Inderes' kaffestue (Del 10)

Her er Almanakkens fremragende nye indlæg i artikelserien om Charlie Munger. :slight_smile:

Den legendariske investor og Berkshire Hathaways afdøde næstformand, Charlie Munger, var kendt ikke blot for sin investeringsekspertise, men også for sin dybe forståelse af det menneskelige sind. Hans tale fra 1995, The Psychology of Human Misjudgment, er blevet en moderne klassiker, hvori han analyserer dusinvis af kognitive bias, der leder os på afveje.

En af disse skævheder kaldes Kantian Fairness Tendency (kantiansk retfærdighedstendens). Den er mindre kendt i offentligheden, men efter Charlies tale er dens eksistens svær at benægte.

10 Synes om

Dette er måske en af de største faldgruber i forhold til tinnitus, nemlig konstant at læse råd og dystre historier eller rygter om mirakelkure på Reddit og lignende tinnitusfora. Hvis der er noget sted, man kan få både humøret og tinnitussen i en dårligere forfatning, så er det dér.

7 Synes om

Det er selvfølgelig rigtigt, men billedet er direkte fra kamerarullen. Det er altså så ubehandlet, som man kan få det med den pågældende mobil.

Enhver kan skrive, hvad de vil på X. For eksempel påstå, at Iran er blevet erobret af ørkenrotter fra rummet. Det gør det ikke til et faktum endnu. YLE og HS skal som udgangspunkt følge god journalistisk praksis og tjekke tingene fra mindst to pålidelige kilder. Det forsinker naturligvis offentliggørelsen af tingene, men faktaene er som regel korrekte. Desuden har sager i Mellemøsten ikke lige så høj prioritet som sager i nærområderne, så det øger også forsinkelsen.

39 Synes om

Nogle troede jo også på Wincapita, og visse gør det stadig, så denne tro på den lovede usynlige fabrik i gigawatt-klassen, hvis placering kun nogle få indviede i Donuts-mysteriet kender, burde ikke være særlig overraskende. Der findes altid dem, der er klar til at lytte og lade sig fortrylle af utopiske visioner, så længe man blot forkynder sit budskab med tilstrækkelig selvtillid. Det er på grund af dette fænomen, at vi overhovedet har verdensreligioner, selvom de historier også åbenlyst er ren fantasi uden nogen rod i virkeligheden.

30 Synes om

Værdien af det amerikanske aktiemarked i forhold til M2-pengemængden er steget til 306 procent, hvilket svarer til toppen af it-boblen i år 2000.

Forholdet er næsten fordoblet siden 2022, hvilket afspejler aktiernes historiske værdiansættelsesniveau i forhold til likviditeten i økonomien, og det vækker bekymring for en markedsboble.

Ganske vist præsenterer denne X-konto enhver sag med udråbstegn og dramatiserer det måske en smule ensidigt.

https://x.com/GlobalMktObserv/status/2009633762519220360
image
image

7 Synes om

Andre toppe og/eller advarselstegn.

Margin-værdi fra november, så den kan være steget yderligere siden da.
image
image
image
image

Fundamentalerne er ved at vende til det negative.
image

Sammendrag

MM US Stock Fundamental Index indeholder omfattende amerikanske økonomiske indeks og indeks vedrørende virksomhedernes lønsomhed. Stigende MMFI for de amerikanske aktier indikerer bedre fundamentaler, mens faldende indikerer svagere fundamentaler.

6 Synes om

Her er en artikel fra SalkunRakentaja om tre Helsinki-aktier, som efter sigende har stærke afkastudsigter. :blush:

Underoverskrifter:

1. Sanoma vokser på vingerne af sin læringsforretning
  2. Huhtamäki stoler på genanvendelige emballageløsninger
  3. Elisas vækst er baseret på tre søjler
4 Synes om

Gammel, men god…

Screenshot_2026-01-10-18-09-36-51_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb

52 Synes om

Jeg kom bare til at tænke på overskriften “Israel ramte hospital”. De havde utrolig travlt med at få den historie ud, og faktaene var så helt hen i vejret (det var Hamas’ egen raket).

Eller dengang HS’ faktatjekker sagde, at Israels beviser for Hamas-tunneler ikke var overbevisende. WaPo havde haft en historie om Hamas-tunneler engang i 2013. Nu blev det så antydet, at tunnelerne ligesom ikke længere eksisterede.

Eller HS’ leder den 2. januar, hvor man bekvemt glemte islamonazisternes forbrydelser mod iranernes menneskerettigheder, da man behandlede opstanden i Iran. Kan man ikke sige noget dårligt om islams præster? Iranilaiset maksavat väärän politiikan laskua | HS.fi

Hvorfor overføres den andagt, som begivenhederne i Palæstina følges med, ikke til overvågningen af begivenhederne i Iran? Hvis Iran falder, falder Hamas, og måske kommer der også fred i Palæstina. Begivenhederne i Iran er også betydningsfulde for Finland. Iran er en allieret med Rusland, som leverer våben til dem. Ukraine er også tættere på en sejr, hvis magten skifter i Iran. Så det burde bestemt interessere journalister, hvis de forstår noget som helst om geopolitik.

