Mielenkiintoisempi kysymys on että milloin Intrum alkaa taas maksamaan osinkoa? On tunnettu hyvästä ja tasaisesti nousevasta osingosta. Osinko-osake. Ja minkä suuruisina osingot alavat taas pyöriä. Jäätiin 13,50 kruunun tasolle vuonna 2023. Onko 2024 ja 2025 välivuosia osingossa, ja taas 2026 jatkuu?
13,50 osinko tarkottaisi 20% tuottoa / vuosi.
Jaa a, itse toivon, että kaikki rahat käytetään lainojen hoitoon, kunnes velkaantuminen on hallitulla tasolla. S&P sanoi “allowing for significant deleveraging that results in a sustainable capital structure.”. Työtä tuon saralla riittää tulevat vuodet. Tähän soppaan ajauduttiin hallitsemattoman velkaantumisen vuoksi. Toivon kovasti, että tästä on opittu ja siihen liittyvät riskit pyritään pitämään tiukasti hallinnassa. Vaikka se tarkoittaisi vähän pienempää tuottoa lyhyellä aikavälillä.
Kun velkamäärä on saatu painettua hallitulle tasolle, niin sitten vaan omia ostoon ja osinkoja sopivassa suhteessa.
Otin hieman etäisyyttä Intrumiin kun tilanne on hieman epäselvä ja luottoluokitus nousi, mutta ei se vielä armahdus ollu että tie on selvä.
Odottelen pölyn laskeutumista, et missä mennään ja tekeekö bondi holdaajat exittejä, kun tuo SP siel vaan varotteli 2027 vuodesta, nii luulen ettei nämä “uudet” omistajat kauaa osakkeitaan katso vaan istuvat mukavasti velkapapereiden päällä.
Oon vähän karhunen, mut niellään jos osake raketoi 100 yli
Ehkä hiukan toppuuttelua täälläkin, tulos tosiaan meni consensuksen yli. Velkaa on järjestelyn jälkeenkin vielä runsaasti. Jos jonkun verran fiilistelee taulukon ja alla olevan vertailukujen osalta niin jossain 100 SEKin kohdalla on kai hyvä hypätä kelkasta. Eli ainakin omasta mielestä holdaukselle on vielä perusteet. Osinkoja on turha odotella moneen vuoteen.
"Moody’s has upgraded the credit rating of debt management company Intrum to Caa2, up from Ca, with a stable outlook. This information was released in a press statement.
The decision comes after Intrum completed its recapitalization and Chapter 11 proceedings. Earlier today, Standard & Poor’s (S&P) also raised its credit rating for Intrum from D to CCC+."
Rubio Dagens Industrin haastiksessa, tässä on aika pitkälti tiivistettynä tärkeimmät osarista:
Ilmeisesti uusi pääomamarkkinapäivä olisi mahdollisesti tulossa. Palvelumarginaalit alkaa olla siellä missä luvattiin reilusti etuajassa ja nyt velkasaneerauksen (ja tekoälyn) puolesta varmaan voi tarkemmin strategiaa viilata. Viimeisin taisikin olla pari vuotta sitten alkutalvesta.
The Bank of Åland again sees potential in the Intrum share: “The valuation is still attractive - based on our estimates for 2026, the P/E ratio is a low 5.5x. We continue to see a value for Servicing in the order of SEK 30-34 billion (based on an EV/EBIT multiple of 7.5-8.5x), which corresponds to approximately SEK 220-250/share. We doubt that the negative value for Investing is as large as SEK 150/share (-20 billion SEK) after the restructuring of the debts. We reiterate our positive view of the share.”
Kovasti tänään tulee osaketta myyntiin. Eiköhän ne niitä velkojen haltioiden osakkeita pääasiassa ole, foorumeilla tai discordeissa ei vaikuttas olevan paniikkia ilmassa.
Lippu heilahti äsken, et syynä taitaa ollakki sit tuolta listalta nro2 joka myy nyt.
Kuuntelin viikonloppuna pariinkin kertaan viime osarin läpite (tykkään elää vaarallisesti) ja kirjoittelin omia ajatuksia tarkemmin ylös notelle. Jotta kerrankin oma teksti olisi selvää niin käytin omat ajatukset tekoälyn kautta niin kirjoitusrakenne olisi jotenkin luettavissa.
Joten nämä on täysin omia ajatuksia lukuineen päivineen viime kvartaalista, sievistely on Tekoälyn kautta (jota kuitenin menin vielä lopuksi itse sotkemaan, tietenkin):
Yhteenveto
Intrum – hyvä suunta jatkuu ja tehokkuusloikka vasta alussa
Intrum teki Q2:lla saman ebit-tuloksen 23 miljardin kruunun velkaportfoliolla kuin mitä se teki vuonna 2022 lähes kaksinkertaisella, 40 miljardin portfoliolla. (!) Tämä kertoo tehokkuuden kasvusta ja siitä, kuinka uudistunut strategia alkaa tuottaa tulosta.
