Intrum sijoituskohteena

Eilen iltasella tuli tiedote, että velkasaneeraus etenee kuten pitää.

Yhteenveto englanniksi

On 3 June 2025 the board of directors of Intrum AB (publ) (“Intrum”) resolved to carry out a directed share issue of a total of 13,524,546 ordinary shares to Skandinaviska Enskilda Banken AB (“SEB”), acting as settlement agent.
The resolution on the directed share issue was adopted to enable Intrum to fulfil its obligations under the recapitalisation transaction carried out by the company, the terms of which were approved under Intrum’s Swedish reorganisation plan by the Stockholm District Court on 15 April 2025, and under its Chapter 11 plan by the US Bankruptcy Court for the Southern District of Texas on 31 December 2024.

SEB, acting as settlement agent has subscribed for all 13,524,546 ordinary shares at a subscription price corresponding to the quota value of the shares. Upon completion of the recapitalization transaction, SEB will transfer the ordinary shares to the noteholders in accordance with the principles of Intrum’s Swedish reorganisation plan and Chapter 11 plan. The recapitalization transaction is currently planned to be completed in July 2025.

Tästä on ollut ruotsalaisten discordissa tuumintaa, että maanantain myynnit jotenkin liittyisi tuohon, että joidenkin velanhaltijoiden olisi jo pitänyt pakkomyydä joitain omistuksia, mutta mene ja tiedä.


Muutoin DI oli lisännyt Intrumin johonkin omaan “small cap” portfolioon. Mielestäni Dagens Industri ihan hetki sitten piti osakkeen arvoa 12 SEK, joten niin. Miksipä rehellisesti nyttenkään moista lehteä sitten uskoisi.

Maksumuurin takana, mutta Nordnetin foorumilla käyttäjä oli iloisesti postannut artikkelin

“Credit management company Intrum INTRUM -0.60% took on too much debt when interest rates were close to zero and was hit hard when interest rates rose. Since the peak, the share has fallen more than 80 percent.

The company has now been reshaped by the company’s American CEO Andrés Rubio and is now focusing significantly more on service and has gradually reduced net debt. The company’s report for the first quarter was very strong, the savings program showed a clear effect, which caused the share to soar. Despite this, the share remains at low levels, which is to some extent reasonable since debt is still very high.

Di expects that the profitability improvements will also be reflected in the coming quarters, which would thus reduce the debt ratio and the risk premium in the share. A positive note in this context is that ownership is good among insiders and that no sales have taken place among them in the past three years.

The risk remains high, but there are increasing indications that the company will manage to escape the debt trap with the company intact. If successful, there should be good upside in the stock, which is valued at five times the year’s expected profit. The company is being purchased as one of the portfolio’s smaller holdings.”


Myös omistajalistaus kesäkuulta oli päivittynyt Intrumin sivuille.

En ollutkaan tallentanut toukokuun tietoja itelle omistajista, perskele.

Mutta huhtikuun loppuun verrattuna isoimmat muutokset:

  • NC:n omistus on tippunut reilulla neljällä miljoonalla osakkeella
  • Norges Bank Investment lisännyt 600 000
  • Defa Endeavour lisännyt 300 000
  • Kerstin Danielsson lisännyt 600 000
12 tykkäystä

Kiitos hyvästä tilannekatsauksesta (lomalla kätevästi näkee nopean sunmauksen tilanteesta). Ei näytä näin muuten velanhaltijoita kiinnostavan myynnit toistaiseksi.

6 tykkäystä

Jos viittaat velanhaltijoilla uuden, printatun 10% osuuden saajiin, nuo osakkeethan on ymmärtääkseni vasta tulostettu ja ovat SEB:n hallinnassa. Velkakirjojen haltijoille osakkeet jaetaan vasta myöhemmin tässä kuussa, joten heidän suunnaltaan ei myyntipainetta vielä voi ymmärtääkseni edes tulla.

Edit: alla viimeisin ilmoitus uusiin osakkeisiin liittyen.

7 tykkäystä

2.3m osaketta NC myi kesäkuun aikana. 3 muuta instikkaa absorboi osan noista (n1.5m osaketta).

4 tykkäystä

Kiitti! Tämä olikin mennyt itseltä ohi kun odottelin jo tänään myyntipainetta tuosta johtuen :face_with_monocle:

4 tykkäystä

Mä tuossa ihmettelin omistajalistaa ja sitä ettei NC ollut vielä liputtanut virallisesti sitä 20% rajan alitusta, mutta Intrumin sivut on vissii laskenu jo tuon uuden osakemäärän ja sen mukaan NC äänivalta on uuden osakemäärän mukainen. Muutoinhan he ovat vielä hetken karvan (n.900 000osaketta) yli 20% rajan, et lipun heilautusta odotellessa.