39 Synes om

Her er et tweet og en tabel, hvor selskaber sammenlignes ved hjælp af bl.a. PEG-tallet :slight_smile: Dette “tal” ser man alt for sjældent. :slight_smile:

‘PEG-ratioen’ (price/earnings to growth ratio) er et værdiansættelsesnøgletal til at bestemme det relative forhold mellem prisen på en aktie, indtjeningen pr. aktie (EPS) og selskabets forventede vækst. Generelt er P/E-ratioen højere for et selskab med en højere vækstrate. (kilde: Wikipedia)

https://x.com/StockMarketNerd/status/2010011931122528374
image
image

7 Synes om

Nej, Eagle må beholde sine filtre. Jeg begynder ikke at købe et selskab med gearing, som ikke har haft et eneste år med nettoprofit. Værdien af sådan et selskab er 0. Det vil sige, at risikoen efter min nuværende viden er den samme som med kryptovalutaer, altså uendelig. Det burde man kunne begrunde sikkert nok ud fra andre kriterier.

Hvad tænker du om det her? Branchen, som selskabet er i, er lidt absurd, fordi det ikke er en traditionel branche, som Eagle ville have været logisk – “de producerer konkrete filtre og sælger dem” – men denne KH Group er en mere absurd branche, det vil sige, at den er i sektoren for finansielle tjenesteydelser. (redigering: på deres hjemmeside siger de, at ”Koncernens to forretningsområder er KH-Koneet, der fokuserer på handel med bygge- og anlægsmaskiner, og Nordic Rescue Group, der producerer redningskøretøjer. KH Groups aktie er noteret på børsen i Helsinki.”)

Tja, jeg ved ikke, om det er tiltalende, at de har fokuseret på ting som gravemaskiner, kraner og brandbiler. Der er sikkert høje omkostninger forbundet med de gravemaskiner og kraner, hvis de ikke bliver solgt og bare står i en hal :slight_smile: Alt det der salg af fysisk materiel er en meget konjunkturfølsom branche. Hvis der ikke bliver bygget, så løber kaskoforsikringerne alligevel, og så falder selskabets værdi drastisk. Jeg ser ikke markedssegmentet her, så derfor kommer den i hvert fald ikke videre.

Omsætningen er stigende frem mod nuet, og det seneste års nettoprofit er i plus. Gældsprocenten er dog lidt høj, hvilket forklarer væksten, men det er samtidig en risiko i forhold til konkurs. Desuden har nettoprofitten kun været i plus i ét år, hvilket stadig er ret usikkert. Selvfølgelig kan det være svært at opfylde alle kriterier perfekt, men det er indtil videre også svært at retfærdiggøre at købe denne med gearing, da man slet ikke har råd til at tage tab med gearing til at begynde med.

Jeg beregner aktiens reelle pris til at ligge omkring en euro, nu er prisen 0,465 euro pr. stk. Problemet er stadig, at beregningen er baseret på ét års nettoresultat, da de foregående års nettoresultater var i minus. I virkeligheden burde man beregne det som et gennemsnit af alle årenes nettoresultater. Så i praksis er denne akties værdi 0 euro, da de foregående år er mere i minus, end det seneste positive nettoresultat er i plus.

Så denne aktie ser ud til, at prisen er på vej op, men risikoen er på niveau med kryptovaluta. Det vil sige, at prisen også sagtens kan falde, eller hele biksen kan gå konkurs. Med denne information får man ikke den der mavefornemmelse af sikkerhed, “genialt, det her fungerer”, og køb med gearing kan endnu ikke retfærdiggøres. Man skal finde nogle overbevisende yderligere grunde, som eliminerer risikoen, ikke bare rygter om, at det her er nogle seje fyre til at drive forretning.

Anyway, som en opgave her på en tømmermændsaften fik jeg kigget på omkring 10 af disse penny stocks fra den finske børs. Her er regnskabstallene for KH Group:

6 Synes om

Efter min mening et godt perspektiv på, hvorfor afskaffelse af arveafgiften ville være vigtig. For en familieejet virksomhed er vækst en udfordring, fordi virksomhedens værdi også stiger. I forbindelse med et generationsskifte er der ikke råd til at betale arveafgift på anden måde end ved at sælge aktier, hvilket udvander familiens hovedejerskab.

Af denne grund opfordrer den nuværende model til at udlodde overskuddet som udbytte i stedet for at investere i virksomhedens vækst.

