@Allin Tämä on juuri niitä hyviä uutisia joita tämä kansa tarvitsee! Onnea uuteen työhön!
Huomasin yllätyksekseni, että ansiosidonnainen onkin nykyään varsin ehdollinen. En tässä ketjussa ainakaan viimeaikoina huomannut olleen puhetta tästä, niin syytä huomioida, kun ainakin omassa tapauksessa tuolla kuitenkin suhteellisen pitkänä ja kohtuulliseen palkkatuloon perustuvana olisi jonkinlainen vaikutus.
Yhteiskunnan puolesta ymmärrän, ettei firettäjä ihan ole sellainen jolle ansiosidonnainen kuuluu, mutta toisaalta tässä kun töitä tehnyt 16 vuotiaasta tähän asti ja veroja on maksettu moninkertaisesti, niin mielestäni tämä etuus kuuluisi saada.
Pääomatulot ansiosidonnaiseen ei vaikuta käsittääkseni (ansiosidonnaisen jälkeiseen tukeen vaikuttaa), mutta mainittakoon ainakin, että nykyään itse irtisanoutuvalle ei ole ammattisuojaa (muuten 3kk) eli on haettava kaikkiin töihin ja esim. ellei osallistu tempputyöllistymiskursseille, niin menettää ansiosidonnaisen.
Enpä olisi maksanut kassamaksuja kaikkia näitä vuosikymmeniä jos olisin tiennyt tämän. Onkohan kukaan palstan firettäjä hyödyntänyt ansiosidonnaista vai onko ajatusmalli, että ansaittua etuutta ei ansaitse?
Mutta olisiko se firetystä jos kuitenkin on riippuvainen työttömyysturvasta? Oma ajatus työelämän jättämisestä on että tällaisen rahan pitäisi olla merkityksetön.
Työttömyysturvan lasken jopa lähelle sosiaaliturvaa. Kaikenlainen yhteiskunnan turvaverkkojen hyödyntäminen on malli mikä pitäisi yhteiskunnasta poistaa ja raha pitäisi pystyä suuntaamaa sitä oikeasti tarvitseville. Pitää muistaa että liittoon tai työttömyyskassaan maksaminen on vapaaehtoista vakuuttamista. En menisi leipäjonoonkaan jos vielä on rahaa mennä kauppaan.
Ei ole tarkoitus moraalipoliisina esiintyä tai ajatustasi yksinkertaisesti paheksua. Itse olen vähentänyt työtä, mutta en vielä syönyt kassaa. Silti näen itsellenikin moraalisena ongelmana tehdä yhteiskunnassa vähemmän vaikka työtehoa olisi enemmän jäljellä.
Sehän on kuin talon palovakuutus. En mä taloanikaan sen vuoksi polta että oon maksanut palovakuutusta xx vuotta.
Erinomainen salkkukatsausjakso @Tomi_Valkeajarvi ja @Verneri_Pulkkinen! Yksi asia kuitenkin jäi suuresti vaivaamaan: mitä miniatyyrejä olet nyt maalaillut, Verneri? ![]()
Kiitos, ja kiitos Tomille hyvistä kysymyksistä!
Tässä vähän Citadelin Lotr-figuureja tyhertänyt. ![]()
Onko täällä kohtalotovereita joita on alkanut tämä maailmanmeno pikku hiljaa nakertamaan silleen, että huomaa että usein suhteellisen alla päin kaikesta? Jotenkin koronasta lähtien kun tässä on tykitetty menemään ja koko ajan maailmalla jokin mullistus tapahtumassa niin kyllä täytyy sanoa, että ei ihan paras toiveikkuus tulevaisuuden suhteen ole vähään aikaan ollut. Samaan aikaan vihapuhe ja negatiivisuus itsessään kasvanut räjähdysmäisesti ja tätä vielä nykyiset sosiaalisen median lafkat jostain syystä haluavat nostaa esille. Tuntuu kyllä täysin absurdilta hommelilta.
Hep!
Someja poistettu ja se on helpottanut fiilistä. Uutisten lukemista vähennetty ja siirrytty pidempään mediaan. Omalla kohdalla the Economist tai jopa Wikipedia. Lisäksi paperinen paikallislehti.
Vaikka Voxturille lopulta kävikin huonosti, johon oli muitakin syitä, mm. korkotason nousu ja seinään loppunut asuntokauppa jenkeissä, kuin vaan “uskominen johdon lupauksiin” niin siinä nyt liikevaihdon kasvu oli ihan merkittävää muutama vuosi peräkkäin.. yritysostoilla juu, ja osakkeen liudentumisen osittaisella kustannuksella. Ei nyt mielellään kuitenkaan aina rinnastettaisi erilaisilla riskiprofiileilla olevia yhtiöitä samaan nippuun, tämä jos mikä on halpaa populismia..
kaikkea hyvää kaikille ja maailmanrauhaa lisäksi ![]()
Niin toki itse jotenkin ajattelen, että historian pitäisi jotain opettaa myös meille ja siitä opetuksesta pitäisi saada pysyvämpi olotila aikaiseksi. Eli tiedä sitten, että auttaako tuo historiaan vertaaminen asiaa vai pahentaako se sitä omaa ajatusta ![]()
@Niklas921 listasi tuossa jo hyviä ehdotuksia: some pois. Se vääristää kuvaa maailmasta todella paljon.
