppningsmatch är för första gången densamma som tidigare, då Mexiko och Sydafrika även möttes i öppningen av vuvuzela-VM i Sydafrika.

I dessa tävlingar skrivs även historia när det gäller rekordhöga biljettpriser, men en intressant punkt är priserna på parkeringsplatser utanför arenorna. Där sätts ännu mer extrema rekord. Dagspriserna för parkering börjar på 75 dollar, medan de dyraste kostar 175 dollar. Själv betalade jag cirka 70 euro för en biljett till Frankrikes sista gruppspelsmatch i Tyskland-VM, alltså mindre än vad man skulle få betala för en parkeringsbiljett i det här mästerskapet. I Tyskland fungerade visserligen kollektivtrafiken så bra att man bara åkte kollektivt till matcherna, men i synnerhet i USA är de kollektiva förbindelserna till arenorna få eller saknas helt.

Den fjärde historiska saken är desto sorgligare. Aldrig tidigare har en VM-värd befunnit sig i krig, och i synnerhet inte bombat ett av de deltagande länderna. Detta förblir förhoppningsvis en unik händelse i historieböckerna.

11 gillningar

Om några orkar, så vore det trevligt om några kunde skriva kommentarer och/eller sammanfattningar om matcherna här. Matcherna spelas på sådana tider av dygnet att många inte har möjlighet att följa dem. :slight_smile:

Snart börjar första matchen, det vill säga klockan 22:

Mexiko vs Sydafrika
Mexico City

Kanal: MTV

9 gillningar

Tjänare forumet. Fotbolls-VM är människans bästa tid. Punkt. Nu njuter vi.

Min gissning är att mästaren kommer från Europa. England eller Portugal? Nej. Inget herrlandslag som vunnit VM-guld har någonsin vunnit världsmästerskapet under ledning av en utländsk huvudtränare.

9 gillningar

Kväll från hemmasoffan! :cowboy_hat_face: Det är ett väldigt trevande, långsamt och till och med ganska svagt spel som vi ser just nu – matchen har spelats i exakt 40 minuter i skrivande stund. Ändå är detta en fantastisk tid för en storkonsument av sporten. Jag gillar verkligen dynamiken mellan Tuomas Virkkunen och Mehmet ”Mehu” Hetemaj – bra synergi mellan herrarna, de ger varandra bra med utrymme. :+1:

9 gillningar

Jag tippar personligen på att Norge är det här mästerskapets största outsider (musta hevonen). Det är första gången under 2000-talet som de är med i ett stort mästerskap. Plötsligt har de dock världens just nu bästa center, Arsenals lagkapten som matar Haaland, och för att vara ett nordiskt land är det ovanligt att nästan hela resten av laget också består av startspelare i Europas toppligor. Inget nordiskt land har nog haft ett så pass starkt spelarmaterial tidigare. Hoppas de går långt!

11 gillningar

Nivån på MTV:s TV-sändning var riktigt förarglig, eller snarare mängden reklam. I morgon slipper man åtminstone det bekymret på Yle.

6 gillningar

Ecuador slopar skatten på öl och andra milda alkoholhaltiga drycker under fotbolls-VM, vilket sänker deras priser med 20 %, rapporterar Bloomberg. :ecuador: :clinking_beer_mugs:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-06-11/ecuador-to-cut-beer-prices-20-in-world-cup-show-of-support (betalvägg)

11 gillningar

Jag knåpade ihop en VM-center-simulator förra veckan, där jag matat in all data jag kunnat komma på (och hitta). Det var en enorm mängd data från åren 2022–2026. Datan täcker allt från klubblagsmatcher till enskilda spelares förväntade mål (expected goals) och självklart landskamper med statistik osv. osv. Jag blev överraskad av hur mycket omfattande, helt gratis och dagsfärsk data som fanns tillgänglig om man letade ihärdigt. Programmet kör ett schema och hela turneringen en miljon gånger med hjälp av en Monte Carlo-simulering och gissar vilka som vinner.

Början var lovande och programmet prickade in Mexikos 2–0-seger korrekt. Resultaten nedan (Matcher och Scheman) är de enda som inte simuleras, utan de har byggts upp en gång utifrån datan via simulering; allt annat simuleras på nytt varje gång. Jag skapade programmet främst för att underlätta uppföljningen av mästerskapet och delvis för betting.

