Inderesin kahvihuone (Osa 11)

Itse epäilen että melko nopeasti Musk ilmoittaa kun saa IPOn kautta rahoituksen että SpaceX ostaa Teslan. Tesla tarvitsee muutosta, ja sitä että talousluvut voi upottaa johonkin. Onko tämä nyt kolmas tai neljäs vuosi kun nettotulot on laskussa, Kiina tulee voimakkaasti halvemmalla rakenteella sähköautomarkkinoille ja autoteollisuus on pääomavaltaista. Ehkäpä tulevaisuudessa on X, SpaceX ja TesukkaX. En yllättyisi - Muskin olisi helppo perustella kaikella tekoälysynergialla ja maailman mahtavimmasta yhtiöstä jota ampuu asteroidit taivaalta, hallitsee energiateollisuuden ja aikalailla koko maailman. Siis puheissa.

39 tykkäystä

Foorumin bitcoin sentimentti on taas niin huono, että pitääkin ostaa ensi palkasta lisää. Siinä häviää todennäköisesti vähemmän kuin kusetusmarkkina suomipienyhtiöissä. Toisessa ei ole kassavirtaa, mutta silloin ei myöskään negatiivinen kassavirta ole mahdollinen.

Bitcoin tulee nousemaan taas joskus, mutta en tiedä milloin. Sitä pitää ostaa niin kuin kultaa eli silloin kun se on halpaa. Uskon asioitahan kumpikin on.

12 tykkäystä

Hyvää keskustelua aiheesta tässä ketjussa ja paljon oivalluksia minulle, kiitos kaikille asiaan osallistuneille.

Yhden näkökulman nostaisin vielä tähän, onko homman juju sittenkin enemmän se, että mihin ja miten vapaasti yhtiö voi investoida voittovaransa ja/tai mitä se jakaa omistajilleen. Eli jos voittovarat voidaan sijoittaa tarpeeksi korkealla pääoman tuotolla takaisin bisnekseen niin yhtiö voi kasvaa todella kannattavasti. Pääomakeveys tai -raskaus ei olisi se olennaisin pointti vaan investointien vapausaste.

No, tämä on tällaista ajatuksenvirtaa mutta sopinee tänne kahvihuoneen puolelle. Piensijoittajalla voittovarojen uudelleensijoittaminen ei ole niin iso ongelma (kun osingot voi sijoittaa takaisin omistamaansa yhtiöön, eli kasvattaa omistusosuuttaan yhtiössä, toisin kuin suurimmat omistajat, joille tämä on paljon vaikeampaa).

6 tykkäystä

Liippaa läheltä omaa alaa mutta jalostusaste on niin kaukana taaempana, ettei sitten kuitenkaan kovin läheltä.

Todella pääomavaltainen ala, voisin sanoa että pääoman tarve toimii vallihautana. Puisia sähköpylväitä tekee Suomessa muutama kioski.

Pylväät ovat lähes valmiit luonnosta suoraan, tarvitaan vain yksinkertainen pylvässorvi, nopea työstö ja pylväs on valmis. Ongelmana on että se pitää kuivattaa tämän jälkeen, ja käytännössä siihen menee vuosi. Pääoma on siis kuivatuskentällä kiinni ja sitä on siellä kiinni melko paljon.

Jostain syystä esim. Versowood on edelleen pitänyt pylväsasemansa pystyssä, vaikka tekevät huomattavasti korkeammalle jalostettuja tuotteita. Taitaa pääomavaltaisuudestaan huolimatta olla melko kannattavaa puuhaa.

14 tykkäystä

Tämä on ainakin omassa sijoitustoiminnassa varsin kiinnostava yhdistelmä. Kypsät ja rajallisen kokoiset markkinat, jossa tarvitaan reippaasti pääomaa mutta jossa tuotot ovat silti järkeviä = hyvä todennäköisyys sille, ettei kukaan tule disruptoimaan tuottoja pois. Kuka nyt haluaisi investoida suuret pääomat kapasiteettiin, kilpailla verisesti vakiintuneiden pelureiden kanssa, kun lopputuloksena oleva hyöty valuisi merkittäviltä osin asiakkaille?