Servicen rooli kasvaa – uusi painopiste
Service-segmentti on nousemassa juuri nyt Investingin ohi tärkeimmäksi liiketoiminta-alueeksi. Vaikka segmentin liikevaihto laski, tämä on ymmärrettävää, kun uusmyyntiin ei ole panostettu velkasaneerauksen aikana. Rubio kuitenkin painotti, että nyt fokus on uusmyynnin käynnistämisessä, ja liikevaihdon odotetaan kääntyvän mahdolliseti kasvuun jo ehkä Q4:llä. Marginaali Servicessä oli jo nyt vahva (23 %), ja Rubion mukaan tavoitteena on selvästi korkeampi taso – 25 % ei enää riitä.
Osingot jäävät tauolle – kaikki paukut velkojen maksuun ja kannattavaan kasvuun
Intrum ei tule maksamaan osinkoja tai tekemään osakkeiden takaisinostoja mahdollisesti seuraavaan 4-5 vuoteen. Kaikki kassavirta ohjataan velkojen lyhentämiseen sekä valikoivaan ja korkeatuottoiseen Investingin kasvuun. Tämä on selkeä linjanmuutos vanhaan epäonnistuneeseen “ostetaan mitä saadaan” -malliin – nyt ostetaan vain kannattavaa tavaraa ja jätetään tarjoamatta jos tuottonäkymät ei ole tarpeeksi hyvät.
Investointivauhti kiihtyy Q3:lla
Q2:lla velkaportfolioostot olivat maltillisia, mutta Rubio kertoi, että heinäkuussa on jo klousattu merkittävä määrä uusia salkkuja Q3:n aikana. Investoinnit kiihtyvät nyt, kun saneeraus on paketissa ja mahdollisuuksia avautuu. Muutoin Q3 on Intrumille yleensä huonoin kvartaali vuodessa, mutta nyt luvuissa tulee näkymään velkasaneerauksen klousaus ja velkasalkkujen reilumpi ostaminen.
Tehokkuusloikka on jo tullut – mutta matka on alussa. Täysi vaikutus näkyy vasta 2026–2027
Tehokkuus paranee monella rintamalla:
Henkilöstömäärä laski jälleen vajaalla 200 työntekijällä. Q4 2023 Intrumilla oli vielä 11 099 työntekijää, nyt Q2 2025 8 855.
Ophelos hoiti huhtikuussa 40 000 tapausta, kesäkuussa jo 200 000 – ja käyttöönotto on vasta alkuvaiheessa. Täysi potentiaali näkyy myöhemmin.
Myös muut tekoälyratkaisut kuulostavat lupaavilta – puhuva AI (sekä sähköpostien että chattien hoitaminen) hoitaa keissejä asiakkaiden suuntaan, ja Rubion mukaan vieläpä hyvällä asiakaskokemuksella.
Lisäksi Genesys Cloud Service otetaan käyttöön koko konsernissa. Tämän järjestelmän tehokkuus on huippuluokkaa – itselläni on siitä usean vuoden kokemus oman päätyön puolesta, ja uskon sen aidosti olevan yksi markkinoiden parhaista. Vaikutus alkaa realisoitua kunnolla vuodesta 2027 alkaen.
Summa summarum, hyvä tästä tulee oman näkemyksen mukaan, vaikka kurssi onkin ottanut osumaa raportin jälkeen.
Uusia Intrumin osakkeita osana velkakirja järjestelyä ilmestyi juuri Nordea tililleni 411kpl. Vielä en näytä pystyvän tekemään papereilla toimeksiantoja. Myyntipainetta näiden osalta siis tulossa varmaankin aikaisintaan huomisesta lähtien. En tiedä onko jo osa velkojista saanut osakkeita minua ennen (eri maa, pankki?).
Ostin 3%/2027 velkakirjaa 9/2022 hintaan 80.75. Toistaiseksi näyttää hyvältä. Uudet velkakirjat erääntyvät 2027-2030 ajalla, splitattu neljään melko samankokoiseen erään. Kuponkikorko 7.75-8.5%. Meinasin istua osakkeiden ja korkopaperien päällä toistaiseksi.
Chaa. Akerblom varmaankin palkattiin alunperinkin sillä silmällä, että ottaa ruorin Rubiolta. Rubiolle (US/ES kansalisuus) on varmaan kysyntää isommissakin ympyröissä, eikä ei-ruotsalaisena varmaankaan ajatellut ikuisesti Intrumia johtaa.
Markkina ottanee negatiivisenä, mutta tuskin suurempaan draamaa tähän littyy.