Jag körde precis simuleringen och programmet bjöd inte på några stora överraskningar i gruppspelet. Jag håller inte med om allt, så det ska bli intressant att se hur prognoserna utvecklas. Som “överraskningslag” skulle jag lyfta fram – eller rättare sagt lyfter programmet fram – just Mexiko, Kanada, Marocko, Japan och Colombia. Jag och programmet är inte helt eniga om hur vissa av dem kommer att klara sig. Det är värt att notera att varje simulering ger olika resultat, även om ungefär samma lag går vidare varje gång. I tabellerna syns sannolikheterna för att lagen ska gå vidare och för gruppseger. Programmet uppskattar att det har rätt i 61,9 % av fallen.

Guldfavoriten är också tydlig utifrån statistiken, nämligen Spanien, vilket knappast överraskar någon. Vad jag förstår har Spanien i de flesta undersökningar bedömts som guldfavorit med ca 25–30 % sannolikhet, och programmet simulerar chanserna till ungefär samma nivå. Jag har inte hunnit följa bettingmarknaden så noga än och vet inte riktigt vilka som anses starka där, utöver vad mitt eget programs data visar. Programmet tar även hänsyn till skador/återbud, och jag kommer att köra datan på nytt inom en vecka.

I formkurvan är de starkaste Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrike, England och Argentina, så inget överraskande där heller. I botten av formkurvan finns Nya Zeeland, Qatar, Sverige, Ghana, Tunisien och Saudiarabien. Sämst förväntat målantal (expected goals) har Australien. Bäst har Belgien, Spanien och Portugal.

Skytteligan lade jag inte ner så mycket krut på, även om detaljerad data för alla spelare finns tillgänglig i statistiken. Att hämta odds via API är inte helt enkelt, och det var ingen viktig funktion för mig. Oddsen är ungefär en vecka gamla, och jag har inte kontrollerat på ca en vecka om alla 250–300 kandidater på listan faktiskt spelar i VM eller om de är bänknötare.

De fyra bästa lagen är enligt programmets senaste simuleringsbedömning Argentina, Frankrike, Tyskland och Spanien.

29 gillningar

Control: Resonant mellanmotståndare

18 gillningar

Idag (= innebär även nattens matcher) står följande matcher på tur:

MATCH 1:

Match kl. 22.00 och studio kl. 21.00

KANADA mot BOSNIEN OCH HERCEGOVINA

Grupp B, omgång 1

Toronto, Kanada

Areena/TV2: Kanada - Bosnia ja Hertsegovina | FIFA jalkapallon MM 2026 | Yle Areena

MATCH 2

Match kl. 4.00 och sändning kl. 3.50

USA mot PARAGUAY

Grupp D, omgång 1

Los Angeles, USA

Areena/TV2: Yhdysvallat - Paraguay | FIFA jalkapallon MM 2026 | Yle Areena

7 gillningar

»Sydafrikas mittfältare Sphephelo Shithole stod för en av de mest förfärliga individuella insatserna i VM-historien. Shithole, som vårdslöst skänkte bort bollen till motståndaren, var skyldig till Mexikos segermål i den 9:e matchminuten. I början av den andra halvleken fällde Shithole Roberto Alvarado under ett friläge och fick se det röda kortet. Statistiktjänsten WhoScored gav Shithole betyget 4.26, det lägsta i deras VM-historia.« citat via IS

Obs: Spelarens efternamn har ändrats för att beskriva hans spelprestation.

Jag satsar inte längre på VM-matcher eftersom jag är en dålig människa, men jag föll för att lägga ett lekfullt vad på Sverige, så Heja, Heja, Heja Sverige!

11 gillningar

Jag fick ett gratisspel på 10e från Unibet. Jag slängde in hela potten på tysk vinst.

1 gillning

Vilka odds gav de Tyskland?

Bifogat finns VM-odds från slutet av mars, innan playoff-matcherna började :backhand_index_pointing_down: :sweden:

2 gillningar

Igår när jag la spelet var oddset 13. Idag verkar det vara 15 :smiley: oddset fortsätter bara stiga, trots att de inte ens har spelat en match än.

