Inderes' kaffestue (Del 10)

Her er endnu en, der lider af tinnitus. Det er eftervirkningerne af en bestemt koncert, hvor støjniveauet var alt for højt i forhold til det normale, og helt uden grund. Min tinnitus har den ”fine” egenskab, at den ændrer sig fra tid til anden. Når det er værst, er det både knitrende og brummende og virkelig forstyrrende, og når det er bedst, er det bare en svag hyletone. Jeg ved ikke, hvorfor det varierer, men jeg mistænker tryk mod ørerne, uanset om det er en dårlig sovestilling, trykket fra hovedtelefoner eller lignende.

Undgå det for alt i verden. Det er slet ikke sjovt.

15 Synes om

Det er i hvert fald efter min mening helt forståeligt, at de ikke ønsker at afsløre produktionslinjens placering på nuværende tidspunkt.

Jeg var også selv meget skeptisk over for denne udgivelse i starten, men jo mere jeg har sat mig ind i tingene, desto mere begynder det at føles som om, at vi virkelig har fat i noget stort🤞🏻

På LinkedIn svarede direktøren entydigt på spørgsmålet om det marked i Imatra: ”not our factory”.

6 Synes om

Kaffe lyder rigtig godt, men det er endnu bedre, når du sætter hvedebrødet på bordet.

4 Synes om

Jamen altså… Når jeg kigger på finske aktier…. så er der ikke noget selskab med en markedsværdi på under 20 millioner, som har en volumen på omkring 0,5 millioner, samtidig med at aktiekursen er 0,06 euro stykket.

Jeg drikker allerede øl og er på vej ind til byen for at drikke flere øl, nu hvor der er momentum, men jeg tager lige et lynhurtigt kig på dagens situation:

Til en markedsværdi på 16 mio. finder man Duell, men prisen er 3,12. Grafen er helt okay, altså den er faldet voldsomt fra ATH. Den stigende omsætning er god, nettoresultatet er groft i minus, selvom underskuddet dog mindskes frem mod nuet, gældsprocenten er helt okay på omkring 45 %. Men hvordan investerer man i sådan noget, når man ikke ved, om det er fugl eller fisk. Forretningsområdet har jeg ikke engang kigget på med de her regnskabstal.

Jeg kiggede på én penny stock, nemlig Eagle Filters Group. Pris 0,0682. Kurven er rigtig god, ligesom med krypto, den er faldet voldsomt fra ATH og har ligget fladt i lang tid, man skulle tro, at den venter på en eksplosiv stigning. Nettoresultatet er også så meget i minus, at det ikke giver nogen mening, men underskuddet mindskes frem mod i dag. Hvordan holder de her selskaber sig i live, hvis de fyrer 4 millioner af i underskud 3 år i træk? Har de business angels, der kaster penge efter dem…. gældsprocenten er på heftige 80 % eller noget i den stil, men det i sig selv siger ikke alt.

Jeg ved det ikke. Handler det her lidt om, at de virkelige vinderaktier bare er så fandenme sjældent tilgængelige. Det er selvfølgelig klart, at der ikke hver dag er nogen, der lige står over for at skyde i vejret, men efter min erfaring har jeg aldrig fundet finske af den slags.

Man finder ikke altid de helt rigtige. Nogle gange må man undersøge tingene og vente i årevis. Men når man finder en, der lever op til kriterierne, skal man være klar til at trykke på aftrækkeren.

Og hvad angår det nævnte selskab, er det stadig ikke for sent at hoppe med på vognen.

Men nu bliver jeg nødt til at stoppe. Jeg er allerede blevet flaget én gang i dag for hype, så det må vist være nok. Men jeg glemmer det ikke.

8 Synes om

Jeg ved nu ikke, om lav omsætning egentlig er et problem. Jeg købte selv Harvia i sin tid, da dens daglige omsætning var på sit laveste på noget under 10 tusind aktier, altså under 50 t€ om dagen. Man kunne stadig sagtens købe den, hvis bare man købte stille og roligt og ikke var for grådig på en enkelt dag. Lidt efter lidt kan man opbygge en ganske pæn position i selv et selskab med lav omsætning uden (i hvert fald i høj grad) at påvirke kursen.

6 Synes om

Finske private investorer er måske ikke den bedste målgruppe til at promovere et luxembourgsk ishockeyhold i den belgiske 1. division, men som man siger, så er al omtale god omtale.

11 Synes om

17679858159316361603635972045030

7 Synes om

Jeg husker, hvordan min far i min barndom i slutningen af 80’erne solgte et maleri, der havde hængt på stuevæggen i et stykke tid, for 11.500 mark. Han fik betalingen kontant, og som barn fik jeg lov til at holde bundtet i hånden. Det var fantastisk at stå med de stykker papir (eller papirmasse, eller hvad det nu var) i hænderne. Jeg følte mig som Onkel Joakim og drømte om rejser til Disneyland for at møde Anders And og Mickey Mouse, som dengang var meget velkendte via det ugentlige blad.

