Alla oleva tviittikin kait tämän todistaa, että useimmat aktiivisesti hoidetut rahastot jäävät pitkällä aikavälillä indeksille. Markkinoiden voittaminen jatkuvasti on tosi vaikeaa (en oo kyl ite huomannut ) vaikka moni veli yrittää sitä aktiivisesti.
Kun mainittiin KONE, pakko huudella sivusta. Miksi KONE eikä Otis? Henkilökohtaisesti luotan Antti Herliiniin ja niin kauan kuin hän on mukana yrityksen hallinnoimisessa jossain muodossa, niin olen minäkin sijoittajana riippumatta maailman menosta. En osaa yksilöidä miksi näin on, se vain tuntuu oikealta ratkaisulta. Omia rahoja tässä sijoitetaan, joten onneksi ei tarvitse perustella muille minne rahat menevät.
Menee offtopic, mutta samaa mieltä. Hyvä ystäväni on ollut taloudellisissa ongelmissa jo pitemmän aikaan ja on pyytänyt välillä lainaa. Olen hänelle antanut ja sanonut ettei mieti sitä sen enempää.
Maksaa jos pystyy. Ei kannata liian aikaisin maksella jos joutuu kohta lainaamaan lisää.
Olen tuntenut hänet yli 30v. Olemme olleet toistemme bestmanit.
Hän on rakas ystäväni, ennemmin menetän rahani kuin hänet ja tiedän hänen antavan vaikka paidan päältänsä minun vuokseni.
Jos voin auttaa rahaa antamalla niin helpolla pääsen.
Tästä tuli melkoinen moraaliposeeraus, mutta näin ajattelen.
Johtoryhmälle yhtiön oma osake ei kelpaa. (ovat sijoitusalan ammattilaisia joten houkuttelevasti arvostetun osakkeen luulisi kiinnostavan) Toimitusjohtajalla jonkinmoinen joskaan ei erityisen suuri positio ettei tarvitse hirveästi selitellä haastatteluissa. Monien verrokkien johtoryhmissä on omistusta ihan kunnolla.
Olen siinä täysin samaa mieltä kanssasi, että asunnon vuokrausasioissa yhdessä keskustelemalla ja sopimalla tulee aina paras lopputulos kaikille, ja tässä ei tosiaan kertomasi mukaan ole toimittu maksimaalisen viisaasti va toimesta.
Koska lain koukerot ovat sinullekin tuttuja, tuskin tarvitsee muistuttaa, ettei sinunkaan pidä suostua aivan mihin tahansa mm. kuvaamista koskien - avainsanoina kotirauha ja yksityisyydensuoja. Mutta toki keskustelemalla ja sopimalla aina paras lopputulos, etkä vaikuttanutkaan yhtään siltä, että haluaisit alkaa vänkäämään. Kaikesta huolimatta ymmärrän kyllä turhautumisesi!
Joka ei meistä ole tehnyt virheitä, heittäköön ensimmäisen kiven.
Kaikilla meistä on välillä tilanteita, missä olemme liiankin vakuuttuneita jostain asiasta ja sitten tilanne kehittyykin aivan toiseen suuntaan. Jollain se voi olla jokin makrotapahtuma, toisella seuraavan päivän kurssiliike, kolmannella vahva usko pienen lääkeyhtiön läpimurtoon ja neljännellä usko First North indeksin käänteeseen.
Mutta jotta ihmiset jakaisivat ajatuksiaan vapaasti, kannattaa vain paijata ja tsempata.
Lisäys.
Sen lisäksi ajan kanssa tulkinnat muuttuvat. Esimerkiksi myin aikoinaan Talenomit jossain 10 euron hujakoilla. Osake jatkui nousuaan ja mietin, tuliko tehtyä virhe. Jälkikäteen katsoen liike oli suorastaan erinomainen. Ja on myös päinvastaisia esimerkkejä vaikka ja kuinka.
Olet jättänyt rahaa pöydälle. Siis omalle pöydälle, vaikka ne olisi voinut työntää kaivoonkin. Todellinen mestari kiroaa ensin liian aikaisen myynnin ja jää happamana seuraamaan kurssinousua. Sitten, kun osake lähtee laskemaan, niin ostaa, jotta takaisin kyytiin pääseminen vähentäisi liian aikaisen myynnin tekemää kuoppaa ja ehtii vielä näin kerätä turskat tulevista kurssilaskuistakin.
Kiitän huomautuksesta, ja kenties tyylilajini oli liian armoton - olen kyllä yleisesti sitä mieltä että ihmisinä olkaamme lähtökohtaisesti lempeitä ja ystävällisiä toisillemme. Viestini tyylilaji taisi olla tässä responsiivisempi alkuperäisen kirjoituksen tyylilajiin kuin oli tarpeen.
Kritiikkini kärkenä tosin piti olla tämä ehdoton varmuus, jolla asia oli jälleen esitetty. Ripaus tietämättömyyttä ja nöyryyttä tukisi tässäkin tapauksessa foorumilla muutoin orastavaa uteliaisuutta ja avointa keskustelua sekä yhteistä pohdiskeluamme. Tietämättöminä olemme autuita, sillä silloin voimme vain pyrkiä lisäämään tietoamme.
Yksi keskustelua kehittävä piirre olisi myös asioiden verhoaminen enemmän todennäköisyyksillä. Harvoin mikään asia on 0 tai 100 % todennäköisyydellä tapahtuva.
Silloin myös välttää ne pahimmat nöyryytykset kun voi vedota jättäneen ”10 % mahdollisuuden” olla väärässä jne.
Kuulkaas nyt @ljkangas ja @Verneri_Pulkkinen mitä tää tällainen happy family argumentointi on?? Verphu kommentoi kirjoitustasi, eli vähintäänkin hyökkäsi henkilökohtaisesti sinua vastaan! Ja sitten sinä kiittelet, argumentoit asiasi uudelleen ja selvemmin ja tässä nyt ollaan.
Olisitte aikuiset ihmiset edes vähän tapelleet ja haukkuneet toisianne interwebsissä.
Noh noh, jos postaa 234 viestiä ketjuun kieli poskella niin pitää myös olla sen verran paksu nahka, että kestää vähän palautetta kun veikkaukset eivät mene ihan nappiin