4 gillningar

Det fotbolls-VM som jag har sett fram emot minst någonsin.

Nåväl, jag har ändå sett fram emot det och förväntar mig fortfarande en hel del. :slight_smile:

Men förväntningarna är av många anledningar väldigt låga, särskilt när det gäller gruppspelsmatcherna. DETTA ÄR EN RIKTIG SKAM. Detta är utförsbacken för VM.

Där det i tidigare turneringar fanns 32 lag, finns det nu 48. Det gör inte turneringen bättre och större, bara mer slätstruken och mindre konkurrenskraftig. Åttondelsfinalerna (Top 16) kommer att vara de riktiga matcherna som man värmer upp för här. Även detta är synd.

1. I förra VM gick två lag vidare från gruppspelet. Punkt. Varje match hade stor betydelse och detta har varit själva saltet i hela VM-konceptet. Det har inte funnits några betydelselösa matcher. Exakt hälften av lagen gick vidare. Punkt.
  • Hur ser det ut nu? 12 grupper där ettan och tvåan går vidare, plus 8 av de 12 grupptreorna. Det betyder i praktiken att ett lag kan gå vidare genom att vinna en enda match, och säkert kommer vissa att gå vidare genom att ha spelat en eller två oavgjorda matcher. Suck. Bara 1/3 åker ut innan utslagsrundorna.
  1. Eländiga gruppspelsmatcher som känns som rena träningsmatcher. Vi fick redan ett smakprov när Mexiko mötte Sydafrika. Sydafrika hade inte en enda riktig chans att göra mål under hela matchen och den hade lika gärna kunnat sluta 7–0. Chockartat usel, tråkig fotboll som saknar känsla. Den spänning som är anledningen till att man ser på mästerskap.
  • Det väntar matcher som Tyskland - Curaçao, Spanien - Kap Verde, Brasilien - Haiti, Portugal - Uzbekistan, Argentina - Jordanien… och andra “klassiker”. Är detta VM-fotboll?!
  • I EM är det fortfarande i praktiken bara kvalitetsmatcher, vad är det här för VM-lufsande? Visst har det funnits en del lilleputtar i VM förut (harkel, nordamerikanska lag), men det här är ju bara löjligt.
  1. Mästerskapet i USA och “amerikaniseringen” av turneringen. Medan det i vissa tidigare turneringar har funnits korta vätskepauser, blir det nu REKLAM-avbrott även på MTV. Att se matcherna på plats har aldrig varit så dyrt, och det går helt ut över fankulturen. Amerikansk fankultur är en hotdog och en sejdel på första raden eller i VIP:en för att få skärmtid. Pengakarusell där bara resan till arenan på några kilometer kostar hundratals dollar tur och retur. I halvtid i finalen blir det en amerikansk HALVTIDSSHOW.
    This is not Football.

2. Infantino och fjäskandet för Trump. Redan innan VM tilldelades Trump FIFA:s fredspris. Hela FIFA-showen har blivit ett skämt, där det på amerikanskt vis bara handlar om att beslutsfattarna ska kunna skinna supportrarna på så mycket pengar som möjligt. Och sen lite till. Underbart.

Fotboll och stora mästerskap ligger trots allt varmt om hjärtat. Från att ha stått på tröskeln till en internationell proffskarriär blev jag med tiden en stor supporter, och även detta mästerskap är det största av de stora trots all denna utförsbacke. Men jag kan inte förhålla mig till det med samma passion som förr.

Det är synd. Fotbollen förtjänar bättre. Vi fans förtjänar bättre.

De största förhandsfavoriterna enligt min helt egna uppfattning:

1. Frankrike 2. Spanien 3. Tyskland

Möjliga storskrällar:
*Mexiko och hemmaplansyran.
*Japan och Sydkorea → Av någon anledning överpresterar de alltid i VM med sin kämparanda, vinnarvilja och systematik trots brist på stora namn. Jag hejar på dem!
*Norges vikingageneration med Haaland & co ser ut som ett riktigt starkt lag. Här finns chansen att bli fotbollens svar på “Leijonat” (Lejonen)?!