Niin ja tarkennuksena, tuolta listalta ei taida olla kuin 2 varsinaista instikkaa lisäilly viime kuussa ja Handelsbanken (alle 100k myytyä listan päivitysten välissä) on ollu vähentelijänä, vähän kerrallaan viime marraskuusta lähtien.

Nordnet ja Avanza koostuu enemmänkin yksityissijoittajien vakuutuskuorista, jos tämän oon oikein ymmärtänyt?

AMF Pension & Fonder ei ole tehny yhtäkään ostoa/myyntiä 30.6.2024 jälkeen. Tällä porukalla olisi tulivoimaa takanaan lisätä ihan merkittävästi omistustaan…veikkaan, että odottavat selviä merkkejä Intrumin kyvyistä hoitaa velkansa ja rakenteet kuntoon. (Tämän porukan 5% alitus voisi tulkita luottamuksen puutteena Intrumia kohtaan). Omistivat 31.8.2023 lähes 12m osaketta.

Nytkun nämä bondin haltijat saavat osakkeita, niin ehkeivät he kerralla kaikkea rysäytä markkinoille. Noilla sais hyvin optimoitua omaa verotustaan kunnes viimeiset velkaerät Intrum on maksanu ?

Paljon spekuloitavaa tulee piisaamaan tän ympärillä vielä ja tulevaisuudessa. :wink:

10 tykkäystä

Onpa loistava momentumi Intrumin osakkeella kerta kaikkiaan!
Vielä, kun saataisiin se odotettu huippu raportti ulos niin voisi ponnahtaa lapun hinta 3-numeroiseksi.
Velkaantuneisuus ei vielä pitäisi tällä kvartaalilla laskea, mutta q3-q4 voidaan odottaa merkkejä myös siitä.

Mitähän markkina odottaa? Onko suurin mielenkiinto Ebit rivillä ja tekoälyn kasvavissa hyödyissä ja etenkin Opheloksen pilotoinneissa uusilla markkinoilla?
Myös sijoitusportfolion kokoa toivotaan varmaan pikkuhiljaa nostettavan lähemmäs tavoitetasoa 30mrd SEK.

5 tykkäystä

Mitähän sitä toivoisi perjantailta.

  • Kannattavuuden paraneminen
  • Työväkimäärän väheneminen (kuten on tapahtunut jokaisella kvartaalilla viimeiset pari vuotta), myös Ophelos-lanseerauksen etenemisestä ja kannattavuudesta saataneen lisää dataa
  • Ennusteiden lyöminen voiton suhteen (tähän on mielestäni hyvät saumat)
  • Varmaan jonkinlainen laskelma esitetään paljonko velkaa on jäljellä velkasaneeraus huomioiden, vaikka Q2 lopussa se ei ollutkaan vielä valmis
  • Velkaa on luultavasti lyhennetty hivenen myös Q2 aikana ilman saneeraustakin, sillä Q1 aikanakin velkaa saatiin lyhennettyä
  • Q3:n alusta saataneen myös kommenttia

Q3 tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä velkasaneeraus ei paina mainetta enää kaksi kolmasosaa kvartaalista. Rubio on arvioinut että ylipäätään velkasaneeraus on hieman hidastanut bisneksen tekoa, joten sen loppumisen luulisi olevan positiviivista.

Jos Q2 raportti ei vaan petä täysin, niin Intrum uudelleenhinnoiltaneen uudestaan analyytikoiden toimesta - eikä vähiten Intrumin luottokelpoisuuden noustessa. Tämän takia en itse ole kehdannut treidata osaketta, vaikka tiedossa onkin ennen/jälkeen keskiviikkoa -10% diluutio. Jos alkureaktio sille on negatiivinen kurssissa, ostanen hivenen Intrumia vielä lisää. Jos ei radikaalisti tipukaan, niin sitten oman talouden hoitoon menee “vararahat”.

12 tykkäystä

Onko siellä uudet osakkeet jo kaupankäynnissä mukana? -8% taululla vähän viittaisi siihen tai sen ennakointiin.

Ennakointia vaan, huomenna osakkeet siirtyy velanhaltijoiden haltuun. Se droppi tulee sitten, mutta vähän epäselvää onko se ennen vai jälkeen pörssipäivän.

Nordnetin sähkeissä oli seuraavanlaista:

Ruotsiksi

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) På onsdag den 23 juli kommer drygt 13,5 miljoner aktier, motsvarande 10 procent av den nuvarande aktiestocken att delas ut till Intrums obligationsägare, i linje med kredithanteringsbolagets svenska rekonstruktionsplan och amerikanska Chapter 11-plan. Det innebär att flera obligationsägare, däribland Spiltan högräntefond kan komma att få Intrum-aktier i knät.

“Vi har ett ‘anticipated date’, dvs 23 juli, och vi förväntar oss fortfarande att slutförandet sker runt det datumet i juli och jobbar mot det”, uppger Intrums kommunikationschef Kristin Andersson i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt på måndagen.