36 Synes om

Jeg støtter afskaffelsen af arveafgift.

Jeg synes dog, at artiklen forenkler tingene en del, især når det drejer sig om et børsnoteret selskab.

Hvis udbytte → pengene kommer den vej
Hvis intet udbytte → aktier sælges

Hvis der ikke er penge, penge
→ penge spares op
→ penge lånes

Det virker skørt, at Ville Voipio, storaktionær i Vaisala (4. generation, i alt 8 %), ikke skulle kunne forberede sig.

Det ville virke endnu mere skørt, hvis Ville Valpios – og andres – børn fik deres arv til en lavere skattesats end for eksempel mine. Selvfølgelig har de meget velhavende deres egne særlige metoder.

14 Synes om

Her er det godt at huske, at en leder ikke er en nyhed, men en lederartikel, der afspejler avisens linje. Og for det andet gør det ikke en nyhed faktuelt forkert at udelade noget. Nyheden kan blive partisk, hvis ikke alle fakta fortælles. Dog ved alle jo, at HS og Yle hælder mod venstre, så fakta, der favoriserer venstrefløjen, får mere spalteplads.

Jeg er ikke helt sikker på hospitalsangrebet i Israel, men jeg mener at huske, at mange internationale redaktioner rapporterede den samme fejlagtige nyhed, og at der skete en forglemmelse på redaktionen, da man ikke tjekkede dette, men stolede på, at det også var publiceret andre steder. Det var derfor, jeg sagde, at de normalt har ret. Man kan aldrig have 100 % ret.

Min egen holdning er, at Palæstina følges i medierne i høj grad takket være Yasser Arafat, som formåede at løfte det palæstinensiske spørgsmål op på hele verdens mediescene og holde det der i flere årtier. Og man kan nemt identificere sig med den lille i “stor mod lille”-opsætningen, hvis man ikke kender regionens historie.

Hamas vil ikke falde, bare fordi støtten fra Iran ophører. Og selv hvis man antog, at Hamas faldt, ville det næppe bringe fred til Palæstina. Der var 50-100 år til at skabe fred, før Hamas havde nogen som helst magt. Og Hamas er kun én af mange væbnede organisationer, der opererer i det palæstinensiske område, selvom de har fået mest spalteplads i de senere år.

2 Synes om

Jeg har læst mig til information fra forskellige medier om den her Donut Lab-sag. Tiden må vise, hvordan det går. Elon Musk lover alt muligt og vrøvler for sig selv, Trump lyver og omgår loven, alt hvad han kan. Det er nytteløst at dømme dette som svindel på forhånd, før fakta er på plads; de virker til at tro meget på deres sag. Jeg ville i hvert fald ikke gøre mig selv til grin på verdensplan helt uden grund bare for opmærksomhedens skyld, især hvis man har penge nok i forvejen. Forhåbentlig står vi over for noget nyt; man skal i det mindste give dem en chance for at bevise det, hvis det er tilfældet.

4 Synes om

Det bedste ved dette forum har været vidensdelingen. Stor tak til alle. Vi har ytringsfrihed. Alligevel håber jeg, at alle overvejer en ekstra gang, før de udgiver deres indlæg, om det er til gavn for læserne. Dette er et investeringsforum.

En holdning kan være værdifuld, men hører den til her på investeringsforummet eller et andet sted? Et langt debatindlæg er nemt at lade være med at læse, men en kort bemærkning på et par linjer kan en person med normale læsefærdigheder næsten ikke undgå.

Uddrag fra forumreglerne FAQ - Inderes forum:

Platform for civiliseret investeringsdebat

På Inderes’ investeringsforum hjælper investorer hinanden. Forummet har over 100.000 aktive læsere, så lad os behandle dette investeringsforum med respekt, så den delte viden gavner alle. Med de følgende retningslinjer hjælper du fællesskabet med at udvikle sig og med at holde dette forum som universets mest kvalitetsbevidste og civiliserede platform for investeringsdebat.

1. Opretholdelse af en kvalitativ og sober debat

Forsøg altid at forbedre debatten på en eller anden måde, uanset hvor lille en handling det er. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit indlæg tilfører merværdi til diskussionen, så lad hellere være med at sende det. Respekter emnerne og de mennesker, der diskuterer dem, selvom du er uenig i noget.

En god måde at udvikle debatten på er at orientere sig i de eksisterende tråde, før man starter en ny. På den måde undgår du unødigt overlap. Hvis du ønsker at udvide diskussionen i en helt anden retning, så start en ny tråd linket til den tidligere samtale.