Vaikuttaa että Rubiolla nuttu tyhjä. Hyvin ymmärrettävää, aikamoista painetta on tullut tasasesti pari vuotta kypärään. Minusta erittäin harmittavaa. Yhtiö toimitti aikalailla sen mitä Rubio on viimeisen muutaman vuoden lupaillut. Rautainen kaveri ja pelkkää hyvää miekkoselle uusiin haasteisiin.
Uskoisin, että ennen seuraavaa strategiapäivitystä/osaria tilanne jatkuu todella hermoilevana. Selvästi Q2 ei maistunut omistajille ( toki uudet osakkeet/instikoiden myynnit yms. vaikuttaa).
Paljon hyväähän osarissa oli kannattavuus mielessä, mutta nyt täytyy todistaa markkinalle, että sijoitusportfoliota pystytään kasvattaa ja kannattavuus edellä. Palvelupuoli taas on hyvin stabiili, ellei Kreikka ja Italia jatka orastavaa heikkoutta, mutta palvelupuolellakin tulee todistaa Opheloksen ja muiden AI - tuotteiden menestyminen uusilla markkinoilla ja kestävästi ettei tule sitten “Klarnoja” eli joudutaankin palkata ihmisiä, kun asiakaspalvelun tyytyväisyys ei riitä.
Rubion lähtö taisi tulla lievänä shokkina myös monelle ja tarinan polkuun tuli taas yksi uusi jännitettävä.
En ihmettele, vaikka alle 50 SEK luona käytäisiin, kun hermoilu taas kiihtyy toki aivan hyvin voi olla, että 90 SEK paukkuu jo Syksyllä. Jännää piisaa! Itse pysyn rauhallisin mielin mukana, vaikka tässä kurssi pompussa välillä aamukahvit meneekin väärään kurkkuun, kun on paljon pelissä.
Johan Åkerblomilla on kovat näytöt ennestään ja oli kovan tason rekry. Citadel-pankissa teki hyvää duunia toimarina ja oli aika paukku että tuli Intrumiin.
Syksyllä nämä oli saatteet meriiteistä, ehkä nyt kun miettii niin olisi tuosta voinut jo päätellä ettei ole kakkosmieheksi tulossa:
Johan Åkerblom most recently held the position as CEO of Citadele Bank and prior to that, he has performed several key senior positions in financial services, such as CFO of SEB in Germany and CFO of SEB’s Baltic Division.
Tämä muutos on varmasti siis ollut jo syksyllä tiedossa kun Johan tuli firmaan. Ken tietää mitä tämä tarkoittaa Cerberuksen suhteen, Rubio kuitenkin oli Cerberuksen mies aiemmin. Nytkö nurkkaisivat Intrumia?
Mutta ei ollut kieltämättä tämän päivän korteissa, että myös AMF rahasto vähentää positiotaan ja sitten vielä Rubio lähtee heti kun velkasaneeraus on ohi. Varmasti volatiliteettikerroin kaakossa näiden johdosta entistä enemmän. Toisaalta Johaniin on luottoa kyllä.
Hiljaseks menee kun miettii vuoristorataa mikä tässä Rubion aikakaudella on ollut. Kurssi oli 190-200sek paikkeilla kun Intrum teki vastaavan pikavaihdon ja Rubio aloitti toimarina…
Rubion potkut vai ei – pääasia että jatkaja oli valmiina
Rubio oli alun perin nimitetty enemmän muutosjohtajan rooliin, eikä ollut tarkoitettukaan pitkän aikavälin toimitusjohtajaksi. Nyt kun saneeraus on valmis ja strateginen pohja rakennettu, on tavallaan loogista, että Åkerblom siirtyy vetovastuuseen. Hän on seurannut Rubion vieressä talon sisältä, tuntee numerot ja organisaation, joten siirtymä sujuu ilman ulkopuolisen perehdytystä. Pahempi skenaario olisi Intrum ilman johtajaa…
Haasteita on (liikevaihdon kasvu, velkarakenteen kestävyys). Työkalut ja marginaalit on paljon paremmat kuin vuosi sitten. Ai agenttien lanseerauksista saadaan kovaa dataa ja Åland Bankin näkemys on rohkaiseva jatkosta.
Toki lähtö tuli yllättäen ja ilman ennakkovaroitusta,
itse linkitän tämän aiempaan havaintooni siitä omistajalistaa seuranneena, että AMF:n luottamus on saattanut horjua, ja iso omistaja on saattanut vaatia uuden vaihteen silmään. (Muitakin syitä voi olla)
Eikä aluksi markkina Rubioonkaan luottanut, mutta Intrum oli romahduksen partaalla ja nyt kuilu on selvitetty.
…seuraaja saa hyvän tilanteen käsiinsä ja on saanut rauhassa tutustua Intrumiin. Ehkei samanlaista kuoppaa käy kääntämässä. Mutta on tuolla haasteita odottamassa. Lycka till.