Att bolagets obligationsinnehavare tilldelas aktier är ett led i bolagets tidigare aviserade rekapitaliseringsprocess som görs för att “anpassa bolagets kapitalstruktur”

SEB har sedan tidigare, i egenskap av settlement-agent, tecknat samtliga aktier som emitterats till en teckningskurs motsvarande kvotvärdet för aktierna, eller cirka 0:024 kronor. I samband med slutförandet av rekapitaliseringstransaktionen kommer SEB den 23 juli överlåta stamaktierna till obligationsinnehavarna.

Enligt uppgifter till Direkt är flera av obligationsägarna så kallade räntefonder utan mandat att äga aktier.

Tidigare medieuppgifter har exempelvis gjort gällande att Spiltans Räntefond Sverige och Spiltans Högräntefond varit storägare av Intrumobligationer.

Enligt fondernas senaste halvårsrapporter framgår det att enbart Spiltans högräntefond äger Intrum-obligationer.

Fonden uppger att det innehav som bidrog mest positivt till fondens utveckling under det första halvåret var just Intrum (+40bp), som är fondens femte största innehav.

Spiltans Räntefond Sverige uppger samtidigt att de sålt Intrumobligationer.

Spiltan Högräntefond placerar “huvudsakligen i företagsobligationer”, men kan även investera i andra värdepapper med “betydande ränteinslag”, enligt fondens beskrivning. Spiltans Fonders presscenter uppger att fonden huvudsakligen placerar i företagsobligationer men att de vid speciella tillfällen “kan komma att äga aktier”.

“Spiltan Fonder håller våra mandat men kan inte i förhand berätta vad vi tänker göra i våra fonders handel”, uppger fondens förvaltare Stefan Ericson i ett skriftligt svar till Direkt.

“Men vi kan samtidigt konstatera att avsikten inte är att äga aktier i Spiltan Högräntefond”, lyder kommunikationen vidare.

Intrum-aktien har haft en fenomenal kursutveckling under 2025 med en uppgång om 165 procent till 72:60 kronor. Aktien är dock alltjämt långt från kursnivån kring 300 kronor som rådde under 2021, innan skuldproblematiken började aktualiseras.

Av de sju analytiker som följer Intrum enligt bolagets hemsida så är det ingen som verkar tro på en kurscomeback för aktien och fem har rekommendationen behåll medan två analyshus har rådet sälj på aktien.

Tittar man på blankningarna i aktien så är det inte heller särskilt många som tror på en ny kurskollaps. Andelen blankat kapital har trendat stadigt nedåt efter att aktien tillsammans med fastighetsbolaget SBB under 2023 tillhört Stockholmsbörsens mest blankade bolag. I dag är 3,9 procent av Intrums aktier blankade, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Intrum kommer med sin rapport för det andra kvartalet nu på fredag, den 25 juli.

Suomeksi

Intrum jakaa keskiviikkona 23. heinäkuuta yli 13,5 miljoonaa osaketta (vastaa 10 % nykyisestä osakemäärästä) yhtiön velkakirjojen haltijoille osana ruotsalaista yrityssaneerausta ja Yhdysvaltojen Chapter 11 -suunnitelmaa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Spiltanin korkorahastot saattavat saada Intrumin osakkeita omistukseensa, vaikka niiden sijoitusmandaatit eivät normaalisti salli osakkeiden omistusta.

Intrumin mukaan suunnitelmana on edelleen toteuttaa jakelu 23. heinäkuuta, jolloin SEB (joka on toiminut merkitsijänä) siirtää osakkeet velkakirjojen haltijoille.

Spiltan Högräntefond omistaa Intrumin velkakirjoja, mutta viestinsä mukaan rahasto ei aio omistaa Intrumin osakkeita jatkossa. He eivät kuitenkaan kommentoineet etukäteen, miten aikovat toimia mahdollisten osakkeiden kanssa.

Intrumin osake on noussut tänä vuonna 165 % hintaan 72,60 kruunua, mutta on silti kaukana vuoden 2021 noin 300 kruunun tasosta ennen velkaongelmien kärjistymistä. Analyytikoista viisi suosittelee pitämään Intrumin osakkeet, kaksi myymään, eikä kukaan odota suurta hintapalautumista.

Intrum julkistaa Q2-tuloksensa perjantaina 25. heinäkuuta.

15 tykkäystä

pre-q2-2025-consensus-overview.pdf Siitä Intrumin konsensus raportti.
Hyvin maltilliset lukemat ainakin näkyvillä on ja odotukset varsinkin tulevaisuuteen. Etenkin velkatason laskuun pessimistinen näkymä konsensuksella. Eikä tuloskunnonkaan odoteta ihan rantakuntoon kipuavan.
Mikäli huomenna ei ylitetä konsensusta kaikilla pääriveillä voi tulla kylmä suihku osakekurssille. Itse kyllä uskon, että ylitykset tulevat ja huomisen päätöskurssi on korkea 80 SEK.
Huomiseen riittää jännitettävää!

