Inderes kafferum (Del 10)

Det här är ju ett spännande case. Sanningen behöver man dock inte vänta länge på, eftersom de där Verge-motorcyklarna levereras till kunderna i mars, så man behöver definitivt inte vänta länge på kundernas reaktioner. Till våren kommer nätet vara fullt av testvideor och kommentarer, så då får vi se om det blev Finlands eget Intellego eller Nvidia.

kuva

Om det här är BS, så måste jag säga att VD:n har gjort det mest spektakulära karriärsjälvmordet möjligt. Om inte, så är vi snart uppe i Jensen Huangs division. :sweat_smile:

39 gillningar

Jojo, och om man vill köpa den där berömda bron, så ska ju Elon Musk också leverera den nya Tesla Roadster som kunderna har förbetalt år 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025, 2026, 2027 :grin:

Det är lätt för Verge att ta efter Musk och skjuta upp leveransen till slutet av året och sedan även för kommande år utan att pengarna betalas tillbaka. De får gratis marknadsföring även för andra cyklar och varumärket, samt en livlina till den hårt drabbade verksamheten i form av nya beställningar och finansiering insamlad från kunderna.

28 gillningar

Skillnaden mellan Finland och USA. När en innovation presenteras i USA är det första man gör att ge beröm, uppmuntra och vara stolt. I Finland är reaktionen alltid att du ljuger, att det inte kommer att lyckas och att det är lönlöst att ens försöka.. Visst ryms det alltid några Theranos i mängden, men vi borde ändå uppskatta att man i alla fall försöker. Och jag menar inte att man behöver investera i det på något sätt. En positiv atmosfär kostar ingenting.

23 gillningar

Hur många motorcyklar har Verge nu levererat till sina kunder? De har ju sålts i flera år redan, men hur många har levererats?

9 gillningar

Borde man återgå till en tid då vetenskapen erbjöd en måttstock, och dessutom en måttstock som ständigt korrigerar sig själv?

Kan man dö av frustration? :thinking::eyes:

Screenshot_20260107_203703_Nordnet

Det säger sig ju självt att jag inte har köpt Metso (eller någon annan aktie som stigit rejält) efter det där funderandet. :smiling_face_with_tear:

36 gillningar

Hej. Hur hittar du aktier på Nordnet med följande kriterier: genomsnittligt positivt nettoresultat (inte på minus), rimlig skuldsättningsgrad och gärna ökande omsättning, och dessutom small cap!! :slight_smile: När jag försöker leta efter finländska framtidshopp bland aktierna, tenderar det att falla på att alla de kriterierna inte uppfylls, för att inte tala om mina egna kriterier utöver det.

Låt oss ta Sotkamo Silver som exempel. När du köpte, var nettoresultatet då i genomsnitt på minus i bokslutsuppgifterna? Var det ett bolag med litet marknadsvärde, eller hur?

Stora löften i Donut Lab-videon, förhoppningsvis är produkten i det utlovade skicket!

Ett intressant alternativ för elektrifieringen av tung trafik i videon - Cova Trailers - man elektrifierar släpvagnar med DonutLabs elmotorer och nya batterier - ett smidigt tillvägagångssätt som kan vara bättre än att elektrifiera dragbilen!

5 gillningar

Själv funderar jag på hur det fungerar vid halt väglag. Finns det någon standardkontakt på dragbilarna där informationen rör sig fram och tillbaka mellan släpet? Enligt vad jag minns fanns det ingen sådan för 15 år sedan när jag körde. Det måste nämligen vara en ganska realtidsnära och standardiserad kommunikation mellan bil och släp, så att det inte blir så att släpet trycker ekipaget i fällkniv. Om detta inte finns som standard i bilarna, fungerar det inte riktigt i det stora hela.

4 gillningar

Det här med Donut låter nästan för bra för att vara sant, även om självaste Siilasmaa sitter i bolagets styrelse. Donut Lab ägs alltså på något sätt av Verge Motorcycles, där man genomfört vissa företagsarrangemang sommaren 2025. Ursprungligen grundades bolaget 2018 och hette då RMK Vehicle Corporation. Vid något tillfälle ändrades namnet till Verge Motorcycles Oy. Åtminstone från början var tanken att tillverka motorcyklarna i Finland, men under 2022 grundades Verge Motorcycles OÜ i Estland, där tillverkningen av motorcyklarna förmodligen har inletts sedan dess.

