Erään työkseen muuttoja tekevän mukaan yllättävän monessa paikassa kun muuttajat tulee paikalle, istuu rouva lattialla epätoivoissaan kun pakkaaminen laatikoihin on vielä pahasti kesken, laatikot loppuneet ja tavaraa puolet enemmän kuin oletus. Sitten kalliit miehet odottelee turhaan tumput suorina ja lasku kasvaa. Eli tuo on sellainen kriittinen kohta, että kaikki on pakattu kun muutto/kanto-porukka saapuu.
Nuorempana tein muuttajana töitä. Kaikista kamalampia kohteita oli juuri nämä missä asujat ja heidän kaverit tuli ”auttamaan”. Kaikessa meni tupla-aika.
Palkatkaa vaan se muuttofirma. Ne on ammattilaisia ja tekee sen saman keikan tuplasti nopeammin. Kaikki voittaa. Muuttamisessa on asujalla jo tarpeeksi stressiä muutenkin.
Ja ne Niemen tai muun vastaavan firman muuttolaatikot helpottaa ja nopeuttaa toimintaa erittäin, erittäin paljon vs muovipussit ja banaanilaatikot. Ja ne laatikot tulee olla kämpässä heti ekana ovella muuttajia vastassa kun menee kuorma-autoon ekana sisään, aina.
Onko foorumilla käytössä joku automaattinen kielenkäännös, kun englanti kääntyy suomeksi? Selaimessa ei ole sellaista päällä.
juu on käytössä. Tuolla ohjeet miten toimii. Ja höpönlöpönpöpönpöppöö(merkit)
Tulen ehdottomasti ottamaan muuttofirman avuksi seuraavalla kerralla, kun se on edessä, eli alle 10 vuoden sisällä. Ajatus siitä, että muutosta tekee itselleen stressittömän rahaa vastaan, on jo ajatuksena oikein miellyttävä. Ylipäätäänkään en enää edes keksi, ketä kehtaisin jatkossa vaivata muuttotalkoilla, enkä halua vaivata ketää lähipiirissäni vain siksi, että päätän vaihtaa asuntoa, mitään tupareitakaan kun en ikinä järjestä.
Ennen tulevaa muuttoa ja vanhuuspäiviä pitäisi aloittaa jo kuolinsiivous ennakkoon, erityisesti kellaritilan haluan mahdollisimman tyhjäksi. Mitä ihmettä minä teen tavaroilla, joita omistanut lapsena ja teininä? Se, että niihin on tunnearvo olemassa, ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi heittää kierrätykseen. Ottaa sitten vaikkapa valokuvan muistoksi, sitten on aika luopua. Olenkin jo äidilleni sanonut, että hän saa tulla kellarin turhakkeet heittämään jätesäkkiin minun katsellessa vieressä, kun en niitä osaa itsekään pois heittää. ![]()
Haluan vähentää tavaran määrää, mitä lähemmäksi krematorion uunia lähestyn. Saanut ihan tarpeeksi nähdä sivusta, miten paljon sitä turhanpäivästä romua voikaan ihmisillä nurkkiin kertyä, joten haluan tehdä tässä toisin jo ajoissa. Onhan se kivempaa sitten muuttaakin, kun koko omaisuus mahtuu vaikkapa yhden tilavan pakettiauton kyytiin ja elämän loppupäässäkin vähempi on parempi.
Juuri näin. Monissa muutoissa olen ollut ja sitä kautta oppinut. Pitsat ja kaljat jäi mainitsematta koska ne ovat itsestäänselvyys lopuksi. Hyviä lisäyksiä ja näkökulmia.
Oikeat muuttolaatikot ja vuokrapaku auttavat kyllä. En tiedä mitä firman käyttäminen maksaisi nykyään, mutta harkitsen sitä ehdottomasti, jos vielä joudun muuttamaan.
Eli jos kieleni on suomi, mutta teen postauksen jossa lainattu lause englantia, kääntää se sitten sen minulle suomeksi? Eihän siinä nyt ole mitään järkeä.
Todetaan nyt näihin muuttoihin, kun tuli pari kuukautta sitten siireltyä tavaraa, että silloin jos olet muuttamassa yksin ja tavaran määrä on kohtalainen, kestokassit vievät pahvilaatikot 6-0. Laatikon joudut laskemaan käsistä maahan jokaisen oven kohdalla (kerrostalossa alaovi, hissi sisään mentäessä ja oma ovesi), hidasta ja alkoi tuntumaan selässä parin päivän jälkeen. Verrattuna kestokasseihin saat kasattua niitä molemmille olkapäille, eikä mitään tarvitse laskea käsistä maahan päästäksesi ovesta sisään.
Itse muutin loppuvuodesta ja otin palvelun, johon kuului kevyt kuorma-auto ja kuski, joka auttoi kantamisessa (hoiti pitkälti pakkaamisen). Aikaa oltiin varattu molempiin päihin 30min eli sai melko ripeästi kantaa tavarat, mutta hyvin kerkesi. Hintaa reilut 200 euroa. Erityisesti helpotti se ettei tarvinnut ajaa isolla ajoneuvolla Helsingin kantakapungissa.
