Det låter otroligt, problemen är lösta och dessutom i sådan hemlighet att det inte finns några patent, publikationer osv.
Men det är långt kvar till första april, så det måste (?) vara sant.
Men många stora uppfinningar, ända sedan penicillinet, har kommit till av en slump, och här har man förmodligen även försökt skapa något nytt.
Intressant att DOnut labs nya världsomvälvande mirakelbatteri sågs på CES i ytterligare en produkt utöver motorcykeln. Nämligen ESOX Group som införlivar batterierna i sina drönare för den militära sektorn.
Det går inte att hitta information om det geografiska läget på företagets webbplats
Jag frågade Gemini. Överraskande. Eller “överraskande”?
Företagsinformation
Grundat: Företaget grundades år 2025.
Säte: Helsingfors (den registrerade adressen ligger ofta i anslutning till en advokatbyrå, vilket är typiskt för internationella tillväxtföretag i tidiga skeden).
Bransch: Den officiella branschen i handelsregistret är tillverkning av motorcyklar samt utrustning och tillbehör till dessa, vilket tyder på att tekniken möjligen även tillämpas på elektriska motorcyklar eller andra lätta fordon.
Det verkar som att en förändring sker vid Korkeakoski sågverk i och med att ägarskapet övergick från UPM till Versowood vid årsskiftet. Idag har VR ställt in de ordinarie tågturerna dit även för februari och mars, efter att turerna för januari redan tidigare ställts in.
Å andra sidan skulle jag inte bli förvånad, då Versowood i början av 2010-talet kritiserade VR i media när de inte längre fick svar på sina offertförfrågningar och tågen ersattes av lastbilar. Från Hankasalmi har det ju i några år gått tåg till Hamina hamn en gång i månaden, men inte i VR:s regi utan med Fenniarail.
Intressant donut-fall. Jag tittade på presentationsvideon på YouTube och vid mittpunkten visades batteriet, som såg ut att svälla precis innan videon klipptes. Det är åtminstone oroväckande. Jag såg inte i videon, eller så missade jag det, om det redan fanns något pris för dessa? Vem säljer dessa? Det går nog inte att köpa dem någonstans än. Lyx kan förstås kosta mer och produktionen kan vara handmontering. Produktionen verkade vara i Imatra, har man redan ansökt om miljötillstånd för produktionen? Om så är fallet skulle skalningen åtminstone vara mer än att bara montera enstaka exemplar för hand.
Detta var en bra sammanfattning av Coffee Stain. Jag bevakar också själv bolaget efter att dessa knoppades av från Embracer till min egen portfölj. Jag skulle inte ha något emot alls om ditt inlägg knoppades av till att bli starten på en bolagstråd!
Mobilkameror har kommit en lång väg. Det pixelmos som fotades med en Nokia i början av 2000-talet har ersatts av en bild som man gärna tittar på.
Den bifogade bilden har inte redigerats på något sätt. Apple har förstås byggt in en hel del trevlig bildförbättring.
Bild från en resa till en liten bergsby nära Marbella. Jag kan inte ta åt mig äran för denna, bilden är tagen av en blivande svärdotter. Apple 14 pro.
Kameran har verkligen gjort ett bra jobb. Måste dock ge en särskild eloge för hur fint ljuset är i den bilden! Hälsningar till fotografen, verkligen en väl sedd (och även tagen) bild!
Kan någon av erfarenhet säga hur lång tid det vanligtvis tar för banken att uppdatera anskaffningsutgifterna vid en bolagsdelning?
Det gäller alltså L&T.
Proffsen shoppar inte runt. Proffsen spelar på Pinnacle eller Betfair, vilket är de enda ställena där man faktiskt får in pengar. Och troligtvis kommer de ställena inte att söka licens, åtminstone inte till en början, vilket gör att hela grejen blir meningslös. Men ja, i övrigt håller jag med. Skatteverkets kommentarer är ju rena skämtet.
I praktiken orsakar Skatteförvaltningens tolkning av hur vinster från vadhållning (och slots) uppstår de största problemen för personer med spelproblem. Här är till exempel en bra artikel om ämnet och hur orimlig den skattetolkningen är.
Det är ju en intressant nyhet. En superkondensator vars energidensitet räknas i hundratals Wh/kg är minst en lika stor helig graal som ett solid state-batteri som lämpar sig för serietillverkning och är prismässigt konkurrenskraftigt.
Fast det har väl inte någon inverkan på Tesla på det sättet. Säljer inte Donut-labbet sin lösning till alla intresserade? Visst, om de har fått kostnadsfördelar genom in-house batteriproduktion, så skulle det förstås ha en negativ inverkan på siffrorna för biltillverkningen, vilka med nuvarande värderingar inte verkar spela någon roll.
Om den där produktens specifikationer stämmer och det inte finns några betydande problem eller brister som inte har nämnts, så står varenda batteritillverkare, biltillverkare, riskkapitalbolag (VC) och kineserna vid dörren och erbjuder tiotals miljarder för den IPR:en. Det kommer faktiskt förändra jävligt många saker inom dussintals sektorer.
Det största problemet med superkondensatorer verkar vara så kallat läckage, det vill säga att om man laddar en sådan full och lämnar den som den är, så “läcker” den ut energin mycket snabbare än batterier, i stil med 30–50 % per dag eller liknande. Den är alltså lysande om man behöver energin direkt efter laddning, men dålig om behovet uppstår först efter ett par dagar.
Kanske någon elingenjör eller liknande som kan branschen bättre kan förklara det hela närmare.
Donut är ju en solklar Sunny Car Center 2.0, och vår ”kvalitetsmedia” fattar inte ens att ifrågasätta det tillräckligt för att låta bli att publicera dessa grejer
VD:n har redan nästa firma och ett par poster redo som han kan rädda sig till när det här nuvarande hype-projektet går omkull:
”Fabriken” har alltså etablerats i lokaler som tillhört en stormarknad som stått tom länge. Rekryteringen är igång och testlinjen borde fås ihop under den här månaden. Jag bor själv i Imatra, så jag kan åka förbi på en kvällstur någon dag för att se om det har skett några framsteg någonstans. Tidigare användes i alla fall den aktuella stormarknadens parkering flitigt av mopedister som trixade
Det stinker lång väg, men ingen ifrågasätter det här skitsnacket nuförtiden. Tecnotree är också en blåsning av den graden att den borde vara på tidningarnas förstasidor och undersökas med luskam av Fivas agenter. Sen dyker de väl upp med blommor till konkursförhandlingen…