Från det estniska handelsregistret kan man få ut boksluten kostnadsfritt. Förlusten under det senaste räkenskapsåret 2024 uppgick till över 10 miljoner euro och till exempel nettoarbetshospitalet (nettokäyttöpääoma) var 1 117 474 euro negativt. Man får ganska bra information om företagens försäljningssiffror från Estland. Några motorcyklar har sålts, men inte direkt massor. Omsättningen för hela räkenskapsåret var 1 048 163 euro.

Enligt bokslutet är moderbolaget till Verge Motorcycles OÜ Verge Motorcycles Oy. Under sommaren genomfördes det tidigare nämnda företagsarrangemanget där Verge Motorcycles Oy delades upp i tre nya bolag: Verge Motorcycles Oy (med nytt FO-nummer, det gamla har upphört), Donut Defence Holding Oy (från och med 3.11.2025 Esox Group Oy) och Donut Holding Oy. Dessa tre bolag registrerades i handelsregistret den 30 september 2025. För att kunna gräva mer i det här finska upplägget skulle man förmodligen behöva köpa bokslut från Virre, och för de nyaste bolagen kommer dessa inte att finnas tillgängliga förrän tidigast 2027 på grund av ett långt avvikande räkenskapsår. Informationen om delningen framgår direkt av handelsregisterutdragen.

För att företagsstrukturen inte ska vara för enkel har även en delning skett i Verge Motorcycles OÜ, där dess affärsverksamheter har överförts till Verge Motorcycles Development OÜ (Verge Motorcycles Oy äger 100 %), Donut Lab Development OÜ (Donut Holding Oy äger 90 % och Donut Group Oy 10 %) och Donut Lab OÜ (Donut Holding Oy och Donut Group Oy äger 50 % var).

Adressen för flera av bolagen är advokatbyrån Roschier i Helsingfors, som förmodligen har skött det här företagsarrangemanget, vilket jag själv inte förstår någonting av. Det är dock till stor del samma personer som cirkulerar i styrelserna för dessa samarbetspartners. Esox Group Oy, som marknadsför Donut Labs drönare m.m., ingår i samma företagskoncern och den andra kunden är sedan moderbolaget Verge Motorcycles Oy. Såvitt jag förstår sitter även Marko Lehtimäki i styrelsen för samarbetspartnern Nordic Nano Group Oy, som är verksam i produktionsanläggningen i Imatra. Samarbetspartnerna är alltså inte på något sätt oberoende av varandra, utan nu är vägen precis öppnad för beställningar. Det svåraste ligger alltså framför dem, där få lyckas.

Jag läste även trådar på LinkedIn där produktens äkthet ifrågasattes, och fastnade för detta. Uppenbarligen finns det inget patent och man verkar inte ens ha ansökt om något.

Om det rör sig om en så här banbrytande innovation, finns det någon anledning till varför man inte har skyndat på med patentet? Jag förstår egentligen ingenting om batteriteknik, men man tycker ju att man borde skaffa sig en vallgrav (moat) med ett sådant patent och hindra konkurrenter från att kopiera det. Om någon plockar isär batteriet i småbitar, enligt VD:ns ord, framgår det väl senast då vilken typ av teknik som används i batteriet, när den fram tills nu har hållits hemlig?

Jag är inte särskilt övertygad än så länge, men jag hoppas innerligt att det här inte bara visar sig vara marknadsföringssnack utan att det är sant. Det dröjer nog inte länge förrän man kan läsa mer i tidningarna om dessa motorcyklar utrustade med det nya batteriet.

24 gillningar

Alla här är nog mer eller mindre skeptiska, även mediaartiklarna. Ska vi ändå ge killarna en chans att bevisa sina påståenden?

Vilka tar på sig dumstruten ifall påståendena om batteriet stämmer ens någorlunda?

