Hvad er dette svar? ![]()
Her skal spørgsmålet stilles i tredjeperson, dvs. “hvilken vej ville han vise mig?” I begge tilfælde bliver du vist den forkerte vej, så du skal gå den modsatte retning.
Den sandhedssigende ved, at løgneren ville vise den forkerte vej, mens løgneren ved, at den sandhedssigende viser den rigtige vej, men som løgner taler han ikke selv sandt, og viser derfor den forkerte vej.
Hvilken retning kom du fra?
Disse eurolbeløb eller antal aktier har ingen betydning. Det er netop den procentvise andel, der er interessant.
At oplyse kun antallet af aktier virker mest som pral. Derfor er det i hvert fald helt unødvendigt at følge med, hvis nogen køber aktier for et stort beløb. Det er ikke nødvendigvis en risiko for vedkommende, selvom det ved første øjekast kan virke sådan.
Derfor kan jeg godt lide at følge købene af dem, hvis porteføljer kan ses på Shareville. Så ved man, med hvilken vægt noget reelt købes.
Her burde man vide både personens indkomst og porteføljens størrelse, for at kunne sige hvad der har betydning. Temmelig mange har opnået deres store portefølje som et resultat af en lang investeringskarriere, og kan stadig være middelindkomst. Hvis jeg netto tjener 30k om året med lønindkomst og laver en 200k investering, tager jeg en meget stor virksomhedsrisiko, selvom jeg ejer en millionportefølje. Hvis jeg derimod er nybegynder med tilsvarende indkomst og køber kun Revenio til min 5k portefølje, så er risikoen ret lille.
Der står en mand ved en korsvej, og du ved ikke, hvilken landsby manden er fra. Hvis du spørger, om du kommer fra løgnernes landsby, vil løgneren henvise dig til sandhedssigernes landsby; hvis du derimod står over for en sandhedssiger, så løser sagen sig selv.
Edit: Når du spørger, peger du med hånden mod den ene eller den anden landsby, så mon ikke den, der svarer, også peger..
Jeg anser ikke længere nettoindtægter for at være relevante, når jeg overvejer positionens størrelse på det tidspunkt. Risikoen påvirkes i høj grad af, hvor man investerer. 200.000 af en millionportefølje i Harvia er en helt anden sag end at satse på en hype penny stock (hypepeesaukseen). At fordele en million (eller faktisk næsten enhver størrelse) portefølje på 5-8 aktier er helt normalt. Uanset indtjeningen. Hvis det håbefulde hypefirma har samme vægt som de andre, så er risikoen allerede på plads…
Hvilken form for diversificering bruger folk her, når man har læst om frygtelige fald og stigninger i porteføljeværdier på ugentlig eller endda daglig basis.
Jeg har en diversificering på 50 %, hvilket betyder, at jeg i øjeblikket har aktier i 2 forskellige virksomheder i min portefølje. Min aktieandel er 100 %, og jeg sover helt fint om natten.
To porteføljer:
AOT 7 aktier, 1 indeksfond - AOT som langsigtet portefølje
OST 3 aktier - OST mere til swingtrading
Aktievægt 96%.
- 1-2 aktier/fonde
- 3-5 aktier/fonde
- 6-10 aktier/fonde
- 11-15 aktier/fonde
- 16-20 aktier/fonde
- 21-30 aktier/fonde
- 30-40 aktier/fonde
- over 40 aktier/fonde
Cirka 10 aktier, men vækst- og nordisk-orienteret. Indtil starten af maj holdt porteføljen presset, men i sidste uge blev næsten al YTD-indtjening over indekset slettet. Den største procentvise taber i porteføljen var Kahoot, med en stor margin til de andre aktier. Men jeg vil ikke sælge. Det er en sjov situation, hvor alle virksomhederne i porteføljen forbedrer deres fundamentale forhold næsten med accelererende hastighed, men aktiekurserne falder i forhold til indekset
. Jeg kunne måske opdatere porteføljetråden for at fordrive tiden.
PS. Er der nogen, der har erfaring med, hvor lang tid Nordnets “kreditansøgning” i gennemsnit tager at behandle?
Jeg tror, at der også er forskellige niveauer her. Hvis 5.000 af en portefølje på 20.000 går tabt i forhold til 25.000 af en portefølje på 100.000, tror jeg, at tabet på 25.000 svier mere, selvom det procentmæssigt er det samme. På den anden side er der forskelle i folks stresstærskel, så for nogen kan det være det samme.
Men generelt er jeg enig i din tanke; min oprindelige besked var delvist en humoristisk overdrivelse.
Det er ikke min forespørgsel. Jeg ønskede ikke en forespørgsel, jeg undrede mig bare over sagen. Jeg svarer normalt ikke på dem, og det gør jeg heller ikke nu.
Undskyld, jeg tænkte bare, at du ville få bedre svar med en lynafstemning. Jeg lader den dog stå synlig af interesse, og på den anden side håber jeg også, at 100 mennesker ikke begynder at skrive deres diversificering åbent i kaffestuen; dem findes der flere af under afsnittet “hvad har du i din portefølje”.
Øh? Du har stillet et spørgsmål, og du vil ikke have et svar på det? Hvad er det, jeg ikke forstår?
Jeg har ikke bedt om en meningsmåling, men undrede mig generelt over nogle store værdiforandringer.
Det er okay. Jeg spekulerede bare på det generelt. Men måske er det sådan, at man her nemmere fortæller om store ændringer. Ingen er interesseret, hvis man fortæller, at ens portefølje steg med f.eks. 0,2 % i dag og faldt med 1,7 % på en uge. Og det var ikke mine tal ![]()
Lad mig redigere igen. Jeg læste min oprindelige besked, og den er virkelig formuleret som et direkte spørgsmål. Undskyld og glem det hele. Hver person har den portefølje, de ønsker, og det rager ikke mig.
Og for at være retfærdig over for andre, så lad mig sige, at jeg har +10 virksomheder, og den er teknologitunge.
Første gang er den værste. I hvert fald for mig føltes 45->25 værre end 135->80, tallene er omtrent fra hukommelsen.
Ingen panik
Ja, store stigninger eller fald nævnes ofte af folk i bisætninger og hurtige kommentarer. På et tidspunkt var der en diskussion om, at når man læste tråden om “porteføljeafkast %”, kunne det samlede billede blive forvrænget, da der var mange store stigninger. Indimellem er der også kommet eksempler på store tab.