Forskellige holdninger er en del af debatten, men husk at det er sagen, man er uenige om, ikke personerne. Vis derfor respekt over for dine meddebattører. Vi accepterer ikke på forummet:

• Nedladende øgenavne

• Personangreb

• Kritik af selve skrivestilen i stedet for indholdet

• Tankeløse modargumenter uden begrundelse

• At udgive sig for at være en anden person eller dele personlige oplysninger

• Upassende indhold

Fremfør i stedet velargumenterede modargumenter og begrund dine synspunkter.

For at opretholde en kvalitativ og ægte dialog mellem mennesker accepterer vi heller ikke indlæg, der er genereret fuldstændigt med AI-værktøjer.

18 Synes om

Arman Alizad, der har iransk baggrund, har noget på hjerte om sit hjemland og nyhedsdækningen af det.

“Når det koger i Iran, tier de vestlige medier og aktivistnetværk.”

Instagram

Edit.

Ovenstående opslag af @MoneyWalker var godt. Hører dette eget Iran-relaterede opslag til i kaffestuen eller et andet sted? Eller hører det overhovedet hjemme på dette investeringsrelaterede forum? Arman taler dog, forståeligt nok frustreret over situationen i sit hjemland, i sit eget indlæg om tavshed. Der rapporteres og tales rigtig meget om Gaza og på det seneste for eksempel Minneapolis. Iran var hovedemnet i gårsdagens aftennyheder, men som jeg ser det, virker emnet alt for ofte til at ende som en andenrangsnyhed.

7 Synes om

@Antti_Leinonen har skrevet en interessant artikel om kvalitetsinvestering. :slight_smile:

Kvalitetsinvestering er det foretrukne stilvalg for de mest kendte og succesfulde investorer.

Kapitalforvalteren WisdomTree bemærkede i slutningen af november, at kvalitetsaktier er haltet betydeligt efter det generelle markedsafkast. Sidst man så en tilsvarende forskel, var i 1999 omkring it-boblens brist.

WisdomTree sammenligner udviklingen i S&P 500-indekset med udviklingen i S&P 500 Quality-indekset. Blandt de ti største selskaber målt på vægtning i sidstnævnte indeks findes kun ét såkaldt Magnificent 7-selskab, Apple. Indekset omfatter hundrede aktier. Andre selskaber med stor vægtning inkluderer blandt andet Visa, GE Aerospace og Procter & Gamble.

Underoverskrifter:

1. Kvalitet beskytter mod kursfald
  2. Kvalitetsinvestorens forklaringer og køb
3 Synes om

Generelt om aktieudvælgelse. Det er ikke et mål i sig selv for mig at følge og købe små selskaber, for slet ikke at tale om penny-aktier. Efterhånden som porteføljen vokser, foretrækker jeg at vægte stabile, voksende udbyttemaskiner, men indimellem trækker det i mig mod småselskaberne.

Jeg kigger efter stigningsprocenter, ikke så meget absolut størrelse. Størrelse og markedsposition giver en vis tryghed, men det er lettere for en lille virksomhed at vokse sig stor, end for en stor at blive endnu større. Der kan i det mindste være en betydelig forskel i væksthastigheden, og det er det mest afgørende på børsen.

KH Group har været under en form for observation gennem årene, men jeg har ikke fundet det endelige guldkorn (eller sølvkorn, undskyld) hos dem, som ville være nok til for alvor at vække min interesse. Selskabet er i sin natur et investerings- eller udviklingsselskab, som på børsen normalt bliver betragtet som værende lidt uglesete. Det skyldes normalt virksomhedens uoverskuelige karakter. Cyklusserne og livscyklusserne for de opkøbte aktiviteter kan pege i forskellige retninger, og i værste fald æder det overskuddet op indefra. Desuden købes og sælges aktiviteter på en sådan måde, at omsætningen til tider svulmer op til enorme proportioner, mens skallen andre gange er tom og primært indeholder moderselskabets ansatte. Nuvel, i KH’s tilfælde har vi ikke set en fuldstændig tømning, men der findes eksempler blandt virksomheder i branchen.

I bedste fald kan et konglomerat/udviklingsselskab være en fremragende investering, men her skal mange ting falde i hak, og investoren skal kunne udholde smerte i lang tid. F.eks. Revenio.

Jeg er tilbageholdende med at give tips til noget, der har med investering at gøre. Præcis som jeg ikke giver råd på andre områder i livet. For for alvor at kunne give råd, skulle man kende modparten som andet end blot deres initialer. Mål, risikovillighed, usikkerhed, porteføljestørrelse, forventet levetid. Det påvirker alt sammen, hvordan den enkelte kan og formår at gribe markedet an. Verden er fuld af fremragende gode og dårlige investeringsråd. Det er bare om at vælge. Normalt er det nok at læse en håndfuld bøger og læse de samme igen og igen. Jeg har hverken de vises sten eller en stor hemmelighed. Det kan betale sig at lytte til alle, men ikke tro på nogen. Alle lever alene med deres egne beslutninger.

25 Synes om