3 gillningar

Ibland lönar det sig för ett företag att behålla en viss metod eller teknologi som en affärshemlighet i stället för att patentera den, eftersom ett patent kan ge för mycket information till potentiella konkurrenter. Såvitt jag förstår är detta ganska vanligt.

och

13 gillningar

De har redan haft chansen att bevisa sina påståenden och lät bli att använda den, så trovärdigheten är nu förbrukad. Om detta lilla team utan betydande operativ verksamhet verkligen har lyckats utveckla en mysteriebatteriteknologi värd hundratals miljarder, som enligt deras angivna specifikationer håller på att konkurrera ut alla andra kommersiella batterilösningar på marknaden, så lovar jag i alla fall att dra på mig den där dumstruten. Jag vet inte hur många veckor till man ska behöva vänta på pressmeddelandet om den största företagsaffären i Finlands historia, när något större företag inom batterisektorn skulle plocka upp det där bygget från marknaden.

Vi har dock tillräckligt med verkliga startup-framgångar att hylla, som till exempel Oura, som mycket väl kan gå om Nokia i värdering under de närmaste åren. Man behöver inte ta varje propellerkeps garagebygge på allvar.

13 gillningar

Det är en minst sagt speciell vinkel grabbarna har valt för att revolutionera världen på CES-mässan. Själv hade jag kanske tagit lite tredjepartsforskning som stöd, men det funkar väl så här också. Verge tillverkar och levererar ju riktiga hojar, Donut tillverkar och levererar ju riktiga motorer, så varför i hela friden blåsa folk med ett mirakelbatteri när man helt säkert kommer att åka dit inom några dagar, veckor eller senast månader? Man har ju inget annat än att förlora på det? Förutom om…

8 gillningar

Hej kollegor.

Kort uppdatering.

Nu är flyg och hotell bokade. Första gången i mitt liv. Om man nu fyller ett halvt sekel, så ska det firas ordentligt. Nu till vårkanten.

Det bär av till Europa och hotellet är verkligen vräkigt värre. Ett riktigt borgarhotell.

Det är bokat men inte betalt, än. Tänkte sälja

69 gillningar

Här finns också en hel del ironi. Jag minns att man på bettingforum ända sedan 90-talet högljutt har hoppats att Veikkaus monopol ska upplösas. Professionell vadslagning har ändå hela tiden varit möjlig på utländska sajter. Nu när den nuvarande regeringen avvecklar Veikkaus monopol går hela alltet helt åt skogen och professionellt spelande lär bli omöjligt.

5 gillningar

Jag har funderat lite på det där med Donut Labs batterigrej ur perspektivet om det faktiskt är på riktigt. I så fall finns det flera olika vägar för hur det hela kan gå vidare. Låt oss anta att Verges motorcyklar levereras till kunder nu under våren och att erfarenheterna bekräftar företagets påståenden. Vad händer härnäst?

Något stort konsortium eller företag köper upp Donut-Nano-Verge för en köpeskilling på 3 miljarder euro och tillverkningen flyttas någon annanstans. Visst blir en laboratorieenhet och några plötsligt rika snubbar kvar i Finland, men vad händer efter det? Ingenting för samhällsekonomin.

Donut-Nano-Verge fortsätter som självständigt, men får in några riskkapitalister och skalar upp verksamheten inte bara i Finland, utan även i resten av världen. Företagets hemort är Helsingfors, dit bolagsskatten betalas, och om 5 år, när det positiva kassaflödet börjar rulla in, handlar det om miljardbelopp. Det här är det nya Nokia och täcker den finska statens underskott långt in i framtiden.

Donut-Nano-Verge fortsätter som självständigt, men licensierar ut teknologin/tillverkningsmetoden, som nu är patentskyddad, till tusentals företag i slutet av 2026. Företaget växer även i Finland, men royaltyintäkterna börjar trilla in i enorm skala. Redan år 2027 drar staten in en miljard i bolagsskatt. Det här är bara början.

Hur ser ni själva på fortsättningen, om det här nu är den där batteribonanzan som faktiskt har materialiserats?

10 gillningar

Om ett par veckor börjar bluffen bli uppenbar för alla och ingen kommer egentligen att minnas företaget för något annat än timonttis bra memes :wink:

25 gillningar

Datapunkt till Donut Lab-sagan

image

6 gillningar

Jag satt och funderade lite på det här med bilars självstyrning och kom fram till att jag åtminstone själv inte skulle våga hoppa med på en resa längs någon brant bergsväg om bilen själv bestämde över körningen, och man inte ens kunde hålla i ratten när man är rädd. Inte för att jag lär ge mig ut på en sådan resa i det här livet ändå.

2 gillningar