12 tykkäystä

Ilmeisesti paras arvaus on myös että velanhaltijoille siirretään osakkeet huomenna. Eilen ei ollut siitä tullut vielä tietoa ilmeisesti edes velanhaltijoille.

Jos osari ei petä, niin loistava juttu. Jos pettää niin se on sitten melkoinen katalyytti siihen toiseen suuntaan. :smiley: Jälleen kerran keskimääräistä jännittävämpi osari siis.

Joskin voi epäillä, että kun siirto-operaatio venytetään osariin/sen jälkeen niin voihan siellä olla jo sovittuna pitkälti kuka ostaa kenenkin osakkeet ja se olisi hyvä juttu. Puhdasta spekulaatiota ja mutuilua toki.

En tiedä voittonumeroita tähän osarilottoon, mutta pitkässä juoksussa epäilyksiä ei ole. Esimerkiksi toi konsensusennuste ei tunnu hirveästi luottavan kunnolliseen service-puolen kasvuun, mikä on omaan silmään erikoista.

9 tykkäystä

Itseäni pikkasen hirvittää tämä “Rubio on arvioinut että ylipäätään velkasaneeraus on hieman hidastanut bisneksen tekoa”. Jos se näkyy viiveinä myynnissä, niin tuleva osari voi jäädä odotuksista ja sitten mennään. Toisaalta timanttikädet käyttävät tämän tilaisuutena lisätä, mikäli kyseessä oikeasti on tilapäinen viive kasvussa, joka korjaantuu kun saneeraus päättyy.

Olen itse melko luottavaisin mielin firman tulevaisuudesta. Johto on isosti omistuksillaan mukana ja heidän lupaukset ovat viime aikoina pitäneet hyvin. 5v ja firma kolkuttelee ath. :crossed_fingers: :sweat_smile:

6 tykkäystä

No mutta saneeraushan on ollut päällä yli vuoden päivät ja uutena vuonna jo tuli Amerikasta se positiivinen tärkein päätös. :slight_smile: On se pieni varovaisuuus varmasti sitten näkynyt tuloksissa jo hyvän tovin, eikä silti ole ollut katastrofi. Lähinnä vain, että nyt sekin hidaste olisi sitten ohi.

8 tykkäystä

Tässä se on. Chapter 11 pakettiin ja uudet osakkeet jakoon.

Intrumin tiedote sähköpostista

Intrum saattaa onnistuneesti päätökseen pääomarakenteen uudelleenjärjestelytransaktion ja nousee vahvaan asemaan toteuttaakseen liiketoimintasuunnitelmansa

Intrum AB (”Intrum” tai ”Yhtiö”, ja yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa ”Konserni”) ilmoittaa tänään nousustaan Yhdysvaltain Chapter 11 -menettelystä ja pääomarakenteen uudelleenjärjestelytransaktion onnistuneesta saattamisesta päätökseen, joka hyväksyttiin aiemmin tänä vuonna oikeudenkäynneissä Yhdysvalloissa ja Ruotsissa (”Transaktio”).

Transaktio uudelleenjärjestelee Konsernin pääomarakenteen onnistuneesti siirtämällä sen velvoitteiden erääntymisaikoja, varmistamalla 10 prosentin alennuksen sen uudelleenjärjesteltyjen velkakirjojen velvoitteista ja tarjoamalla uutta rahoitusta liiketoimintasuunnitelman tavoitteiden tukemiseksi ja velkaantumisen vähentämiseksi velkojen takaisinostoilla. Vahvemman taloudellisen perustan ansiosta Konserni on nyt entistä paremmassa asemassa tulevaa menestystä varten ja jatkuvaa siirtymistä kohti pääomakevyttä liiketoimintamallia.

Kuten aiemmin raportoitiin, Transaktio sai ylivoimaisen tuen kaikilta velkojaluokilta ja keskeisiltä sidosryhmiltä kaikissa asiaankuuluvissa pääomarakenteen uudelleenjärjestelymenettelyissä.

Andrés Rubio, Intrumin toimitusjohtaja ja konsernijohtaja, sanoi:

”Pääomarakenteemme uudelleenjärjestelyn toteutuminen on osoitus tiimimme työstä ja merkittävä virstanpylväs yhtiömme tulevaisuudelle. Haluan kiittää hallitustamme, Intrumin johtoryhmää ja kaikkia työntekijöitämme heidän sinnikkyydestään ja omistautumisestaan tälle prosessille. Kiitämme myös sijoittajiamme ja joukkovelkakirjanhaltijoitamme heidän jatkuvasta luottamuksestaan yhtiöön.

