Jag tycker inte att det där lät särskilt kontroversiellt, men även om jag vet att du är väldigt mån om din offentliga image, så är det här faktiskt inte rätt format eller plats för att ta den här diskussionen. Du är Finlands näst mest beundrade investerare och du har en enorm mängd fans som vill lyssna på dina tankar. Uppenbarligen går investeringarna också utmärkt. Du borde inte ha något behov av att reagera på foruminlägg som om någon vore på väg att attackera dig med kniv. Jag är inte din fiende, jag är inte avundsjuk och önskar dig inte något ont, utan tvärtom framgång
Generellt kan man säga att ingen privatinvesterare borde sätta sina pengar i bolag där huvudägaren behandlar övriga aktieägare som den skit en av Gud övergiven gatuhund har klämt ur sig i ett gatuhörn. Med all respekt för mina medforumister, men i bolagstråden diskuteras kreditbetyg och fastighetsförsäljningar helt i onödan – vad spelar de för roll när er huvudägare utvattnar er med en rabatt på 56 procent mot substansvärdet? Om man vill ha den där utdelningen kan man säkert få den med mindre hjärnskador också. Det vore svårt att föreställa sig t.ex. @Mirko_Sampo_IR eller @Kristian_Tammela komma till forumet med oskyldig blick och berätta att Sampo och Huhtamäki nu finansierar sin utdelning direkt med småsparares tårar.
Det är också skrämmande att se hur exempelvis en analytiker från OP inte verkar ha något att säga i sin verktygslåda för en sådan här situation. Var är rekommendationen “undvik till varje pris” när man gör helt katastrofala drag för aktieägarna, helt i onödan? Ingen tvingar en att ge utdelning om man inte har råd. Nedan ett utdrag från OP:s analys citerat från @EskiMaisa:s inlägg, där man sorgligt nog ser analytikerns viktigaste punkter från nyheterna. Glömde analytikern något väsentligt?
Hur är läget nu grabbar med Reka? Topputdelning på kommande men resultatet dalar rejält och kursen lär följa efter. Ska man alltså köpa Reka nu i utdelningssyfte? När är ex-dagen ungefär förresten, hittar inte riktigt någon info.
Vi verkar tydligen börja nå botten på Helsingforsbörsen En intressant diskussionsöppning i den där psykologitråden ändå, och det ligger nog en del sanning i det här meddelandet jag citerade också.
Baserat på sentiment kan man förstås inte tajma vändpunkter/bottnar/någonting perfekt, om ens alls, men visst är det betydligt mer sannolikt att man får läsa sådana här inlägg just vid en tidpunkt då det har gått bra länge i USA och dåligt här under en lång tid.
För övrigt har diverse “gravdansare” (jag använder termen mycket löst) börjat dyka upp på forumet och Twitter på sistone gällande många andra saker än bara Helsingforsbörsen. Till exempel småbolag och värdeinvestering.
Japp! Det känns som att oavsett vad man nämner som är det minsta negativt, som till exempel ”oj vad molnigt det har varit i dag” eller ”vilken snuva jag har haft på sistone”, så kommenterar alltid någon att ”nu är botten nära i Helsingfors”.
Nice try, men till kännedom för de som slänger ur sig sådant så sågs de senaste OMXHGI-bottnarna i oktober på under 28 000 poäng, vilket innebär en uppgång på över 10 % sedan dess. Det är ju ändå något (mer än den genomsnittliga årsavkastningen). Likaså hade indexet inte gett någon vinst ens genom blankning under de senaste 12 månaderna, då vi bara har rört oss i sidled. Blankning kräver ju att priset sjunker för att det ska ge avkastning, och gärna mer än räntekostnaderna. Varför måste allt alltid gå upp, kan inte ett index ibland bara gå sidleds?
Jag tycker att det var ett bra och sentimentoberoende ämne som diskuterades i den där psykologitråden.