Meikäläinen 09.30 livenä KL talousaamussa höpöttämässä kiinteistörahastoista:
Minulla ei onneksi ole tätä ongelmaa, kun ei ole rahaa eikä ystäviä.
Ei ole helppoa johtajan elämä. Ensin valitetaan vuosikaudet miten ei pyritä kasvuun vaan jaellaan vaan osinkoja. Sitten kun lupaa pyrkiä kasvuun, ei ehdi muste kuivua lupaksen allekirjoitukseesa kun jo sanotaan: Ei tuosta mitään tule, ette osaa, älkää edes yrittäkö. Tulkaa pois kentältä, siellä on peli menossa…
![]()
On tietysti mahdollista, että jos tuuri osuu kohdalle niin yksittäinen yhtiösi saattaa jopa hyötyä kriisistä, mutta suurin osa yhtiöstä kyllä romahtaa kriiseissä markkinaa enemmän. Tämä johtuu jo ihan siitä, että yhtiöt ei tee pohjia läheskään samaan aikaan.
Nämä sinun esimerkkisi eivät oikein kuvaa todellista markkinatilannetta, ja luulen, että ajattelet asiaa väärällä tavalla. Jos mökki vuorenrinteellä vastaa yhtä osaketta, indeksi ei ole 1000 mökkiä samalla vuorenrinteellä, vaan kaikki mökit ympäri maailmaa.
Miinakenttä- ja järvenjääesimerkeissä pitäisi ajatella, että kävelijöitä on yhtä monta kuin reittejäkin, joista iso osa välttää miinat ja heikot jäät kokonaan.
Osakkeiden riski pitäisi nähdä näin, eikä niin, että idiosynkraattinen riski jotenkin korvaa systemaattisen riskin.
Jos vivuttamisen riskiä haluaisi pienentää osakepoiminnalla se kannattaisi tehdä sijoittamalla matalan beetan globaaleihin minimivolatiliteetti- tai defensiivisiin sektori-ETF:iin tai hajauttamalla muihin omaisuusluokkiin, eikä arvaamalla yksittäisiä osakkeita, jotka tuurilla välttyisivät markkinariskiltä.
Lähtökohtaisesti fiksu vivuttaminen yhtään korkeammalla vipukertoimella vaatisi, että vipukerroin pyritään pitämään vakiona euromääräisen vivun sijaan. Tämä tarkoittaa vivun pienentämistä laskeviin kursseihin ja sen kasvattamista nouseviin kursseihin, joka varmasti tuntuu monesta täysin nurinkuriselta. Tällä kuitenkin vältetään margin callit.
“On se hyvä, että joku kanava tekee vielä meille ikäihmisille ohjelmaa”, totesi aikanaan yli 80-vuotias perhetuttu katsellessaan iskelmäkonserttia vanhalta Suomi TV:lta. Remedylla selkeästi lähemmäs nelikymppiset valitsee biisit kun valinnat ovat olleet aina oman lapsuuteni tai teinivuosien alternative-hittejä (Prodigya, Cardigansia, Porcupine Treeta). ![]()

Elias ei taida sijoittaa First North -listan yhtiöihin…
Toisaalta eliniänodotteen venyttäminen lienee viimeinen toivo first northin buy and hold -sijoittajille päästä nimellishinnoissa kuiville.
SalkunRakentajan on kirjoitellut Latinalaisen Amerikan menosta ja näkymistä. ![]()
Citin Latinalaisen Amerikan pääekonomisti Ernesto Revilla on asettunut tuoreessa raportissaan nousun puolestapuhujaksi.
”Latinalainen Amerikka on valmis nousuun. Tarkemmin sanottuna edellytykset nopeammalle kasvulle ovat parhaat vuosikymmeniin, ja nyt on aika tarttua tilaisuuteen”, Revilla kirjoittaa.
Taustalla on hänen mukaansa usean myötätuulen yhtäaikainen puhallus: dollari on heikentynyt, raaka-aineiden hinnat pysyneet korkeina ja geopoliittinen tilanne kääntynyt alueen eduksi. Lisäksi useissa maissa vaalit ovat nostaneet valtaan yritysmyönteisiä ja uudistuksia ajavia johtajia.