”Olemme nousseet vahvempana yrityksenä, jonka pääomarakenne on linjassa liiketoimintasuunnitelmamme kanssa. Tämä vahvistaa asemaamme alan johtajana, joka keskittyy parantamaan asiakastoimituksia ja tuloksia lisäämällä kaupallisia ponnisteluja palveluissa, jatkamalla toimintojemme tehostamista ja hyödyntämällä tekoälyn käyttöönottoa. Odotamme innolla tulevaa menestystä jatkaessamme muutosta kaikilla kolmella strategisella pilarilla: toiminnallinen huippuosaaminen, asiakaslähtöisyys ja siirtymisemme pääomakevyempään liiketoimintamalliin.”

Huomenna 10:00 osaripuhelu ja luvut on tainnu tulla julki perinteisesti jo aamuvarhain aiemmin.

6 tykkäystä
  • Intrumin päätöskurssi 25.07
  • Alle 65 SEK
  • 65-75 SEK
  • 75,01-82 SEK
  • 82,01-90 SEK
  • Yli 90 SEK
0 äänestäjää
2 tykkäystä

S&P nosti Intrumin luottoluokitusta eilen jo päivemmällä. Tai no, nyt Intrumilla on ylipäätään luottoluokitus. :smiley: Käsittämätöntä ettei tästä ollut isommin uutista. Pakosta tulee mieleen ettei shorttereille haluttu antaa yhtään saumaa irtautua ennen osarijulkistusta.

Intrum AB (Publ) -luottoluokitus nostettu tasolle ‘CCC+’ tasolta ‘D’ velkajärjestelyn johdosta; näkymät vakaat

Lopussa muistutus, että riskiä on edelleen:

Voisimme laskea luokitusta, jos Intrum ei onnistu alentamaan rahoitusvipuaan, mikä lisäisi uudelleenrahoitusriskiä sen vuonna 2027 erääntyvien velkojen osalta.

Emme pidä luokituksen nostamista todennäköisenä seuraavan 12 kuukauden aikana, koska se edellyttäisi vuoden 2027 erääntyvien velkojen käsittelyä. Voisimme nostaa luokituksiamme keskipitkällä aikavälillä, jos johto onnistuu strategisessa muutoksessaan, mikä mahdollistaisi merkittävän velkaantumisen vähentämisen ja johtaisi kestävään pääomarakenteeseen.

https://www.spglobal.com/ratings/en/regulatory/article/-/view/type/HTML/id/3412079

Yhteenveto
  • Intrum on parantanut pääomarakennettaan vaihtamalla suurimman osan vakuudettomista velkakirjoistaan uusiin vakuudellisiin velkakirjoihin, mukaan lukien 10 %:n velan muuntaminen omaksi pääomaksi, sekä pienentämällä ja pidentämällä luottolimiittinsä (RCF) maturiteettia.
  • Intrum on kuitenkin edelleen erittäin velkaantunut uudelleenjärjestelyn jälkeen, ja S&P Global Ratingsin oikaistu velka/EBITDA-suhde ylittää 6x, ja uskomme, että sen pääomarakenne on edelleen haavoittuvainen ennen seuraavaa velan uudelleenrahoitusta syyskuun 2027 velkakirjojen osalta.
  • Siksi nostimme Intrum AB:n liikkeeseenlaskijan luottoluokituksen tasolle ‘CCC+’ tasolta ‘D’.
  • Lisäksi annoimme ‘CCC+’ -luokituksen uusille vakuudellisille velkakirjoille ja ‘B’ -luokituksen uusille etuoikeutetuille rahavelkakirjoille. Kaikki velkakirjat on laskenut liikkeeseen uusi välivaiheen holdingyhtiö, ja ne ovat Intrum AB:n ja keskeisten operatiivisten tytäryhtiöiden takaamia.
  • Vakaat näkymät heijastavat odotustamme, että Intrum jatkaa kevyen taseen malliaan ja kasvattaa palveluliiketoiminnan tuloja (samalla kun sijoitustulot pysyvät paineistettuina laskevien ERC-lukujen vuoksi), mikä mahdollistaa asteittaisen velkaantumisen vähentämisen. Se heijastaa myös sitä, että yhtiöllä ei ole merkittäviä velkaerääntymisiä seuraavan 12 kuukauden aikana.

MADRID (S&P Global Ratings) 24. heinäkuuta 2025 – S&P Global Ratings teki tänään yllä luetellut luokitustoimet.

Intrum on parantanut pääomarakennettaan pääomittamalla sen uudelleen. Keskeiset ehdot ovat:

