Joskus kaikki käy vain sattumalta.
Syksyllä 2023 ulkoilutin koiraa normaalia pidemmällä lenkillä. Puhelinta selatessa huomasin Kauppalehden kisan, johon piti koota viiden yhtiön salkku. Viiden yhtiön yhtäaikainen löytäminen on erittäin haastavaa, minulle erityisesti. Vierastan kurssien lyhyen ajan kehityksen arvailua, mutta ajattelin ajan kuluksi lähteä kisaan kuitenkin. Kuningasajatuksena oli selata kotimaan senttiosakkeet ja valita sieltä ne, jotka eivät ole menossa väärään suuntaan. Listalle tulivat Spinnova ja en itse asiassa muista kuin kaksi.
Toinen yhtiöistä oli Sotkamo Silver. Kurssi näytti pohjanneen vuotta aiemmin ja aloin perkaamaan mitä yhtiö on syönyt. Liiketoiminnan hahmottamisessa viehätti se, että bisnes koostui yksinkertaisista palasista: hopean hinta, nostettu kivimäärä (ja sen sisältämä hopea) ja energian hinta. Noin pähkinänkuoressa. Minkäänlaisia myyntiponnisteluja ei tarvitse tehdä. Kaikki menee kaupaksi päivän hintaan. Ongelmana oli vain, että päivän hinta hopealla saattoi vaihdella rajustikin, kuten tuotantokin.
Seuraavaksi aloin tutustumaan hopeamarkkinaan ja raaka-aineisiin ylipäänsä. Hopeassa kieltämättä kiehtoi sen kaksoisrooli kullan pikkuveljenä ja teollisuusmetallina. Aikani käyriä tuijoteltuani ja videoita katseltuani totesin, että tässähän saattaa olla ajatusta.
Se, miksi en etsinyt parempaa hopeakaivosta, on silkkaa laiskuutta. Ja miksipä mennä merta edemmäs kalaan. Prosenttejahan tässä metsästetään. Fyysiseen hopeaankaan en halunnut sijoittaa, koska pidän enemmän immateriaalisista asioista. Yhtiön avulla hopean hintaan saa valtavan vivun, varsinkin kun yhtiö on niin syvälle nuijittu kuin Sotkamo tuolloin oli (ja edelleen on).
Mummolani sijaitsee kiven heiton päässä kaivokselta. Se on kuitenkin sattumaa. Pikemminkin olen vältellyt sijoittamasta mihinkään liian läheiseen, mutta tuohan tämä toisaalta tarinaan oman säväyksensä. Ja onpa minulla epäilty olevan sisäpiiritietoakin kohteesta.
Kaiken kaikkiaan pyrin katsomaan sinne, minne muut eivät vielä katso ja näkemään mitä ei näe. Joskus se onnistuu, joskus ei. Olen aina pyrkinyt tutkimaan pienyhtiöitä, joiden markkina-arvo on Hiacen peräkontin ja autokatoksen väliltä. Kun ne kasvavat, on aika siirtyä seuraavaan. Mutta ennen sitä, pitää malttaa odottaa että ne kasvavat.