Det här med Donut låter nästan för bra för att vara sant, även om självaste Siilasmaa sitter i bolagets styrelse. Donut Lab ägs alltså på något sätt av Verge Motorcycles, där man genomfört vissa företagsarrangemang sommaren 2025. Ursprungligen grundades bolaget 2018 och hette då RMK Vehicle Corporation. Vid något tillfälle ändrades namnet till Verge Motorcycles Oy. Åtminstone från början var tanken att tillverka motorcyklarna i Finland, men under 2022 grundades Verge Motorcycles OÜ i Estland, där tillverkningen av motorcyklarna förmodligen har inletts sedan dess.
Från det estniska handelsregistret kan man få ut boksluten kostnadsfritt. Förlusten under det senaste räkenskapsåret 2024 uppgick till över 10 miljoner euro och till exempel nettoarbetshospitalet (nettokäyttöpääoma) var 1 117 474 euro negativt. Man får ganska bra information om företagens försäljningssiffror från Estland. Några motorcyklar har sålts, men inte direkt massor. Omsättningen för hela räkenskapsåret var 1 048 163 euro.
Enligt bokslutet är moderbolaget till Verge Motorcycles OÜ Verge Motorcycles Oy. Under sommaren genomfördes det tidigare nämnda företagsarrangemanget där Verge Motorcycles Oy delades upp i tre nya bolag: Verge Motorcycles Oy (med nytt FO-nummer, det gamla har upphört), Donut Defence Holding Oy (från och med 3.11.2025 Esox Group Oy) och Donut Holding Oy. Dessa tre bolag registrerades i handelsregistret den 30 september 2025. För att kunna gräva mer i det här finska upplägget skulle man förmodligen behöva köpa bokslut från Virre, och för de nyaste bolagen kommer dessa inte att finnas tillgängliga förrän tidigast 2027 på grund av ett långt avvikande räkenskapsår. Informationen om delningen framgår direkt av handelsregisterutdragen.
För att företagsstrukturen inte ska vara för enkel har även en delning skett i Verge Motorcycles OÜ, där dess affärsverksamheter har överförts till Verge Motorcycles Development OÜ (Verge Motorcycles Oy äger 100 %), Donut Lab Development OÜ (Donut Holding Oy äger 90 % och Donut Group Oy 10 %) och Donut Lab OÜ (Donut Holding Oy och Donut Group Oy äger 50 % var).
Adressen för flera av bolagen är advokatbyrån Roschier i Helsingfors, som förmodligen har skött det här företagsarrangemanget, vilket jag själv inte förstår någonting av. Det är dock till stor del samma personer som cirkulerar i styrelserna för dessa samarbetspartners. Esox Group Oy, som marknadsför Donut Labs drönare m.m., ingår i samma företagskoncern och den andra kunden är sedan moderbolaget Verge Motorcycles Oy. Såvitt jag förstår sitter även Marko Lehtimäki i styrelsen för samarbetspartnern Nordic Nano Group Oy, som är verksam i produktionsanläggningen i Imatra. Samarbetspartnerna är alltså inte på något sätt oberoende av varandra, utan nu är vägen precis öppnad för beställningar. Det svåraste ligger alltså framför dem, där få lyckas.
Jag läste även trådar på LinkedIn där produktens äkthet ifrågasattes, och fastnade för detta. Uppenbarligen finns det inget patent och man verkar inte ens ha ansökt om något.
Om det rör sig om en så här banbrytande innovation, finns det någon anledning till varför man inte har skyndat på med patentet? Jag förstår egentligen ingenting om batteriteknik, men man tycker ju att man borde skaffa sig en vallgrav (moat) med ett sådant patent och hindra konkurrenter från att kopiera det. Om någon plockar isär batteriet i småbitar, enligt VD:ns ord, framgår det väl senast då vilken typ av teknik som används i batteriet, när den fram tills nu har hållits hemlig?
Jag är inte särskilt övertygad än så länge, men jag hoppas innerligt att det här inte bara visar sig vara marknadsföringssnack utan att det är sant. Det dröjer nog inte länge förrän man kan läsa mer i tidningarna om dessa motorcyklar utrustade med det nya batteriet.