  • Sisäinen uudelleenjärjestely, jossa Intrum AB:n ja sen operatiivisten tytäryhtiöiden väliin sijoitetaan uusia tytäryhtiöitä, mukaan lukien Intrum Investments and Financing AB – uusi holdingyhtiö, joka laskee liikkeeseen uudet velkainstrumentit. Tämä antaa Intrumille mahdollisuuden laskea liikkeeseen vakuudellisia instrumentteja ja estää sitä jakamasta osinkoja, kunnes yhtiö alentaa velkaantumistaan. Uuden vakuuspaketin mukaan uudet velkainstrumentit ovat Intrum AB:n ja keskeisten operatiivisten tytäryhtiöiden takaamia.
  • 10 %:n velan alaskirjaus aiemmista vakuudettomista velkakirjoista (noin 3,4 miljardia euroa vaadittu pääomittamisen alussa), korvattuna 10 %:lla uusista kantaosakkeista.
  • Jäljelle jääneet 90 % vakuudettomista velkakirjoista vaihdettiin uusiin etuoikeutettuihin vakuudellisiin velkakirjoihin (uudet vaihtovelkakirjat), joiden erääntymisajat ajoitettiin uudelleen seuraaville vuosille (20 % vuonna 2027, 25 % vuonna 2028, 25 % vuonna 2029 ja 30 % vuonna 2030).
  • Uusia 526 miljoonan euron etuoikeutettuja vakuudellisia rahavelkakirjoja lasketaan liikkeeseen, jotta Intrum voi hankkia uusia vaihtovelkakirjoja alennuksella seuraavan 12 kuukauden aikana.
  • Muutettu RCF, jonka erääntymisaikaa pidennettiin tammikuusta 2026 kesäkuuhun 2028 ja kokonaisluottolimiittiä pienennettiin 1,8 miljardista eurosta 1,1 miljardiin euroon (noin 12,3 miljardia Ruotsin kruunua [SEK]).

Uudelleenjärjestelyn seurauksena Intrum on pidentänyt velkojensa erääntymisaikaa ja luonut likviditeettipuskurin tuleville vuosineljänneksille. Pidämme uusia rahavelkakirjoja velkaantumisneutraaleina, koska tuotot pidetään sulkutilillä ja niitä voidaan käyttää vain vaihtovelkakirjojen takaisinostoihin, ja kaikki 12 kuukauden jälkeen jäljellä oleva käteinen käytetään uusien rahavelkakirjojen lunastamiseen.

Uskomme, että Intrumin pääomarakenne pysyy haavoittuvaisena keskipitkällä aikavälillä ja rahoitusvipu pysyy korkeana pääomittamisen jälkeen. Arvioimme sen olevan 6,5x-7,0x, kun otetaan huomioon uudelleenjärjesteltyjen velkojen rajalliset alaskirjaukset, S&P Global Ratingsin oikaistun velka/EBITDA-mittarin mukaan, joka sisältää 50 % perintäpoistoista. Perusskenaariossamme uskomme, että yhtiö voi asteittain vähentää velkaantumistaan kohti 6,25x-6,50x:ää vuoden 2025 lopussa ja 5,50x-5,75x:ää vuoden 2026 lopussa. Mielestämme velkaantumisen vähentämisen tahti on epävarma ja riippuu johdon investoinneista uusiin salkkuihin, kustannussäästötoimenpiteiden onnistumisesta ja toimialaympäristöstä. Intrumin haasteena on toteuttaa strateginen suunnitelmansa, joka sisältää palveluliiketoiminnan tulojen kasvattamisen, sijoitustulojen laskun rajoittamisen ja kustannusten jatkuvan alentamisen, samalla kun velkaa vähennetään. Otamme myös huomioon, että Intrumilla on merkittävä uudelleenrahoitusriski vuonna 2027. Uudelleenrahoituksen kokonaismäärä riippuu Intrumin hallinnoimien alennettujen takaisinostojen onnistumisesta uusien rahavelkakirjojen tuotoilla, jotka myös erääntyvät vuonna 2027.

Sen taloudellisen profiilin parantaminen riippuu siitä, kuinka paljon Intrum on valmis investoimaan uusiin salkkuihin. Yhtiön nykyinen investointitaso – alle sen 2 miljardin SEK:n vuositavoitteen ja selvästi alle arvioitujen jäljellä olevien perintöjen (ERC) täydentämiseen tarvittavan tason – mahdollistaa Intrumin olevan kassavirtapositiivinen lyhyellä aikavälillä ja säätämään bruttovelkaansa edelleen, mutta se hidastaa tulevaa tulonmuodostusta. Arvioimme, että jos perintäsuorituskyky pysyy vakiona ja jos Intrum investoi 1,5 miljardia SEK:tä tänä vuonna ja 2 miljardia SEK:tä vuosittain sen jälkeen uusiin salkkuihin, sen ERC:t jatkavat laskuaan ennen vakiintumista noin neljän-viiden vuoden kuluttua. Johdon valinta jakaa käteistä investointien ja velan vähentämisen välillä on avainasemassa tulevilla vuosineljänneksillä, koska se vaikuttaa suoraan pidemmän aikavälin kannattavuuteen ja tulevaan uudelleenrahoitukseen. Tämä johtuu siitä, että se luo epävarmuutta keskipitkän ja pitkän aikavälin EBITDA:n suhteen, mikä lopulta vaikuttaa yhtiön velan hoitamiseen käytettävissä olevaan vapaaseen operatiiviseen kassavirtaan. Intrumin suunnitelmassa sijoitustulojen laskua kompensoivat korkeammat palveluliiketoiminnan tulot, jotka syntyvät orgaanisesta kasvusta, ja lisäpalveluliiketoiminnan tulot ilmoitetusta yhteissijoituskumppanuudesta Cerberuksen kanssa.

