Yuval Noah Harari skrev i bogen Sapiens, at homo sapiens’ opstigning til toppen af fødekæden i høj grad skyldtes vores evne til at sladre. Så lad os give den i kaffestuen
. En stærk anbefaling til den bog.
Det “længere sigt” er vist et ret relativt begreb.
Jeg kan selvfølgelig ikke tale for andre med sikkerhed, men den generelle opfattelse i investeringsverdenen er vist, at to år ikke er lang tid.
Det bliver interessant at se porteføljerne om +10 år, og hvis vi også kunne få nogle bjørnemarkeder i perioden.
Det sidste år vil næppe gentage sig i vores levetid.
Det sidste årti har også været en sjælden fornøjelse på markederne.
P.S.
Jeg har ingen meninger (for/imod) Lepikkö.
Og hvis jeg skulle gætte, tror jeg, at hvis Titanernes Kamp fortsætter i +10 år, vinder Paasi.
Jeg kender nogle mennesker, der er interesseret i investering, men de fleste ved intet om “lepikot” (muligvis finsk slang for investeringer eller virksomheder) og den slags.
En berømt storm i et glas vand? Mister man sin sans for proportioner i sin egen Twitter-boble?
Ja, den Lepikkö vil i hvert fald dukke op i reklamer, hvis man handler bare en smule på Nordnet. Jeg hørte først om ham i en pengepodcast.
Salg af både er meget populært lige nu. Er der andre bådsælgere, som er børsnoteret? Nimbus Group AB er i hvert fald fra nabolandet. “4-takt. Kvæles ikke ved lave omdrejninger”
Hvor bliver Sampo-udbyttebetalingen af? Jeg antager, at mange allerede har fået pengene? I hvert fald ikke hos Nordnet endnu. Sievi-udbyttet kom fint, men er Sampo-udbyttebetalingerne tidsplanlagt på en eller anden måde, eller hvad er tricket?
https://twitter.com/FirstSquawk/status/1395356238347603969?s=20
dvs. en grim underpræstation i fremstillingssektoren, og derudover ser de løbende (continuous) arbejdsløshedsansøgninger (claims) ikke ud til at falde… BULLISH, fordi FED ikke let kan hæve renten med disse udsigter. Det er selvfølgelig kun én målestok blandt alt rodet.
Nej, selvfølgelig ikke. Betalingsdatoen for Sampo er først den 28. maj 2021. Undskyld forvirringen. Nogle skrev bare om geninvestering. Man kan tænke sådan mentalt, men ingen har endnu gjort det med de penge, de har fået udbetalt ![]()
Ja, Nasdaq ser stærk ud for første gang i lang tid. Hvis vi bryder igennem toppen den 17., så kan teknobullerne (tech bulls) have grønne dage i vente.
Redigering. og der kom den ![]()
Telefonen bippede med en Nordnet prisalarm: ..“9 SEK has been reached”, så jeg mærkede pulsen i brystet og tænkte “nu skyder Arocell op, hurtigt ind på foru… …aaa det var Chromogenics, der fortsætter med at falde…” Et par nanosekunder nåede jeg at være ret begejstret. ![]()
Man kan igen læse undren over, hvordan udbyttedippet sænkede Sampo mere, end udbyttet var. Udbyttet behøver jo slet ikke at have noget at gøre med sagen. Udbyttet (1,7 €) trak fra kursen, og når man tager det i betragtning, er dagens fald i øjeblikket 0,13 €, hvilket er helt normalt på en dag med stigning for vækstvirksomheder som denne. Det burde i hvert fald ikke være en grund til at købe. ![]()
Sulo Vilen i trafikken ![]()
Lo du? Ingen grund til at købe?
Jeg ser i hvert fald en moderat og relativt sikker værdistigning samt fremtidige udbytter…
Det var da noget af en tekst. Alle andre gør det forkert, og Leppikkö kan ikke engang investere, alle graferne er helt skæve…
Forummet vrimler med alle mulige eksperter på alle områder, og igen ved man andres sager bedre end folkene selv. Måske har ikke alle af os endnu lært at tage vare på vores egne sager? Er der vådt bag ørerne, og vigtigst af alt, hvorfor?
Min egen tilstedeværelse på forummet bygger på et ønske om at lære, søge perspektiver og lære af andres erfaringer. At kritisere andre er lige så dårlig opførsel på et onlineforum som ansigt til ansigt. Og det fremmer ikke forumets hovedformål, diskussion om investering.
Og ja, jeg købte Sampo i et dyk mod alle råd, vel vidende at det var et udbyttedyk, og endda på kredit. Altså totalt forkert. Jeg er sikkert nu på vej mod fortabelse. Jeg vil dog ikke fortælle hvorfor jeg gjorde det, I må frit tænke hvad som helst om det. Og jeg har hverken en Tesla, kryptoer eller endda tech-aktier, men kun (nå ja, bortset fra en norsk miljøteknologivirksomhed) kedelige værdimørkeblå i min portefølje. Men ved I hvad? Jeg er ekstremt tilfreds med situationen! Jeg hopper nærmest af glæde, når jeg ser det daglige 0,4% grønne tal ved siden af mine ejerandele.
Nå, spøg til side. Vi er mange forskellige mennesker her, og udgangspunkterne, midlerne eller målene er ikke de samme for alle, så kritik er temmelig dumt, det var vel mit hovedbudskab. Inderes er selvfølgelig kun tilfreds med den livlige diskussion, da det hjælper dem med at fremme deres forretning.
Fred.
Jeg tankede op i to omgange omkring 39,50 € for en måned siden. Jeg fik også udbytte for disse. Selvfølgelig, hvis man ikke havde nok af denne delikatesse i rygsækken endnu, er det stadig ikke svinsk dyrt i dag, men udbyttedyppet vækkede heller ikke store “hvor får jeg spillemønter fra, Sampo på tilbud?”-agtige følelser, men kursen er stort set den samme som i går minus udbytte, inden for normal udsving.
Ganske ofte bliver udbyttedips købt op i de følgende dage. Og her til morgen var der bedst et ekstra dip på 44 cent i forhold til udbyttet, selvom OMXHPI var i grønt.
Sampo er sandsynligvis en meget god investering. Det, der menes her, er, at der ikke er nogen grund til at købe i dagens “udbyttefald” (osinkodipissä), men at det er et normalt ubetydeligt fald på en dag med teknologiske stigninger.
Ja, det er nok rigtigt. Måske kunne man overveje, hvordan man formulerer det.
Mere godt nyt til krypto?
Selv en stor, finsk “mörökölli” (en, der brokker sig, er sur og ulykkelig) finder det rørende, når YLE-journalisten bruger ærlige og smukke hjemlige ord og vendinger, enten utilsigtet eller bevidst. Godt! Artiklerne indeholder sandsynligvis ikke noget nyt for de aktive på dette forum.
Der er “betydelig ekstase” på markedet
Opstigningseufori og fremmarch af nye investorer…