Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Tein tossa nopean laskelman paljonko laskennallisesti olen hävinnyt rahassa kun en ole pystynyt holdaamaan Bittumia koko alkuvuoden possalla (4.4K, joka siis oli tavoitekoko) ja hankittu helmi-huhtikuussa 2024 (siis tämä myyty osa, ei koko possa): -44K

Ihme luupää olen kun en ole edes rahaa tarvinnut, toki tilanteeni on sellainen, että kuormasta on syötävä ja varmistettava kunkin vuoden tulot eli löydän aina tekosyyn heikkoihin käsiini.

3 tykkäystä

Onnistuin saamaan käsiini tämän @JNivala pelikirjan romahduksen varalle. En pidä salaisuuksista, joten…

64 tykkäystä

Tämä on ihan paras vaikka olen saman monta kertaa nähnyt ennenkin. Ostin joulua varten 1kg sokeria Lidlistä 0,79€:lla, joten vielä ei ole varasto tuottanut ellei ole myynyt sokeria pois hinnan oltua korkeammalla. Taisi sokerin hinta pyöriä reilusti euron päällä melko vähän aikaa sitten ellen väärin muista? Olisi mielenkiintoista tietää mitä sankarin sokerille on käynyt. Vieläkö holdaa, möikö pois tutuille alle ostohinnan, kuluttiko vai korjasiko kuolema pois ja sokerit jäi perikunnan kiljuun. Onko sokerivarasto haitannut parisuhteita vai onko se poikinut vaikka leipomoyrityksen.

Jos itse olisin dokumenttielokuvan tekijä, yrittäisin kaivaa tämän tyypin jostain ja selvittelisin asiaa. Tästä voisi saada ihan pirun hyvän dokkarin.

29 tykkäystä

Jeppezillä on pieni tavoite :slight_smile:

Goal: With $3M AUM I aim to make in 2026 over $20M profits net of fees.

https://x.com/Jeppez420/status/2008596954964525167

18 tykkäystä

Moi. Sinä kun olet tunnettu hyvistä osakesijoituksista, niin voitko kertoa miten etsit osakkeita? Mitkä on ne keinot millä löydät kasvuun pian lähtevät osakkeet? Muistaakseni ainakin jossain olet kertonut että pidät osakkeita pitkään seurannassa. Miltä markkinoilta etsit osakkeita? Etsit Small cap yhtiöiden osakkeita? Katsotko tilinpäätöstiedoista muun ohessa jotain tiettyjä numeroita, jos, niin mitä? :slight_smile: Ymmärrän jos et halua kertoa!

3 tykkäystä

Tässä on hänestä pari juttua. :slight_smile:

Mä olen haastatellut häntä:

Linkki Veli-Pekan haastikseen

Hän oli myös @m_jylha:n vieraana :slight_smile:

7 tykkäystä

Täällä juttua enemmän donut labsista

https://x.com/i/status/2008643160017453395

Aika paljon potentiaalia olisi ihan kaikkeen (robotiikka, energiajärjestelmät, autoilu ym.).

Tuhannen yksisarvisen firma?

Edit
Ces videota

https://x.com/i/status/2008059601510596995

22 tykkäystä

tldr; kysymys, miten tähän voi sijoittaa (polttaa rahaa)?

9 tykkäystä

Viittasit Donut Lab:iin?

Eikös se ole Verge Motorcyclesin tytär. Verge puolestaan on ainakin Springvestin portfoliossa ja siellä on ollut kierroksia aiemmin.

7 tykkäystä

Loppiaisen jälkeinen duunipäivä

Aivan kujalla

Onneksi on älykästä teknologiaa apuna

17 tykkäystä

24 tykkäystä

Joskus kaikki käy vain sattumalta.

Syksyllä 2023 ulkoilutin koiraa normaalia pidemmällä lenkillä. Puhelinta selatessa huomasin Kauppalehden kisan, johon piti koota viiden yhtiön salkku. Viiden yhtiön yhtäaikainen löytäminen on erittäin haastavaa, minulle erityisesti. Vierastan kurssien lyhyen ajan kehityksen arvailua, mutta ajattelin ajan kuluksi lähteä kisaan kuitenkin. Kuningasajatuksena oli selata kotimaan senttiosakkeet ja valita sieltä ne, jotka eivät ole menossa väärään suuntaan. Listalle tulivat Spinnova ja en itse asiassa muista kuin kaksi.

Toinen yhtiöistä oli Sotkamo Silver. Kurssi näytti pohjanneen vuotta aiemmin ja aloin perkaamaan mitä yhtiö on syönyt. Liiketoiminnan hahmottamisessa viehätti se, että bisnes koostui yksinkertaisista palasista: hopean hinta, nostettu kivimäärä (ja sen sisältämä hopea) ja energian hinta. Noin pähkinänkuoressa. Minkäänlaisia myyntiponnisteluja ei tarvitse tehdä. Kaikki menee kaupaksi päivän hintaan. Ongelmana oli vain, että päivän hinta hopealla saattoi vaihdella rajustikin, kuten tuotantokin.