Kestävä pääomarakenne ja kassavirran kasvu riippuvat suotuisista toimialan olosuhteista ja Intrumin strategisen suunnitelman toteuttamisesta. Uskomme Intrumin edistyvän, mistä osoituksena ovat parantuneet operatiiviset tulokset ja konsernin kustannusten 20 %:n lasku vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä, mikä tukee palveluliiketoiminnan marginaaleja ja ylläpitää hyvää perintäsuorituskykyä. Intrum odottaa toteuttavansa kevyen taseen liiketoimintamallinsa ja parantavansa tehokkuuttaan saamalla takaisin vauhtia palveluliiketoiminnan orgaaniseen kasvuun, investoimalla vain korkean tuoton salkkuihin, rakentamalla Cerberus-kumppanuuden varaan ja nopeuttamalla automaatiotyökalujen käyttöönottoa. Kuitenkin, jotta Intrum voi ylläpitää tätä vauhtia, se edellyttää suotuisia markkinaolosuhteita ja strategisen suunnitelmansa kurinalaista toteuttamista, erityisesti velanperintäalan useiden uudelleenjärjestelyjen jälkeen ja useimpien kilpailijoiden kilpaillessa nyt samankaltaisista ongelmallisista salkuista.

Vakaat näkymät heijastavat yhtiön merkittävien velkaerääntymisten puuttumista seuraavan 12 kuukauden aikana. Otamme myös huomioon, että Intrum jatkaa kasvuvauhtiaan palveluliiketoiminnassaan ja keskittyy lisäämään investointejaan uusiin salkkuihin kohti 2 miljardin SEK:n tavoitettaan.

Voisimme laskea luokitusta, jos Intrum ei onnistu alentamaan rahoitusvipuaan, mikä lisäisi uudelleenrahoitusriskiä sen vuonna 2027 erääntyvien velkojen osalta.

Emme pidä luokituksen nostamista todennäköisenä seuraavan 12 kuukauden aikana, koska se edellyttäisi vuoden 2027 erääntyvien velkojen käsittelyä. Voisimme nostaa luokituksiamme keskipitkällä aikavälillä, jos johto onnistuu strategisessa muutoksessaan, mikä mahdollistaisi merkittävän velkaantumisen vähentämisen ja johtaisi kestävään pääomarakenteeseen.

12 tykkäystä
Intrum AB jatkaa vahvaa liiketulos- ja nettotuloskehitystä Q2 2025

Intrum AB (“Intrum” tai “konserni”), Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden tarjoaja, ilmoittaa tänään vahvasta kannattavuuden kasvusta, ja sen nettotulos oli vahvin sitten uuden strategian julkistamisen vuonna 2023 ja kolminkertainen edelliseen neljännekseen verrattuna. Konserni jatkoi muutosmatkaansa hyvällä edistymisellä Opheloksen käyttöönotossa toisella neljänneksellä.
Tärkeimmät konsolidoidut taloudelliset kohokohdat Q2 2025 (Q2 2024)

  • Liiketulos (EBIT) kasvoi 29 % 1 326 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 025), ja oikaistuna 33 % 1 386 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 041) jatkuvan kustannuskurin ansiosta
  • Liiketulosmarginaali (EBIT-marginaali) parani 32 %:iin (22)
  • Jatkuvien toimintojen kassavirta (Cash EBITDA) kasvoi 2 273 miljoonaan Ruotsin kruunuun (2 260)
  • Nettotulos kasvoi 324 miljoonaan Ruotsin kruunuun (-1 334) verrattuna 101 miljoonaan Ruotsin kruunuun Q1 2025
  • Liikevaihto laski 9 % 4 206 miljoonaan Ruotsin kruunuun (4 606), johtuen valuuttakurssivaikutuksista ja odotetusta laskusta tietyillä palvelumarkkinoilla ja sijoitussalkussa
  • Konsernin kustannukset laskivat 16 %; kustannus-tuottosuhde laski 6 %
  • Velkaantumisaste (leverage ratio) 4,8x Q2 2025, nousi Q1 2025:n 4,5x:stä, mikä heijastaa omaisuuden myyntituottojen odotettua poistumista

Andrés Rubio, Intrum AB:n toimitusjohtaja, kommentoi:

"Toisella neljänneksellä jatkoimme edistymistä kaikilla kolmella strategisella pilarillamme: operatiivisella erinomaisuudella, asiakaslähtöisyydellä ja siirtymisellä pääomakevyempään liiketoimintamalliin. Näemme edelleen kustannusten hallintatoimenpiteidemme tuloksia sekä muutoksemme varhaisia vaikutuksia. Nettotulos yli kolminkertaistui Q2 2025:ssä verrattuna Q1 2025:een, ja palvelumarginaalimme jatkavat kasvuaan. Ophelos alkaa skaalautua, ja Voice AI -agenttimme osoittaa suurta tehokkuutta, ja kumppanuutemme Cerberuksen kanssa saa jalansijaa useilla uusilla sopimuksilla eri puolilla Eurooppaa. Pääomarakenteen uudelleenjärjestelyn (recapitalisation) ollessa takanamme olemme siirtymässä uuteen lukuun ja olemme vahvemmassa asemassa toteuttamaan liiketoimintasuunnitelmamme."

