Jag knåpade ihop en VM-center-simulator förra veckan, där jag matat in all data jag kunnat komma på (och hitta). Det var en enorm mängd data från åren 2022–2026. Datan täcker allt från klubblagsmatcher till enskilda spelares förväntade mål (expected goals) och självklart landskamper med statistik osv. osv. Jag blev överraskad av hur mycket omfattande, helt gratis och dagsfärsk data som fanns tillgänglig om man letade ihärdigt. Programmet kör ett schema och hela turneringen en miljon gånger med hjälp av en Monte Carlo-simulering och gissar vilka som vinner.
Början var lovande och programmet prickade in Mexikos 2–0-seger korrekt. Resultaten nedan (Matcher och Scheman) är de enda som inte simuleras, utan de har byggts upp en gång utifrån datan via simulering; allt annat simuleras på nytt varje gång. Jag skapade programmet främst för att underlätta uppföljningen av mästerskapet och delvis för betting.
Jag körde precis simuleringen och programmet bjöd inte på några stora överraskningar i gruppspelet. Jag håller inte med om allt, så det ska bli intressant att se hur prognoserna utvecklas. Som “överraskningslag” skulle jag lyfta fram – eller rättare sagt lyfter programmet fram – just Mexiko, Kanada, Marocko, Japan och Colombia. Jag och programmet är inte helt eniga om hur vissa av dem kommer att klara sig. Det är värt att notera att varje simulering ger olika resultat, även om ungefär samma lag går vidare varje gång. I tabellerna syns sannolikheterna för att lagen ska gå vidare och för gruppseger. Programmet uppskattar att det har rätt i 61,9 % av fallen.
Guldfavoriten är också tydlig utifrån statistiken, nämligen Spanien, vilket knappast överraskar någon. Vad jag förstår har Spanien i de flesta undersökningar bedömts som guldfavorit med ca 25–30 % sannolikhet, och programmet simulerar chanserna till ungefär samma nivå. Jag har inte hunnit följa bettingmarknaden så noga än och vet inte riktigt vilka som anses starka där, utöver vad mitt eget programs data visar. Programmet tar även hänsyn till skador/återbud, och jag kommer att köra datan på nytt inom en vecka.
I formkurvan är de starkaste Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrike, England och Argentina, så inget överraskande där heller. I botten av formkurvan finns Nya Zeeland, Qatar, Sverige, Ghana, Tunisien och Saudiarabien. Sämst förväntat målantal (expected goals) har Australien. Bäst har Belgien, Spanien och Portugal.
Skytteligan lade jag inte ner så mycket krut på, även om detaljerad data för alla spelare finns tillgänglig i statistiken. Att hämta odds via API är inte helt enkelt, och det var ingen viktig funktion för mig. Oddsen är ungefär en vecka gamla, och jag har inte kontrollerat på ca en vecka om alla 250–300 kandidater på listan faktiskt spelar i VM eller om de är bänknötare.
De fyra bästa lagen är enligt programmets senaste simuleringsbedömning Argentina, Frankrike, Tyskland och Spanien.