Alaotsikot:
- Heikko dollari on tärkein yksittäinen tekijä
- Brasilia on alueen painavin panos
- Kolme rahastoa hallitsee eurooppalaista tarjontaa
- Korkojen nousu on suurin uhka
Pieni Youtube-dokumentti japanilaisen merilukion 17-vuotiaan opiskelijan elämästä. Siis julkinen lukio jossa opetetaan tavanomaisen opinto-ohjelman yhteydessä merenkulkua, merimoottorien kunnossapitoa, sukeltamista, kalastusta ym. Meren ystävänä arvostan!
Kesto 27 min.
Tappiot ei realisoidu jos ei koskaan myy. Ei tarvi myydä jos ei koskaan kuole.
Hyvä yhteisö! Minulla on ollut ilo ja kunnia olla mukana rakentamassa Inderesin sijoittajayhteisöä melkein 10 vuotta. Kaikki hyvä päättyy aikanaan. Ensi viikolla hyppään uusiin haasteisiin.
Inderes ja Inderesin yhteisö on ollut suuri osa minun elämääni viimeiset 10 vuotta. Kun aloitin Inderesillä 2016, talossa oli 13 työntekijää ja bisneksenä analyysi. Tänä päivänä Inderes on noin 130 työntekijän pörssiyhtiö, joka palvelee laajasti sijoittajia ja yhtiöitä analyysistä tapahtumiin, kuten yhtiökokouksiin. Olen ikuisesti kiitollinen riskisestä rekrystä alan ulkopuolelta (en kiitostekstissäni nosta esiin ketään yksittäistä henkilöä: voisin kiittää kymmeniä ja kymmeniä eri kollegoitani ja satoja foorumikeskustelijoita. Tämä viesti on kiitos kaikille), kun minun hoiviini annettiin Inderesin some aikoinaan. Käsittääkseni olen ollut kohtuullisen aikaansaava työntekijä ja osakas yhtiössä. Inderes on ollut antoisa oppimisympäristö. En olisi tässä pisteessä, missä olen nyt, ilman Inderesiä. Tämä on ollut minun finanssialan käytännön koulutus. Inderes on ollut loistava työpaikka loistavilla kollegoilla, missä työntekijöitä kohdellaan reilusti ja mahdollisuuksia annetaan osaamisen mukaan. Inderes on työpaikka, missä ei tarvitse miettiä mistä keskustelee kollegojen kanssa lounaalla. Osakkeista tottakai!
Haluan vielä erikseen kiittää yhteisötiimiäni. Meillä on hieno yhteisötiimi, missä ihmiset pääsevät toteuttamaan intohimoaan ja kehittymään esiintyjinä ja sijoittajina. Harvassa työssä pääsee suoraan pörssiyhtiön johdon pakeille haastelemaan. Tämä työ on ollut valtavan kehittävää johdon juttuja punnitessa.
Sijoittaminen on minulle intohimoinen harrastus. Minua on pitkään kiinnostanut salkunhoitajan työ, missä pääsisin tekemään työnä puhtaasti sitä, mikä minua eniten kiinnostaa. Eli sijoittamista. Nykyinen työni on jo melkein kuin harrastus, mutta halusin nostaa intohimoprosenttia entisestään. Tutustuin ensimmäisen kerran keväällä 2023 Omahassa Berkshire Hathawayn yhtiökokouksessa Aristoi Capital Managementin väkeen. Tänä vuonna pöydälle nousi idea uudesta rahastosta, joka keskittyisi sijoittamaan arvoa luoviin, kassavirtaa kannattavasti kasvuun sijoittaviin yhtiöihin. Kuten sarjayhdistelijöihin. Rahaston idea sopi minulle, kuin nenä päähän. Päädyimme yhteistyöhön ja aloitan ensi viikolla salkunhoitajana toimitusjohtaja Antti Bergholmin kanssa uudessa, Aristoi Arvonkasvattajat -rahastossa.
