⚽ Fotbolls-VM 2026

Ett derby mellan de gamla stjärnorna, om uttrycket tillåts, börjar kl. 02.00…

Två bollinnehavslag ställs mot varandra. På förhand antas Kroatien låta motståndaren rulla boll, men som vi tydligt har sett så tär det på krafterna mot slutet av matchen att springa i ett försvarsblock, det vill säga att överförsvara – särskilt i det här mästerskapet (=modern fotboll)…

Jag har aldrig förstått hur Bruno har kunnat vara en sådan försvarare och anhängare av CR7, nu testas Fernandes återigen som framspelare och spelmotor…
(=Bruno Fernandes är Portugals bästa, och i övrigt en fantastisk, spelare, åtminstone än så länge, även om han alltid är väldigt högljudd med sina åsikter)

1 gillning

Kroatiens långsamma press
(=får överraskande nog Portugal att springa)

Vi får väl se:

https://ulkopolitist.fi/2024/06/09/jalkapallo-kantaa-pitkalle-kroatian-tahtipelaajat-potkivat-itsensa-niin-maailmankartalle-kuin-kansalliseen-historiaan/

…slutspelsträdet är givetvis vad det är, men ändå…

Hej…

Kroatien kan sträcka ut sig och få till ett mål…
(=det kommer därmed bli en match av det här)

…Ronaldo ut från planen, yes…
(=nu får laget andas på egen hand, åtminstone för en stund)

…och Portugal gjorde precis därefter ett mål som kan bli matchavgörande…

Att hålla Ronaldo kvar i startelvan kan vara en sorts taktik det med…

1 gillning

Kroatiens kvittering i slutet borde inte ha dömts bort. När man inte kan se på reprisen att bollen träffar den kroatiska anfallarens huvud, bör ett sådant beslut inte fattas enbart baserat på bollens sensor. Sedan delas röda kort ut helt på magkänsla och spelaren skickas i duschen. Nu måste man börja tänka lite med sunt förnuft, det är ett helt galet beteende!

5 gillningar

Här är kvällens, nattens och morgonens matcher :slight_smile:

Match 1

Fredag 3.7. kl. 21.00

1. slutspelsomgången

Australien vs Egypten

Dallas, USA

MTV

Match 2

Lördag 4.7. kl. 01.00

1. slutspelsomgången

Argentina vs Kap Verde

Miami, USA

MTV

Match 3

Lördag 4.7. kl. 04.30

1. slutspelsomgången

Colombia vs Ghana

Kansas City, USA

MTV, betalkanal

1 gillning

Ännu en gång feedback gällande Yles sammandrag med höjdpunkter. I början var de där helt usla, mål missades och så vidare. Men nu kokade det verkligen över för mig igen. Ronaldo helt plötsligt vid straffpunkten, och situationen som ledde till straffen visades inte alls. Vem sjutton klipper de där med våra skattepengar?

18 gillningar

Den matchen visades dessutom på Yle, så det tycker jag också är ganska märkligt. Enligt min mening har problemen varit mer koncentrerade till matcher som sänts via Maikkari (MTV), och jag undrar om det dessutom är skillnad på om matchen kommit från Maikkaris betalkanaler eller inte… jag vet inte. Men det är ingen ursäkt i det här fallet heller, eftersom just den matchen sändes på Yles egen kanal, så i den bemärkelsen borde det inte finnas några begränsningar, eller så vet jag inte om det finns det ändå. :thinking:

4 gillningar

Eld och lågor väntas när Portugal möter Spanien den 6 juli.

10 gillningar

Elisa och Maikkari har nått en överenskommelse om kanalvisning, jag förblir fortfarande trygg i marknätet, måste härnäst säga upp Elisa Viihde.. Som tur är har vi fortfarande ett bra digitalt marknät för tv i HD-kvalitet från Digita!

3 gillningar

Jaha. Helgens matcher ser väldigt förutsägbara ut. Nåväl, kanske kan det gå hur som helst i matchen Australien - Egypten, även om Egypten går in i matchen som knappa favoriter. Å andra sidan kan vad som helst hända i fotbolls-VM, och både Ghana och Kap Verde kan också försvara sig.

Förnuftet säger att de mest troliga resultaten för dessa matcher är ungefär följande:

Australien - Egypten 0–1 eller 1–2
Argentina - Kap Verde 2–0 eller 3–0
Colombia - Ghana 1–0 eller 2–0

Om man letar efter överodds i form av skrällar, så skulle jag säga att det här vore en rätt bra serie:

2–0, 1–1, 1–2

Det skulle förstås kräva att Messi har en dålig dag.

Detta är givetvis ingen spelrekommendation. Vad tippar ni andra för resultat i dessa matcher?

3 gillningar

Gissningar. För Argentina skulle det även kunna bli 3-0 och sedan Colombia-Ghana 2-0 eller kanske ett oavgjort resultat som 0-0 eller 1-1.

3 gillningar

Å andra sidan har Colombia spelat otroligt bra. Exempelvis mot ett topplag som Portugal hade de 55 % bollinnehav och tre gånger så många skott på mål, även om det inte syntes på resultattavlan till slut. När jag tänker efter tror jag inte alls på att Colombia förlorar, och chansen för oavgjort är inte heller stor.

Argentina dominerar å andra sidan inte statistiskt i sina VM-matcher, men när de väl får en målchans är deras utdelningsprocent iskallt bra.

1 gillning

3-0 låter rimligt. Å andra sidan har så många mål under det här mästerskapet blivit underkända, så ofta och av så många olika anledningar, att det faktiskt är en stor bedrift för vilket lag som helst att få tre mål godkända i utslagsfasen. När tår eller “VAR-tår” är offside, när bollsensorn indikerar att den kanske snuddade någons hår, och när målvakten hoppar upp på någons nacke vid en hörna, så tas ett mål som man precis firat bort nästan lika snabbt som det kom.

1 gillning

En knapp vinst för Egypten, 2-0 till Argentina, vinst och bollinnehav för Colombia, men det är svårt att säga vad slutresultatet blir.

Om man bettar kan hörnor och gula kort vara riktigt bra spel här. Likaså ett spel på att Argentina gör första målet. Och givetvis beror allt detta i slutändan på oddsen.

2 gillningar

Här är kvällens och nattens matcher :slight_smile:

Match 1

Åttondelsfinaler

Lördag 4.7. kl. 20.00

Kanada vs Marocko

Houston, USA

MTV, visas på TV

Match 2

Åttondelsfinaler

Söndag 5.7. kl. 00.00

Paraguay vs Frankrike