Ideaalitilanteessa markkinaa voidaan vielä konsolidoida, mutta tämä ei tietenkään aina ole mahdollista (tuollaista liiketoimintaa kun ei juuri haluta myydä). Omasta salkusta tulee mieleen heti AerCap ja Linamar, kaksi hyvin pääomaraskasta firmaa melko kypsillä aloilla, kumpikin on/ollut jonkinasteinen konsolidoija ja kummankin ROE:t ovat olleet oikeinkin järkevillä tasoilla 10 ja 20 prosentin välissä pidemmällä aikavälillä. Kummankin kohdalla näen, että uudella kilpailijalla olisi joko vaikeaa ja järjetöntä (Linamar) tai mahdotonta ja melko järjetöntä (AerCap) käyttää rahansa alalletuloon.

10 tykkäystä

Oon leikkauksia ja korkojen nousua veikannu muutama vuosi sitten. Nyt toivon, että molemmat on jo tapahtunu.

Toisaalta se minun upm ennuste huutaa sitä, että korot nousee vielä😳

Kehitys kehittyy, mutta rajansa silläkin on kuin halvalla kaikkea nyt yhä edelleen saa kaupoista. Ei mitään järkeä kuin vähällä työllä saa ostettua mitä tahansa mistä tahansa kaupasta kun olet syntynyt Suomi oy ab. Suorittava porras on varmasti huomattavasti huonommassa osassa, en tiiä.

Mutta ollaan kiitollisia ja toivotaan parasta myös jatkossa.

2 tykkäystä

Minulla on tapana, että ostanpa mitä tahansa yritän ymmärtää sen valmistukseen käytetyt työpanokset ja kustannukset. Siksi tuo yllä oleva.

2 tykkäystä

IonQ, Inc. is an American quantum computing hardware and software company headquartered in College Park, Maryland. The company develops general-purpose trapped ion quantum computers and accompanying software to generate, optimize, and execute quantum circuits.

math-lady

41 tykkäystä

Vähän sama kun verrataan kuinka paljon on rakennuskustannukset nousseet suhteessa tulotasoon. Muutamassa vuosikymmenessä minun mutulla niin paljon, ettei aiemin sillä osaa joka teki monilapsiselle perheelleen talon ja kesämökin perus duuranarina ole enää näistä mahdollista kuin osaan. Veikkaan ettei ainakaan halvimman tuontitavaran osto halpene.

2 tykkäystä

Lottoa tämä. Kuten teknoista muutama päivä sitten sanoin. Lottokansaa ja niin minäkin.

Tykkäisin kalastelijoista ennemmin.

1 tykkäys

..kunhan pitää näppinsä irti bändistä Symphony X niin antaa palaa.
King’s X, Planet X tai Racer X ei taida enää olla aktiivisia, että niiden brändit/bändit voisi saada halvalla portfolion jatkeeksi :thinking:

2 tykkäystä

Isä muistaa aina mainita että -60 -70 lukujen aikaan kun hakkasi muutaman hehtaarin metsää niin sai omakotitalon rakennetettua. Oma mummola oli nimeomaan näin rahoitettu. Nykyään samanmoisesta puun myynnistä jää rahat kuin pihasaunaan ja paskahuussiin. :grinning_face_with_smiling_eyes:

27 tykkäystä

Vaikka kehitys on kehittynyt metsäteollisuudessa, niin lopputulos on tämä.

3 tykkäystä

Pakkomielteen tasolle mennyt ekstrovertti “harrastus” jatkuu nyt norjalaisosakkeiden tägäyksillä. Maa kerrallaan…

2 tykkäystä

Henri Huovinen on kirjoitellut mm. osakkeiden määrästä Wall Streetillä :slight_smile:

Yhdysvaltain osakemarkkinoilla on käynnissä harvinainen rakenteellinen käänne. Yli kahden vuosikymmenen ajan markkinoilla liikkuvien osakkeiden määrä on supistunut, kun yhtiöiden omien osakkeiden takaisinostot ja pörssistä poistumiset ovat ylittäneet uusien osakkeiden liikkeeseenlaskut.

Nyt suunta on muuttumassa. Investointipankki Goldman Sachsin arvion mukaan osakkeiden nettotarjonta, eli uusien osakkeiden liikkeeseenlaskut vähennettynä takaisinostoilla ja pörssistä poistumisilla, jää Yhdysvalloissa tänä vuonna lähes nollaan.