Nå, det gik hurtigt over, og jeg så dem ikke siden, og vi kom aldrig til Disneyland, men billedet af den pengeseddel blev siddende i hukommelsen. :grin:

16 Synes om

Hvis man er rigtig nærig, så husk også, at det kan trækkes fra i skat som en udgift til indkomsterhvervelse :wink:

7 Synes om

I 80’erne, især efter midten af årtiet, var der ligefrem et kunstboom i Finland, i hvert fald hvad angår nationalromantiske malerier, da hammerslagene på auktioner kunne være det dobbelte af vurderingsprisen. Adskillige værker til titusindvis af mark blev solgt, da der var rigeligt med villige købere. Efterspørgslen på visse værker, der engang var værdifulde, er i dag måske næsten forsvundet, og det er derfor svært at få ret meget mere end et par hundrede for dem nu.

Jeg ærgrer mig over, at jeg er født i '87, så jeg nåede ikke at gøre mig erfaringer fra den tid. Det var en interessant periode i Finland i slutningen af højkonjunkturen, før Sovjetunionens kollaps og krisen, som jeg heldigvis ikke behøvede at opleve som en ansvarsbevidst voksen, da jeg stadig var et lille barn.

Rigtig god weekend til alle! :smiling_face:

3 Synes om

Det er ret sjovt at følge med i, hvordan Kalle Rovanperä klarer sig i de nye omgivelser. :slight_smile:

Kalle Rovanperä deltager i denne uge i sine første løb bag rattet i en formelbil, når den tidligere rallystjerne medvirker i åbningsweekenden af Formula Regional Oceania Trophy-serien på Hampton Downs-motorbanen.

5 Synes om

Ingen ved heller, hvilke af dem der er ægte, da der var rigtig mange kunsthandlere med forfalskninger i omløb. YLE har lavet nogle programmer om dette.

Nå, det var alligevel ikke en Vegas Golden Knights-trøje på videoen.

Balancen ser ud til at være en smule i minus, men det kan selvfølgelig rette sig op ret hurtigt i disse vækstvirksomheder :ice_hockey:

2 Synes om

Jeg har selv konstant tinnitus, som indimellem bliver til en meget forstyrrende summen. Der er sikkert også andre variabler, men saltholdig mad skruer næsten med sikkerhed så at sige helt op for lyden.

4 Synes om

Det lyder som en form for reaktiv tinnitus. Jeg har selv haft tinnitus i begge ører hele mit voksne liv på grund af høreskade, sygdom og problemer med nakke/bid. De er alle på forskellige frekvenser, så der findes både summen, hylen og som den nyeste krabat en elektrisk knitren, der er reaktiv, hvilket betyder, at den forstærkes af bestemte frekvenser.

Overraskende nok har jeg vænnet mig til dem, bortset fra den sidste, og den er heldigvis også faldet meget til ro efter den værste fase. Hjernens neuroplasticitet er virkelig en fantastisk ting.

Jeg bruger dog stadig in-ear hovedtelefoner til f.eks. at lytte til lydbøger og til Teams-møder, men jeg har indstillet en lydstyrkebegrænsning på 80 decibel på telefonen, så der ikke kommer uventede peaks. Støjreduktion har jeg valgt fra, da det bare føltes til at gøre det værre. Med in-ears virker det også som om, at blokeringen af øregangen irriterer den nyeste tinnitus, så nu overvejer jeg bone conduction-hovedtelefoner (knogleledende hovedtelefoner), som lader øregangen være fri.

5 Synes om

De to sætninger er i modstrid med hinanden. Også Android foreslår AI-forbedringer, når man deler billeder. Den retter horisonten og forbedrer eksponeringen. Præcis som herover.

Jeg har overvejet at øge min position i Adobe-aktien, men når AI kan generere de nødvendige produktbilleder, er der så brug for Adobe fremover? Jeg kæmper selv med det samme dilemma hver dag. Er Adobe som Google for et år siden, eller som Nokia Mobile Phones…

1 Synes om

Har du eksempler på sådanne tophemmelige fabrikker?

IMO hvis der findes en fabrik med betydelig produktion, er dens placering så håbløst svær at beskytte, at man bør forsøge at forhindre industrispionage med helt andre midler.

4 Synes om

Det er sådan, det er. Det værste, man kan gøre, er at prøve at slippe af med tinnitus. Jeg prøvede i to år og tabte. Så kom der vigtigere ting at bekymre sig om, og jeg tilpassede mig. Åh, alle de fuldstændig vanvittige ting, jeg gjorde, da jeg prøvede at slippe af med det. Jeg lyttede til en rablende samling af forskellig kakofoni. Jeg fulgte en diæt. Jeg tog absolut alle mulige kosttilskud. Jeg fulgte med på tinnitus-fora. Jeg cyklede ikke, fordi vindens susen kunne forværre tinnitussen. Jeg undgik alle hovedtelefoner, fordi foraene sagde, at de var dårlige. Jeg var mentalt helt nede i de dybeste afgrunde. Jeg bad lægerne om alverdens medicin. Bivirkningen ved én medicin er, at man bliver blå. Mærkeligt nok fik jeg ikke en recept. Desperation får en til at gøre hvad som helst.

Nu huskede jeg slet ikke tinnitussen, før den blev nævnt. Jeg fyrer op for musikken på et fornuftigt lydniveau i mine Bose-hovedtelefoner. I morgen suser jeg ned ad en eller anden bakke på De Kanariske Øer på cykel, så hurtigt som jeg tør, uden at bekymre mig om vindens susen.

Du kan blive rask fra tinnitus, men du slipper måske aldrig af med den.

19 Synes om

Nævn blot ét eksempel. Summa Defence er ikke et sådant, men det er netop et godt eksempel på fup, ligesom det her sandsynligvis er.

2 Synes om