Inderes kaffestue (Del 2)

Fra februar:

Tesla meddelte i en SEC-indberetning mandag, at selskabet har købt bitcoin for 1,5 milliarder dollars.

Mon ikke positionen er vokset siden da i løbet af de seneste tre måneder.

2 Synes om

Jeg kan huske, at Teslas købskurs for Bitcoin var $34k. De har ikke købt mere siden, og de solgte en del på et tidspunkt i foråret til en højere kurs, måske 10-20% af positionen. Dette er fra hukommelsen, så der kan være unøjagtigheder.

3 Synes om

Er den portefølje beregnet til at blive beholdt på længere sigt, eller er den til handel?
Det ville forklare, hvis han forventer, at markedet vil stige i et stykke tid endnu, og så dumpe dem.

6 Synes om

Jeg har ikke en præcis erindring om scenariet, og jeg gider ikke tjekke det, men jeg blev irriteret første gang i år over Lepikøs Gamestop-sag. Han håndterede det ved at beskylde andre for hele affæren, selvom hans egen risikostyring svigtede. Og da det så endte med et episk squeeze, forsvarede han short-sælgere med, hvordan aktien “burde” være på sit fundamentale niveau, og hvordan køb skulle begrænses på Robinhood, da investorerne ikke forstår risikoanalyser. Og dette skete på samme tid, hvor en stor del af mem-investorerne havde sat nogle hundrede på det, og risikoen for aktierne var 100% tab, mens hans egne shorts ramte fejl, og så vidt jeg husker, tilføjede han endda flere under stigningen.

Undskyld for faktuelle fejl i sagens detaljer, da det efter nutidens standarder er en evighed siden, men hovedpointen, jeg husker, var primært at beskylde andre og mangle egen risikostyring. Jeg ved ikke, om der er noget lignende i luften nu.

Uanset hvad, så kan jeg godt lide manden, og en af de store grunde til, at jeg tjente mange penge sidste år, var, at jeg troede på Lepikø, da han sagde, at SP500 ville stige til nye ATH-niveauer i løbet af 2020, selvom vi var midt i det værste corona-fald. Jeg har bare en mavefornemmelse, at jeg har set flere dårlige beslutninger eller tilte end normalt, efter at han engang i slutningen af året lavede den traders club-episode, hvor han fortalte om et stort tab.

Men måske er det her bare som Seiska-bladet i investeringsverdenen, hvor man praler som den gule presse.

21 Synes om

GME var en fjollet sag.

• Det var tydeligt, at fundamentet ikke understøttede aktiekursen. Selv en helt uvidende WSB-bruger forstod dette.

• Kursen blev drevet af en spekuleret eller reel short squeeze. Sandsynligvis afhængigt af tidspunktet, først det ene, så det andet. Begge kan midlertidigt hæve kursen langt ud over, hvad fundamentet tilsiger, og du kan ikke vide, hvor længe det vil vare.

• Det er klart, at hvis aktiekursen er steget 20x fra et konservativt “fundamentalt niveau”, så er shorting “korrekt” ud fra et fundamentalt synspunkt. Men hvis prisen på shorting eksploderer, fordi der simpelthen ikke er aktier til rådighed for short-sælgere, er der en vanvittig (praktisk talt ubegrænset) tabsrisiko. Det er meget muligt, at din bagdel ikke kan holde ud at sidde på en shortposition længe nok til, at du kan sige, at du havde ret.

På dette tidspunkt løber professionelle tradere, der forstår risikostyring og virkelig forsøger at vride profit ud af at forstå markedets bevægelser, væk fra denne kaotiske situation så hurtigt som muligt, fordi kursen kan svinge 20%+ om dagen i begge retninger uden nogen grund.

Sammenlignet hermed kan en Tesla-long fra nuværende niveauer stadig retfærdiggøres, i det mindste som en kortere tidsramme swing-handel (uger, en til to måneder). Der er stadig risiko baseret på fundamentet. Aktierne er “billige” sammenlignet med hvad de engang er blevet betalt for, men stadig dyre sammenlignet med dagens forretning, og efter en lang “hot trip”, når vi “ruller” kraftigt nedad, vokser antallet af folk, hvis position er i minus, og selv et lille skub fra makrosiden eller en ændring i virksomhedens forretningssituation kan svinge kursen rigtig meget, når folk “manøvrerer”.

9 Synes om

Vi annoncerer også her den første Marimekko resultat live nogensinde af ingen ringere end hr. Kajaani :partying_face:

Nu (stadigvæk :wink:) kan selv ikke-ejere tage en kop kaffe og lytte med for at høre, om den finske modevækstvirksomhed leverer så stærke Q1-tal, at Petris kaffe ryger galt i halsen.

19 Synes om

I går forvildede jeg mig ind i WSB-hysteriet ud af kedsomhed. Det føltes virkelig fremmed og mærkeligt. På YouTube fandt jeg mange streamere, der nu hypede AMC-aktien. Og næsten alle brugte narrativet, hvor wsb (de gode) kæmper mod de onde (bl.a. hedgefondene).

