Det är helt obegripligt vilket jäkla klavertramp av antingen MTV eller Elisa. Hur som helst har man tappat smaken för det hela, och av princip är det svårt att börja betala för gratiskonanaler. Hoppas Yle visar några bra matcher.
Det var ju MTV som var den part som ensidigt sade upp avtalet. De uppsagda kanalerna var dessutom fria kanaler, så varför skulle de påverka prissättningen?
Såvitt jag förstår tas Elisas kabel-TV-avgift ut specifikt för att man ska kunna se de kostnadsfria kanalerna? Personligen stör det mig inte, då huset lyckligtvis redan hade en antenn på taket. Det är ju en trist situation när Elisa gör rekordvinst och Maikkari (MTV) gör rekordförlust. Det är svårt att se saken på samma sätt i det läget…
Man kan konstatera att forumet som grupp med stor sannolikhet har en korrekt fördelning. Naturligtvis utesluter det inte helt en osannolik mästare.
En rolig detalj är att för drygt ett år sedan, före slutspelet i Nations League, var favoriterna desamma, men det fanns inga inbördes möten mellan de stora länderna som datapunkter och mästerskapet var mer än ett år bort. Toppfavoriten Spanien var etta även då, men oddsen började på 7 och för ett franskt guld fick man odds som började på 9. Om man hade en stark känsla av att ingenting i det stora hela skulle förändras före mästerskapet, var det det optimala tillfället att satsa på favoriterna. Absolut ingen betting- eller investeringsrekommendation! Men som en påminnelse om effekten av att filtrera bort brus.
Det är verkligen tragiskt att vad som för egen del är ett av de viktigaste mästerskapen efter sommar-OS håller på att bli en sådan fars på grund av ett värdlands klavertramp.
Vissa länder får inte dit sina supportrar eftersom USA inte släpper in dem i landet. Dessutom blev en av turneringens domare, som utsetts till årets domare, nekad inträde trots giltigt visum bara för att han är somalier. Ingen vet vad ICE kan hitta på under mästerskapen, vilket dämpar lokalbefolkningens entusiasm för spelen. Det är ett fullständigt godtyckligt och vansinnigt beteende som världens mest korrupta idrottsledare, den schweiziske ålen Infantino, ger sin välsignelse till. Infantinos “Peace Prize” precis innan USA och Israel startade ett nytt krig var satir när den är som bäst.
Men åter till ämnet: jag hoppas att de underrepresenterade europeiska lagen krossar sina motståndare – som på grund av utökningen inkluderar närmast komiska länder (Curaçao, Kap Verde, Uzbekistan…) – så pass brutalt att FIFA tar sitt förnuft till fånga och gör något åt de nuvarande allokeringarna.
Jag har alltid tittat på mästerskapen, ibland till och med på plats. Men det börjar bli så pass grumligt att suget oundvikligen börjar avta. Den stora massan bryr sig förstås inte så länge de får se Messi och gänget trixa och kan köpa en ny officiell matchboll. Korruption eller annat godtycke från arrangörsorganisationen eller värdlandets sida ses bara som tråkigt gnäll, och ett investerarforum utgör säkert inget undantag, så jag ber om ursäkt för att jag svävade iväg från ämnet.
En seger för Spanien, Frankrike, England eller Tyskland vore trevligt och är till och med sannolikt.
Då är det Frankrike, som förlorade finalen i förra mästerskapet mot Argentina på straffar. Alla Frankrikes mål gjordes av Mbappé.
De andra fallen från 1938, 1954 och 1986 var jag tvungen att kontrollera med AI. Då, år 1938, gjorde Polens Ernst Wilimowski hela 4 mål i finalen, men laget förlorade ändå titeln till Brasilien.
Det var för övrigt en grym match. Till slut tyckte man synd om Mbappé när Messi fick fira VM-guld och han själv fick nöja sig med silver, trots att han stått för en legendarisk insats som förmodligen i vilken annan situation som helst hade lett till vinst.
Det hade givetvis också varit synd om Messi inte hade fått lyfta pokalen i sitt sista VM-slutspel (eller när man då trodde att det sannolikt skulle bli hans sista).
Tråkigt nog ruttnar det största evenemanget i den vackraste av sporter mer och mer för varje gång, men man kommer säkert att följa matcherna här och där, eftersom kungen av sporter är kungen av sporter. Precis som i 2006 års mästerskap får Japan vara min favorit.
Det rörde sig om en åttondelsfinal (16 lag), det vill säga i 38-års mästerskap fanns inga gruppspel utan man gick direkt till slutspel… Italien blev mästare (vann finalen mot Ungern) och Brasilien tog tredjeplatsen genom att besegra Sverige… tack i alla fall för att du uppmärksammade mig på detta, jag fuskade och kollade upp uppgifterna på Wikipedia då jag visste att Italien vann mästerskapet.
Faktiskt förvånansvärt nära samma bollplan hamnade forumets omröstningar i förhållande till oddsen. Obs. följande resonemang är inte på något sätt en bettingrekommendation.Man bör i utgångspunkten hålla sig till spel med positivt väntevärde, det vill säga aktier (exkl. First North-bolag).
Men faktiskt hamnar de flesta oddsen i omedelbar närhet av den sannolikhet forumet fick fram. Dock är det kanske Spanien, Tyskland och Nederländerna som tydligast sticker ut i obalansen mellan forumets sannolikhet och oddset. Av dessa kan Spanien ha en snedvridning i enkäten då de är mest sannolika, så det skulle jag kanske bortse från. Om man beräknar väntevärdet utifrån forumets sannolikhet och oddset, så skulle det finnas en sanslös “value” (spelvärde) för Tyskland och Nederländerna. På grund av det ovetenskapliga upplägget kanske man inte ska tro på ett fullt så extremt värde (väntevärden på 1,36 och 1,47), men låt oss ta detta som en indikation på att värdet kan ligga på +EV-sidan.
Detta var nu en lekfull analys av forumets flockintelligens som träffade överraskande rätt. I vilket fall som helst blir Tyskland och Nederländerna mina egna favoriter!
Jag tippar Ecuador som vinnare av mästerskapet. En andraplats i det sydamerikanska kvalet och 19 raka matcher utan förlust. En väldigt försvarsinriktad taktik, men man vinner inte dessa mästerskap genom att vara underhållande. Som andrahandstips har jag Marocko på grund av deras starka spelarmaterial. Vi får se, vi får se.