Löi sydän tyhjää uutisen luettuani ja lyö edelleen. Kurssihan on kyykännyt ja heilahdellut rajusti niin monta kertaa pientenkin uutisten siivittämänä, niin miten sitten tällaiseen uutiseen. Huomisaamun kurssireaktio pelottaa helvetisti. Yritys on aivan varmasti pätevän johdon alla edelleen, sitä en epäile lainkaan. Niin paljon positiivista on kuitenkin henkilöitynyt juuri Rubioon. Minullakin on tässä todella paljon pelissä. Kuinka pysyä rauhallisena?
Johan muuten on Nordnetin hallituksessakin, ei varmaan ihan turha veikko siis. Citadelinkin nosti suosta.
Haastista Johanista vuodelta 2021:
Kyllähän Rubion menettäminen tähän saumaan sattuu silti ja kaikista maailman päivistä juuri nyt. Toisaalta jos miettii tunteitta yllätyksen keskellä niin onhan Johanilla enemmän näyttöjä firman nostamiseksi menestykseen. Rubio teki melkoisen transformaatiourakan tässä välissä.
Nyt on varmaan vähän myöhäinen neuvo, mutta kuulostaa siltä että positiosi on liian suuri riskinottohaluun nähden? Minulla on n. 10 % osakesalkusta (mutta vain 5% koko sijoitusomaisuudesta) nyt Intrumissa. Jos markkina huomenna ylireagoi siihen että TJ lähtee hyvässä hengessä ison suunnanmuutoksen tehtyään ja tilalle otetaan saman tien talon sisältä vahvasti meritoitunut CFO, niin sitten vaan pidetään silmät kiinni ja uskotaan sijoutusteesiin: yhtiö joka hyötyy voimakkaasti tekoälytransformaatiosta ja jota markkina ei vielä arvosta täyteen mittaan aiempien velkasähläysten takia.
Edit: parasta tietysti olisi jos sisäpiiri käy taas vähän tankkaamassa. En usko että Rubiokaan on pian keventämässä.
Jos zoomataan ulos ja katsotaan isompaa kuvaa niin Åkerblom vaikuttaa enemmän pitkäaikaiselta toimarilta kuin Rubio. Rubio on vaikuttanut enemmän hallitus ja founderi rooleissa kun taas Åkerblom enemmän siellä CEO/CFO rooleissa.
Jälkikäteen on helppo mutuilla, että Rubio nimettiin hallituksesta toimariksi suorittamaan tiettyä tehtävää. Nyt vaikuttaa siltä, että tämä tehtävä on suoritettu ja Intrum asettelee johtoaan uutta aikakautta varten. Tätä taustaa vasten muutos ei välttämättä ole niin dramaattinen, mikäli suurempaa draamaa ei taustoista esiin nouse.
Joka tapauksessa Rubion tausta huomioiden tuskin hän oli pitkän aikavälin suunnitelma yritykselle tai yritys hänelle. Pitkällä aikavälillä tämä muutos poistanee epävarmuustekijän siitä, kenen johdolla Intrum astuu seuraavaan vaiheeseen. Ja muutos viestinee myös siitä, että nyt ajatellaan yrityksen olevan valmis siihen uuteen vaiheeseen.
Pitkäaikaisen menestymisen kannalta yrityksen kulttuuri, prosessit ja strategia ovat huomattavan tärkeitä alueita. Nyt remmiin astuu henkilö jolla taustansa puolesta voisi olla paremmat eväät tässä tehtävässä onnistumisessa nimenomaisesti pitkäjänteisenä johtajana.
Pelko tuosta tiedotteesta kuitenkin jää, ettei kaikkea nyt kerrottu kerralla. Toivotaan huomisen tuovan julki enemmän positiivisia kuin negatiivisia tekijöitä muutoksen takana. Toivotaan myös instikoiden näkevän tämä parempana muutoksena kuin mahdollisesti yksityissijoittajien panikointina.
Onhan tässä riski, että Rubio on piiskannut oman edun mukaisesti lyhyellä tähtäimellä saneerauksen maaliin kovan kannattavuuden kautta (ei kestävät marginaalit pitkällä aikavälillä). Tätähän tukee myös laskeva ylärivi.
Riskinä, että uudella toimitusjohtajalle voi olla vaikeuksia päästä samanlaisiin marginaaleihin.
Muutenkin Rubion liiallinen optimismi esim. tekoälyn suhteen on aina särähtänyt korvaan, esim kymmenien miljoonien inbound puheluiden siirtäminen kokonaan tekoälylle. Jokainen joka työskentelee tekoälyn parissa ymmärtää, että on käytännössä mahdotonta ulkoistaa korkea voluumista asiakaskontaktien virtaa laadukkaasti tekoälylle.