Palvelut (Servicing):

  • Liikevaihto laski 7 %, mikä heijastaa negatiivista valuuttakurssivaikutusta (4 %) ja negatiivista orgaanista kasvuvauhtia pääasiassa kolmen markkinan vuoksi (3 %)
  • Liiketulos (EBIT) nousi 46 % neljänneksellä (35 % oikaistuna) ja oikaistu liiketulosmarginaali (EBIT-marginaali) nousi 24 %:iin (+7 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta)
  • 15 kuudestatoista ydinpalvelumarkkinasta on parantanut marginaalejaan, ja tämän trendin odotetaan jatkuvan kohti vuoden 2026 tavoitetta 25 % ja sen yli

Sijoitukset (Investing):

  • Sijoitustoiminnan tulos 106 % aktiivisesta ennusteesta ja 112 % alkuperäisestä ennusteesta
  • Liikevaihto 1 222 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 396) ja liiketuloksen (EBIT) kasvu 6 % 777 miljoonaan Ruotsin kruunuun (730), johtuen kustannusten hallinnasta ja korkeammasta osuudesta yhteisyrityksistä (JVs)
  • Tasearvo laski 23,2 miljardiin Ruotsin kruunuun (26,2 miljardiin), mikä heijastaa luonnollista liikevaihdon laskua uusien salkkujen kurinalaisen sijoitustahdin vuoksi
  • Uudet salkkusijoitukset 140 miljoonaa Ruotsin kruunua (425) sisäisellä korkokannalla (IRR) 19 % (18 %)
  • 17 uutta sopimusta tehty 8 markkinalla yhdessä Cerberuksen kanssa alusta alkaen

Uuden teknologian käyttöönotto:

  • Ophelos on nyt käytössä kahdeksalla markkinalla, Portugali ja Italia lisättiin neljänneksen aikana; laajentuminen jatkuu suunnitellusti
  • Merkittävä kuukausittaisten tapausten määrän kasvu noin 30 000:sta huhtikuussa yli 200 000:een kesäkuussa
  • Opheloksen odotetaan olevan käytössä markkinoilla, jotka kattavat lähes 60 prosenttia kaupallisesta toiminnasta vuoden loppuun mennessä, ja sillä odotetaan olevan merkittävä vaikutus tuloksiin vuonna 2026
  • Ääniagentti Olivian tehokkuus on samalla tasolla tai parempi kuin ihmisagenttien perinnässä

Pääomarakenteen uudelleenjärjestely (Recapitalisation):

  • Pääomarakenteen uudelleenjärjestely (recapitalisation) saatiin päätökseen 24. heinäkuuta, jolloin olemassa olevat joukkovelkakirjat vaihdettiin ja uutta omaa pääomaa laskettiin liikkeelle
  • Uusi pääomarakenne on käytössä, linjassa liiketoimintasuunnitelman ja strategian kanssa

Rubion kommentointia YouTubessa jo ennen Q2-puhelua:

25 tykkäystä

Nyt kun saneeraus alkaa olla maalissa ja business kulkee, niin näettekö kuinka todennäköisenä, että Intrum rahoittaisi lainojaan osakeanneilla? En tiedä onko sille jotain rajoitteita saneeraukseen liittyvien sopimusten puitteissa, mutta kai nekin joskus päättyvät?

Edit: puuttuva sana lisätty

2 tykkäystä

Ei ainakaan lähivuosina pitäisi olla riskiä. Mutta se on toki tärkein seurattava nyt seuraavat 2-3 vuotta, että velkataakka tippuu ja jatketaan kasvavan voiton tiellä. Sitten ollaan hyvissä neuvotteluasemissa.

Servicing liikevaihdon tippuminen oli raportin pehmein kohta (oliko se noin -2,5%), mutta muutoin hyvää tekemistä. Jos vähemmällä liikevaihdolla rahaa tulee sisään kuitenkin enemmän niin se on tärkeämpää. Pitää toki perehtyä vielä tarkemmin mitä puolivaloilla kuuntelin.

Nimenomaan “uusmyyntiin” Rubio tähdensi että velkasaneeraus on luultavasti vaikuttanut. Nyt kun se on ohi niin voi työhanskat laitella käsiin ja korjata homma.

5 tykkäystä