Goldmanin ennusteen mukaan tarjonta kasvaa ensi vuonna edelleen ja voi kääntyä nettomääräisesti jopa positiiviseksi. Silloin raukeavat tämän vuoden listautumisten myyntirajoitukset, jotka estävät perustajia ja varhaisia sijoittajia myymästä osakkeitaan tyypillisesti puolen vuoden ajan listautumisesta.

EDIT:

Laitetaas heti perään Henri Huovisen toinen kirjoitus joka sopii jatkoksi :slight_smile:

Omien osakkeiden ostot ovat tukeneet merkittävästi Yhdysvaltain osakemarkkinaa finanssikriisin jälkeen. Arvosijoittaja Christopher Bloomstranin hajotelmassa osakemäärän nettosupistuminen kontribuoi S&P 500 -indeksin kokonaistuottoon 0,7 prosenttiyksikköä vuodessa vuosina 2011–2021, ja viidellä megacap-teknoyhtiöllä peräti 2,6 prosenttiyksikköä.

Sijoittajan kannalta olennainen kysymys kuuluu, mitä tällaisesta käänteestä on lupa odottaa. Aiheesta on olemassa puolen vuosisadan tutkimuskirjallisuus, ja sen viesti on kiinnostavan kaksijakoinen.

2 tykkäystä

Minä 8.1.2021

Olen ostanut LeadDeskiä keskihinnan olles noin 10 euroa ja myynyt kolmanneksen keskihinnal noin 33. LD on noussut ehkä turhankin ripeästi, mutta olen ajatellut, että lähivuosina nähdään todellinen potentiaali ja toisaalta sekä toisaalta; tulevaisuutta on nyt kyllä aika hyvin hinnoiteltu sisään.

Haluan sanoa, että olen ollut IPO:sta asti mukana, niin tunnetta on ehkä vähän mukana. Joidenkin strategiaan saattaa erityisen hyviä sopia myyminen ja ymmärrän sen hyvin, että joku myy ja palaan myöhemmin mahdollisen dipin jälkeen mukaan matkaan.

LD on siitä hassu, että olen useimmiten vasta vähän viiveellä olen tajunnut, miksi hinta on noussut. Luulen, että nyt hinnassa on vähän “robinhoodia” sekä tosi paljon tulevaisuuden odotuksia. :blush:

Mikään ei ole muuttunut tai ei ainakaan Alokas, yhtä viiltävää analyysia teen nykyisinkin.

16 tykkäystä

Mikähän herra tämäkin on ja mikä on tämä Tempus Ai? Teräsmies toisaalla (ks ketju ostoista ja myynneistä) iski kiinni tähän ainutlaatuista dataa hallitsevaan tapaukseen, yrityksellä näyttäisi nimittäin olevan pääsy USA:n terveysdataan ja tätä dataa mallintamalla on sitten mahdollisuudet vaikka mihin. Vastuu kuuntelijalla, en tunne herraa lainkaan. Youtuben algot syöttivät tämän minulle…

Ja taas meni Hormuzinsalmi kuulemma kiinni. Elämme Looney Tunes -todellisuudessa:

image

42 tykkäystä

Baillie Giffordin sijoitusasiantuntija Fraser Thomson on kirjoitellut tekoälyn vaikutuksista. :slight_smile:

Murros voi olla erittäin hyödyllinen asia, kun se tekee aiemmin vaikeista tehtävistä helppoja ja siirtää painopistettä niukkuudesta runsauteen. Tämä on teknologisten vallankumousten tunnusmerkki. Tämä näkökulma kertoo myös paljon siitä, mitä osakemarkkinoilla tapahtuu. Toisinaan se kertoo siitä, mitä markkinoilta jää huomaamatta.

Alaotsikot:

1. Muisti
  2. Laskentateho
  3. Datakeskukset
  4. Ohjelmistojen niukkuuden loppu?
  5. Tekoälymurroksen muoto
3 tykkäystä

On kyllä hölmöä (tai mestarillista) miten Trumpin viideskymmenesseitsemässadastuhannesmiljoonanneljännes twiitti saa öljynhinnan tippumaan. Rauha Lähi-Idässä on taas todella lähellä viikonloppua kohden.

This time is different.

Edit:

Erittäin yllättävä Iranin vastaus.

19 tykkäystä