General

Yleiset -palstalla sana vapaa, mutta asiallisesti :wink:

3 Likes

Haluaisin antaa kaswamattoman parran pÀrinÀÀni tÀhÀn kohtaan ilmeisesti, koska en usko, ettÀ tÀÀllÀkÀÀn sana on kowinkaan wapaa, olkoonkinkin, ettÀ minut on pari kertaa liputettu helwettiin kommenttieni kera. Ainoastaan kahdesti, tosin.
Olen ize elĂ€nyt 70- luvulta lĂ€htien hyvin monikulttuurista maailmankuvaa noudattaen. Pakostakin. Olen kokenut mitĂ€ tarkoittaa Chilen “sotilasjuntta” tai minkĂ€laista on olla “venepakolainen”. Sanat “neekeri” tai “siwari” owat minulle arkipĂ€iwÀÀ olleet jo ennen nĂ€iden “swĂ€rkirosanojen” demonisoimista.
Tuntuu toisinaan, ettÀ wapaa ajattelu ja keskustelu on joutunut sellaiseen syynÀyxeen, jota ruokkiwat pelko takapuolessa elÀwÀt ja usein wailla elÀmÀnkazomusta olewat kommentoijat, joka johtaa sensuuriin ja sitÀ kautta sellaiseen yleiseen malliin, ettÀ meillÀ kellÀÀn ei ole kohta yxityisessÀ omistuxessa yhtÀÀn henkilökohtaista pörssiosaketta.
Huumori ja monikulttuurisuus owat kukista kauneimpia.
On mainittawa esimerkki, joka liittyy myös suuresti ihannoimani "Masse-SetÀÀn (SetÀ Isolla, seurakuntalaiset!).
PyytĂ€essĂ€ni Masse-SetÀÀ tietyn keskustelun piirissĂ€ “ojentamaan” seurakuntalaisia ei suinkaan tarkoita wĂ€kiwalloin alkamaan kouluampujaxi tai muutoin turpiin lyömÀÀn.
Jokainen voi omassa mielessÀÀn ajatella mitĂ€ “ojentaa” voisi tarkoittaa vaikkapa kaswatusmielessĂ€ ja ehkĂ€pĂ€ jopa business mielessĂ€.
Eli liputtajalle: “Ojenna izeĂ€si ja awarra maailmankuwaasi ja suomalaista upeaa kieltĂ€ ja monikulttuurista sanawarastoa”
Sensuurin jĂ€lleen iskiessĂ€ kopioin tĂ€mĂ€n wiestin ja Kauppalehden “Jompe” on ainakin saanut sĂ€hköpostiin tĂ€mĂ€n.
Rakkautta kaikille!

TiVin/Times of Indian aamun uutisen mukaan Cognizant luopuu SamlinkistÀ. MitÀhÀn tÀmÀ vaikuttaa sÀÀstöpankkien ICT-kustannustasoon ja palveluiden kehittÀmiseen?

Nyt tarvitsen fiksuja neuvoja.

Olen aika kyllÀstynyt työkuvaani tÀllÀ hetkellÀ. Porukka on tosi hyvÀ, työ on helppoa ja kukaan ei hengitÀ niskaan. Palkka ok. PÀÀllikkötason tehtÀvÀ ja työnantaja arvostaa minua. Toimin siis rakennustarvikealalla(lvi). En oikein pidÀ siitÀ miten hommat hoidetaan ja työkuvaa liittyy paljon juuritason hommia kuten siivoamista ja muita ei niin kiinnostavia tehtÀviÀ. Olen katsonut muita työpaikkoja ja kÀynyt haastatteluissa.

Ongelmana on se ettÀ opiskelen tai lÀhinnÀ kÀyn kursseja amk-tasolla. Jos vaihtaisin työpaikkaa niin se loppuu siihen. PidÀn myös työstÀni mutta tuntuu siltÀ ettÀ en saa siitÀ tarpeeks irti. Työkuvaan kukaan ei voi vaikuttaa koska ei ole muita hommia mitÀ pystyisin tehdÀ. Itse olen miettinyt ettÀ opiskelisin niin paljon kuin kerkeen nyt 2-3 vuotta ja mietin vasta sitten tulevaisuutta.

Olen ainakin varma siitÀ ettÀ jos jÀÀn haluan osan yrityksestÀ. TÀtÀ en jaksa tehdÀ loppuelÀmÀni koska olen ihan liian sitoutunut tÀhÀn työhön ja haluan yksinkertaisesti osan kakusta muuten lÀhden. Nyt mietin sitÀ onko fiksua odottaa, opiskella ja vasta sen jÀlkeen miettiÀ tÀtÀ uudestaan vai kannattaako rohkeasti vain etsiÀ jo nyt?

Miten tÀÀllÀ saa uuden ketjun tehtyÀ? Vai onko niin ettÀ uutena kÀyttÀjÀnÀ se on rajoitettu pois.

Piti vain kysellĂ€ ettĂ€ saako yksityishenkilö jostain palvelusta Suomessa ostaa US-T-BillejĂ€, vai ollaanko me tĂ€ssĂ€kin sijoitusasiassa takapajula? ÄkkiseltÀÀn en löytĂ€ny asiasta mitÀÀn foorumilta.

Jahas, NÀköjÀÀn tuo uusi ketju sitten ilmaantuikin. :blush:
eli eipÀ tÀssÀ mitÀÀn muutakuin kysymÀÀn T-billeistÀ.

YLE:

Copenhagen Stock Exchange is on fire

The Stock Exchange (BĂžrsen) in Copenhagen, Denmark, is on fire, EkstraBladet reports.

Located near Christiansborg Palace, the Stock Exchange building is partly over 400 years old. The building is famous for its Dutch Renaissance architecture and is culturally very significant.

Journalist Mads BrĂŒgger from the Frihedsbrevet media outlet shared a video from the scene on X. Based on the video, the Stock Exchange building, which is under scaffolding, appears to be engulfed in flames.

1 Like

There seem to be about 70,000 of us Finnish(?) Inderes followers. Unfortunately, the Finnish language is increasingly turning into English. Even with Sitowise CEO Heikki, the interview had to be in English. Unfortunately, I skipped that video as well. Am I in the minority, or is it that English suits other Inderesians just as well as Finnish?

Thank you!

I have a question: what do I need to do to earn the right to create new topics?

I tried to post and got an error message saying I don’t have the permissions.

Hello. Has anyone been in a situation where they need to calculate the acquisition cost of Cargotec, but where you’ve bought the shares in question in several parts before the demerger? I called the tax authorities, but they couldn’t help either. The bank isn’t interested in calculating this either. Could someone help out?

American index futures have live tracking on TradingView, e.g. (ticker: US500). Is there a similar one for European futures, as I haven’t found one?

Thanks.