Itse myös pyrin pitämään varastot tyhjinä. Jos kysyn jonkin tavaran kohdalla “tarvitsenko tätä vielä” laitan sen kiertoon.
Ylimääräinen materia muuttuu jossain vaiheessa stressitekijäksi (Tilasyöppö, myytkö? kierrätätkö? vai vietkö kaatopaikalle?).
Ärsyyntyminen ylimääräiseen roinaan ohjaa myös kulutustani. Varmistan itseltäni onko tämä osto oikeasti tarpeellinen.
Vihaan muuttoa. Ostin nykyisen talon -07 ja päätin etten muuta enään kuin pakon edessä. Eli kun iän tuomat ongelmat tulevat niin pahoiksi, että joudun siirtymään maalta lähemmäs palveluja.
Appiukko on hamstraaja(pula ajan kasvatti) ja puhutaan useasta varastoista(yrittäjä). Perhe nyt jo stressaa mitä niille pitää tehdä kun hänestä aika jättää.
@Cezeta käytä palveluja jos mahdollista, tässä rahan tuoma helpotuksella on iso vaikutus. Samalla on erittäin hyvä tehdä inventaario ja heittää kaikki ylimäärääinen raakasti menemään.
Jos talkoot onnistuu niin sekin ehdottomasti. Hyvässä porukassa siitä voi tulla ihan miellyttävääkin.
Oon varmaan erilainen kuin muut, mutta ollaan tehty kaikki muuttomme (onko niitä nyt kuusi viim. 15 vuoteen) vaimon kanssa kahdestaan. Ei ole kukaan jaloissa pyörimässä, painavat tavarat kantaa itse ja vaimo keventää sen mitä pystyy. Nopeaa ja halpaa. Avioeroakaan ei olla vielä harkittu. ![]()
Tuntuis tosi oudolta maksaa jollekkin, että tekee ton päivän työn mun puolesta ja repii hirveät rahat siitä.
Toki vaimo on 160cm ja 50kg lihaskimppu, että eikö tuo pienestä trukista mene. ![]()
Itsekin olen kaikki muutot tehnyt tähän mennessä ja nyt onneksi perheestä sekä lähisuvusta löytyy nuoria riuskoja poikia, jotka kyllä hoitavat homman pizzapalkalla. Eniten stressaa ulkovarasto, joka on lattiasta kattoon täynnä tavaraa, jota on vaan tuupattu sinne viimeisen 20 vuoden aikana. En tiedä kuka sen jaksaisi käydä läpi.
Turhanpäiväisyyksien ostaminen on vähentynyt olemattomaksi ja tilalle on tullut raivokkaat osakeostot, oikein maukas vaihtokauppa.
Kysyn itsekin usein itseltäni useammin kuin kolme kertaa, tarvitsenko todella jotain ja saatan miettiä ostopäätöstäkin viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia, riippuen tuotteen hintatasosta ja akuutista tarpeesta. Sitten kun asunnon pinta-alakin on aikoinaan taktikoitu 37 neliöön asumiskulujen minimoimiseksi, niin mitään ylimääräistä ei senkään takia tule ostettua, kun ei se mihinkään edes mahtuisi. Muutan tästä kompaktista kaksiosta kyllä suurempaan 45-55 neliön kaksioon seuraavaksi, mutta tavaramäärä saa jatkaa silti laskuaan.
Muutto-oluet. ![]()
Muistan erään muuton yhteydessä aikoinaan kämppisten kanssa, että kun heräsin seuraavana aamuna asunnosta en edes muistanut että olimme muuttaneet. Kummastelin muuttunutta huonetta, mutta siellä oli silti minun tavarat.
Olen paperikäsi.
![]()
![]()
e: Kirjoitin kauniisti tarkoituksella saksaksi, niin foorumin tekoäly käänsi automaattisesti Suomeksi. Pöljä toiminto! ![]()
Salzgitterista oli tehty ostotarjous 2024 syksyllä jollain 18-19 euron hinnalla, mutta se ei ottanut tuulta alleen. Siksi mietin, että niillä hinnoin ostaminen voisi olla hauska syklinen vedonlyönti talouden puolesta. Mutta, tämä jäi todellakin teorian tasolle osakkeen käydessä lyhyesti noilla nurkilla.
Nyt se on 50 euroa. ![]()
Tässä lienee se isoin syy useimmille tilata muuttofirma: en usko, että useimmilla ihmisillä on kuorma-auton ajamiseen oikeuttava C-kortti tai parempi. Parin tusinan muuton kokemuksella tiedän, että muuten homma hoituisi itse, mutta pakettiautot ovat vaan auttamattomasti liian pieniä kohtuullisen tavaramääränkin kanssa.
Ei se ihan halpaa ole, varmaan noin yhden kuukauden vuokran saa kokemukseni mukaan varata muutaman tunnin työhön, ainakin jos käyttää Niemeä yms. ammattimaisia firmoja.
Useat ymmärtänevät tuon huumorina, mutta jos joku ei niin en ole todellisuudessa kirjoittanut tuollaista enkä varsinkaan mennyt tekemään tuollaista.
Olen oikein tyytyväinen mörnijöihini.