Det forblev dog lidt uklart for mig, hvorfor mange har købt call-optioner i den pågældende aktie på Robinhood, og hvorfor kursen følges live af tusinder af mennesker via streams :grinning_face_with_smiling_eyes: underholdning, dopamin, gambling?

7 Synes om

I USA var aktiebevægelserne i går endelig meget begrænsede. Nasdaq sluttede praktisk talt i nul, og S&P og DJ faldt med under en halv procent. Europæiske børser virkede i går overdrevne i forhold til dette. Nogle gange er det svært at forstå de dage, hvor en finsk, svensk eller tysk børs er som en søvnig person, der står op med det forkerte ben om morgenen og surmuler hele dagen. Nå, heldigvis handler jeg ikke intradag.

Men der var knald på i krypto. Hundredtusindvis af konti gik vist i margin call. Man skulle tro, at et pludseligt, massivt behov for kontanter ville have skabt salgspres på aktier især i USA, men det lader til, at det modsatte skete der. Aktierne begyndte at være attraktive.

11 Synes om

Hvor kan man vædde på, at modelfolio vil tilføje Kamux før midsommer, hvis kursen forbliver på disse niveauer? :smiley:

3 Synes om

Kamux forhandler vistnok både…?

Det er godt. Smart er ved at få sådan nogle ture, at Gothenburg 2025-båden så vil blive købt fra Kamux.
win-win-win :sweat_smile:

26 Synes om

Værdi eller vækst? Lav vækstrisiko. Dette er godt at huske, når man investerer i “sikre havne” med lav vækst :slight_smile:

https://viisasraha.fi/N%C3%A4k%C3%B6kulma/Matalan-kasvun-riski

29 Synes om

Jeg ved, hvor meget jeg får i udbytte, og jeg er sikker på, at de også kommer til mig, så jeg brugte pengene på forhånd ved at “låne” dem fra de kontanter, jeg har i porteføljen.

2 Synes om

Jep, det var sarkasme.. :upside_down_face: Jeg tilføjede endda en smiley for at undgå at komme for langt væk fra emnet.. :grin:

2 Synes om

Vi må lige vende tilbage til Lepikkö. Jeg sætter selv stor pris på Lepikö’s overvejelser om markederne generelt, og ræsonnementerne i gamle interviews er guld værd. I princippet er grunden til, at man har lyst til at “roaste” manden her, simpelthen, at han især på det seneste ser ud til at handle i modstrid med sine egne principper.

Derudover synes jeg, at det er lidt uansvarligt i hans position, at han først ugentligt poster Twitter-opdateringer med raket-memes i et stigende marked, og så når hans egen portefølje tager et slag, så bliver han helt tavs. Han har selv sagt, at han ønsker at undervise tradere.

Generelt må jeg sige, at selvom jeg værdsætter mandens arbejde, så bør man i den position også kunne tåle kritik og lære af den. Han har åbenlyst markedsført sin egen bog i Trader’s Club – så der er tydeligvis en økonomisk interesse. Hvis Trader’s Club altså fungerer som reklame for hans egen produktion, så ønsker man som lytter at give feedback på aktiviteten, hvis man ser forbedringspotentiale.

6 Synes om

Jeg vil lige kommentere på dette, at det er en gratis e-bog, som Nordnet sandsynligvis har betalt ham et fast engangsbeløb for at skrive, så han tjener næppe penge, uanset hvor mange gange bogen bliver downloadet.

Jeg er enig i, at niveauet i Trader’s Club er faldet en smule de seneste måneder, da de har inkluderet overvågning af egne porteføljer og sådanne “fundamental”-cases som Tesla-afsnittet osv. De burde bare holde sig til markedsgennemgangen og graferne; det er kernen i det, jeg personligt ser programmet for.

18 Synes om

Var Sampos dip ikke helt i tråd med udbytteprocenten + 1% /dag fald, som man har set meget ofte på det seneste.

5 Synes om

Jeg er ikke sikker på, om dette synger om en aktie- eller kryptoboble? :sunglasses: :thinking: :face_with_monocle: Sangteksterne kan i det mindste delvist være aktuelle. :cowboy_hat_face:

Hvad angår Lepikko, hvis jeg kiggede korrekt på Shareville, er hans Titans’ Clash (Titaanien Taisto) portefølje oppe med omkring 95% over en 2-årig periode, mens Oksaharjus og Paasis porteføljer er oppe med lidt over 30%. De andres porteføljer ligger tæt på indekset, mens Lepikos portefølje er i en helt anden liga, så han har gjort noget rigtigt på længere sigt.

12 Synes om

Man kan selvfølgelig snakke om alt muligt i kaffestuen, men er disse “kendissers” investeringer virkelig så interessante, at man skal opdatere om dem hver eneste dag i ugevis? Det er, hvad det er, og tiden vil vise, hvem der har ret.

Undskyld, men jeg var bare nødt til at kommentere

7 Synes om

“Mængden af diskussioner kan du konkludere, at folk er interesserede i, kaffestue-snak.”

4 Synes om