Inderes kaffestue (Del 2)

Så længe egenkapitalen er i plus (dvs. der overhovedet er egenkapital), og udviklingen er ok, er stigninger og fald en normal del af livet :grinning_face: Min største daglige stigning var i omegnen af lidt over 100.000 euro, men jeg må indrømme, at jeg ikke ville kunne holde til et lignende dagligt fald uden at blive nervøs.

8 Synes om

Jeg lyttede til Inderes’ seneste video, hvor Toivo’s 31-årige CEO taler om ejendomsudvikling med 250 boliger og lang erfaring…

Skræmmende at lytte til. Begynder det at blive “Big Short”-tider?

9 Synes om

Det er værd at bemærke, at Toivo Group har flere Myllymäki’er (Asko i bestyrelsen og sønnerne (?) i ledelsen) i baggrunden, og rødderne fører bl.a. til Lehto. Baggrunden for de øvrige bestyrelsesmedlemmer er også Lehto, Titanium og Talenom. Det er trods alt ikke nogen Orava eller Huhtanen Capital, men der er trods alt noget erfaring bagved. :smiley:

6 Synes om

Jeg har ikke planer om at investere, da jeg ikke er så vild med disse ejendomsudviklingsfirmaer, men det, jeg lige skimtede i videoen, er, at denne unge CEO er virkelig overbevisende, kender sit firma og sine tal og er god til at præsentere (man får en god modsat sammenligning fra gårsdagens Netum CEO-interview) :+1:

19 Synes om

Av. Jeg fik en fornemmelse af, at de mest maler smukke billeder af huse, de muligvis har bygget, og fremhævede omsætning og resultat samt track record (2,5 års track record og nu med sigte på de næste 2,5 år).

Ejerne sælger heller ikke, så børsnoteringen er fuldstændig set fra et vækstperspektiv.

Ikke til at gå videre med.

Jeg ville mest være interesseret i at give afkald på alt på dette tidspunkt.

Jeg gør intet som sædvanligt.

5 Synes om

Den familie, der udtræder, kan så etablere Usko Group, så vil man finde Usko, Toivo og Lehto Group på børsen.

Bedre at holde sig væk fra disse.

12 Synes om

Hvorfor er det bedre at holde sig væk?

2 Synes om

Løb renter og inflation løbsk igen?

3 Synes om

Der er sandsynligvis også tale om en korrektion til sidste års uforståelige markedsstigning. Hvad angår inflationsdialogen, plejer børsen typisk at forudse fremtiden i god tid.

Senere i dag (sent i finsk tid) offentliggøres referatet fra det seneste FED-centralbankmøde i Amerika (Federal Reserve Board - Calendar → Wed 5/19 → FOMC Minutes).
Medierne vil sikkert hype, om der er noget at gribe fat i, men jeg kan ikke se hvorfor, da den daværende pressemeddelelse og Powells offentlige kommentarer virkede som klare holdninger. “Transitory inflation”

Bjørnemarkedet kan komme (eller lade være med at komme) uanset, nyhederne finder en grund bagefter :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 Synes om

Jeg tager i hvert fald hatten af for de salg. Det ville ikke have været logisk at synke i samme skib. Salgene meddeles alle, så enhver kan følge med, hvis de ønsker.

Jeg bemærkede en lille stikpille i retning af Lehto, da direktøren sagde, at det er bedst at holde sig til sit eget ekspertiseområde. :slight_smile:

4 Synes om

Moderat fald i dag. Teslas P/E ~ 186 og en gammel aktiepris på over 2750 $. Flere tilfældige virksomheder med en EV/S ~ 50-100 falder kun 2-3%. Mærkeligt. :thinking:

7 Synes om

Styrke og udholdenhed til alle kryptospekulanter!

Jeg ved, at mange nu kunne tænke sig at håne kryptobanden for overdreven risikotagning, men husk, at på den anden side af skærmen har en ung zoomer lige mistet en betydelig del af sine opsparinger!

64 Synes om

Nogle gange skal man betale for sin læring, og forhåbentlig vil dette kollaps drive vedkommende til mere stabile investeringsobjekter. Det bedste, der skete i min egen investeringskarriere, var coronafaldet, som tvang mig til at overveje sandhedsværdien af “stocks only go up” og min egen investeringshorisont.

30 Synes om

Samme her, normalt er det faldene, der har udviklet og skærpet min investeringsstil mest, så jeg undgår de dummeste fejl. Men et porteføljekollaps føles stadig ikke rart, og det er ikke stilfuldt at sparke til den, der allerede ligger ned. I hører dette fra en kammerat, der stikker til næsten alle i tråden og altid har ment, at den reelle værdi af krypto er tæt på nul :sweat_smile:

32 Synes om

Sikke en gammel mænds klub her. Køb faldet! Snart stiger det igen. Endnu et -50% og så åbner pengepungen :rocket:

36 Synes om

-4,42 % portefølje i dag.

Jeg må vel bare sidde på hænderne og købe mere.

5 Synes om

Denne rødme giver kun anledning til at prøve at købe bukser :heart:

8 Synes om

Nyeste trejder-klub afsnit er ude, tro på krattet-oraklet, små trejder-keruber.

24 Synes om

Slår indekset … borer godt under indekset ned ad bakke.

… åh hvad, det skulle være højere end indekset? :upside_down_face:

6 Synes om

Det er underligt, hvordan Lepikkö taler om vigtigheden af risikostyring og likviditetsstyring, og nu har hans Tesla-eventyr resulteret i et tab på 6-7 % for hele Shareville-porteføljen.

16 Synes om