Seuraavaksi aloin tutustumaan hopeamarkkinaan ja raaka-aineisiin ylipäänsä. Hopeassa kieltämättä kiehtoi sen kaksoisrooli kullan pikkuveljenä ja teollisuusmetallina. Aikani käyriä tuijoteltuani ja videoita katseltuani totesin, että tässähän saattaa olla ajatusta.

Se, miksi en etsinyt parempaa hopeakaivosta, on silkkaa laiskuutta. Ja miksipä mennä merta edemmäs kalaan. Prosenttejahan tässä metsästetään. Fyysiseen hopeaankaan en halunnut sijoittaa, koska pidän enemmän immateriaalisista asioista. Yhtiön avulla hopean hintaan saa valtavan vivun, varsinkin kun yhtiö on niin syvälle nuijittu kuin Sotkamo tuolloin oli (ja edelleen on).

Mummolani sijaitsee kiven heiton päässä kaivokselta. Se on kuitenkin sattumaa. Pikemminkin olen vältellyt sijoittamasta mihinkään liian läheiseen, mutta tuohan tämä toisaalta tarinaan oman säväyksensä. Ja onpa minulla epäilty olevan sisäpiiritietoakin kohteesta.

Kaiken kaikkiaan pyrin katsomaan sinne, minne muut eivät vielä katso ja näkemään mitä ei näe. Joskus se onnistuu, joskus ei. Olen aina pyrkinyt tutkimaan pienyhtiöitä, joiden markkina-arvo on Hiacen peräkontin ja autokatoksen väliltä. Kun ne kasvavat, on aika siirtyä seuraavaan. Mutta ennen sitä, pitää malttaa odottaa että ne kasvavat.

24 tykkäystä

Täälläkin varmasti jonkun verran porukkaa jotka vedonlyönnistä tai kassubonareista saanu jonkunlaista lisätuloa. Vihdoin tuli uutinen kyseiseen asiaan liittyen, jossa haastateltiin asiasta ymmärtäviä ihmisiä. Lukusuositus!

10 tykkäystä

Jaahas, taas tippuu yks firma pois Helsingin pörssistä. Ei sentäs ollu osta-suosituksella kun ei ollu Inderesin seurannassa :wink:

3 tykkäystä

Linkedinissä lisää (skeptistä) pohdintaa aiheesta. En jummarra aiheesta itse mitään, mutta mielenkiintoinen julkistus silti!

P.S. Kommenttiosiossa Donut Labin Marko Lehtimäeltä vastineita “bullshit"-syytöksiin :grinning_face::popcorn:

23 tykkäystä

Mahtavaa. Ilmassa on jo suuren urheilujuhlan tuntua.

Mutaa heitetään kilpailijoiden toimesta naamalle ja skeptisyys on käsin kosketeltavaa.

Nipistä minua poskelle, onko tämä vain unta?

48 tykkäystä

merkit

12 tykkäystä

On kyllä älytöntä hommaa. Vedonlyönnissä ei voi ajatella niin, että jos voiti 1000€ panoksella 500€, niin olet tosiaan voittanut 500€. Et ole voittanut mitään 500 euroa, olet voittanut esimerkiksi 30 euroa, jos pystyt vuositasolla tällaiseen palautukseen keskimäärin. Kaikki muut ajattelutavat -ja tavat verottaa- johtavat nopeasti vararikkoon.

Pienillä marginaaleilla isotkin pojat operoi. Täytyy kerroinshoppailla pitkin maailmaa. Kun uhkana on tarjonnan rajoittuminen kotimaan tarjontaan, koko ammatti pyyhkäistään alta. Ei saa riittävästi pelivaihtoa ja vähänkin maailman parasta kerrointa pienempi kerroin syö liikaa palautusta.

5 tykkäystä

Tuolla vielä pitkät turinat donisista.

Hurjalta kuulostaa, ongelmat ratkaistu ja vieläpä niin hyvin salassa että ei patentteja, julkaisuja yms.

Mutta aprillipäivä ei ole läheskään vielä, joten pakko (?) olla totta.
Mutta monet suuret keksinnöt penisiliinistä lähtien ovat syntyneet sattumalta, ja tässä on varmaan jopa myös yritetty sommitella uutta.

https://x.com/i/status/2008643160017453395

10 tykkäystä

Mielenkiintoista, että DOnut labsin uusi maailmaa mullistava ihmeakku nähtiin CES:ssä myös toisessa tuotteessa moottoripyörän lisäksi. Nimittäin ESOX Group tuo akut drooneihinsa military-puolelle.

Firman sivuilta ei löydy tietoa maantieteellisestä sijainnista

Kysyin geminiltä. Yllättävää. Vai “yllättävää”? :smiley:

Yritystiedot

• Perustettu: Yhtiö on perustettu vuonna 2025.
  • Kotipaikka: Helsinki (rekisteröity osoite sijaitsee usein asianajotoimiston yhteydessä, mikä on tyypillistä alkuvaiheen kansainvälisille kasvuyrityksille).
  • Toimiala: Virallinen toimiala kaupparekisterissä on moottoripyörien, niiden varusteiden ja tarvikkeiden valmistus, mikä viittaa siihen, että teknologiaa sovelletaan mahdollisesti myös sähköisiin moottoripyöriin tai muihin kevyisiin ajoneuvoihin.
10 tykkäystä