Samalla siirryn yhteisön rivijäseneksi. Aion jäädä foorumilla aktiiviseksi, mutta en lupaa mitään tiettyä aktiivisuuden tasoa. Minusta on hienoa keskustella eri alojen asiantuntijoiden ja erilaisten ihmisten kanssa. Siitä yleensä kaikki oppivat jotain uutta. Olen jo lupautunut muutamiin podeihin Inderesillä. Tilastoista näen ja lukuisista keskusteluista oikeassa elämässä tiedän, että Vernerin vartti -sarjalla on ollut vuosia laaja ja aktiivinen katsojakunta. Erikoiskiitos kaikille katsojille. Ilman teitä tätä sarjaa ei olisi ollut. Alla on linkki päätösjaksoon. Aion uudessakin työssä tehdä videoita aina välillä, kun aihetta on. Katsotaan kuitenkin ensin rauhassa, minkälaiseksi työrytmi asettuu. Uuden työn tärkein tehtävä on rahaston osakkaiden rahojen suojelu ja tuoton saaminen järkevällä riskillä. Minä mukaan lukien; aion sijoittaa roposiani uuteen rahastoon, jotta oma nahka on pelissä.
Viimeisen Vartin julkaisin tänään aamulla. Perjantaina minulla on viimeinen ROAST Mandatum vieraana. Ensi maanantaina aloitan työt Aristoilla.
Haluan kiittää vielä henkilökunnan riveistä yhteisöä kaikista vuosista. Toivottavasti saan jatkaa kanssanne hyviä keskusteluita jatkossakin!
Lukekaa analyysiä, tehkää hyviä osakepoimintoja ja myyntejäkin, jos hyviä myyntipaikkoja ilmenee.
Kiitos @Verneri_Pulkkinen ![]()
Olet ollut harvinaislaatuisen mielenkiintoinen kuunneltava. Onnea uusiin seikkailuihin.
Kiitos @Verneri_Pulkkinen ja onnea tulevaan!
Toivottavasti Inderes löytää uusia nousevia tähtiä tällekin saralle.
Ei ole kiva vastaanottaa suru-uutisia heti aamusta. Kiitos kaikista varteista vuosien varrella! Aloitin sijoittamisen 2021 ja näitä videoita olen katsonut siitä lähtien, hienoa sisältöä kaikin puolin. Onnea Vernerille uusiin työtehtäviin! Nimimerkkiä en aio vaihtaa ![]()
Et tu, Brute?
Kaikkea hyvää jatkoon!
ps. mikä minimi alkupääoma jolla rahastoon pääsee sisään? Entäs maksimi!
Nyt on pakko sanoa, että harvoin kolahtaa interwebsissä mikään, mutta nyt meinasi ihan herkistyä!
Hienoa, että jahtaat unelmiasi uuden työn merkeissä. Lienee sanomattakin selvää, että nyt jää Inderesille aika isot saappaat täytettäväksi. Toivottavasti kirjoittelu jatkuu, sillä tekstejäsi ja ajatuksia varmsti kaipaa moni! Itselleni olet aina ollut koko foorumin hengen ruumiillistuma ja näyttänyt sen tietotaidolla, huumorilla ja kyvyllä nauraa myös omille kommelluksillesi.
Kiitos Verneri!
Ensiksi, onnea ja menestystä kaikkeen tulevaan!
Toiseksi, henkilökohtaisesti harmittaa aivan hirveästi. Olet tehnyt sijoittamisesta entistäkin mielenkiintoisempaa kaikilla huomioilla ja kommenteilla (ja huumorilla) joita olet jakanut. Toivottavasti vielä PDX:n ketjussa törmätään! ![]()
Kiitos paljon!
Kiitos ja menestystä jatkoon!
Tuossa ylempänä on jo sanoitettu paremmin kuin mihin minä pystyn menetyksen suuruus.
Mutta… joutuuko tässä vanhoilla päivillään vielä harkitsemaan sijoittamista aktiiviseen rahastoon?? ![]()
Tää on kuin Teemu Selänteelle kiekkouran loppu. Kaj Kunnasta mukaillen;
Verneri, mäkin itken!
Paljon kiitoksia opettavaisista videoista ja kirjoituksista vuoden varrella. Inderes ja erityisesti sinä olitte suuressa roolissa, miksi lähdin poimimaan osakkeita.
Ja onnea uusiin haasteisiin! Jos teet rahastossa edes puoliksi niin hyvää työtä kuin Inderesillä, siitä tulee jättimenestys.