Floppar:
*USA, USA och USA. USA går alltid in i mästerskap med stora ord, men redan gruppspelet kommer att tysta landet när Paraguay och Turkiet ger jänkarna rejält med stryk, och uttåget kommer senast i första utslagsrundan. Jag skrattar hela vägen till spelbutiken över detta.
*England. Har de äntligen hittat det vinnande laget? Nej. Laget har tagit sig loss från sitt tidigare chockerande tråkiga spelsätt, men finns det tillräckligt med disciplin och det sista steget som krävs för ett guld? Om de åker ut före medaljmatcherna är det en flopp. Det förutspår jag kommer hända.
*Portugal. Vågar tränarstaben låta Cristiano sitta på bänken? Laget är dynamiskt och fullt av talang, men nummer 7 passar helt enkelt inte in i detta spelsätt längre. Jag vet inte hur den här mannen har åldrats 10 år på planen de senaste två åren – långsam och stel. Stelare och klumpigare än jag som snart är femtio. :smiley: OM ledningen vågar vara modig och sätta Cristiano på bänken har det här laget chansen till vad som helst. Jag tror bara inte att de vågar ta det beslutet. Det är synd för hela laget.

28 gillningar

Förresten går det inte att upptäcka någon “soccer-mania” i de amerikanska värdstäderna baserat på nyheterna, och folk verkar inte ens veta om att mästerskapet existerar. NBA-finalerna pågår fortfarande, och fotboll intresserar inte amerikanerna i närheten av lika mycket som basket. Pärlor åt svin, skulle någon kunna säga.

I och med utökningen av antalet lag har fotbolls-VM faktiskt nått en punkt där alla spelare inte ens är proffs längre, samtidigt som länder på Italiens, Danmarks och Polens nivå blir utanför i Europas stenhårda kval.

Det verkar komma mer skit dag för dag. En stor grupp supportrar från Marocko (och även andra länder) har nekats inträde trots visum, spelare från flera afrikanska länder och länder i Mellanöstern har hållits kvar i timmar för förhör hos migrationsverket, och det har inte presenterats några bevis för den somaliska domarens påstådda terrorismkopplingar. Uppenbarligen var påståendena ganska tagna ur luften, eftersom han redan har utsetts till domare i UEFA Super Cup-finalen som spelas i Schweiz.

Fredagskvällens feber stannar vid en match idag, och även den börjar tyvärr sent. På lördag väntar två matcher, men även av dem börjar den ena klockan fyra på morgonen och den andra klockan tio på kvällen… det är verkligen inte lätt att ryckas med i den här soccer-manian om man inte vänder helt på dygnet. Som tur är kommer det en del sändningstider runt kl. 19 och kl. 20. Förhoppningsvis spelas slutspelsmatcherna även vid andra tider än på efternatten.

12 gillningar

Det är verkligen kul att mästerskapet har börjat. Jag hann se öppningsmatchen, och den var riktigt underhållande. Mexikos prestation såg övertygande ut, vilket givetvis även berodde på den stora nivskillnaden mot motståndaren.

Min egen gissning för mästerskapet är följande:

1. Spanien
  2. Nederländerna
  3. Ecuador

Givetvis hoppas jag i smyg på stora överraskningar, som till exempel att Curaçao, som utmålats som turneringens sämsta lag, med lite tur skulle ta sig vidare från gruppspelet eftersom det vore så legendariskt. De hamnade dessutom i en riktigt svår grupp, så de lär knappast få med sig ens ett oavgjort resultat.

1 gillning

Precis, och cyborgen är ingen CR7, utan i norsk stil en helt jämställd lagspelare precis som de andra norska spelarna när han är på planen…

Haaland är känd på planen för sin kompromisslösa attityd, han kan tajma sina löpningar och fokuserar framför allt på att göra mål samt särskilt på att främja lagets spel

Krasst uttryckt har Norge egentligen inga problem med målskyttet, det är snarare brist på målchanser som kan uppstå…

3 gillningar

Jani Järvinen letade efter motsvarigheter i Hesingfors (Hesuli) för lagen :slight_smile:

https://x.com/jjamber0/status/2065424149380514048

resten av tweet-tråden, klicka här

5 gillningar

För rättvisans skull bör det nämnas att oavsett vad man tycker om fotbollslaget, så har Qatar faktiskt varit involverat i riktiga drönaraffärer.

4 gillningar