Käy Italiassa, Kreikassa tai Espanjassa. Katso ihmisiä, kun he käyvät kahvilla tai viinillä. Katso sinistä Välimerta.
Mieti sitä elämää, mikä on jatkunut vuosituhansia. Välillä Välimeri on ollut yhdistävä, välillä jakava tekijä. Mutta lupsakkaa on, ja viinit on hyviä. Oliivit myös.
Ei maailman murheet liikaa paina.
![]()
On huomattu. Mä olen käytännössä lopettanut perinteisen median lukemisen. Lähes yksinomaan klikkiotsikoita ja tuomionpäivän maalailua. The Economist on esim. hyvä, kun tulee yksi numero viikossa, niin ehtivät panostaa laatuun ja ihan jokaista risahdusta ei tarvitse yrittää uutisoida, kun eivät yritä kilpailla somen kanssa nopeudessa. Toki uutisia tulee sitä kautta luettua, että harvat Xitterissä seuraamani postaavat jotain, tai ryhmächätissä tulee joku linkki. Xitterissä saa laatua, jos jaksaa panostaa ja pistää ignoreen kaikki, jotka tuuttaavat poliittista sisältöä, mitään rage baittiin tai vastakkainasetteluun viittavaa, jne.
Olen huomannut merkittävän parannuksen elämänlaadussa ja tän huomaa tavallaan myös kaksijakoisesti, että jos nykyään erehtyy vaikka vapaalla lukemaan uutisia, niin niiden aiheuttama v-käyrän nousu on eksponentiaalista entiseen verrattuna, kun ei ole tottunut enää sietämään tuota.
Hei, tähän epätasaiseen sukupuoli-jakaumaan vaikuttaa kaupallisen alan naisvoittoisuus.
15 vuotta sitten Tradenomi-porukkamme (ammattikorkeassa) jakauma oli karkeasti 75%-25% naisten eduksi ja samaa jakauma- luokkaa se oli merkonomipuolellakin, mitä veljeltäni kuulin muutamaa vuotta myöhemmin.
Puttonen pohtii rikastumista Hesarissa. Alla oma yksinkertaistettu kaava:
-
Kuluta vähemmän kuin tienaat
-
Sijoita erotus tuottavasti
-
Uudelleensijoita saatu tuotto
Rahanteon kaava.
Poistin (lähes) kaikki somet ja Redditissä lähdin r/Suomesta. Uutisvirta toki on yhä aika negatiivista, mutta somejen poistaminen helpotti tilannetta huomattavasti. Olen lähinnä keskittynyt arkeen ja omiin harrastuksiin. En jaksa kantaa huolta maailman menosta enää ![]()
Oletteko muuten huomanneet että noihin perinteisiin medioihin luettava Hesarihan on luopunut klikkiotsikoista. Siitä tehtiin ihan toimituksen periaatepäätös (erittäin hyvä sellanen) ja se on jopa käytännössä toiminut ja pitänyt.
Iltapäivälehtiä lukiessa kun olen nähnyt kiinnostavan uutisen (ja sen klikkiotsikon) ja kun sen lähde on merkattu otsikkoon “HS”, niin olen tuota periaatepäätöstä kannattaakseni käynyt klikkaileen sen Hesarin jutun auki, enkä sitä iltapäivälehden klikkiotsikkoa. ![]()
@mskomu @samamies @Niklas921 Kiitokset vinkeistä. Vaikka nämä tosiaan on itselläkin hyvin tiedossa niin silti sitä on näiden sisältöjen parissa tullut roikuttua. Ilmeisesti oma pääkoppa ajattelee sen olevan varautumista tai jotain, jotta tietää missä mennään. Vaikka todellisuudessa vaikutusmahdollisuudet hyvin pienet. Näistä vinkeistä voimaantuneena, laittelin ne viimeisetkin somekanavat säppiin ja piilottelin sellaiset keskustelut jossa tietotulvaa myös tullut selailtua. Pidetään peukkuja, että tämä toimi nyt lähtölaukauksena todella todella pitkälle (ehkä jopa lopulliselle) some/klikkiotsikko/tietotulva -paastolle.
Jep, varmasti se on niin. Tuli vain itselleni yllätyksenä, kuinka iso tuo ero oli oman suppean otannan perusteella. Toisaalta luulisin, että noita perus kaupan kesäduuneja hakee tasaisemmin sekä miehet että naiset. Merkonomi koulutuksesta voi tietysti olla apua jatkoon pääsemisessä, mutta enemmän noissa taitaa vaikuttaa aiempi työkokemus ja se kuinka hyvin osaa rakentaa hakemuksen.
Itse lopetin aikanaan Twitterin käytön kokonaan, koska huomasin että olen järjestään aina pahalla tuulella kun kävin sitä selaamassa juuri mainitsemistasi syistä. Positiivinen vaikutus mielialaan oli ihan huomattava. En ole vieläkään tehnyt paluuta, vaikka duunin puolesta olisikin ihan fiksua siellä olla. ![]()